Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@18:09:56 GMT

شاخص بورس باز هم کف شکنی می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۶۱۷۷

شاخص بورس باز هم کف شکنی می‌کند؟

بورس تهران امروز با سه ترس به استقبال معاملات می رود سه ترسی که احتمال دارد پتانسیل صعود شاخص برای یک بازه زمانی را تضعیف کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق ، دیروز شاخص کل بورس به کمترین سطح در ۷۹ روز کاری گذشته رسید. حضور در کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی اتفاقی است که از نهم تیرماه برای سهامداران تجربه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

ریزش سنگین بیش از ۵۱هزار واحدی شاخص بورس

در تیرماه شاخص فقط چهار روز اقامت در این کانال را تجربه کرده بود و پس‌ازآن با صعودی برق‌آسا به‌سوی سطوح بالاتر حرکت کرد اما دیروز کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بالاخره شکسته شد تا کف حمایتی که برخی به مقاومت آن دل‌خوش کرده بودند از دست برود.روز گذشته یک رکورد منفی دیگر نیز در بورس ثبت شد میانگین هفتگی معاملات به کمترین میزان در سال جاری رسید.

در معاملات روز گذشته بورس و فرابورس ۳۱ نماد به ارزش ۳۸۴ میلیارد تومان در صف خرید و ۳۸۳ نماد به ارزش ۷۹۵۷ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند. میزان صف فروش یکی از بالاترین از ارقام در پاییز بود با این حساب از آمار دیروز بوی خوبی به مشام نمی‌رسد.

بورس علیه حمایت!

 یکی از دلایل اصلی ریزش بورس خبرهایی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا است. مدیران و اعضای شورای عالی بورس علیه این تصمیم‌ها شروع به توئیت کرده‌اند و بسیاری از سهامداران می‌گویند این‌همه سیاست دستوری و حمایتی درس عبرت برای دولت نشده است.

غافل از آنکه چند وقت پیش اکثراً آنان خواهان حمایت دولت از بورس بودند و حتی برخی توقع داشتند درصدی از کل منابع صندوق توسعه در خدمت بازار سهام قرار بگیرد.

حال که این حمایت‌ها مطابق میل بورس نیست بسیاری علیه سیاست‌های حمایتی و دستوری شوریده‌اند.

طبیعتاً سیاست‌های دستوری و حمایتی قابل دفاع نیست اما این قابل دفاع نبودن زمان و مکان ندارد. اگر در بورس کالا و باهدف ارزانی قیمت قیمت‌گذاری دستوری روا نیست طبیعتاً در بازار سهام نیز باهدف شارژ شاخص قابل دفاع نیست.

سه دغدغه در بازار سهام

به گفته تحلیل گران بورسی بازار سهام این روزها سه دغدغه اصلی دارد. انتخابات آمریکا، قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا و احتمال افزایش نرخ سود.

نخست: انتخابات امریکا؛ برخی از معامله گران تأکیددارند انتخابات آمریکا بر روند بازار سهام در ایران تأثیر دارد زیرا پیروزی هرکدام از دو نامزد با توجه به رویکردهای متفاوت در مواجهه با ایران می‌تواند مسیر اقتصاد ایران را هم‌تغییر دهد. با این حساب تا روشن شدن نتیجه انتخابات برخی سهامداران از بازار کنار می‌کشند.

دوم: قیمت‌گذاری دستوری؛ برخی دیگر از معامله گران نگران تغییر روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هستند زیرا از دید این گروه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سودآوری تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالا می‌شود و درنهایت این عوامل موجب  کاهش تقاضا در بازار سهام خواهد شد. برای نمونه در بازار دیروز باوجود کاهش اولیه در صف فروش فولاد اما به‌یک‌باره حجم عرضه دیگر در بازار شکل گرفت تا این نماد رتبه اول اثرگذاری منفی در شاخص کل را داشته باشد.

نرخ سود: برخی دیگر احتمال می‌دهند تصمیمات مربوط به نرخ بهره بانکی باعث تأمل بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود و جهت نقدینگی را تغییر دهد.

پیش‌بینی بورس امروز

شواهد و قرائن نشان می‌دهد بورس امروز هم‌پتانسیل نزول به سطوح پایین‌تر یا نوسان در حد کنونی را بیشتر از صعود دارد. هم آمارها و هم عدم قطعیت‌ها به‌گونه‌ای نیست که از صعود شاخص در روز جاری حمایت کند. برخی می‌گویند روند اصلاح شاخص تا سطح یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم ممکن است در روزهای آتی ادامه یابد. در این حالت حتی اگر صعودی هم رخ دهد اتفاقی است و بازار مجدداً در مدار نزول قرار می‌گیرد.

اما در بورس دیروز دو نکته امیدوارکننده وجود داشت شاخص هم‌وزن در نزول مقاومت کرد که این مقاومت برخی را دلگرم به‌روز جاری کرده است و خبر دوم در رابطه با سهام عدالت بود. ظاهراً قرار شده سهام عدالت در بازاری عادی دیگر عرضه نشود و در نماد دوم و به‌صورت بلوکی به سرمایه‌گذاران حقوقی فروخته شود. این دو خبر کورسوی امید برای سبزپوشی را زنده نگه‌داشته است.

منبع:اقتصاد نیوز

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری قیمت گذاری دستوری بورس کالا بازار سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود