Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، امروزه گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامه ریزان از آن به عنوان رکن اصلی توسعه یاد می‌کنند.

در واقع گردشگری در بسیاری از کشور‌های جهان، یکی از پیچیده‌ترین کسب و کار‌های بشری است و به عنوان فعالیتی چند وجهی دارای کارکرد‌ها و اثرات مثبت گوناگون است که از جمله آن‌ها می‌توان به اشتغالزایی، کسب درآمد، جذب ارز و تقویت زیرساخت‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.

 از سویی دیگر، بسیاری از کشور‌ها در راستای دستیابی به اهدافی، چون توسعه اقتصاد ملی، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و توسعه منطقه‌ای اقدام به تأسیس مناطق آزاد کرده اند.

از این رو توسعه فعالیت‌های گردشگری در مناطق آزاد به منظور ایجاد تنوع در کسب درآمد‌های ارزی و همچنین رونق اقتصادی در این مناطق، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

منطقه آزاد چابهار، از جمله مناطق آزاد ایران است که با گذشت دو دهه از تأسیس آن، عملکرد موفقیت آمیزی نداشته و به اهداف
اقتصادی خود دست نیافته است.

این منطقه به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی و توان‌های بالقوه و بکر گردشگری نظیر تپه‌های گل فشان، تالاب لیپار، کوه‌های مریخی و ... می‌تواند نقش مهمی را در توسعه صنعت گردشگری چابهار و تبدیل آن به یک مقصد گردشگری ایفا کند و این امکان را فراهم آورد که علاوه بر تجارت کالا که از ویژگی‌های مناطق آزاد است، شکل دیگری از اقتصاد یعنی گردشگری در این منطقه در نظر گرفته شود.

عناصر گوناگونی در توسعه صنعت گردشگری تاثیر گذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن راه‌های ارتباطی و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل به شمار می‌آید. این صنعت یکی از مولفه‌های مهم و پر اهمیت در توسعه مناطق کم بر خوردار است.

یکی از راه‌های رسیدن به این امر مهم وجود بستر‌های ارتباطی بین مکان‌ها و انسان‌هاست.

در هر صورت ایجاد ارتباط اجتماعی بین نقاط مختلف و افراد، مستلزم راه‌های ارتباطی آسان، مطمئن با ضریب امنیتی بالا هست.

وجود حمل و نقل هوایی و ریلی بعنوان راه‌های ارتباطی سریع، مطمئن و گا‌ها کم هزینه نقش چشم گیری در رشد صنعت گردشگری دارد.

وجود شهر فرودگاهی چابهار علاوه بر سود دهی کلان برای منطقه، می‌تواند نقش محوری در توسعه گردشگری شهرستان‌های نیکشهر، کنارک، قصرقند و مناطق زرآباد و دشتیاری داشته باشد.

مسلم بارکزیی یکی از فعالین گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان می‌گوید: احداث شهر فرودگاهی چابهار اقدامی ارزشمند و نیازی مبرم برای صنعت گردشگری در بلوچستان است.

او معتقد است: آنچه که بیشتر مدنظر مسافران قرار می‌گیرد قیمت بلیط هاست نه سازه‌های فرودگاهی، که این کار را منطقه آزاد چابهار می‌تواند با ایجاد خط هوایی اختصاصی یا ایرلاین‌های ارزان قیمت انجام دهد تا شاهد حضور چشم گیر گردشگران در این منطقه باشیم.

بارکزیی فعال گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه هزینه‌ها برای گردشگران در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر احداث فرودگاه چابهار همراه با کاهش قیمت بلیط‌ها برای گردشگران باشد می‌تواند در صنعت گردشگری تاثیر گذار باشد در غیر این صورت فرقی به حال آنان نخواهد کرد کما اینکه در برخی مناطق آزاد کشور، برای جذب گردشگر اقدام به اختصاص خطوط ایرلاین برای گردشگری شده است.

مصطفی سابکزئی از فعالین رسانه‌ای شهرستان نیکشهر در این باره گفت: بعد مسافت طولانی از پایتخت و سایر نقاط کشور تا جنوب سیستان و بلوچستان یکی از عوامل مهم در عدم توسعه صنعت گردشگری و ناشناخته ماندن زیبایی‌های این منطقه است.

او گفت: شهرستان نیکشهر با دارا بودن جاذبه‌های متنوع گردشگری همواره پذیرای مهمانانی از داخل و خارج کشور بوده است.

این فعال رسانه‌ای افزود: موقعیت جغرافیایی شهرستان نیکشهر و قرار گرفتن آن در امتداد جاده ترانزیتی در کنار طبیعت بکر و زیبای آن، در صورت تکمیل پروژه‌های شهر فرودگاهی چابهار و راه آهن زاهدان _ چابهار منجر به رشد صنعت گردشگری و افزایش در آمد روستائیان خواهد شد.

سابکزئی می‌گوید: شهرستان نیکشهر علاوه بر قرار گرفتن در قلب بلوچستان، دارای جاذبه‌های گردشگری فراونی از جمله باغات میوه‌های گرمسیری، نخلستان‌های بزرگ و قدیمی، قنات‌های تاریخی، چشمه‌های آبگرم و آبشار‌های طبیعی با خواص طبی و شفا بخش است که این منطقه را بعنوان قطبی مهم در گردشگری استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده است.

پرویز کدخدائی فعال اجتماعی شهرستان نیکشهر نیز می‌گوید: احداث فرودگاه بین المللی در چابهار می‌تواند نیکشهر را در ریل توسعه گردشگری قرار دهد.

او گفت: توسعه صنعت توریسم وابسته به توسعه امکانات ارتباطی است که در این بین حمل و نقل هوایی و احداث فرودگاه در چابهار می‌تواند باعث دسترسی راحت و سریع‌تر گردشگران به مناطق بکر و کم‌تر شناخته شده شود که ظرفیت شهرستان نیکشهر برای راه اندازی تور‌های گردشگردی در مناطق روستایی و عشایری برای مسافران داخلی و خارجی مثال زدنی است.

کدخدائی افزود: هزینه و زمان دو عامل مهم برای گردشگران به حساب می‌آید که نبود حمل و نقل هوایی مطمئن و ارزان قیمت می‌تواند باعث رکود و اخلال در گردشگری این منطقه از استان شود.

آبشار فیروزه‌ای گرگان، بلپیر، شالمال، کوه تاریخی محل درگیری دادشاه در آبگاه، شهنامی، شگیم، تخت ملک، تنگه سرحه، تنگه غدیدرفک، چشمه‌های آب معدنی چانف، قلعه تاریخی نیکشهر، دهکده گردشگری هیچان، آبشار اوگینک، قلعه‌های تاریخی لاشار، چشمه آبگرم ملوران، سنگ نوشته‌های تاریخی در چاهان و نسفران و رودخانه بنت از دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نیکشهر محسوب می‌شوند.

شهرستان نیکشهر دارای ۱۳ هزار و ۴۱۰ کیلومتر مربع وسعت، ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، ۳۹۵ روستا، چهار بخش مرکزی، بنت، لاشار و آهوران، سه شهر نیکشهر، اسپکه و بنت و ۱۱ دهستان است.

نیکشهر از شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان‌های قصرقند و سرباز، از جنوب به کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی فرودگاه چابهار شهر فرودگاهی چابهار سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر صنعت گردشگری توسعه صنعت مناطق آزاد حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان

جمال صالح زاده فرماندار شادگان گفت: تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار که در سفر رئیس جمهوری به شهرستان مصوب گردید می‌تواند رونق خاصی به حوزه گردشگری شهرستان داشته باشد.

صالح زاده ادامه داد: هم افزایی که بین شورای اداری و دکتر خنفری منتخب مردم شریف شادگان در مجلس شورای اسلامی که الحق و الانصاف در مدت یکماهه پیگیری‌های بسیار خوبی در سطح شهرستان و استانی و کشوری انجام دادند شایسته تقدیر است.

او به ریل گذاری شهرستان در سال جدید در اولین جلسه شورای اداری اشاره کرد وگفت: از مجموعه شورای اداری شهرستان انتظار می‌رود با تعیین اولویت‌های پیگیری ادارات شهرستان بصورت تیمی و در یک راستا باشد که این موضوع با سرعت عمل بیشتری به نتیجه برسد.

فرماندار شادگان به اتفاقات خوب و مهم شهرستان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در اوایل سال گذشته سفر رئیس محترم جمهور به شهرستان انجام شد که بعضی از موضوعات مهم و از دغدغه‌های مردم شهرستان بود که با ریاست محترم جمهور مطرح گردید.

صالح زاده عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم شهرستان ۲۵ درصد معافیت سود بازرگانی برای بندر شادگان در مراحل پایانی قرار گرفته که میطلبد دکتر خنفری پیگیر این مصوبه در سطح وزارت اقتصاد و امور دارایی باشند تا بزودی قابلیت اجرا خواهد داشت.

 نماینده عالی دولت در شهرستان شادگان با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلفی در سال گذشته در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، عمران شهری و روستایی و... به بهره برداری رسیده بود و اظهار کرد: از مهمترین پروژه‌های بجا مانده تصفیه خانه آب دارخوین که سالیان سال راکد بود الحمدلله با دستور آیت الله رئیسی ریاست محترم جمهور افتتاح شد.

صالح زاده هم افزایی شورای اداری و منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در پیشرفت پروژه‌های عمرانی را حائز اهمیت دانست و خواستار ایجاد یک ساختار ارتباطی مسئولین ادارات با نماینده منتخب مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی شد.

ا و گفت: با یک ساختار ارتباطی بین دفتر نماینده با فرمانداری و مجموعه مدیران ادارات شهرستان برای پیگیری مشکلات شهرستان با استفاده از ظرفیت دکتر خنفری ایجاد شود.

خنفری منتخب مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران شهرستان مردم دار باشند و لازم است با تمام توان برای خدمت به مردم تلاش مضاعف داشته باشند.

او با بیان اینکه پیگیری مشکلات بصورت همفکری و تیمی انجام شود، افزود: ادارات باید مصوبات را بجد تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

این مقام مسئول گفت: به امید خدا مشکلات مردم را به حداقل برسانیم و این منوط به عملکرد مسئولین است که رضایت بخش باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان
  • طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار