Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@01:20:17 GMT

جو بایدن سیاست خود را درباره ایران اعلام کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۱۶۶۸

به گزارش ایرنا، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا یکشنبه شب در یادداشتی که در تارنمای رسمی شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شد، گفت اگر ایران به پایبندی سختگیرانه به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده دوباره به این توافق به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات دیگر ملحق خواهد شد.

او گفت که ترامپ با خروج از برجام آمریکا را منزوی کرده، به طوری که در دو تلاش اخیر واشنگتن علیه ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا نیز حاضر نشدند با آن همگام شده و علیه ایران موضع بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن معتقد است که ترامپ با خروج از برجام دچار اشتباه شده، برخلاف منافع کشورش گام برداشته و آمریکا را منزوی کرده است.

معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا همچنین افزود که ترامپ با ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث شد که ایران در اقدامی بی‌سابقه به یک پایگاه آمریکایی حمله کرده و بیش از ۱۰۰ نیروی نظامی واشنگتن را به شدت مصدوم کند.

بایدن با تاکید براینکه در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند، از رویکرد ترامپ انتقاد کرد که پس از این حادثه قصد کوچک جلوه دادن آن را داشته و مصدومیت مغزی نیروهای آمریکایی را «سردرد» توصیف کرده است.

نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است آبان‌ماه امسال برگزار شود، سپس نوشت که در صورت پیروزی در این انتخابات سیاست کشورش در قبال ایران را تغییر خواهد داد؛ به گفته بایدن، سیاست دولت احتمالی او اینگونه خواهد بود که در گام اولا متعهد می‌شود از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

گام دوم در دولت بایدن به گفته او اینگونه خواهد بود که مسیری قابل اعتماد برای رویکرد دیپلماتیک در مقابل ایران خواهد گشود. بایدن نوشت: اگر ایران به پایبندی سختگیرانه به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده دوباره به این توافق به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات دیگر ملحق خواهد شد.

بایدن افزود که در دولت او، واشنگتن به همراه متحدان خود تلاش خواهد کرد که محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تشدید کرده و مدت آن‌ها را تمدید کند، و همزمان به دیگر موضوعات مورد نگرانی آمریکا بپردازد که شامل ادعاهای این کشور درباره زندانیان و مسایل حقوق بشری است.

وی همچنین نوشت که اطمینان حاصل خواهد کرد تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران بر مقابله این کشور با شیوع کووید۱۹ تاثیرگذار نیست و در همان روز اول ورود به کاخ سفید، ممنوعیتی را که دولت ترامپ برای ورود شهروندان کشورهای مسلمان از جمله ایران به آمریکا وضع کرده، لغو خواهد کرد.

بایدن در عین حال به عنوان گام سوم سیاست خود در قبال تهران گفت که علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اقدام و امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین و از تحریم‌های هدفمند برای آنچه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی توسط ایران خواند، استفاده می‌کند.

آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ با تصمیم ترامپ و برخلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که تایید کننده برجام بود، از این توافق خارج شده و همه تحریم‌ها رفع شده به واسطه آن را علیه ملت ایران بازگرداند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند