Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@10:41:49 GMT

«جنگنده کوثر» را بیشتر بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۴۹۰۴

«جنگنده کوثر» را بیشتر بشناسید

«جنگنده کوثر» نخستین هواپیمای جنگی ساخت ایران است که برای نخستین بار در سال 98 از آن رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 30 مرداد دو سال قبل بود که وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح از نخستین جنگنده تولید داخل به نام «کوثر» رونمایی کرد.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های جنگنده کوثر معماری یک‌پارچه و پیشرفته اویونیک، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل چهار، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال و بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طبق گفته کارشناسان نظامی وزارت دفاع استعلام از سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خدمات به‌منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از دیگر شاخص‌های مهم نخستین جنگنده بومی ایران است.

ساخت جنگنده در جهان تنها توسط چند کشور محدود صورت می‌گیرد. ایران با ساخت هواپیمای کوثر به باشگاه سازندگان هواپیما جنگی ورود کرد. جاده‌ای که ایران در ابتدای مسیر آن قرار دارد، ولی ساخت همین نوع جنگنده هم بسیار با اهمیت است.

گفتنی است؛ جنگنده کوثر در دو نوع تک‌کابین و دوکابین تولید شده است که نوع دو کابینه هم از قابلیت رزمی و هم برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

جنگنده کوثر در فروردین ماه سال 1398 برای نخستین بار به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفت و آزمایش شد. «کوثر» برای اولین بار در رژه هوایی نیروهای مسلح به صورت رسمی مورد آزمایش قرار گرفت. این جنگنده با انجام حرکات نمایشی مانند عبور با ارتفاع پایین و Roll ۳۶۰ (گردش ۳۶۰ درجه) پرداخت.

وزارت دفاع اعلام کرد که موتور پیشران جنگنده کوثر از نوع توربوجت با عنوان «اوج» است که در سال ۱۳۹۵ رونمایی شد. این موتور ۱۰۰ درصد بومی است و برای نخستین بار پس از رونمایی بر روی جنگنده بومی و رادارگریز کوثر نصب و عملیاتی شد.

موتورهای توربوجت که پایه و اساس انواع پیشرانه‌های هواپیماها و جنگنده‌ها محسوب می‌شوند، امروز با ساخت موتور توربوجت «اوج» به یک فناوری بومی در کشورمان تبدیل شده و زمینه ورود جمهوری اسلامی به باشگاه تولیدکنندگان توربوفن‌ها را فراهم کرده است.

این موتورها در موشک‌های کروز، جت‌های آموزشی و جت‌های جنگی استفاده می‌شوند. هم‌چنین در کشورمان نخستین موتور توربوجت بومی با عنوان «اوج» ساخته شده که در جنگنده «کوثر» و هواپیمای آموزشی «یاسین» مورد استفاده قرار گرفته است.

موتور توربوجت «اوج» تا ۵۰ هزار پا قابلیت عملکرد پروازی دارد و به خاطر بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف در تمام شرایط عملیاتی و محیطی دارای قابلیت ایفای نقش است. از دیگر ویژگی «کوثر»، نصب تجهیزات مدرن و پیشرفته «سامانه اویونیک» از قبیل تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره، نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده‌ها و گیرنده‌ها بر روی آن است.

همچنین بهره‌گیری از «کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان» (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از «رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات»، بهره‌گیری از «ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل» و همچنین بهره‌گیری از «سامانه نقشه متحرک هوشمند» از دیگر مزیت‌های مهم جنگنده کوثر به شمار می‌روند.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: وزارت دفاع جنگنده کوثر بهره گیری جنگنده کوثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۴۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در هتل پارسیان کوثر در میدان ولیعصر
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • پیش بینی هشدار زرد هواشناسی در بیشتر نقاط کشور
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است