Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@15:05:15 GMT

جولان کرونا در کاشان در بی‌تفاوتی مردم و مسئولان

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۷۵۸۳

جولان کرونا در کاشان در بی‌تفاوتی مردم و مسئولان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، هادی نجف زاده: ماه‌هاست که کشور و منطقه کاشان گریبان گیر ویروس منحوس کرونا شده‌اند؛ ویروسی که هنوز هیچکس نتوانسته حدس و نظر علمی درباره رفتارهای آن ارائه دهد؛ شاید بتوان گفت بهترین تعبیر از رفتار این ویروس همان «شتر، گاو، پلنگ» است که وزیر بهداشت در یکی از سخنرانی‌های خود بیان کرد؛ تعبیری که نشان از پیچیدگی‌های مخصوص این ویروس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان ما در میدان مبارزه با کرونا هم در یک جنگ واقعی هستیم اما مشخص نیست زمانی که یک ویروس تا به این حد پیچیده رفتار می‌کند چرا رفتار ما انسان‌ها بعد از گذشت هفت ماه نه تنها نسبت به قبل ارتقا نیافته بلکه پس رفت هم داشته است.

نتیجه این رفتارهای منفعلانه با دشمنی زیرک، مبهم و پیچیده را آمار روزانه نشان می‌دهد؛ اما چه شد که اینگونه به قول معروف وا دادیم؟، این وادادگی نه تنها در کاشان به عنوان یکی از ۴۵ شهرستان دارای وضعیت حاد از نظر شیوع و انتقال کرونا در کشور بلکه در تمام این سرزمین به وضوح قابل درک و مشاهده است.

از طرفی مسئولین و مدیران تصمیم گیرنده هیچ قاطعیتی برای تصمیمات خود ندارند و از طرفی بی‌خیالی و بی تفاوتی مردم راه را برای جولان و تاخت و تاز این ریزموجود خانمان سوز باز گذاشته است.

از سویی دیگر اعضای کادر بهداشتی و درمانی دیگر دیگر تاب و توانی برای ارائه خدمت ندارند؛ درست است که آنها جانانه و جهاد گونه همچنان در میدان مبارزه با این ویروس تلاش می‌کنند ولی سوالی که خیلی‌ها می‌پرسند این است که تا کی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند؟

۷ ماه است خانواده خود را یک دل سیر ندیده‌ایم!

یکی از پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در طول بیش از این هفت ماه مبارزه با کرونا زندگی روی خوش خود را از همه ما برگردانده است، اظهار داشت: ما پرستاران و اعضای کادر بهداشتی هم مثل بقیه مردم خانواده، فرزند، پدر و مادر داریم ولی هنوز نتوانسته‌ایم یک دیدار دل سیر خانواده را ببینیم.

تنها چیزی که در شرایط کنونی پرستاران و اعضای کادر بهداشتی و درمانی را دلگرم به ارائه خدمت و تلاش در میدان مبارزه با کرونا کرده است، حس توفیق خدمت به مردم است وگرنه حقوق پرداختی دولت در مقابل این زحمات همکاران ما هیچ است

وی با اشاره به اینکه جور بی تفاوتی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را باید فرزندان و اطرافیان ما بکشند، ابراز داشت: متأسفانه با عدم قاطعیت در تصمیم گیری و اعمال محدودیت توسط مسئولین و افزایش آمار کرونا کادر بهداشتی و درمانی دیگر عملاً خسته شده‌اند.

این پرستار بیمارستان بهشتی کاشان با اشاره به اینکه حتی مسئولان به قول و قرارهای خود برای افزایش حقوق و حق کرونا و پرداخت آن به کادر بهداشتی و درمانی عمل نکرده اند، تصریح کرد: مردم باید بدانند تنها چیزی که در شرایط کنونی پرستاران و اعضای کادر بهداشتی و درمانی را دلگرم به ارائه خدمت و تلاش در میدان مبارزه با کرونا کرده است، همین حس توفیق خدمت به مردم است وگرنه حقوق پرداختی دولت در مقابل این زحمات همکاران ما هیچ است.

وی با بیان اینکه حتی جرئت ندارم فرزندان خود را بغل کنم، بیان داشت: چند ماه پیش که بعد از شیفت کاری به منزل رفتم ناگهان فرزند شش ساله ام به طرف من آمد ولی من مجبور بودم که از بغل کردن و ابراز محبت به او استنکاف کنم که نتیجه بعدی آن غم و غصه عالم برای من و گریه‌های ممتد برای فرزندم بود.

سفرهای بی قاعده، کرونای بی ضابطه

این مدافع سلامت مردم با انتقاد شدید از مسافرت‌ها و حضور در تجمعات مردم افزود: متأسفانه این اقدامات مدت زمان شیوع این ویروس را بیشتر می‌کند و از طرفی باعث ابتلای بیشتر شهروندان و به تبع آن بالا رفتن آمار مرگ و میرها می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جهش خردادماه ویروس کرونا اظهار داشت: از آن زمان تاکنون قدرت سرایت کرونا چندین برابر افزایش یافته است و رفتارهای مردم هم بر این گسترش شیوع افزوده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ابزارهای کنترل شیوع کرونا تشخیص به موقع بیمار است، ابراز داشت: با تشخیص به موقع بیمار و اینکه ناقل ویروس است و با قرنطینه آن تا حد زیادی می‌توان شیوع ویروس را کنترل کرد ولی نه امکانات به اندازه کشورهای غربی داریم و نه مردم حتی در مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام می‌ورزند.

مینو محرز با بیان اینکه شرایط کنونی کشور حتی از اسفندماه هم بدتر است، تصریح کرد: متأسفانه تخت‌های بیمارستانی یک به یک پر می‌شود و در صورتی که این وضع کنترل نشود شاهد هفته‌های سختی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان فعلاً نباید با دارو و یا واکسن کرونا دل بست، بیان داشت: گروه‌های مختلفی از سراسر دنیا بر روی واکسن کرونا در حال فعالیت علمی هستند ولی به دلیل پیچیدگی‌های این ویروس هنوز موفق به کشف آن نشدند.

عضو کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه علاوه بر لزوم رعایت مردم در دستور العمل های بهداشتی باید محدودیت‌های بیشتری وضع شود، افزود: کرونا سوار بر بی تفاوتی مردم می‌تازد و متأسفانه با این حجم از بی تفاوتی شرایط روز به روز مشکل تر می‌شود.

حقیقت این است که وضعیت کنونی کشور از جهات فراوانی نسبت به دو ماه ابتدایی شیوع ویروس کرونا بدتر شده است‌. هر چند در ابتدای شیوع این ویروس مردم ایران با یک نوع همدلی هم به منظور کمک به نظام بهداشتی و درمانی اقدامات داوطلبانه انجام می‌دادند و هم اینکه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سعی و همت بیشتری به خرج می‌دادند.

انکار وجود ویروسی به نام کرونا و ارائه شایعات عجیب و غریب

از سویی برخی از هموطنان در اظهار نظرهای عجیب به کل وجود این ویروس را منکر می‌شوند و انتشار این گونه اخبار را راهی برای فراموش کردن گرانی‌ها می‌پندارند، در این میان واقعاً حرفی نمی‌ماند. از طرفی رفتارهای متناقض و چندگانه مدیران و مسئولین شهر و کشور و از طرفی دیگر عدم قاطعیت در تصمیم گیری ها و اعمال محدودیت‌ها اینگونه شائبه‌های خطرناک را در بین مردم تقویت می‌کند و از طرفی دیگر شاهد رشد روز افزون مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ابتلاء به این بیماری هستیم.

آنچه که به نظر می‌رسد در مورد شیوع این ویروس حتی باید روانشناسان و جامعه شناسان هم ورود پیدا کنند و علل و دلایل این حجم از بی تفاوتی مردم را مورد مطالعه قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از بهترین شیوه‌های کاهش موارد ابتلاء غربالگری به موقع است، اظهار داشت: متأسفانه مردم کاشان همکاری خوبی با سامانه ۴۰۳۰ نکردند و حدود نیمی از مردم غربالگری نشدند.

سن بستری و فوت شدگان بیماران کرونایی در منطقه کاشان کاهش پیدا کرده است، این نشان می‌دهد که هیچ فردی از دست این ویروس در امان نیست و بیماری افراد با هر سن و سالی را می‌تواند گرفتار خود کند وی با بیان اینکه حضور در تجمعات، مهمانی‌ها و مراسمات مذهبی و خانوادگی در حال حاضر مهمترین علت شیوع ویروس کروناست، ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی ما تمام بیمارستان‌های کاشان از جمله خصوصی و تأمین اجتماعی را ملزم کرده‌ایم که حداقل ۱۰ درصد از تخت‌های خود را برای پذیرش و ارائه خدمات به بیماران کرونایی ارائه دهند.

کاهش سن بستری و فوت شدگان بیماران کرونایی در منطقه کاشان

مروجی با بیان اینکه متأسفانه سن بستری و فوت شدگان بیماران کرونایی در منطقه کاشان کاهش پیدا کرده است، ابراز داشت: این نشان می‌دهد که هیچ فردی از دست این ویروس در امان نیست و در صورت کوچک‌ترین کوتاهی در دستورالعمل‌های بهداشتی ممکن است افراد با هر سن و سالی را گرفتار خود کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کاشان با پیگیری‌های انجام شده و کمک خیران و توجه ویژه وزیر بهداشت توانسته‌است امکانات و تجهیزات لازم برای درمان بیماران کرونایی را مهیا کند، گفت: خرید دستگاه‌های تشخیصی مثل سی تی اسکن، راه اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی مولکولی بیماری کووید ۱۹، ایجاد یک بخش «مگا آی سی یو «و غیره از جمله این اقدامات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تنها راه مقابله با بیماری کرونا را پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم دانست و افزود: این دانشگاه طی نامه‌ای به فرمانداران کاشان و آران و بیدگل خواستار اقدامات و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس شده است که امیدواریم اقدامات لازم به این منظور انجام شود.

ابتلای خانوادگی، چهره جدید کرونا در موج سوم همه گیری

یک متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیشترین حجم از بیماران در حال حاضر به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: متأسفانه عدم فاصله گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک در مهمانی‌ها و تجمعات خانوادگی و دوستانه باعث شده است که ابتلاء به صورت خانوادگی بسیار در بین مردم افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق نظریات علمی حدود ۵۰ درصد از مبتلایان بدون علامت هستند، ابراز داشت: این افراد با توجه به اینکه بدن آنها از سیستم دفاعی مناسبی برخوردار است هیچ گونه علائمی ندارند ولی همین افراد ناقلان بسیار خوبی هستند.

برخلاف تصورات عامه مردم در حال حاضر شاهد ابتلاء و حتی فوت کودکان نیز هستیم، در واقع این ویروس با پیچیدگی‌های خاص خود هر نظریه پیش از این را در ارتباط با گروه‌های خاص درگیر بیماری منتفی کرده است ابتلاء و فوت کودکان بر اثر کرونا، داغی که سرد نمی‌شود

مائده نجفی زاده با اشاره به اینکه حضور این افراد در تجمعات و مهمانی‌ها باعث انتقال ویروس با سایر افراد می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل افراد سالمند و دارای بیماری خاص که سیستم دفاعی آنها ضعیف است باید از شرکت در هرگونه مهمانی و تجمع حتی به صورت خانوادگی به شدت بپرهیزند.

وی با بیان اینکه برخلاف تصورات عامه مردم در حال حاضر شاهد ابتلاء و حتی فوت کودکان نیز هستیم، بیان داشت: این ویروس با پیچیدگی‌های خاص خود هر نظریه پیش از این را منتفی کرده است به همین دلیل بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این استاد دانشگاه و متخصص بیماری‌های عفونی ضمن دعوت از مردم برای عدم حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ گفت: در صورت لزوم برای شرکت در مکان‌های شلوغ باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دو متری و بعد از آن شست و شوی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه حتماً مورد توجه قرار گیرد.

متأسفانه شرایط حال حاضر کشور از نظر شیوع کرونا اصلاً مناسب نیست و به تبع آن شهرهای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بسیاری از مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک هم خود و اطرافیان و هم دیگر هموطنان را در مقابل این ویروس خطرناک ایمن می‌کنند ولی حال سوال این است که چرا با آن عده محدودی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام و اهتمامی ندارند برخورد نمی‌شود؟

اعمال جریمه هر چند لازم ولی کافی نیست و در این باب چون زندگی و نفس هر فرد بستگی به رفتارهای بقیه مردم دارد باید با هنجارشکن‌های شیوه نامه‌های بهداشتی با جدیت برخورد شود.

اهمال ستاد ملی مبارزه با کرونا در عدم تصویب قوانین و اتخاذ تصمیماتی قاطع باعث شده که مردم از این موضوع ناراحت باشند و شاید در به وجود آمدن این شرایط بیش از اینکه مردم شاید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باید به بی تفاوتی این ستاد و اعضای آن هم اشاره کرد.

مشخص نیست ما مردم تا کی باید با این ویروس سر و کله بزنیم و اگر قرار باشد شرایط بدین گونه برود مطمئناً حالت فرسایشی برای مردم و به خصوص کادر بهداشتی و درمانی پیش می‌آید که دود آن بیش از هر چیز و هر کس به چشمان خود ما خواهد رفت.

کد خبر 5050856

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های کرونایی وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا علیرضا مروجی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز بوشهر شیوع کرونا آمار کرونا شهرکرد گرگان اربعین حسینی شهدای مدافع حرم مجلس شورای اسلامی شهادت امام رضا ع کرمانشاه مراسم عزاداری رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت و گو با خبرنگار مهر دانشگاه علوم پزشکی کاشان کادر بهداشتی و درمانی اعضای کادر بهداشتی میدان مبارزه بیماران کرونایی مبارزه با کرونا بی تفاوتی مردم شرایط کنونی منطقه کاشان فوت شدگان حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۷۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد پزشکیان به مسئولان بعد از فعال شدن گشت ارشاد

«گشت ارشاد» دو کلمه‌ای است که امروز در فضای مجازی ترند بوده و بحث و نقد این بحث تنها در فضای مجازی گرم نیست بلکه در هر محفل و مکانی در این امر بسیار مورد صحبت قرار می‌گیرد.

به گزارش جماران، در خصوص مسعود پزشکیان نماینده فعلی تبریز و منتخب مجلس آینده گفت: با زور و با این روشی که پیش می‌رویم نتیجه‌ی عکس خواهد داد. اینکه حجاب باید مراعات شود، یک اصل است؛ اما اینکه چگونه باید این پیام را رساند اصل دیگر است. این خانم‌ها و زنان در اختیار خود نظام بودند؛ صداوسیما، روحانیت، مدارس، معلم‌ها، صداوسیما و رادیو در اختیار سیستم بوده است و نتوانستیم آن‌ها را درست تربیت کنیم، حالا می‌خواهیم با زور درست کنیم؟!

به نظر من امکان‌پذیر نیست. عده‌ای از خانم‌ها مشکلی با دین و مذهب ندارند، بلکه می‌خواهند به این شکل زندگی کنند. اما این کارها باعث می‌شود آن‌ها با دین و مذهب مشکل پیدا کنند و با یک عناد نسبت به آن باوری که دارند برخورد کنند.

من به آقایان پیشنهاد می‌کنم بررسی کنند و قبل و بعد مداخله را ببین

وی ادامه داد: اگر ما اطلاع رسانی، هدایت و توجیه کنیم، فرد می‌پذیرد راهی که می‌رود اشتباه است، اما زمانی که به زور می‌گوییم باید این کار را انجام دهی، این غیر از عناد و ایجاد عقده در دل فرد کار دیگری نمی‌کند. من به آقایان پیشنهاد می‌کنم بررسی کنند و قبل و بعد مداخله را ببیند؛ اگر وضع حجاب بهتر شده است ادامه دهند، اما اگر بدتر شد، این یعنی مردم را بدبین کرده‌اند و باید راه خود را تغییر دهند.

اگر مسیر درستی تعیین شود مملکت درست می‌شود

وی در واکنش به اینکه می‌گویند روزی قرار بود ابراهیم رییسی گشت ارشاد مدیران راه‌اندازی کند نه گشت ارشاد، تصریح کرد: از زمان گشت ارشاد مدیران گذشته است. سیستم، سیستم نظارت است و خیلی از مسائل را می‌توان با نظارت اصلاح کرد. لازم به گشتن نیست؛ در آمریکا نیز می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم! لزومی نداریم گشت ایجاد شود. اگر مسیر درستی تعیین شود مملکت درست می‌شود.

افرادی که فکر می‌کنند در مسیر قرار دارند و مسلمان واقعی هستند چرا حرف‌های مقام معظم رهبری را اجرا نمی‌کنند؟

پزشکیان در پاسخ به این سوال که این بدسلیقگی‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟ گفت: این بدسلیقگی‌ها از تمامیت‌خواهی یک عده خاص نشات می‌گیرد. انسان‌هایی به قدرت می‌رسند که سعی می‌کنند تمام قدرت را به دست بگیرند و دیگران را حذف کنند و وقتی این کار را می‌کنند باید توجیهی برای خود و جامعه ایجاد کنند که بتوانند رقیب خود را حذف کنند و به عده‌ای ضدانقلاب و ضد ولایت، مذهب گفته می‌شود که افراد را حذف کنند تا بتوانند خود این‌کار را انجام دهند.

وی یادآور شد: بارها گفتم که افرادی که فکر می‌کنند در مسیر درست قرار دارند و مسلمان واقعی هستند، چرا حرف‌های مقام معظم رهبری را اجرا نمی‌کنند؟! اگر علم و مهارت آن را دارند اجرا کنند، مردم مشکل نخواهند داشت. دیگران بد هستند اما شما که خوب هستید سیاست را اجرا کنید و بگذارید مشکل مردم حل شود، چرا حل نمی‌کنید؟! اما نه تنها حل نمی‌کنند بلکه کاری می‌کنند که مردم تصور کنند تمام این نقص و نارسایی‌ها از طرف رهبری است و به رهبری بی‌احترامی می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت تاکید کرد: سیاست‌های کلی به غیر از بحث حجاب، بحث‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی است و اگر به درستی اتفاق بیافتد، مملکت به این روز نمیافتد.

افرادی که نمی‌توانند سیاست را اجرا کنند، ضد رهبر هستند نه کسانی که انتقاد می‌کنن

وی در خصوص راهکار در این امر، افزود: راهکار اجرای سیاست است و افرادی که نمی‌توانند سیاست را اجرا کنند، ضد رهبر هستند نه کسانی که انتقاد می‌کنند و دانسته و ندانسته کاری را انجام می‌دهند. من به عنوان مسئول وظیفه دارم سیاست‌ها را اجرا کنم، قانون اجرا شود و بر اساس عدالت حکم کرده و مشکلات مملکت را حل شود.

امروز در مجلس اولویت و نگاه عده‌ای موضوع حجاب است

پزشکیان در واکنش به اینکه مردم تصور دارند امروز اولویت اول مجلس شورای اسلامی در بحث حجاب و عفاف است، گفت: امروز در مجلس اولویت و نگاه عده‌ای همین موضوع است، اما باید از همین عده سوال کرد؛ شما که تربیت همین افراد را به دست داشتید، چرا کاری کردید که به اینجا رسیده است؟! مگر تربیت دست ما نبود؟! مردم با چه آموزشی اینگونه شدند؟! ما به جای اینکه خود را نقد و ارزیابی کنیم و ببینیم اشکال کار کجا بوده است، با افرادی روبرو می‌شویم که محصول آموزش، مدرسه و صداوسیمای ما هستند.

مسئولان ما از اینکه سرمایه اجتماعی را از دست بدهند، بترسند

نماینده مردم تبریز در پاسخ به سوال که آیا مسئولان ما باید از وجود دوقطبی بترسند، گفت: مسئولان ما از اینکه سرمایه اجتماعی را از دست بدهند، بترسند. یک یا دوقطبی مهم نیست، زیرا اگر زمانی سرمایه اجتماعی را نداشته باشیم این چند قطبی را نیز از دست خواهیم داد.

دیگر خبرها

  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • اجرای برنامه های هفته سلامت با مشارکت مردم
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • ببینید | ترس مردم لندن از جولان اسب‌های زخمی در خیابان‌های کاخ باکینهام
  • فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار سفیر سلامت در مازندران
  • پیشنهاد پزشکیان به مسئولان بعد از فعال شدن گشت ارشاد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند