Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:57:32 GMT

رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز ضامن سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۳۶۲۳

رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز ضامن سلامتی

ایسنا/اصفهان حوادث مربوط به نشت گاز شهری و یا گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن هر سال حوادث مالی و جانی جبران ناپذیری را به جامعه و خانواده ها تحمیل می کند، سالانه تعدادی به علت گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن فوت کرده و تعداد زیادی نیز به همین علت بستری و مداوا می شوند. انفجار ناشی از نشت گاز شهری هم حوادث مالی و بعضاً جانی شدیدی را رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاز بسیار سمی و کشنده منوکسیدکربن به علت مشخصات فیزیکی خاص خود که گازی فاقد بو، رنگ و مزه است، به قاتل خاموش یا قاتل نامرئی مشهور است، این گاز اکثر قربانیان خود را در خواب گرفتار کرده و حوادث مربوط به آن دلخراش و به صورت خانوادگی اتفاق می افتد. بنابراین خطر نشت گاز مونو اکسید کربن یک تهدید بالقوه در کنار استفاده از وسایل احتراقی با سوخت های فسیلی و مولد گاز مونو اکسید کربن مانند بخاری، پکیج، شومینه و … است. حتی یک اتومبیل روشن در یک پارکینگ مسقف می تواند گاز منوکسیدکربن را تا حد خطرآفرینی تولید کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در این باره گفت: جهت کنترل و آگاه سازی فرد از خطر نشت گازهای خطرناک، حوادث آتش سوزی و انفجار، اطلاع رسانی نشت گاز یک ضرورت دائمی به ویژه در فصول سرد سال به شمار می رود.

سید مصطفی علوی، با تفکیک موضوع نشت گاز طبیعی و تولید و انتشار گاز مونو اکسید کربن، اظهار کرد: در صورت نشت گاز طبیعی و استشمام بوی آن، قبل از هر کاری باید دقت کرد که در آن محل هیچگونه جرقه ای زده نشود، از روشن کردن کبریت، فندک و امثال آن و همچنین از روشن و یا خاموش کردن وسایل برقی، خودداری کرد.

وی ادامه داد: پس از مشاهده نشت گاز باید فوراً شیر اصلی گاز بسته شود، افراد خانواده از محل آلوده به گاز خارج شوند، در و پنجره ها باز شوند، سپس با تکان دادن حوله پنبه ای مرطوب جریان خروج هوای آلوده به گاز تسریع شود و چنانچه محل آلوده به گاز تاریک باشد، برای روشنایی محل از چراغ قوه که در خارج از فضای آلوده به گاز روشن شده، استفاده شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان همچنین افزود: در صورت بروز هرگونه حادثه منجر به نشت گاز، بدون فوت وقت و با خونسردی کامل با شماره تلفن شبانه روزی ۱۹۴ پست امداد شرکت گاز تماس گرفته شود.

وی، در خصوص لزوم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گازسوز، توضیح داد: نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز بسیار ساده و بی هزینه است و با صرف زمان کوتاهی جهت کنترل آن، می توان آسایش را در خانواده و جامعه خود فراهم کرد.

علوی، با اعلام این مطلب گفت: لوله بخاری باید فلزی بوده و نباید از لوله های فنری (آکاردئونی) به دلیل عدم استحکام لازم استفاده کرد و لوله های دودکش باید به وسیله گازسوز (بخاری، آبگرمکن و...) و محل دودکش در دیوار محکم نصب شده باشد.

وی افزود: قبل از استفاده از وسیله گازسوز باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان حاصل کرد و از درست کارکردن وسایل گازسوز نیز مطمئن شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان با تاکید بر کنترل دقیق اتصال شیلنگ به وسایل گاز سوز،  افزود: شیلنگ باید از نوع مخصوص گاز (تقویت شده و چند لایه ای) با طول حداکثر یک متر و ۲۰ سانتی متر باشد و حتماً باید محل دو اتصال به وسیله بست فلزی مخصوص محکم شود و از بستن سیم های مفتولی به جای بست مخصوص اکیداً خودداری شود.

وی گفت: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر مکش معکوس گاز سمی co و عدم خروج آن را به ما اعلام می کنند و این ممکن است عواقب خطرناکی را برای ساکنین منازل در برداشته باشد.

وی، تصریح کرد: گاز co (مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی است که انسان نمی تواند وجود آن را با حواس پنجگانه خود حس کند و به همین دلیل به آن مرگ خاموش (قاتل نامرئی) می گویند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی بهینه سازی موتورخانه ها در سطح کشور، گفت: در این طرح به صورت رایگان به موتورخانه های مجتمع های مسکونی خدماتی همچون تنظیم مشعل، نصب رسوب گیر و ترمیم عایق کاری ارائه می شود.

وی افزود: در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و باید سیستم موتورخانه به وسیله متخصصان مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن عیب های آن رفع شود.

علوی اضافه کرد: در صورت معیوب کار کردن موتورخانه، گاز CO تولید شده و از طریق درزهای ساختمان به داخل واحدهای مسکونی سرایت کرده و باعث گاز گرفتگی می شود.

وی افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی باید موتورخانه و لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری کرد تا از هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خاطرنشان کرد: در منازلی که برای گرمایش از پکیچ استفاده می کنند به کارگیری پکیچ های استاندارد و فن دار ضروری است و باید برای تبادل هوا دریچه هایی در داخل اتاق های واحدهای مسکونی تعبیه شود.

وی با بیان اینکه دودکش باید تا پشت بام امتداد داشته باشد، عبور دودکش از داخل پنجره یا قراردادن بغل دیوار نادرست دانست و گفت: متأسفانه همین عوامل پیش پا افتاده، سال گذشته باعث فوت ۱۷ نفر  از هم استانی هایمان شد.

علوی، با هشدار در خصوص استفاده از کلاهک های غیر اچ (H) بر روی دودکش ها، افزود: استفاده از این کلاهک ها خطرآفرین است، لوله بخاری باید به اندازه یک متر از پشت بام بالاتر باشد و کلاهک آن حتماً باید از نوع H باشد.

وی همچنین بر صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: میزان مصرف در فصل سرما به خصوص از اول مهر ماه در بخش خانگی رو به افزایش بوده، با صرفه جویی و مصرف منطقی و بهینه در این بخش می توان گاز بیشتری را برای صنایع و واحدهای تولیدی تامین کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شرکت گاز استان اصفهان، در حال حاضر در استان اصفهان، تمام شهرها و ۱۰۶۰ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و سالانه حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سطح استان مصرف می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گاز ايمني مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان مونو اکسید کربن آلوده به گاز وسایل گاز گاز طبیعی نشت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۳۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش مدیسن نت، یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آن ها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جست و جو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن