Web Analytics Made Easy - Statcounter

کهبد تاراج با اشاره به اینکه تعطیلی هفته به هفته فعالیت‌های تئاتری ضرر بزرگی به بدنه تئاتر وارد می‌کند، یادآور شد این شرایط به دلیل شناخت اندک وزیر ارشاد از وضعیت تئاتر در دوران کرونا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کهبد تاراج نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود نمایش «یاماها» را از ۱۴ مهرماه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرد درباره ضربه‌ای که تعطیلی سالن‌ها به بدنه تئاتر وارد می‌کند، گفت: با وضعیت پیش آمده از سایت فروش بلیت نمایش درخواست کرده‌ایم که هزینه بلیت مخاطبان را به آن‌ها بازگرداند چون مشخص نیست کِی قرار است دوباره اجراهای تئاتر از سر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه با این وضعیت جدا از گروه‌هایی که اجرا دارند، مخاطبان هم سردرگم می‌شوند چون بلیت یک نمایش را پیش خرید می‌کنند اما ناگهان اعلام می‌کنند که یک هفته دیگر هم فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل است. با این وضعیت ما مدیون مردم می‌شویم، از این رو درخواست کردم به جای انتقال بلیت‌ها به روزهای دیگر، هزینه را به تماشاگران بازگردانند.

وی ادامه داد: با شرایط پیش آمده اگر اجراها از هفته دیگر هم از سر گرفته شود، به نظر می‌رسد تئاترشهر تنها یک یا دو باکس اجرا تا پایان سال داشته باشد چون سه جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک و جشنواره تئاتر فجر را پیش رو داریم و اگر از هفته اول آبان ماه هم بخواهیم اجراهایمان را آغاز کنیم در روزهای پایانی با جشنواره تئاتر مقاومت همزمان خواهیم شد. البته به نظر می‌رسد فعلاً تعطیلی فعالیت‌های تئاتری ادامه دار، خواهد بود اما مساله سردرگم کننده این است که این تعطیلی را هفتگی اعلام می‌کنند.

تئاتر قابل مقایسه با سینما نیست

تاراج عنوان کرد: متاسفانه مسئولان تصمیم گیرنده و نهادهایی که برای این شرایط تعیین تکلیف می‌کنند نه تنها مخاطب تئاتر نیستند بلکه اصلاً تئاتر را نمی‌شناسند. وضعیت تئاتر حتی قابل مقایسه با سینما هم نیست چون به هر حال سینما چه کم چه زیاد، مخاطب خودش را دارد اما وضعیت تئاتر اینگونه نیست چون حتی اگر اعلام کنند که نمایش‌ها می‌توانند از هفته آینده فعالیتشان را آغاز کنند باز هم ما فرصتی برای تبلیغات، اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد مخاطبان برای حضور در سالن‌ها در اختیار نداریم. وضعیت تئاتر با سینما فرق می‌کند و نمی‌توان هر زمان که اراده کرد تماشاگران را به سالن‌های نمایش کشاند.

وی ادامه داد: متاسفانه علاوه‌بر اینکه خود مدیران و حتی وزیر ارشاد به فکر ضرر و زیانی که به تئاتر وارد می‌شود، نیست بلکه خود گروه‌های تئاتری هم با یکدیگر متحد نیستند و حاضر نمی‌شوند قید اجرایشان را در این شرایط بزنند. من حدس می‌زدم این تعطیلات اجباری را پیش رو داشته باشیم اما تصورم این بود که این اتفاق در آذر و دی رخ می‌دهد. در حال حاضر نیز واقعاً دلسرد شده‌ام و برایم اجرا رفتن یا نرفتن نمایش مهم نیست و تنها دلم به حال بازیگران نمایشم می‌سوزد که آنقدر تمرین کردند اما هنوز وضعیت اجرایشان مشخص نیست.

نویسنده «بیست متری جوادیه» تصریح کرد: با این وضعیت ممکن است گروه‌ها بازیگرانشان را هم از دست بدهند چون نمی‌توان بازیگری را معطل کرد و بلاتکلیف نگه داشت که سر پروژه دیگری نرود. به عنوان نمونه یکی از بازیگران نمایش ما نیز در این تعطیلات برای بازی در فیلمی کوتاه قرارداد بسته و من از نظر اخلاقی نمی‌توانم او را از این کار منع کنم. بنابراین در صورت بازگشایی سالن‌ها نیز من باید منتظر بازگشت بازیگرم به گروه باشم. نکته جالب این است که بخش اداری سالن‌ها باز است و حتی اجازه تمرین هم وجود دارد اما فقط اجراها باید تعطیل باشند!

همه دستورالعمل‌ها در تئاتر اجرا می‌شد

وی با گلایه از دور بودن وزیر ارشاد از مناسبات تئاتر متذکر شد: معتقدم مشکلات پیش آمده عملاً به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد. اگر آقای وزیر در دوران کرونا به دیدن نمایش‌ها می‌نشست، متوجه می‌شد که دستورالعمل‌های بهداشتی از هر مکان دیگری بیشتر رعایت می‌شود و علاوه‌بر توجه به سلامت تماشاگران، خود گروه‌ها هم برای حفظ سلامت عوامل و بازیگران نمایش پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر از بقیه رعایت می‌کنند چون هم سلامت عوامل و بازیگران برایشان مهم است هم سلامت تماشاگران. وقتی وزیر ارشاد هیچ تصوری از اجرای تئاتر در دوران کرونا ندارد خب طبیعی است که در هیات دولت هم نمی‌تواند از تئاتر دفاع کند.

تاراج در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: به عنوان نمونه چرا باید نمایش «در انتظار گودو» امیررضا کوهستانی که در فضای باز باغ کتاب اجرا می‌شد، تعطیل شود. مگر در این شرایط، پارک‌ها تعطیل شده که اجرای نمایش در یک محیط باز را متوقف کرده‌اند. هرچقدر هم مدیرکل هنرهای نمایشی برای بازگشایی تئاتر تلاش کند وقتی وزیر ارشاد شناختی از چگونگی فعالیت‌های تئاتری نداشته باشد، در عمل نمی‌تواند دفاعی از جامعه تئاتر بکند. متاسفانه با این وضعیت جامعه تئاتر تبدیل به گوشت قربانی شده است، بزرگان تئاتر هم عقب نشسته‌اند و منتظرند تا شرایط عادی شود و با در اختیار گرفتن امکانات و کمک هزینه‌های دولتی فعالیتشان را از سر بگیرند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وضعیت تئاتر دوران کرونا وزیر ارشاد گروه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۴۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی گروه، تمرین‌های نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و تهیه‌کنندگی آرش رهبری، به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت امسال، اجراهای عموم خود را در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر آغاز می‌کند.

«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در سالن‌های تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروش‌ترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار می‌رود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایش‌نامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آن‌ها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره می‌کنند و دوستی‌شان به هم می‌خورد. تم اصلی نمایش‌نامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب می‌گوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت می‌کند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»

علیرضا کوشک‌جلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته نمایش‌هایی همچون «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دایمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشک‌جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. وی همچنین در چند سال اخیر، توجه به‌خصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستان‌ها داشته است.

از عوامل این نمایش می‌توان به آرش رهبری تهیه‌کننده، امیر پارسائیان‌مهر مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی دستیار تولید، بهرنگ کامیار مدیر صحنه، حسین سینجلی دستیار صحنه، آرین کشیش‌زاده طراح صحنه، صادق زرجویان طراح پوستر و تیزر و عکاس، حمیدرضا جلالیطراح نور، آیلین بخشی طراح لباس، مریم صفری طراح گریم، پارسا اسماعیلی تبلیغات مجازی، امیر پارسائیان‌مهر مدیر روابط‌عمومی و رسانه اشاره کرد.

پیش‌فروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود.

کد خبر 6098139 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس