Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:19:57 GMT

نگرانی از ناپدیدشدن یوزها در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۵۹۶۰

نگرانی از ناپدیدشدن یوزها در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تقریبا ظرف چهار سال گدشته تنها توانستیم تعداد انگشت شماری یوزپلنگ نر را در نایبندان طبس رصد کنیم و متاسفانه یوز ماده‌ای مشاهده نشده است.

حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نیم قرن گذشته ۷۰ درصد تنوع ژنتیکی گونه‌های برجسته استان از بین رفته و این آمار مربوط به گونه‌های برجسته استان است که از آن‌ها اطلاعات داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تنوع ژنتیکی تنوع درون جمعیت است وقتی گونه‌ای از بین رفت به همان میزان تنوع ژنتیکی کاهش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه تنوع زیستی یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض است، تصریح کرد: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، خرگوش، روباه معمولی اشاره کرد که متاسفانه به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض هستند. 

اکبری با بیان اینکه در مورد برخی گونه‌ها مناطق حفاظت شده وجود دارد، تصریح کرد: وضع گونه گوره خر بدتر بوده و تقریبا شاهد انقراض منطقه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه در مورد آهو هنوز نتوانستیم وضعیت قابل قبولی را ایجاد کنیم، اظهار کرد: مناطق حفاطت شده نیازمند تصویب برخی دستگاه‌هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا صندوق جهانی طبیعت از وضعیت محیط زیست جهان منتشر کرده و براساس کار مطالعاتی بزرگی که در دنیا انجام شده، مشخص شده ۶۸ درصد از جمعیت حیات وحش کره زمین در نیم قرن اخیر از بین رفته‌اند که این امر فاجعه بزرگی است و انقراض عظیمی توسط انسان است.

اکبری اظهار کرد: اگر این امر ادامه پیدا کند یک انقراض بزرگ دیگری را در تاریخ حیات وحش را رقم می زنیم که عامل آن انسان است.

وی ادامه داد: باید بدانیم زمانی که گونه‌های مهم را براثر شکار بی رویه و تخریب زیستگاه از بین بردیم خود به خود گوشتخوارانی که از آن‌ها تغدیه می‌کنند نیز به شدت آسیب می‌بینند که پلنگ و یوزپلنگ از جمله آن‌هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تقریبا ظرف چهار سال گدشته تنها توانستیم تعداد انگشت شماری یوزپلنگ نر را در نایبندان طبس رصد کنیم و متاسفانه یوز ماده‌ای مشاهده نشده است.

اکبری اظهار کرد: استان مناطق آزاد وسیعی دارد و این حیوان شب گرد است که امکانات خاصی برای رصد می‌طلبد، اما به همان میزان تلاش کردیم و نتوانستیم خانواده یوزی پیدا کنیم که این امر جای نگرانی دارد.

وی افزود: باید تلاش‌های بیشتری در مکان‌های دیگر کشور انجام دهیم تا در آینده امکان احیای یوزپلنگ فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه پلنگ نیز گربه سانی است که در سال‌های اخیر آسیب بزرگی دیده و زیستگاه‌های آن خارج از مناطق حفاظت شده است، تصریح کرد: تلاش برای رصد این حیوان بی فایده بوده و تاکنون موفق به اخذ مجوز از دستگاه‌های ذیربط نشدیم.

اکبری با تاکید بر فرهنگ‌سازی و توجه بیشتر مردم به این گونه‌ها، اظهار کرد: یکی از راه‌های حفاطت از گونه‌های حیات وحش این است که مناطق قرق‌های اختصاصی را ایجاد کنیم و مناطق حفاظت شده خصوصی در اختیار افرادی قرار گیرند تا برای مدت خاص کار حفاظت را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا در سال‌های اخیر بسیار تلاش کردیم، اما با محدودیت‌های کشوری مواجهیم، افزود: این قول را گرفته‌ایم از پنج مورد قرق اختصاصی کشوری، خراسان جنوبی نیز سهمی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از زیستگاه‌های عالی استان خارج از مناطق حفاظت شده است، یادآور شد: برای بهبود وضع مناطق حفاطت شده به همراهی دستگاه‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی یوزپلنگ ایرانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مناطق حفاظت شده گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

 محمدرضا بسملی افزود : بازدید از آبشخورها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبارها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد :  بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبارها و تانکرهای پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می شود.

بسملی افزود: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبارهای منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده پروند و "شیراحمد" شهرستان سبزوار هستند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و پروند در مجموع با گستره ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند" و "کمرقلعه" با گستره ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • رفع مشکلات مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی تکلیف مدیران است
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • اعزام ۵۲۰ مبلغ به مناطق مختلف خراسان جنوبی
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار