Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه سوء تغذیه در بهداشت فردی و اجتماعی تاثیرگذار است و حدود 10 درصد جمعیت دنیا و بیش از پنج درصد مردم کشور ایران دسترسی به مواد غذایی مناسب ندارند، گفت: خوشبختانه در ایران فقر مطلق یا سوء تغذیه شدید وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن انتظاری در گفت ‌‌و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه روز جهانی غذا در سال 1945 نامگذاری شده و هر ساله شعاری را به این مناسب تعیین می‌کنند و در سراسر جهان این رویداد را گرامی می‌دارند، اظهار کرد: سازمان‌های مرتبط با امنیت غذایی از جمله سازمان جهانی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی با اهداف مهمی نظیر جلب توجه حاکمان و سیاست‌گذاران کشورها جهت آماده سازی مواد غذایی اولیه مورد نیاز مردم فعالیت می کنند زیرا اساسی‌ترین چالش از گذشته تا آینده امنیت غذایی در سراسر جهان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه سوء تغذیه در بهداشت فردی و اجتماعی تاثیرگذار است و حدود 10 درصد جمعیت دنیا و بیش از پنج درصد مردم کشور ایران دسترسی به مواد غذایی مناسب ندارند که البته در ایران کودکان بیشتر شامل این موضوع هستند، افزود: خوشبختانه در ایران فقر مطلق یا سوء تغذیه شدید وجود ندارد گرچه در شرایط ایده‌آل هم نیستیم اما نامگذاری روز جهانی غذا شرایط تغذیه را به مراتب در جهان بهتر کرده است.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نظارت سازمان‌های جهانی موجب شده، کشورها موفقیت‌هایی را در زمینه کاهش فقر به‌دست آوردند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده، ادامه داد: با توجه به نظارت‌های سازمان‌های جهانی در کشور ما تمام دانشگاه‌ها معاونت غذا و دارو و در سطوح پایین جامعه نیز مسئولان به تمام جهات توجه ویژه‌ای دارند به عنوان مثال تغذیه کودکان در مدارس را رصد می‌کنند زیرا بر اساس تحقیقات دانشمندان، تغذیه مناسب بر سیستم ایمنی و هوش تاثیرات بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی در دو سال اخیر وخیم شده و بسیاری از مردم را به زیر خط فقر کشانده اما مواد اولیه که تولید انرژی می‌کند در اختیار مردم قرار دارد، گفت: متاسفانه برخی شبکه‌های معاند برای اینکه وضعیت ایران را وخیم توصیف کنند خودکشی‌های مردم را به نمایش می‌گذارند این در حالی است که خوشبختانه در کشور ما مردم بخاطر فقر ناشی از تغذیه خودکشی نمی‌کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه وضعیت ناپایدار اقتصادی به دلیل تحریم‌ها بر تمام مسائل کشور تاثیرگذار بوده زیرا ارزش پول ملی سقوط کرده و بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشته که مواد غذایی از این قاعده مستثنی نبوده،  تصریح کرد: تلاش و تمهیدات دولت برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم موثر نبوده و متاسفانه با افزایش قیمت در مواد اولیه غذایی شانس دسترسی مردم کاهش پیدا کرده است اما این گرانی به اندازه‌ای نبوده که مردم دسترسی به مواد اولیه نداشته باشند، به عنوان مثال به جای استفاده از گوشت قرمز مردم از گوشت سفید استفاده کرده و به جای مصرف میوه‌های نوبرانه از میوه‌های ارزان فصل مصرف می کنند.

وی گفت: متاسفانه تحریم‌ها موجب شده برخی افراد سودجو مواد غذایی را به صورت قاچاق از کشور خارج کنند گرچه برخی کالاها از سوی دولت مشمول دریافت یارانه هستند این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی مواد غذایی از خارج به ایران وارد می‌شد و جامعه در این زمینه‌های تولید مواد اولیه غذایی به خودکفایی رسیده است.

انتظاری با بیان اینکه آمار دقیقی از ضایعات غذایی در دسترس من نیست اما در شرایطی که در برخی مراکز نظارت وجود ندارد مواد غذایی نهایی با کیفیت خوب به دست مصرف کننده نمی‌رسد، تصریح کرد: به عنوان مثال نانوایی‌ها از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند اما به دلیل عدم رقابت در تولید موجب شده نان با کیفیت به دست مصرف کننده نرسد البته در زمینه مصرف صحیح فرهنگسازی‌هایی از سوی مسئولان مربوطه انجام شده و ضایعات نان‌ها بیش از 50 درصد بود که به حدود  25 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ صرفه جویی در تمام ابعاد زندگی به خوبی هنوز در میان مردم به تثبیت نرسیده و جامعه ایران نسبت به کشورهای پیشرفته مصرف گرا هستند، گفت: در کشورهای دیگر میوه‌ها را به تعداد افراد خانواده خریداری می‌کنند این در حالی است که در ایران چند کیلو میوه خریداری شده و در برخی مواقع به خاطر حجم زیاد کپک زده و دور ریخته می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها میوه‌های دور ریخته شده به شدت کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه هنوز در مهمانی‎ها به دلیل حجم زیاد غذا ضایعات بسیاری انباشته و دور ریز می‌شود.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه عدم فرهنگسازی در مسائل اقتصادی و یارانه غلط آسیب زا شده، اضافه کرد: معتقدم یارانه بر قند، شکر و روغن‌های مضر نه تنها سلامت افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر یارانه این مواد کاهش یا از بین رفته مردم بسیار ناراحت می‌شوند این در حالی است که جایگزینی میوه‌ها به جای این مواد آسیب زا به سلامت افراد نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام ادیان آسمانی به مبحث غذایی توجه ویژه داشته اند و در کتاب آسمانی قرآن نیز نام برخی از مواد غذایی را مطرح کرده که بر اساس تحقیقات جهت بهبود سلامتی و ایمنی بدن موثر است، افزود: در ادیان آسمانی به ارکان اصلی زندگی که را بر پایه تغذیه، تحرک و تولید مثل عنوان شده توجه ویژه‌ای دارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در شرایط کنونی که بیماری کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده و دارویی برای این بیماری به تایید سازمان جهانی نرسیده است اما استفاده از مواد غذایی مقوی به ویژه میوه‌های فصل و ارزان قیمت برای تثبیت سلامتی افراد جامعه موثر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مواد اولیه وجود ندارد مواد غذایی سوء تغذیه میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب‌دیده اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب‌دیده است، اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان‌پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کند، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان می‌پردازد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که دندانی پوسیدگی سطحی دارد با ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد، دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده می‌شود و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی مواد غذایی گفت: دندان‌ها وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارند، نخستین حساسیتی که نشان می‌دهند نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد، این مواد لابه‌لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده می‌شود که پس از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماده غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل می‌گیرد و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد، دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه‌روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی‌مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی افراد عادت دارند لیموترش را با دندان فشار دهند؛ این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشک وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار است، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر است و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به‌خوبی رعایت می‌کنند و از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید استفاده می‌کنند، مراجعه آن‌ها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار انجام شود.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، مراجعه کودکان به دندان‌پزشک باید هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده است و مداخله زودتر، هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر در موارد انتهای پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان نیز ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟