ماجرای عروسک های زشت تلویزیون چه بود؟
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۸۲۲۷
ایران اکونومیست-«من هم قبول دارم که آن عروسکها زیبا نیستند اما مگر همهی آدم ها زیبا هستند؛ آنها برای مخاطب بزرگسال ساخته شدهاند.» چندی پیش چهره نه چندان زیبای یک عروسک تلویزیونی سبب شد تا تصویرش در فضای مجازی دست به دست و به طنز و انتقاد گرفته شود. حالا یکی از فعالان حوزه عروسکی که در ساخت ابن برنامه هم دستی داشته است با بیان جملات بالا در مقام پاسخ برآمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آزاده مویدی فرد که تا به امروز عروسک گردانی و صداپیشگی بیش از ۶۰ عروسک را انجام داده است و از شاخص ترین آنها می توان به «بیژن»، «چرا»، «نینی»، «انیمیشن های نیروی انتظامی»، «گل بهار» و «سپیده» اشاره کرد، صداپیشگی چندین عروسک را در برنامه «خوشبخت» برای مخاطب بزرگسال و جهت آموزش مسایل روانشناسانه و خانوادگی در آیتمهای کوتاه بر عهده دارد.
او در توضیح واکنش های انتقادی که طراحی این عروسک ها به دنبال داشت، به ایسنا گفت: برنامه «خوشبخت» موضوع و پلاتوهایی روانشناسانه داشت. در آن پلاتوها ما موقعیتی ایجاد میکردیم تا بتوانیم به مسائلی که میان دخترها و پسرها، خانوادهها و نیز مسائل اول ازدواج اتفاق می افتد، با نگاهی فانتزی بپردازیم و حرفهایی را در لفافه بزنیم. هدف این بود که آموزش غیرمستقیم روانشناسی داده شود.
مویدی فرد ادامه داد: خانم بنفشه بدیعی، طراح برنامه «خوشبخت» از پیشکسوتان کار عروسکی است و وقتی بگوید سر کاری بروم، حتما قبول میکنم. خانم بدیعی قبلا عروسکهای بسیار زیبایی ساخته که خیلی از عروسکهای «خوشبخت» زیباتر هستند. بله؛ من هم موافقم عروسکهای «خوشبخت» زیبا نیستند اما آنجا هدف نمایش زیبایی نبوده است.
این عروسک گردان با بیان اینکه برنامه عروسکی «خوشبخت» شامل آیتم های پنج تا هشت دقیقهای است که در قالب یک برنامه یک ساعته پخش می شود، گفت: طراحی خانم بدیعی کار را نجات داد. ایشان با چهار تا بدن و صورت با استفاده از تغییر بینی، چشمها، ابرو و لبهای متفاوت، بالای ۱۰۰ کاراکتر خلق کردند.
عروسکهای خوشبخت
این صداپیشه برنامه های عروسکی که فارغ التحصیل رشته تئاتر است، در ادامه با گله از شوخی های کاربران در فضای مجازی، تصریح کرد: «بزرگترین ایراد فضای مجازی این است که دوستان بدون آگاهی حمله میکنند. در این برنامه قرار بر این بوده است که در قالب نود قسمت پنج دقیقهای موضوعات روانشناسی، استانداردها، هنجارها و ناهنجاریها آموزش داده شود و مخاطب هدف افرادی بودند که حجاب برایشان ارزشمند است و قسمتی از کاراکترشان است.
مویدی فرد در عین حال گفت: درباره هر برنامه ای سر و صدا بلند شود، یعنی قطعا تاثیرگذار بوده است. حالا اینکه تاثیرگذاری مثبت یا منفی بوده است به جهان بینی آدمها برمی گردد. من به عنوان کسی که آنجا بودم میگویم تجربه به شدت درخشانی بود. من فرصت داشتم آنجا با چهار عروسک، بالای ۵۰ خانم و بچه را زندگی کنم. ما خوشحال بودیم که در کار خلاقیت داشتیم. برایم عجیب بود که به جای اینکه بخش خلاقیتش دیده شود روی زشتی عروسک تاکید شد مگر آدمها همه قشنگ هستند؟!»
به گفته وی مخاطب عام تعریفی که درباره کار عروسکی دارد این است که هر کار عروسکی کار کودک است؛ در صورتی که اینطور نیست و بعضی از کارهای عروسکی میتواند مخاطب بزرگسال داشته باشد.
او درباره کار عروسکی برای کودک هم توضیح داد: استانداردی که برای ساخت عروسک کودک وجود دارد برای من چیز صد درصد محتوم نیست و بستگی به طراحی و نظر طراح و کارگردان دارد و نیز اینکه هدف از ساخت عروسک رساندن چه مفهومی به بچهها است؛ همه اینها موثر است.
آزاده مویدی فرد همراه با عروسک «چرا»
این هنرمند که صداپیشگی عروسک «چرا» را هم بر عهده داشته است، افزود: من به لحاظ مفهومی سمت این میروم که شکلی از عروسک را نشان دهم که اتفاقا کج و معوج است و قرینه ندارد زیرا ما وقتی عکسهای بچهها را نگاه میکنیم از زیباترینشان تا بانمک ترینشان غیرقرینه هستند. عروسک غیرقرینه این احساس را در مخاطب کودک ایحاد میکند که این عروسک شبیه من است.
مویدی فرد در این زمینه ادامه داد: به قول خانم برومند این سوال را باید همیشه از خومان بپرسیم که یک کار چرا عروسکی میشود؟ یعنی اصلا چرا یک کاری را از رئال به عروسکی تبدیل میکنیم. پخش فانتزی در کار عروسک خیلی مهم است که اگر لحاظ نشود در ارتباط برقرار کردن عروسک با مخاطب مشکل ایجاد می شود. بزرگترین چیزی که مخاطب را درگیر برنامه عروسکی میکند میزان فانتزی است که مخاطب از آن عروسک دریافت میکند.
او درباره دلیل موفق عمل نکردن برخی عروسکها توضیح داد: اینکه عروسک چگونه طراحی شود و چه کسی آن را بسازد خیلی مهم است. فقط صداپیشه مهم نیست عروسک گردان هم به اندازه صداپیشه و حتی گاهی بیشتر اهمیت دارد. همه اینها کنار هم قرار می گیرند که عروسکی موفق یا غیرموفق میشود.
آزاده مویدی فرد در پایان درباره فعالیتهای اخیرش به ایسنا توضیح داد: یکی از کارهای آخرم کارگردانی و صداپیشکی عروسکی ژولی است. کاری خارج از سازمان صداوسیما که در قالب پکیجی به نام «درسا» به تهیهکنندگی آقای پورمقیمی عرضه میشود. عروسکی است که قرار است آموزش نقاشی دهد برای همین طبیعتا سراغ طراحی عروسک فول هند رفتهام که نیاز به دو عروسک گردان دارد تا دستانش حرکت جداگانه از سر داشته باشند. ۱۰ قسمت از این مجموعه آمده و۲۰ قسمت مانده است. همچنین کارگردانی برنامه «پیم و پم» که مربوط به آموزش کلمات است و از شبکه پویا پخش میشود و نیز صداپیشگی عروسک «کی چی کجا» در برنامه خانم سارا روستاپور برای شبکه آموزش را بر عهده دارم که برای پایه یک تا شش تحصیلی تولید میشود.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: کار عروسکی کار عروسک عروسک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.