Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دیروز خبری در شبکه های اجتماعی بویژه کانال های بورسی دست به دست شد مبنی بر اینکه وزارت صمت اقدام به قیمت گذاری دستوری برای فولاد و محصولات فولادی کرده است. فعالان بورس به این خبر تایید نشده، واکنش تندی نشان دادند و این تصمیم احتمالی را عامل ایجاد رانت های گسترده برای عده ای خاص و متضرر شدن سهامداران شرکتهای فولادی معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس تصویری که از این تصمیم احتمالی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، قیمت پایه ارزان برای شمش فولاد بعضا تا ۶۰ درصد قیمت جهانی تعیین شده است و سقف قیمت برای معاملات در بورس کالا نیز محدود خواهد شد.

پیگیری های خبرنگار مهر برای اطلاع از صحت و سقم این مصوبه از وزارت صمت تا این لحظه به نتیجه نرسیده است اما واکنش تندی که صبح امروز رئیس سازمان بورس نشان داد، بیانگر آن است که چنین تصمیمی واقعا در وزارت صمت اتخاذ شده است. 

حسن قالیباف اصل صبح امروز در خبری که در پایگاه خبری بازار سرمایه منتشر شد، اعلام کرد: «برخی از تصمیمات احتمالی آتی در حوزه قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی اقتصاد است. با توجه به تأثیر قابل توجه سهام شرکت‌های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می‌رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند.»

از سویی دیگر نیز سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به این تصمیم واکنش نشان داد و نوشت «قیمت گذاری محصولات شرکت های بورسی، یعنی از جیب سهامدار برداشتن و به جیب واسطه ها ریختن. تجربه نشان داده که این گونه قیمت گذاری تاثیری در کنترل قیمت محصولات نهایی هم ندارد.»

به اذعان کارشناسان، قیمت گذاری دستوری فولاد از سوی دولت نه تنها کمکی به مصرف کنندگان واقعی فولاد نمی کند بلکه رانت هایی عظیم را به جیب عده ای خاص واریز خواهد کرد  و سهامداران شرکتهای فولادی نیز متضرر خواهند شد. 

 در صورتی که این مصوبه ابلاغ شود، شاهد دو نرخی شدن قیمت فولاد در بورس و بازار آزاد خواهیم بود که ضمن کاهش نقش موثر بورس کالا در تعیین قیمت، تقاضای خرید داخلی را به شدت بالا خواهد برد.

از سویی دیگر حتی بر اساس شنیده ها، حوزه فولاد به قدری برای سوداگران و دلالان جذابیت دارد که این افراد طی تنها دوماه کارخانه پروفیل تاسیس می کنند تا از این طریق ورق فولادی را با ۵۰ درصد تخفیف بگیرند و با فروش در بازار آزاد، سودهای هنگفتی به جیب زده و  به آشفتگی بازار فولاد دامن بزنند.

در صورتی که صحت این مصوبه تایید شود، مشخص نیست وزارت صمت با این اقدام به دنبال بهبود بازار فولاد است و یا آنطور که بورسی ها می گویند بدنبال ایجاد و توزیع رانت است. ضمن اینکه این اقدام با کارکرد و هویت بورس کالا نیز در تعارض اشکار است. 

کد خبر 5052195 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: فولاد وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت گذاری قیمت فولاد ویروس کرونا بانک مرکزی ایران قیمت دلار تولید نفت شاخص کل بورس قیمت نفت بازار سهام وزارت جهاد کشاورزی بازار سرمایه وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت نیرو اقتصاد آمریکا فولاد بورس تهران قیمت گذاری وزارت صمت بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۹۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم