Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه افغانستان به ایران، گفت: این سفر به دلیل مذاکرات بین «طالبان و آمریکا» و مذاکرات بین «دولت افغانستان و طالبان» از اهمیت بالایی برخودار است، همچنین جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز‌های مشترک با افغانستان همواره تحت تاثیر رخداد‌های داخلی این کشور قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: عبدالله عبدالله در سفر به تهران چارچوب کلی سیاست مشترک تهران و کابل را در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی مورد بحث قرار خواهد داد، به ویژه اینکه اکنون بعد از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران، افغانستان انتظار دارد برای حفظ امنیت داخلی خود به سلاح‌های تولیدی ایران تکیه داشته باشد و این فصل جدیدی در تعاملات تسلیحاتی تهران و کابل ایجاد خواهد کرد.

هانی زاده تصریح کرد: ایران نزدیک‌ترین نقطه به افغانستان است، لذا کابل از تهران انتظار دارد از سلاح‌های ما برای دفاع از مرز‌های خود استفاده کند، بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف سفر‌ عبدالله عبدالله انعقاد و بسته شدن قرارداد‌های نظامی و تسلیحاتی بین ایران و افغانستان خواهد بود، چراکه ایران بعد از رفع تحریم‌های تسلیحاتی به سادگی می‌تواند، سلاح‌ در اختیار دولت افغانستان قرار دهد.

 این کارشناس مسائل بین الملل گفت:  پذیرش طالبان به عنوان یک جنبش سیاسی در درون حاکمیت افغانستان در دیدار عبدالله با مقامات ایرانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به زمزمه خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان، گفت: خروج واشنگتن از کابل می‌تواند فضای تعاملات جدیدی بین افغانستان با کشور‌های همجوار به خصوص ایران ایجاد کند، دولت افغانستان به شدت  خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک خود را دنبال می‌کند تا بتواند بر اساس نیاز‌های واقعی خود سیاست‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشورش را تعریف کند، به همین دلیل خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک افغانستان می‌تواند بر گسترش مناسبات تهران و کابل موثر باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عبدالله عبدالله افغانستان مذاکرات تحریمهای تسلیحاتی افغانستان ایران تحریم تسلیحاتی تهران و کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۳۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل

نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق با حضور معاون اقتصادی رئیس الوزرا، معاونان نخست وزیر قزاقستان و رئیس جمهور ترکمنستان، وزرای خارجه و صنعت و تجارت افغانستان و جمع کثیری از تجار و تولید کنندگان داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزراء طالبان در مراسم افتتاح کنفرانس روابط تجاری و نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سطح تجارت میان افغانستان و سایر کشورها را افزایش می‌دهد.

برادر گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. از بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از فرصت‌های موجود در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان هم در افتتاحیه نمایشگاه مشترک افغان-قزاق گفت: سیاست خارجی طالبان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌تواند چنین نمایشگاهی در سطح بین المللی راه‌اندازی کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان کابل و آستانه‌ داشته باشد.

وزیر صنعت و تجارت طالبان‌ تصریح کرد: این گروه برای توسعه تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری، زمینه مناسب را در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و معادن با امتیازات بی‌نظیر در منطقه فراهم کرده است.

گفتنی است که نمایشگاه افغان - قزاق با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دو کشور افغانستان و قزاقستان در ۸۰ غرفه افتتاح گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران