Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:32:03 GMT

۸۴ موقوفه در میاندوآب سنددار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۸۲۴۵

۸۴ موقوفه در میاندوآب سنددار شد

حسین منفردی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این میزان ۶۵ درصد از موقوفه‌های ثبت شده میاندوآب‌ در سامانه‌ جامع موقوفات و بقاع متبرکه را شامل می‌شود و تا پایان سال جاری برای سایر موقوفه‌ها نیز سند مالکیت دریافت می‌شود تا از این پس دخل و تصرفی در موقوفات صورت نگیرد.

وی افزود: در میاندوآب ۹۵۰ موقوفه اعم از انتفاعی و منفعتی شامل ۵۰۴ باب مسجد، ۹۵ باب حسینیه و ۹ امامزاده و زیارتگاه ثبت شده که این شهرستان از این نظر رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب با بیان اینکه در این شهرستان یک‌هزار و ۱۰۰ رقبه دارای درآمد وجود دارد، گفت: این درآمدها براساس نیت واقف هزینه می‌شود و مهمترین رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفان و صیانت از موقوفات است.

منفردی با اشاره به اینکه با گذشت زمان کارآیی برخی موقوفات از بین می رود، اضافه کرد: اداره اوقاف وظیفه دارد این گونه موقوفه‌ها را با تغییر کاربری تبدیل به احسن کند تا درآمدزایی داشته باشند.

وی بیان کرد: ۶۱ رقبه تجاری در میاندوآب وجود دارد که بیشتر آنها در گذشته به صورت سرقفلی واگذار شده و علت آن هم نبود اداره اوقاف و امور خیریه در این شهرستان بوده و همچنین ۵۸ رقبه نیز با کاربری کشاورزی وقف شده که از این تعداد نیز ۱۵ مورد مثمر بوده و درآمد خوبی دارند.

وی مساحت کل موقوفات ثبت شده در این شهرستان را یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع اعلام کرد و اظهار داشت: از ۹ امامزاده موجود در میاندوآب ۲ مورد شامل "نظرگاه حضرت عباس (ع)" در شهر میاندوآب و "امامزاده تاج‌الدین علی" در روستای "قپچاق" در بخش مرحمت‌آباد شاخص است و مردم در آنها نذر و زیارت خود را بجا می‌آورند.

منفردی افزود: میاندوآب‌ از نظر کیفیت، تنوع و درآمد و کمیت موقوفات منفعتی در بین شهرهای آذربایجان‌غربی در رتبه‌های‌ آخر قرار دارد و علت آن این است که در گذشته به این مهم توجهی نشده و بیشتر موقوفات این شهرستان که در گذشته وقف شده، اکنون در دست اشخاص است.

وی با بیان اینکه آرامستان فعلی میاندوآب‌ یکی از این موقوفات است و باید تکلیف آن مشخص شود، گفت: طبق قانون باید تولیت برخی موقوفات مثل قبرستان‌های متروکه به اداره اوقاف و امور خیریه واگذار می‌شد و در تمام شهرهای کشور چنین است و در میاندوآب هم باید همه در این زمینه با اداره اوقاف و امور خیریه همکاری کنند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب در پاسخ این شائبه که اداره اوقاف درآمدهای حاصله از موقوفات را در کجا هزینه می‌کند، اظهار داشت: درآمد اوقاف به هیچ عنوان از محل موقوفات نیست بلکه براساس قانون و شرع هرگونه درآمد از موقوفات باید براساس نیت واقف هزینه شود و درآمد حاصله از نذورات بقاع متبرکه باید برای این مکان‌ها هزینه شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت حسینیه موقوفه میاندوآب‌ (عباس یاوری) نیز گفت: در گذشته مسوولان اداره اوقاف و امور خیریه و هیات امنای این حسینیه تصمیم گرفته بودند با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با احداث درمانگاه این محل را احیا کرده و درآمدزایی کنند ولی به علت تورم، سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود پایبند شود و از سوی دیگر شبکه بهداشت و درمان ساخت درمانگاه را در این محل تایید نکرد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف این موضوع نیز در دستور کار این اداره قرار دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در برخی از موقوفات یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است تا به شکل قانونی این مهم عملی شود.

منفردی با بیان اینکه بهسازی سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع شهر میاندوآب برای استفاده عموم یکی دیگر از برنامه‌های این اداره است، گفت: همچنین ساماندهی هیات امنای مساجد از دیگر برنامه‌های در دست اجراست و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ نفر از هیات امنای ۴۵ مسجد شهرستان ساماندهی شده و حکم سه ساله از سوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برای آنان صادر شده‌است.

وی با اشاره به اینکه با ساماندهی هیات امنای مساجد، امور مربوط به مسجد با همکاری و هماهنگی بیشتر پیگیری می‌شود، گفت: همچنین در مساجد این شهرستان ۴۶۵ نفر خادم فعالیت می‌کنند که از سوی دولت برای آنان بیمه پرداخت می‌شود ولی از خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به بعد تحت هر عنوانی برای مسجد خادم معرفی شود، از سوی دولت هیچ‌ گونه حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌جاری یک مورد وقف جدید در میاندوآب ثبت شده، گفت: این موقوفه یک قطعه زمین با کاربری مسکونی به مساحت ۱۹۰ متر مربع و به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که از سوی یک بانوی خیر و نیکوکار واقع وقف شده‌است.

وی بیان کرد: همچنین در میاندوآب ۱۱ باب مسجد در حال ساخت است که یک مسجد بنام حضرت علی‌اکبر در خاقانی و بقیه در روستاها قرار دارد و امسال برای تکمیل این مساجد ۲ میلیارد ریال از محل توازن اعتبار تخصیص داده‌ شده‌است.

در این نشست همچنین از خبرنگاران میاندوآبی به جهت تلاش و فعالیت آنان با اهدای لوحی تجلیل شد.

سنت حسنه وقف یکی از افتخارات مکتب اسلام و نیز از موثرترین اهرم‌های اعتقادی و فرهنگی برای جبران بخشی از نیازهای مادی و معنوی جامعه است.

دهه وقف همزمان با دهه آخر صفر نامگذاری شده است.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه میاندوآب وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه میاندوآب وقف سازمان اوقاف و امور خیریه میاندوآب وقف اخبار کنکور اداره اوقاف و امور خیریه هیات امنای ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بزرگمهر ظهر شنبه در نشست شورای قضائی و حفظ حقوق بیت المال در بوشهر گفت: وظایف و مأموریت اداره کل ثبت اسناد و املاک بر اساس قانون اساسی و قانون حد نگار تعیین و تکلیف شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر افزود: سیاست‌های ابلاغی و فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اجرای کامل حدنگاری است.

بزرگمهر افزود: هویت دار کردن همه اراضی برای جلوگیری از زمین خواری و هرگونه فساد در این زمینه، الزام بر تنظیم اسناد رسمی از دیگر وظایف اداره ثبت اسناد و املاک است.

صدور ۹۹ درصد اراضی منابع طبیعی

وی ادامه داد: در زمینه منابع طبیعی حدود ۹۹.۵ درصد اراضی ملی با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سند دار شده است که ۱۵ هزار هکتار اراضی باقیمانده در مرحله فرآیند برای صدر سند است.

بزرگمهر در خصوص رفع تداخلات بیان کرد: ۴۹۸ پلاک مشمول رفع تداخلات داریم که تاکنون ۲۳۰ پلاک تثبیت شده است و مابقی در دستور کار است که شهرستان‌ها باید بر اساس برنامه ابلاغی هر هفته ۲ پلاک برای رفع تداخل در دستور کار داشته باشند.

وی با بیان اینکه رفع تداخل به نفع مردم و دولت است، تصریح کرد: ۷۶ درصد اراضی کشاورزی سنددار شده است و اگر بتوانیم اراضی کشاورزی را سنددار کنیم هم از خرد شدن اراضی و هم از تهدید و به خطر افتادن امنیت غذایی جلوگیری می‌شود.

کد خبر 6089912

دیگر خبرها

  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان