Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:33:51 GMT

بیش از ۶۰ درصد بذر سبزی و صیفی کشور تولید داخل است

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۷۸۰۰

بیش از ۶۰ درصد بذر سبزی و صیفی کشور تولید داخل است

مهندس صمد مبصٌر روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر مرتب به واردات ۹۰ درصدی بذور سبزی و صیفی در کشور اشاره می شود ولی باید گفت این میزان واردات به بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از محصولات سبزی و صیفی که در کشور مورد کشت قرار می گیرد، بذورشان وارداتی نیست که از آن جمله می توان به محصولاتی همچون هویج، اسفناج، چغندر لبویی، تربچه، خربزه ها و هندوانه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بذر این محصولات از نوع هیبرید نیست، یکی از دلایل توجه به تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور را قرار نگرفتن آن در لیست محصولات استراتژیک دانست و گفت: به همین دلیل موسسات تحقیقاتی دولتی یا دانشگاه های کشور آن را جزو کارهای پژوهشی برای رسیدن به ارقام هیبرید این محصولات قرار نداده اند.

مبصٌر افزود: اخیرا تلاش هایی برای تولید این بذور آغاز شده و هیبریدهای جدیدی از داخل کشور توسط بخش خصوصی و بخش های دولتی پا به عرصه گذاشته اند و امیدواریم در سال آتی شاهد تغییر میزان  وارادات بذر هیبرید در کشور باشیم.

«رقم بذر هیبرید اشاره به بذر F۱ دارد که از راه مستقیم از تلاقی دو والدی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند ، تولید می گردد   به طوریکه با محصول با افزایش عملکرد بیشتری مواجه می شود».

وی بذرهای هیبرید را بسته به نوع محصولات دارای مزیت دانست و اظهار داشت: در محصولاتی که با بذر هیبرید تولید می شوند با عملکرد بالاتری از لحاظ کمی روبرو می شویم که نمونه آن را می توان به محصول هیبرید ذرت با غیر هیبرید آن اشاره کرد.

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت ذرت است

مبصٌر با بیان اینکه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت ذرت قرار دارند، گفت: در داخل کشور حتی یک هکتار کشت غیرهیبرید ذرت نداریم.

وی افزود: ولی در بعضی محصولاتی که از نظر عملکردی به دلیل ماهیت ژنتیکی آن خیلی تاثیرگذار نیست از بذر غیرهیبرید استفاده می شود ولی بذر هیبرید برای رسیدن به محصول هم شکل و تولید کمی بیشتر است.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور ادامه داد: ولی واقعیت این است که اکنون چون بذر سبزی صیفی توسط شرکت های چند ملیتی بزرگ و خصوصی در دنیا تولید می شود.

وی گفت: یکی از دلایلی که این کشورها و شرکت ها بذر هیبرید این محصولات را تولید می کنند، یکبار مصرف بودن این بذور و همچنین امکان پذیر نبودن تکثیر آن توسط کشاورز یا کشورهای مصرف کننده است.

وی اضافه کرد: بعضی ها فکر می کنند مقاومت یک محصول به یک بیماری به دلیل هیبرید بودن است که تصور درستی نیست و یک محصول غیرهیبریدی می تواند همان مقاومت را داشته باشد ولی تولید کننده آن بذر که منابع مقاومت را در اختیار دارد بذر را به صورت هیبرید عرضه می کند تا امکان تکثیر از خریدار و کشاورز بگیرد تا از یک بازار دایمی فروش بذر اطمینان حاصل کند.

مبصٌر در خصوص صادرات بذر تولیدی در داخل کشور نیز گفت: صادرات به صورت خیلی محدود در بذر داریم زیرا یکی از نیازهای صادرات بذر داشتن ظرفیت تولید بذر مازاد است.

وی افزود: مهمترین پیش نیاز برای صادرات بذر این است که تولیدکنندگان بذر بتوانند در بازارهای مصرف ارقام خودشان را بشناسانند و مراحل ثبت و تجاری سازی ارقامشان را در کشورهای هدف انجام بدهند و بازاری ایجاد کنند تا قادر به صادرات بشوند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن کالای صادراتی شرط لازم است ولی کافی نیست و متاسفانه شرکت های بذری ما در قسمت فروش بذرشان در بازار خارج از کشور تجربه بسیار کمی دارند و ضعیف عمل کرده اند.

مبصٌر اظهار امیدواری کرد که بخش دولتی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) با تجاربش بتواند به این افراد برای ایجاد بازارهای صادراتی کمک کند زیرا اعتقاد داریم با توجه به تغییر قیمت ارز در کشور بسیاری از تولیدات بخش کشاورزی و در راس آن ها بذر یکی از کالاهای بالقوه صادراتی است که اگر این افراد را کمک کنیم می توانند تبدیل به بالفعل شده و یک ارزآوری خوبی همراه با ایجاد اشتغال با خود به ارمغان بیاوردند.

معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر و نهال کشور گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که بذر با کیفیت اثرش درتولید خیلی از منابع از ۲۵ تا ۵۰ درصد گزارش شده است و انتظار داریم کشاورزان با انتخاب بذرهای با کیفیت و گواهی شده از منابع مختلف حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصد تولید خودشان را تضمین کنند و از کشت بذرهای با منشاء نامشخص و قاچاق و تقلبی خودداری کنند چون هم خودشان و هم کشور در کلان تولید متضرر می شوند.

موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال در کرج مستقر است.

برچسب‌ها واردات صیفی جات نهال و بذر صادرات غیر نفتی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واردات صیفی جات نهال و بذر صادرات غیر نفتی استان البرز واردات صیفی جات نهال و بذر صادرات غیر نفتی استان البرز اخبار کنکور سبزی و صیفی بذر هیبرید داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار فولاد، گمرک ایران آمار عملکرد 100 صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال 1402 اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر 136 میلیون تن به ارزش بیش از 49 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، 69 میلیون و 739 هزار تن به ارزش 28 میلیارد و 955 میلیون دلار توسط 100 صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط 100 صادرکننده برتر، بیانگر افت 1.47 درصدی از نظر وزن و افت 18.9 درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال 1401 است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال 1402 هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال 1401 داشته باشد. 

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال 1402 گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال 1402 بالغ بر یک میلیون و 409 هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 707 میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی 16.61 درصد و از نظر دلاری 14.68 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال 1402 با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم. 
طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم 1.43 درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند. طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و 84 درصد تولیدات ما در سال 2023 راهی بازارهای داخلی و 16 درصد راهی بازار صادراتی شده است.  
طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد. 
همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • افتتاح گلخانه سبزی و صیفی هفشجان
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • آموزش روز چهارم، پخت مرغ با سبزی معطر
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد