Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@04:36:58 GMT

گواردیولا روی نیمکت ایران!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۵۷۴۲

گواردیولا روی نیمکت ایران!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ نمایش ایران برابر ازبکستان، به ویژه در نیمه نخست، نمایش قابل قبولی بود و به نظر می‌رسید اسکوچیچ با یکی، دو تغییر در ترکیب تیم ملی به دنبال آزمودن هدف تازه‌ای است. اگرچه لغو دیدار دوستانه دوم برابر مالی، هدف‌های این مربی را ناتمام گذاشت ولی به نظر می‌رسد او در همین اردوی چندروزه توانسته نظر بازیکنان را جلب کند؛ هرچند که ظاهرا، جلب نظری که او انجام داده آن‌قدر چشمگیر بوده که بیش از نیمی از بازیکنان تیم ملی در حد «گواردیولا» از دراگان تعریف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمت و سوی تعریف‌ها به گونه‌ای است که علاقه‌مندان فوتبال رفته‌رفته به شک می‌افتند که چنین تمجیدهایی واقعی است یا موضوع دیگری پسِ پرده وجود دارد.

1. اسکوچیچ مربی خوبی است؛ او با کارکردن در تیم‌های نه چندان مدعی ایران و رساندن آنها به جایگاه مناسب در جدول رده‌بندی لیگ برتر و لیگ یک، نشان داده توانایی مربیگری در سطح ایران را دارد. اسکوچیچ برخلاف دو مربی اخیری که ایران روی نیمکت نشانده، دلسوزتر نشان داده و دست‌کم وقتش را برای مرخصی‌های بی‌مورد هدر نداده است. اینکه این موضوع با فشار فدراسیون رقم خورده یا واقعا خواست خود اسکوچیچ است موضوع چندان پیچیده‌ای نیست و به نظر می‌رسد دراگان، هم‌و‌غمش را گذاشته تا در تیم ملی ایران موفق باشد. با وجود اینکه او مربی خوبی است ولی آن‌طور که باید و شاید امتحان پس نداده است؛ او حتی در لیگ ایران هم نتوانست به تیم‌های مطرح برسد، مربیگری کند و فشار تماشاگر را به معنای واقعی حس کند. واقعیت این است که اسکوچیچ مربی خوبی است ولی سرمربی عالی‌ای نیست؛ دست‌کم تا الان این‌طور بوده و شاید فرصت بی‌نظیری به دست آورده تا بتواند عالی‌بودنش را در قالب سرمربیگری تیم ملی ایران نشان دهد. پس تا آن زمان و با وجود خوب‌بودن، او هنوز وزنه چندان سنگینی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران نیست.

2. اسکوچیچ بدون حرف و حدیث نیامده است؛ هنوز زمان زیادی از شایعات پیرامون انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی نمی‌گذرد. درحالی‌که فدراسیون عنوان کرده بود سرمربی بعدی صددرصد ایرانی است و قلعه‌نویی هم مهیای نشستن روی نیمکت تیم ملی بود ولی به‌ناگاه اسم اسکوچیچ مطرح شد. دراگان که قراردادش را با صنعت نفت فسخ کرده بود تا راهی کرواسی شود سر از فدراسیون فوتبال درآورد و در یکی، دو ساعت به عنوان سرمربی انتخاب شد! علی دایی و بسیاری دیگر، خبر دادند که او انتخابِ دست‌های پشت پرده است و کسی از فدراسیون در جریان انتخاب این مربی نبوده است. اگرچه برای چنین شایعاتی سندی موثق رو نشده ولی هنوز هم که زمان تقریبا زیادی از انتخاب اسکوچیچ می‌گذرد پشت سرش حرف و حدیث زیاد است؛ اینکه آقازاده‌ها در انتخابش نقش داشته‌اند و... پس چنین مربی‌ای تا بخواهد از زیر تیغ تند انتقادات رها شود نیاز به برگزاری چندین و چند بازی تدارکاتی و رسمی دارد. موردی که فعلا شیوع ویروس کرونا مانعش شده و عیار دراگان در سطح ملی را همچون یک علامت سؤال باقی گذاشته است.

3. از اسکوچیچ به طرز افراطی‌ای تعریف می‌شود؛ مهدی طارمی، شجاع خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، قلی‌زاده و وحید امیری در چند روز اخیر به شکل افراطی‌ای از دراگان اسکوچیچ تعریف کرده‌اند! این بازیکنان هرکدام به سبک خود با نسبت‌دادن صفتی مثبت به اسکوچیچ، کار این مربی را ارزشمند جلوه داده‌اند. تعداد تعریف‌ها آن‌قدر زیاد است که شک و شبهه به وجود می‌آید! چطور می‌شود بازیکنان ملی‌پوش با دو، سه جلسه تمرینی و یک مسابقه دوستانه، از اسکوچیچ و توانایی‌هایش در حد گواردیولا تعریف کنند؟ اتفاقا بازیکنان نام‌برده، ستاره‌های کوچکی هم نیستند و هر کدام در طول دوران حرفه‌ای‌شان دست‌کم با یکی، دو مربی بزرگ‌تر از اسکوچیچ کار کرده‌اند. سطح تعریف‌ها از این مرد کروات اما فراتر از یکی، دو جلسه تمرینی و یک بازی دوستانه است. اگر اسکوچیچ آن‌قدر که بازیکنان ملی‌پوش می‌گویند، خوب بوده چطور تا الان فرصت حضور در تیم مطرح باشگاهی یا تیم ملی دیگری را به دست نیاورده است؟

4. کاش سفارشی در کار نباشد؛ افراط در تعریف و تمجید از اسکوچیچ به گونه‌ای است که ناخودآگاه این فرضیه خطرناک را به ذهن متبادر می‌کند که آیا چنین گفت‌وگوهایی سفارشی است؟ همان‌طور که در بالا عنوان شد بازیکنان تیم ملی با مربیانی بزرگ‌تر از اسکوچیچ همکاری کرده‌اند و به این «شوری» از کسی تعریف نکرده‌اند. اگر کارلوس کی‌روش و حضور چندساله‌اش در فوتبال ایران که بارها مورد تمجید بازیکنان قرار گرفت، کنار گذاشته شود، کمتر کسی به یاد دارد یکی مثل مهدی طارمی در 10 روز سه بار از توانایی‌های یک مربی حرف بزند و از خوبی‌هایش بگوید! طارمی حتی با زیرسؤال‌بردن مربی‌ای مثل ویلموتس، از سبک متفاوت مربیگری اسکوچیچ هم حرف زده است. نکته عجیب اینکه همه این بازیکنان در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال ایران از توانایی‌های اسکوچیچ تعریف کرده‌اند! آیا مسئولان رده‌بالای ورزش و فدراسیون از بازیکنان خواسته‌اند از مربی‌شان حمایت کنند؟ این موضوع فرضیه خطرناکی است که فوتبالی‌ها دوست ندارند درست از آب دربیاید ولی کسی که دو، سه جلسه تمرین کرده و یک مسابقه دوستانه داده است، چطور به این همه جنبه مثبت از یک مربی می‌رسد؟

5. شاید تعریف‌ها ادامه داشته باشد؛ شاید همه چیز برداشت اشتباه باشد؛ شاید اسکوچیچ همان گواردیولایی است که ایران در پی‌ آن بوده و بعد از آزمون و خطای بسیار به او رسیده است. شاید او آن‌قدر نبوغ دارد که در چند هفته خودش را تبدیل به اسطوره‌ای برای بازیکنان ملی‌پوش کرده باشد. اگر این‌طور باشد اتفاق بزرگی رخ داده و آن‌گاه جایز است که ستاره‌های تیم ملی به تعریف و تمجید از این مرد کروات ادامه دهند. دراگان آن‌قدر نقد منفی شنیده که نیاز به انرژی مضاعف دارد؛ چه انرژی‌ای بیشتر از اینکه شاگرد از اندیشه‌های جادویی استاد بگوید و خبر از خوشحالی افراطی‌اش از همکاری با چنین مربی‌ای دهد.

6. فراموش‌کار نباشیم؛ این بدعت بد ایرانی‌هاست؛ خوش‌استقبال و بدبدرقه. همه آنهایی که این روزها از اسکوچیچ تعریف می‌کنند و پشتش ایستاده‌اند نباید فراموشی بگیرند. اسکوچیچ مثل هر مربی دیگری می‌داند که حرفه‌اش نوسان دارد. شاید حالا با یک برد در دیداری تدارکاتی دل‌ربایی کند؛ ولی نیک می‌داند با یک شکست در دیداری دیگر، نوک پیکان به سمتش می‌رود. امید آنکه این شکست هرگز در بازی‌های رسمی به سراغ اسکوچیچ و کادرش نیاید و او با قدرت، ایران را به جام جهانی ببرد ولی اگر روز بد فوتبال به سراغ این مربی آمد، آنهایی که امروز پشت او ایستاده و از اندیشه‌های فوتبالی‌اش دفاع می‌کنند، پشت به اسکوچیچ نکنند، فراموشی نگیرند و به روی خودشان نیاورند که روزی از سبک متفاوت کاری مربی‌ای دفاع کردند که به نظرشان ایدئال بود.

پربیننده ترین اعتراض باشگاه پرسپولیس به AFC رفیق مشهور علی انصاریان +عکس مدافع استقلال در قرنطینه +عکس نصف استقلال در دسترس نیست پرسپولیسی‌ها به مجلس می‌روند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فوتبال فوتبال ایران مهدی طارمی دراگان اسکوچیچ قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت روی نیمکت تعریف ها تیم ملی مربی ای آن قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلب تبریز درد می کند/ روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه تراکتور تبریز پس از کناره گیری پاکو خمز از این تیم با شکست مقابل نساجی مازندران در هفته بیست و جهارم لیگ برتر روبرو شد تا هواداران این تیم نسبت به عملکرد بازیکنان فعلی انتقادهای تند و تیزی را داشته باشند و به ماشین حمل بازیکنان این تیم پس از بازگشت از مازندران به تبریز نیز حمله کنند.

از این رو باشگاه خصوصی تبریزی‌ها در لیگ برتر به جای جریمه بازیکنان تیم تصمیم گرفت سرمربی سرخپوشان را هرچه زودتر انتخاب کند تا پس از مذاکره با یحیی گل محمدی سرمربی پیشین تراکتور و با نظر مستقیم او فعلا حمید مطهری را به عنوان مربی موقت و دستیار اول سرمربی در فصل آینده انتخاب کنند.

سیدمحسن حسینی مدافع پیشین تراکتور تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخاب حمید مطهری به عنوان دستیار اول سرمربی نامعلوم فصل آینده سرخپوشان و همچنین هزینه‌های ارزی بسیار بالای تراکتور بدون کسب قهرمانی با پاکو خمز اظهار نظر کرد که در پی می‌خوانید:

قلب تبریز درد می‌کند

پیشکسوت تیم فوتبال تراکتور با اشاره به نتیجه‌های پاکو خمز در تراکتور و جدایی ناگهانی‌اش از این تیم گفت: برایم عجیب است چرا همیشه باید رفتاری غیر حرفه ای قلب مردم تبریز و هواداران تراکتور را به درد آورد. من می‌گویم تراکتور قلب تبریز است و الان قلب این شهر درد می‌کند.

حسینی افزود: آقای زنوزی میلیون دلاری خرج کرد تا دیگر خبری از حاشیه‌ها و آقایی بازیکن در رختکن نباشد آن وقت باز هم می‌بینیم و می‌شنویم که بازیکن X در رختکن ارنج می چیند یا فلان دلال همه کاره تیم شده است. این برای اسم تراکتور خیلی تلخ و ناراحت کننده بوده است.

روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!

حسینی که از اتفاقات رخ داده حوالی تراکتور انتقادات تند و تیزی داشت در ادامه این مصاحبه نسبت به عدم موفقیت تراکتور در کسب قهرمانی در چند سال اخیر یادآور شد: تراکتور در دو فصل اخیر جزو بهترین تیم‌ها بوده است. می‌توانست برای قهرمانی سر بالا بیاورد اما چرا در حساس‌ترین مقطع اجازه نمی‌دهند این تیم به ساحل امن برسد. مگر می‌شود یک موضوع چندین و چند مرتبه تکرار شود که دودش تمام و کمال به چشم باشگاه بزرگ تراکتور برود.

مربی فوتبال کشور افزود: روز مرگ تراکتور در این فصل کم نبود. مگر می‌شود در ورزشگاه یادگار امام تبریز به راحتی چهار گل خورد و حرفی نزد. تراکتور در خانه با وجود هوادارانش قدرتی دارد که کمتر تیمی در ایران دارد. من واقعا برایم جای سوال است چرا اینقدر تراکتور اسیر نفراتی شده است که دلسوز این تیم نیستند.

حمید مطهری توانایی فنی بالایی دارد

حسینی درباره انتخاب حمید مطهری به عنوان مربی موقت تراکتور تصریح کرد: من فکر می‌کنم حساس‌ترین روزهای تراکتور است. باید تا پایان فصل حمایت کرد. هزاران دلار خرج خارجی‌هایی شد که فقط پول را هدف قرار داده بودند و اعتبار تیم مهم نبود. حالا باید به یک مربی با دانش داخلی هم بها داد. زمانی که در رده امیدها بودم آقای مطهری مربی ام بود. او خیلی به روز در حوزه علم فوتبال مطالعه دارد و با نوع نگاه خود همواره برای یکپارچگی تیم تلاش می‌کند.

او افزود: قطعا انتخاب حمید مطهری برای مربی موقت تصمیم خوبی است و من فکر می‌کنم توانایی ماندن در همین پست را هم دارد اما به هر حال سیاست‌های باشگاه باید مورد بررسی قرار بگیرد و نمی‌توان خارج از فضای باشگاه به راحتی در این خصوص اظهار نظر کرد.

پیشکسوت باید حمایت صحیح کند

حسینی در خصوص تخریب‌هایی که از سوی برخی افراد علیه بازیکنان و مدیران باشگاه صورت گرفته، یادآور شد: قوتی در تراکتور بازی کنید متوجه می‌شوید یک تیم چقدر در پوست و گوشت یک جامعه می‌تواند نفوذ داشته باشد. تراکتور دقیقا همان روح در جسم طرفدارانش است. شهر با بردن تراکتور خوشحال است و وقتی می بازد مغازه‌ها هم زودتر می‌بندند و حوصله هیچ کس را ندارند. من قبول دارم تراکتور مهم است اما مشکل اصلی را باید ریشه‌ای در خیلی از مواردی که غیر حرفه ای در داخل تیم برای سال‌های متوالی اخیر در حال تکرار است باید گرفت.

او افزود: اکنون ما در یک تیم دسته دومی فعالیت مربیگری می‌کنیم که آقای مرتضی اسدی و علی جلیلی دیگر پیشکسوتان تراکتور هم حضور دارند. آنجا درباره تراکتور خیلی صحبت می‌کنیم اما تنها به یک جمع بندی می‌رسیم که مکتب تراکتور همیشه امیدبخش است و هیچ کس نمی‌تواند آن را رد کند. حالا برای انتقاد هم مثل حمایت باید رفتار صحیح داشت.

کد خبر 6088115 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • جواب منفی مجیدی به زنوزی؛فرهاد فقط به نیمکت استقلال فکر می‌کند
  • ایرالکو با میانگین سنی 26 مقابل پرسپولیس
  • هشدار بارسا به ژاوی: رفتارت را درست کن
  • قلب تبریز درد می کند/ روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!
  • واکنش توییتر رسمی باشگاه بارسلونا به ماندن ژاوی؛ فراتر از یک مربی
  • مربی سرشناس عاشق هندوانه‌های ایران شد | از اینکه ایرانی‌ها کنار غذاهایشان خیارشور می‌گذارند تعجب کردم!
  • سرمربی فاینورد در یک‌قدمی نیمکت لیورپول
  • روایت جالب مربی لهستانی تیم والیبال ایران از خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن صبح
  • خواهش لاپورتا از ژاوی: مربی بزرگ نیست، بمان!