Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع پایان تحریم تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، عرصه‌ای از تقابل را در فضای بین‌المللی به وجود آورد که در یک سوی آن تهران و جامعه جهانی در سوی دیگر دولت ترامپ قرار دارد.

بر اساس استدلال‌های حقوقی، ایران مطابق قطعنامه شورای امنیت، دیگر تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل نیست و حق خرید و فروش تجهیزات جنگی و ادوات نظامی مورد نیازش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برابر، آمریکا در ادامه رویکرد ضدبرجامی در تلاش برای محروم کردن ایران از حق و حقوق نظامی و تسلیحاتی است.

ابزار آمریکا در این مسیر، تحریم است و موضوع از جنبه حقوقی به امری کاملا سیاسی و رقابتی تبدیل شده است، به این شکل که ادعاهای آمریکا ابدا وجهه و مقبولیت قانونی و حقوقی ندارد.

در همین ارتباط، گزارش می‌رسد که ترامپ تلاش دارد با صدور یک فرمان اجرایی، تمهیدات لازم را برای مجازات شدید مالی کشورهایی که وارد مبادله با ایران در حوزه نظامی شوند تدارک ببیند. با این حال نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به حقوق ایران در زمینه رفع تحریم‌های تسلیحاتی معترفند. از همین رو امروز رسانه‌های پرنفوذ دنیا از شکست سیاسی آمریکا در موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران سخن می‌گویند. در این نوشتار قصد داریم نگرش تحلیلی دو رسانه مهم دنیا یعنی «آسوشیتدپرس» و «گاردین» را مورد واکاوی قرار دهیم.

آسوشیتدپرس: رویه تهاجمی دولت آمریکا نشان از ناکامی این کشور دارد

آسوشیتدپرس ذیل تیتر «پایان تحریم تسلیحاتی ایران با وجود اعتراض آمریکا» تصریح داشته قریب به یک دهه تحریم تسلیحاتی ایران در حالی به پایان رسید که سیاست خارجی آمریکا حداقل در یک سال اخیر فعالیتی مستمر و مداوم در اقناع رهبران اروپایی، چین و روسیه جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران داشته است. البته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به سوی خرید سلاح نامتعارف نخواهد رفت و در حد نیازهای اصلی‌اش در این حوزه فعال خواهد شد. اقتصاد امروز ایران با تحریم‌های سخت مواجه است. این تحریم‌ها بر همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی ایران تاثیرگذاشته است. بخش دفاعی و نظامی هم در این دایره تحریمی قرار می گیرد و امروز کمتر شرکت و دولتی حاضر به تعامل و تبادل مالی به خاطر مجازات‌های وزارت خزانه داری آمریکا است. ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم به صراحت اعلام کرده که هر گونه خرید و فروش سلاح به ایران با مجازات‌های سخت تحریمی مواجه خواهد شد.
این رسانه آمریکایی در ادامه گزارشش به توئیت «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و آورده است که عادی شدن  همکاری دفاعی ایران  با جهان پیروزی مهمی در عرصه چندجانبه‌گرایی، صلح و امنیت در منطقه است. به هر روی باید پذیرفت که آمریکا در عرصه حقوقی و سازمان ملل از برجام شکست خورد و نتوانست نظر سایر اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت را نسبت به تمدید تحریم های ایران جلب کند. با اینکه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که مدت زمان رفع تحریم تسلیحاتی ایران هنوز به پایان نرسیده  و از زبان تحریم و تهدید برای تبادل هر گونه داد و ستد نظامی کشورهای جهان با ایران سخن گفت؛ اما واقعیت این است که تاکید صرف بر استفاده از ابزار تحریم و مهم‌تر از همه انتقاد قدرت‌های مهم جهانی به رویه تهاجمی دولت آمریکا، از ناکامی این کشور و افول هژمونی‌اش در نظام بین الملل نشان دارد.
بخش مهم دیگر گزارش آسوشیتدپرس به گزارش آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا مربوط می‌شود که در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده که با رفع تحریم تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه شورای امنیت، ایران به سمت خرید  جت های جنگیSU-۳۰ سیستم نظامی Yak-۱۳۰  و تانک های T-۹۰ خواهد رفت. تهران همچنین خرید سیستم موشکی S-۴۰۰ را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

گاردین و عقلانیت ایرانی در حوزه دفاعی
روزنامه گاردین با تیتر «ایران به استقبال پایان سیزده‌سال تحریم تسلیحاتی رفته» آورده است که این روز برای ایران روزی ماندگار است. در گزارش این نشریه آمده است که دولتمردان ایران، پایان تحریم تسلیحاتی را تحولی مهم در حوزه دفاعی و نظامی کشورشان می‌دانند و بر این باورند که از این پس، هیچ مانعی برای خرید و فروش آزادانه تسلیحات جهت تقویت  امنیت ایران وجود ندارد.
تحریم تسلیحاتی ایران روز یکشنبه (۲۷ آبان) طبق جدول زمانی توافق برجام با وجود تلاش آمریکا جهت تمدید آن پایان یافت. در ادامه گزارش گاردین آمده است که روسیه و چین  دو کشوری هستند که اکنون تمایل بیشتری برای تبادل تجیهزات و خرید و فروش نظامی با ایران دارند. البته محدودیت های مالی ایران و خطر مجازات آمریکایی احتمالا باعث شود که در کوتاه مدت دست ایران در خرید های نظامی بسته باشد. در این خصوص گاردین به نقل از  وزیر دفاع ایران آورده است که در دکترین امنیتی و نظامی ایران، خریدهای نامتعارف نظامی و سلاح های تهاجمی جایی ندارد و این نشان از عقلانیت و راهبرد درست و منطقی ایران در حوزه دفاعی است. در بخش دیگری از گزارش گاردین به تلاش های سه قدرت اروپایی در تابستان امسال در جلوگیری از تلاش های یکجانبه آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه اشاره شده و آمده است که از نگاه اروپایی ها، برجام توافقی در چارچوب صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بوده و ایران پایبند به این توافق بوده است.

آمریکای نخواستنی ترامپ
برآیند تحلیل و گزارش‌ها در بسیاری از رسانه‌های معتبر جهانی از جمله دو رسانه یادشده توصیفی از یکجانبه‌گرایی آمریکا و تخطی واشنگتن از حقوق بین الملل و سازوکارهای مرسوم بین المللی است. با عطف به همین رفتارهای ناشیانه و به دور از عرف و منطق بین المللی است که آمریکای ترامپ هیچ خواهانی در دنیا ندارد و همه کشورها از سیاست های یکجانبه کاخ سفید دوری می‌گزینند.

برچسب‌ها تحریم تسلیحاتی ایران اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا ایران پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم تسلیحاتی ایران اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا ایران تحریم تسلیحاتی ایران اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا ایران اخبار کنکور تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت خرید و فروش بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در نامه‌ای بدون تاریخ، ارزیابی دولتی آمریکا را به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مایک جانسون ارائه داده که شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز» به نسخه‌ای از آن آن دست یافته است.

به گزارش فارس، طبق آن‌چه که بلینکن در این نامه نوشته است، دولت بایدن تشخیص داده است که سه گردان نظامی مرتبط به ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب «نقض فاحش حقوق بشری» علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری شده‌اند، اما بدون در نظر گرفتن این شرایط، به واسطه آن‌که رژیم صهیونیستی متعهد شده گام‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهد، این گردان‌ها واجد شرایط دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده خواهند بود و تحریم نمی‌شوند.

طبق گزارش‌ای بی سی نیوز، بلینکن در این نامه نوشته است، دولت آمریکا «ارسال هرگونه کمک آمریکا را به تعویق نمی‌اندازد و اسرائیل می‌تواند کل مبلغی را که کنگره تخصیص داده، دریافت کند».

این در حالی است که اخیراً، وبگاه «آکسیوس» به نقل از سه منبع آمریکایی آگاه گزارش کرده بود که بلینکن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزاه یهودا» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی «به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری» اعلام کند که موجی از انتقادات مقام‌های صهیونیست را به همراه داشت.

وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بنی گانتز نیز در واکنش به این اقدام گفته بود «تصمیم دارم برای تغییر این تصمیم اقدام کنم».

بلینکن روز دوشنبه هفته جاری در یک کنفرانس خبری در خصوص کمک نظامی ۲۶ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی و گردان‌های نظامی این رژیم که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند گفت «هرکدام از این شرایط متفاوت است و ما به نحو احسنت برای جمع‌آوری حقایق تلاش می‌کنیم».

طبق «قانون لیهی»، ارتش آمریکا موظف است از ارسال تسلیحات، آموزش و هرگونه کمک نظامی به یگان‌های نظامی خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، صرفنظر کند.

طبق گزارش شبکه‌ای بی سی نیوز به نقل از یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، آمریکا و رژیم صهیونیستی یک توافق ویژه بین خود دارند که واشنگتن را موظف می‌کند که قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم مرتبط با «قانون کمک‌های خارجی»، با تل‌آویو رایزنی کند.‌ای بی سی نیوز ادامه داد، در مجموع، پنج یگان، سه یگان نظامی و دو یگان غیرنظامی- به دلیل اتهامات نقض حقوق بشر مورد بررسی و ارزیابی قرار دارند و طبق نامه بلینکن، چهار یگان، مراحل اصلاحی متناسبی را طی کرده‌اند.

بلینکن در نامه خود توضیح داد که تل‌آویو تصدیق کرده است که یکی از این پنج یگان نیز در سال ۲۰۲۲ از کرانه باختری به تپه‌های جولان منتقل شده‌اند که آن‌طور که‌ای بی سی نیوز توضیح داده، یگان پنجم در حقیقت به «نتزاه یهودا» متشکل از یهودیان افراطی ارتدوکس اشاره دارد.

وزیر خارجه آمریکا در نامه خود تصریح کرد «دولت اسرائیل، اطلاعات جدیدی درباره وضعیت این یگان ارائه داده و ما به دنبال تعیین مسیری به سوی اصلاح متناسب برای این یگان هستیم، اما چنین چیزی تأثیری بر حمایت ما از توانمندی اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل حماس، ایران، حزب‌الله و دیگر تهدیدات ندارد».

دیگر خبرها

  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد