Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@17:42:07 GMT

نسخه‌ای کوچک برای خانواده سالم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۵۷۸۰

نسخه‌ای کوچک برای خانواده سالم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، آثار رعایت توصیه‌های معصومین (علیهم‌السلام) در زندگی ما بسیار مۆثر و برای انسان بسیار راهگشا است اگر بدین توصیه‌ها توجه نمایید و بدان اهتمام ورزید، زندگی سعادت مندانه ای را در پیش خواهید داشت. مقوله تربیت فرزند و توجه کردن به فرزندان و جوانان از توصیه‌های اکید حضرات معصومین (علیهم السلام) و اوصیای اسلام است که هرعقل سلیم و غیر مغرضی نیز بر این مهم و نظرات شایسته و نسخه های عملی ایشان صحه می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقوله تربیت جنسی و راه کار و فنون مواجهه با آن موضوعی است که روایات اهل بیت (ع) بر آن تأکید دارد. توجه به این مهم در خانواده، فرزندان را در مسیر درستی هدایت می کند.

 

راه خیر یا شر؟

باید توجه داشت روش اسلام در برخورد با مقوله ی غرایز جنسی با سایر ادیان متفاوت است، سایر ادیان دستیابی به کمال را سرکوبی غرایز می‌داند ولی اسلام بهره گیری و بهره مندی از کمال را در کنترل می‌داند، اگر غرایز به صورت صحیح ارضاء نشوند و به آنها توجه نشود ثمره آن سرکشی است، این امر موضوعی است که انسان باید مشخص کند می‌خواهد راه خیر و مشروع را انتخاب کند و یا راه شر و نامشروع و قرآن کریم در اینجا می فرماید: «و هدیناه النجدین» راه خیر و شر را به او نمایان کردیم، در این موضوع باید توجه داشت هر قدر غرایز زیاد و بزرگ باشند در برابر اراده ی انسان ناچیز اند. باید به این موضوع که اسلام بدان اهتمام دارد توجه کرد که اندیشمندان معاصر نیز همین نظر را دارند و با سرکوبی مخالف اند.

 

شرم پله اول تربیت جنسی

یکی از مسائل نهفته در مسئله تربیت جنسی شرم است که روایات معصومین(ع) بر آن تأکید ویژه ای دارند، اگر در محفل و اجتماعی هرچند کوچک و بزرگ سرلوحه اعمال قرار گیرد، سبب رشد و تعالی افراد و دین داری و نفوذ فزاینده دین می‌گردد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اگر حیا (شرم) در فردی بود آن فرد صالح می گردد.

توجه به این سخنان خانواده را به سمت تعالی سوق می دهند و روی افراد خانواده اثر گذار خواهد بود. هنگامی که پدر و مادر رعایت این اصول را مورد توجه خود قرار دهند و خود رعایت نماید ناخودآگاه بر روی فرزندان تأثیر می‌گذارد و الگوی صحیحی برای فرزندان می شود.

در آموزه های دینی روی مقوله دیگری نیز تأکید شده و آن توجه به حقوق فرزندان است که باید بدان توجه شود، شرکت دادن در تصمیم گیری و رفتار با عدالت با آنها و توجه به نیاز های خاص آنان و پاسخگویی به سوالاتی که ذهن آنها را درگیر کرده است، باعث می شود فرزندان در دام هایی که در کمین آنهاست نیافتند و به پاسخ سوالات در خانواده دست یابند

عمل کنید

باید دانست اخلاق و رفتار پدر و مادر همان تربیت است هر کاری آنان انجام می‌دهند، خود الگو و چهارچوب اساسی رفتار فرزندان است. اگر خانواده از دین، اخلاق، احکام و... صحبت کنند ولی در عمل رویه ی عملی نداشته باشد مطمئناً تأثیری نخواهد داشت. حدیث مشهور معصوم (ع) است که می‌گوید «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم» مردم را به غیر زبان به سمت امور خیر و خداوند دعوت نمایید.

در آموزه های دینی روی مقوله دیگری نیز تأکید شده و آن توجه به حقوق فرزندان است که باید بدان توجه شود، شرکت دادن در تصمیم گیری و رفتار با عدالت با آنها و توجه به نیاز های خاص آنان و پاسخگویی به سوالاتی که ذهن آنها را درگیر کرده است، باعث می شود فرزندان در دام هایی که در کمین آنهاست نیافتند و به پاسخ سوالات در خانواده دست یابند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خانواده سالم پادشاهی آغوشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم که امروز در دبیرستان فردوسی تبریز برگزار شد با تأکید بر ضرورت تکریم و تجلیل مقام معلم گفت: اقتدار و افتخارات کشور در عرصه‌های مختلف علمی و پزشکی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی محصول تلاش‌های تربیتی معلمان است، باید دست چنین معلمانی را بوسید و در برابر آنان سر تعظیم فرود آورد.
رحمتی با بیان اینکه کشور ما به نقطه بسیار خوب و محل تحولی رسیده است از معلمان خواست با دلسوزی و دغدغه‌ای که دارند فکر و‌اندیشه دانش‌آموزان را برای ساختن ایران بزرگ و پیشرفت و آبادانی همراه با عدالت آماده کنند.
وی خطاب به دانش‌آموزان هم گفت: آینده بهتر کشور را شما خواهید ساخت بنابراین فرصت علم‌آموزی و پرورش را مغتنم بشمارید و در این ایام به مقوله خودسازی و تفکر در کنار علم حساسیت داشته باشید.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: کتاب‌های استاد مطهری هم راهگشا و آینده سازاست و در کنار سایر کتب درسی و غیردرسی مطالعه آثار این استاد را در اولویت قرار دهید که در ساختن نظام فکری شما مؤثر است.
وی همچنین با اشاره به وجود مدارس کانکسی در استان ابراز‌امیدواری کرد با مشارکت خیران و ساخت فضا‌های مناسب آموزشی در استان، تا پایان دولت سیزدهم دیگر شاهد مدارس کانکسی نباشیم.
سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز تکریم معلمان را تضمین آینده کشور دانست و استخدام حدود ۷ هزار معلم جدید در استان، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از وقفه‌ای ۱۰ ساله، افزایش یک و نیم برابری فضا‌های ورزشی مدارس استان، استانداردسازی مکان‌های آموزشی و نگاه ویژه به مقوله تربیت را از توفیقات نظام تعلیم و تربیت استان در دو سال اخیر برشمرد.





دیگر خبرها

  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است