Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@14:29:50 GMT

افزایش جمعیت باید با مشوق‌های اقتصادی همراه باشد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۴۰۷۵

افزایش جمعیت باید با مشوق‌های اقتصادی همراه باشد

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ما به دنبال راه‌های برون‌رفت از شرایط کاهش رشد جمعیت هستیم، اظهار کرد: ما در لبه ورود به تله جمعیتی هستیم که ممکن است جامعه ایرانی را در خود ببلعد.

وی با اشاره به اینکه این پیش‌بینی‌ها مستند و علمی است و آمار آن قابل‌پیگیری است، افزود: راه برون‌رفت از این سیاهچاله جمعیتی تشویق مردم به فرزند آوری با مشوق‌های حمایتی و تشویقی به‌ویژه مشوق‌های اقتصادی و معیشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مردم در وضعیت بد اقتصادی قرار داشته و چندین بحران را به‌صورت هم‌زمان تجربه می‌کنند.

وی اضافه کرد: تحریم اقتصادی و بحران معیشتی، بحران جمعیت، بحران پیری در آینده. کاهش تعداد نیروی کار در آینده، ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌ای، بحران تأمین نیروی کار از حدود سال ۱۴۱۵ به بعد بحران‌های موجود و پیش رو در کشور است و اگر از امروز فکری برای این معضل نکنیم بی‌شک آینده کشور و جامعه ما درخطر جدی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر امروز در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که همه ما درگیر آن هستیم و جامعه ایرانی به‌سختی و با سفره‌های کوچک زندگی خود را می‌گذراند، اما بحران جمعیت هم‌زمان مطرح می‌شود، دلیلش اهمیت بسیار این موضوع است.

وی عنوان کرد: برای ادامه حیات اقتصادی و ادامه زندگی ایرانیان، برای حفظ ارزش پول ملی و سرمایه اجتماعی و حفظ تمدن اسلامی ایرانی ناگزیر هستیم سیاست‌های افزایش جمعیت را دنبال کنیم.

محمدبیگی اضافه کرد: بیش از چهار دهه برای کاهش رشد جمعیت در کشور ما فعالیت شد و با شعار دو فرزند کافی است تلاش شد تا یک تصور ذهنی ایجاد شود که متأسفانه در اذهان نیز ماندگار شده است.

در حال حاضر در پنجره جمعیتی و یک فرصت طلایی قرار داریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در پنجره جمعیتی قرار داریم و یک فرصت طلایی است که حدود شش سال آخر آن را می‌گذرانیم، گفت: اگر از این پنجره جمعیتی استفاده نکنیم، نمی‌توانیم بعد از خروج از این فرصت طلایی امیدوار به رشد جمعیت باشیم.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در پنجره جمعیتی ما بیشترین تعداد زنان بارور، نیروهای جوان و میان‌سال را داریم و اگر کشوری از پنجره جمعیتی استفاده نکند بازنده و مغموم و دچار افت تمدنی خواهد بود.

وی افزود: برای افزایش تعداد جمعیت قطعاً باید معیارهای سلامتی و مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات بیمه بانوان خانه‌دار، تکریم مادری و همسری و حمایت جدی مالی، روحی و اجتماعی از خانواده‌های دارای فرزند بالا داشته باشیم.

باید نمای جوانی کشور حفظ شود

محمدبیگی بیان کرد: تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور بسیار حائز اهمیت است و باید نمای جوانی کشور حفظ شود که به نفع پیشرفت و توسعه و پیمودن راه‌های سخت با موتور پیشران جوانی است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس یازدهم شورای اسلامی تلاش می‌شود که طرح جمعیت و تعالی خانواده که از مجلس هشتم ارائه شده بود اما به نتیجه نرسیده بود پیگیری جدی شود.

وی عنوان کرد: به‌سرعت تشکیل کمیته جمعیت در کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و بهداشت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

باید در بودجه ۱۴۰۰ حمایت‌های تشویقی و اقتصادی دیده شود

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم که در برنامه بودجه ۱۴۰۰ بودجه‌ها و حمایت‌های تشویقی و اقتصادی دیده شود تا در بستر آن شاهد افزایش تعداد فرزند آوری در کشور باشیم. از سوی دیگر پیگیر بحث آن هستیم که قوانینی که به حوزه رشد جمعیت آسیب می‌زند را حذف و یا اصلاح کنیم.

وی گفت: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، صنعت، زیرساختی و امثال آن نیاز به پیوست‌های جمعیتی است و هر طرحی که در مجلس ارائه می‌شود باید این پیوست‌ها را لحاظ کند تا ناقض سیاست‌های جمعیتی نباشد.

محمدبیگی اضافه کرد: تلاش خواهد شد تا از طریق کمیسیون اصل نود و دیگر کمیسیون‌ها نظارت دقیق برای اجرای دقیق طرح افزایش جمعیت داشته باشیم تا همه ارگان‌ها و نهادها تحت نظارت جدی این سیاست‌ها را دنبال کنند.

جمعیت اصلی‌ترین سرمایه یک کشور است

وی خاطرنشان کرد: جمعیت اصلی‌ترین سرمایه یک کشور است و می‌تواند عامل توسعه و رشد باشد البته به شرطی که آن جمعیت فعال و پویا باشد، برای این منظور باید در بین جوانان و نوجوانان فرهنگ مهارت‌آموزی، آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های سبک زندگی درست نهادینه شود که متأسفانه کمتر به این موضوعات پرداخته شده است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در اوضاع بد اقتصادی امروز جامعه باید موضوعاتی چون بیمه، تسهیلات، مرخصی‌های تشویقی، اختصاص سهمیه بیمه ویژه فرزند آوری، یارانه غذایی مادر و نوزاد از بدو تولد تا ۲ سالگی و بیمه تأمین آتیه فرزندان، به‌عنوان مشوق‌های جمعیتی لحاظ شود. باید مادری به مثابه یک شغل در نظر گرفته و برای آن‌ها بیمه در نظر گرفته شود.

وی گفت: کمیته جمعیت در کمیسیون بهداشت به دنبال آن است که موضوع جمعیت را به‌عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار دهد.

محمدبیگی اظهار کرد: طرح تعالی جمعیت و خانواده در حال بررسی جدی است و بخش مهمی از آن آماده شده که امید است به صحن رسیده و با رأی نمایندگان هر چه زودتر به تصویب برسد.

وی در پایان با بیان اینکه در این طرح ابعاد مختلف با نظر کارشناسان و با رویکرد علمی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، یادآور شد: این طرح می‌تواند الگوی خوبی برای تغییر الگوی قانون‌گذاری در کشور باشد تا بر این اساس خانواده محور تدوین قوانین باشد.

کد خبر 5051271

منبع: مهر

کلیدواژه: نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزایش جمعیت ویروس کرونا اربعین 99 بوشهر شیراز شیوع کرونا آمار کرونا شهرکرد گرگان اربعین حسینی شهدای مدافع حرم مجلس شورای اسلامی شهادت امام رضا ع کرمانشاه مراسم عزاداری پنجره جمعیتی رشد جمعیت سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده

آفتاب‌‌نیوز :

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، به ایلنا گفت: در این مساله سردرگمی در بحث وام ازدواج و فرزندآوری وجود دارد، البته افزایش آن تصویب شد، اما معمولا در ابتدای سال بانک‌ها اعتبارات لازم برای پرداخت آن را دریافت نکرده‌اند و در نتیجه از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استنکاف می‌ورزند.

وی ادامه داد: البته این موضوع شامل انواع دیگر تسهیلات بانکی هم می‌شود و به کلی پرداخت وام در کشور تعطیل شده است، برای بخش تولید مشاهده می‌کنید که نرخ سود تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳% رسید و ۵% افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد