Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@02:45:17 GMT

صنایع دستی با سازمان زندان ها تفاهم کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۴۲۰۷

صنایع دستی با سازمان زندان ها تفاهم کرد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، این تفاهم‌نامه در عمارت تاریخی کوشک تهران به امضای معاون صنایع‌دستی کشور و معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور رسید. دو طرف درخصوص هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال، حرفه‌آموزی و نیز ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان و خانواده‌های آنان با هدف کاهش نرخ بازگشت مجدد مددجویان به زندان و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی و فعالیت آنان در اجتماع با هم توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که تعدادی از مدیران کل این دو معاونت نیز حضور داشتند، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور گفت: «در سال‌های گذشته موضوع حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانیان در دستور کار این دو دستگاه قرار گرفته و باعث ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان شده به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۸۴ نفر از مددجویان برای فراگیری آموزش‌های رشته‌های مختلف صنایع‌دستی ثبت‌نام کرده بودند.»

او عنوان کرد: «در نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌های ملی صنایع‌دستی، غرفه‌هایی ایجاد می‌شود که در آن‌ها تولیدات صنایع‌دستی مددجویان سازمان زندان‌ها به نمایش در می‌آید. در این غرفه‌ها شاهد صنایع‌دستی بسیار باارزش هستیم که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و با استقبال فراوانی روبه‌رو می‌شود.»

معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه اظهار کرد: «هرگونه عوائد از محل فروش محصولات صنایع‌دستی تولیدی مددجویان به آن‌ها و خانواده‌هایشان بازمی‌گردد. در این میان زندان چناران در استان خراسان رضوی در رشته تراش سنگ بسیار موفق عمل کرده و مددجویان این ندامتگاه آثار بسیار زیبایی را خلق کرده‌اند که در بازارها و نمایشگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: «این تفاهم‌نامه در حالی با هدف هم‌افزایی بین دو دستگاه به امضا می‌رسد که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده و توجه به صنایع‌دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان از طریق اشتغال

سیدعباس جوهری معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: «اعتقاد ما در سازمان زندان‌ها این است که در کنار اقدامات تأمینی باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز فعال بود و خوشبختانه در این خصوص قدم‌های خوبی برداشتیم.»

او افزود: «در این میان حوزه اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است و با آموزش رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی قصد داریم علاوه بر ایجاد اشتغال و ایجاد شرایط برای درآمدزایی مددجویان، زمینه کاهش نرخ بازگشت مجدد آن‌ها به زندان را فراهم کنیم.»

جوهری ادامه داد: «نرخ بازگشت مجدد به زندان در برخی از کشورها به بالای ۴۰ درصد می‌رسد در حالی که در کشور خودمان در یک جامعه هدف که در یک پژوهش آماری مورد بررسی قرار دادیم، مشخص شد نرخ بازگشت مجدد به زندان در افرادی که حرفه‌آموزی و دوره‌های اشتغال را گذرانده‌اند، ۴,۳ درصد است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ایجاد اشتغال، حرفه‌آموزی و آموزش برای مددجویان است.»

او بیان کرد: «بسیاری از مددجویان توانسته‌اند کارهای زیبایی را در حوزه صنایع‌دستی خلق کنند که این موضوع نشان می‌دهد این افراد دارای ظرفیت‌ها و استعدادهایی هستند که باید آن‌ها را شناسایی کرد.»

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: «در کنار کانون اصلاح و تربیت، فروشگاهی به‌منظور معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی مددجویان دایر کردیم، با این حال از معاونت صنایع‌دستی درخواست داریم در خصوص فروش و عرضه هرچه بهتر و بیشتر محصولات تولیدی مددجویان به ما کمک کنند.»

اهداف تفاهم‌نامه

توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه پیرامون برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی ویژه مددجویان، پرورش و هدایت استعدادهای فکری و فنی ویژه مددجویان با هدف رسیدن به خودباوری و استقلال، ارتقای سطح مهارت‌های هنری و صنایع‌دستی مددجویان در اجتماع، کمک به کاهش بزهکاری و جلوگیری از تکرار جرم با کسب مهارت‌های هنری و ایجاد زمینه‌های اشتغال مددجویان و ایجاد زمینه برای باز اجتماعی شدن و کسب مقبولیت اجتماعی مددجویان پس از دوران حبس از اهداف این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود.

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقداماتی را انجام دهد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی، نظارت و ارزشیابی دوره‌های آموزشی، همکاری در زمینه برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی، همکاری در خصوص اطلاع‌رسانی فعالیت‌های آموزشی و تولیدی و همکاری برای تأمین مواد مصرفی مورد نیاز و تجهیز کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

همچنین از مهمترین اقداماتی که سازمان زندان‌ها باید بر اساس این تفاهم‌نامه انجام دهد می‌توان به تهیه، تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری، برگزاری دوره‌های آموزشی بر اساس استانداردهای ارائه شده از سوی معاونت صنایع‌دستی، تأمین فضای آموزشی، معرفی هنر آموختگان، استقرار موزه‌های سیار و ویترین‌های صنایع‌دستی در اماکن مختلف و چاپ مقالات تخصصی در نشریات تخصصی آن سازمان اشاره کرد.

کد خبر 5052699 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع دستی زندان اشتغال شورای شهر تهران هفته ناجا شهرداری تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور قوه قضاییه وضعیت راهها متروی تهران آلودگی هوا شبکه شاد آتش سوزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی نرخ بازگشت مجدد سازمان زندان ها اقدامات تأمینی تفاهم نامه اصلاح و تربیت ایجاد اشتغال حرفه آموزی نمایشگاه ها صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهم نامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد در بوشهر ساخته می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی