Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله حسنی‌نیا؛ معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف درباره آخرین آمار شناسایی موقوفات اظهار کرد: بخشی از فرآیند شناسایی موقوفات وابسته به اسناد مخفی در ادارات ثبت است که کارهای مربوطه انجام می‌شود و سال گذشته حدود ۶۴۰ موقوفه در کشور شناسایی شد.

وی افزود: براساس اسناد و مدارکی که در اداره ثبت داریم، چیزی حدود ۹۰ درصد موقوفاتی که پلاک آنها در این اداره موجود است، شناسایی و به ثبت رسیده است، اما همان‌طور که مستحضر هستید دامنه وقف باز است و بعضاً مردم زمینی را وقف می‌کنند و اصلاً به سازمان اوقاف نیز مراجعه نمی‌کنند و بعد از مدتی نیز از دنیا می‌روند و ورثه مالک اصلی، به‌دنبال کارهای اداری می‌روند و ما در این زمینه نیز کارهای خوبی را انجام داده‌ایم که مربوط به همان ارائه آگهی و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف تصریح کرد: در سال گذشته همایشی را با حضور تمامی قضاتی که درگیر پرونده‌های وقفی هستند، برگزار کردیم که اتفاقاً نتایج خوبی را نیز در پی داشت و همین موضوع موجب وحدت رویه نیز شد و از طرفی مسائلی درباره حقوق وقفی در همایش مطرح و به بحث و گفتگو گذاشته شد. وی درخصوص اهمیت توافق بین سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از املاک وقفی هنوز سندی ندارند، لذا انعقاد این تفاهم‌نامه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حرکت مثبتی در زمینه اخذ سند بود که می‌توان به‌عنوان تحول از آن یاد کرد و همکاران هر ماه گزارش می‌گیرند که روند اخذ سند چگونه پیش رفته است و این اقدام به‌طور ویژه در حال انجام است. کد خبر 5051592

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه اوقاف و وقف هفته وقف اربعین 99 اربعین حسینی معرفی کتاب امام رضا ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شبکه چهار سیما ویروس کرونا رادیو گفتگو سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی نشریات حوزه علمیه دفتر تبلیغات اسلامی محرم 99 پیامبر اکرم ص سازمان اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیان‌ها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل می‌دهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) می‌گوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب می‌شود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس می‌کند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین می‌رود. 

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل می‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهر‌ها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. 

یعنی فرد نمی‌تواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزاره‌ای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.

 مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام می‌دهد و پولی که از آن بدست می‌آورد را هزینه ایتام می‌کند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمی‌رود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که می‌تواند بهانه‌های مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیان‌هایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعه‌هایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینه‌ای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قوی‌تر می‌شود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیان‌ها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعه‌ها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپ‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها و تسهیلات را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. 

رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و می‌تواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی می‌ماند. یعنی متولی مصلحت می‌داند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانش‌بنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع فرآیند اخذ«سند کاداستری»/صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک دریک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها جهت شروع فرآیند اخذ سند کاداستری
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم