Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمام حیوانات داری ویژگی‌های مخصوصی هستند که شاید همه مردم از آن‌ها خبر نداشته باشند؛ میمون‌های تنبل حیواناتی با توانایی‌های جالب هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، به مناسبت روز جهانی تنبل، به نظر می‌رسد این حیوان بیش از هر موجود دیگری از اسمش قابل شناسایی است! آن‌ها تمام روز غذا می‌خورند، می‌خوابند و روی درخت‌ها آویزان می‌شوند و بدون اهمیت به کار دنیا، مشغول لذت از اوقات خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل بسیار خوبی برای تنبلیِ تنبل وجود دارد! در این گزارش برخی از نکات علمی در ارتباط با این جانور که به کُندترین جانور دنیا مشهور است را بررسی می‌کنیم. 

بیشتر بخوانید:

میمون‌ها قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند

 آن‌ها نمی‌توانند در یک آزمون بینایی موفق شوند!

تنبل‌ها چندان موجودات تیزی نیستند و این امر حتی در مورد تیزبینی‌شان نیز صادق است. یک تنبل ماده نمی‌تواند کودک خود را از فاصله یک و نیم متری تشخیص دهد و تنبل‌ هاینری که با هم در حال جنگ و درگیری‌اند در تلاش برای ضربه زدن به یکدیگر از فاصله بیش از دو متر قادر به یافتن هم نیستند! دانشمندان می‌گویند جهش ژنتیکی مسبب این ضعف بینایی شده است. تحقیقات علمی همچنین ثابت می‌کند سرعت موجودات با قدرت بینایی‌شان رابطه مستقیم دارد.

برخی از گونه‌های تنبل از بدو تولد فاقد یاخته‌های مخروطی در چشم خود هستند. همانطور که می‌دانید یاخته‌های مزبور برای تشخیص رنگ ضروری‌اند. در نتیجه، آن‌ها همه چیز را سیاه و سفید و در وضوحِ پایین می‌بینند. آن‌ها همچنین به سختی می‌توانند در جایی که روشنایی شدید است چیزی را مشاهده کنند.

آن‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی شناگران خوبی هستند

تنبل‌ها روی زمین کند هستند. پاهای عقب آنها ضعیف است، بنابراین مجبورند از بازوها و قدرت بالاتنه خود استفاده کنند تا خود را به جلو بکشند. با این وجود اگر آن‌ها را در مقداری آب غوطه‌ور کنید، می‌توانند سه برابر سریع‌تر حرکت کنند. بازوهای بلندشان، آنها را به شناگرانی ماهر تبدیل می‌کند و می‌توانند تا 40 دقیقه نفس خود را در زیر آب نگه دارند! اگر برکه‌ آب در نزدیکی آن‌ها باشد، ممکن است داخلش بپرند و از آن به‌عنوان میانبر برای حرکت سریع‌تر استفاده کنند.

تنبلی تنبل تاکتیکی برای زنده ماندن است

بدیهی است که تنبل‌ها بسیار کند هستند. سرعت واکنش آنها تقریبا یک چهارم انسان است و با سرعت حدودا 2 متر در دقیقه کندترین حیوانات روی زمین هستند، و حتی حیوانات معروف دیگر مانند لاک پشت‌ها و حلزون‌ها را به نسبت اندازه‌شان شکست می‌دهند.

اما کندی آنها همچنین دلیل آن بوده است که منقرض نشده‌اند. تنبل‌ها تا حد زیادی از برگ‌ها تغذیه می‌کنند و هضم یک وعده غذایی در چهار قسمت معده آنها ممکن است تا یک ماه طول بکشد! سبزیجات و برگ‌ها چندان مقوی نیستند، بنابراین یک تنبل برای زنده ماندن مجبور است تا حد ممکن انرژی خود را حفظ کند و این به معنای حرکت کمتر است. بسیاری از حیوانات گوشتخوار مانند پلنگ‌ها و عقاب‌ها، شکارهایشان را از روی حرکات‌شان مورد توجه قرار می‌دهند و تنبلی تنبل‌ها باعث می‌شود برای این شکارچیان محسوس نباشند.

آن‌ها روی درختان هر کاری می‌کنند

تنبل‌ها موجوداتی درختی هستند، بنابراین تقریباً تمام وقت خود را روی درختان می‌گذرانند. آن‌ها آن بالا می‌خورند، می‌خوابند، جفت‌گیری می‌کنند و حتی زایمان می‌کنند و آناتومی‌شان با شاخ و برگ درختان هماهنگی دارد. اندام‌های داخلی آن‌ها به طوری قرار دارد که در حرکت در میان درختان انرژی کمی مصرف می‌کنند. پنجه‌های این جانور به آنها کمک می‌کند تا روی شاخه‌ها با کمترین صرف انرژی بمانند و توانایی ذاتی آن‌ها در قاپیدن شاخه‌ها به قدری زیاد است که مواردی دیده شده است که تنبل‌های مرده همچنان روی درخت آویزان بوده‌اند.

اغلب روی تن‌شان  جلبک رشد می‌کند

تنبل‌ها با جلبک‌ها همزیستی دارند. مطالعات نشان داده است که جلبک‌ها گاهی از تنبلِ مادر به کودک منتقل می‌شود و این انتقال برای هر دو(هم حیوان و هم گیاه) مفید است. خز بلند روی تنِ تنبل، خانه‌ای دنج را برای جلبک‌ها ایجاد می‌کند و این به راحتی آب مورد نیاز برای رشد آن‌ها را تامین می‌کند و تنبل‌ها پوششی سبزرنگ پیدا می‌کنند که به آن‌ها قدرت استتار می‌دهد. تنبل‌ها همچنین جلبک‌ها را می‌خورند که منبع بسیار مغذی مورد نیاز بدن‌شان را تأمین می‌کند.

برخی از انواع تنبل می‌توانند سر خود را تا 270 درجه بچرخانند

مشابه این استعداد خاص تنبل در جغدها نیز دیده می‌شود. در هر دو گونه، این توانایی را باید به ساختار استخوان‌بندی شان نسبت داد. تنبل‌ها مهره‌های اضافی در پایین گردن خود دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد با خیالی آسوده به هر جهت نگاه کنند. اگرچه تنبل‌ها در دفاع از خود عالی نیستند، اما حداقل می‌توانند زمان نزدیک شدن خطر را به طور مبهم متوجه شوند(چون بینایی‌شان نیز ضعیف است).

عمر این موجودات با توجه به قابلیت‌های دفاعی پایین‌شان طولانی محسوب می‌شود

به‌طور متوسط ​​عمر تنبل‌ها حدود 20 سال است، اما برخی از گونه‌های تنبل می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند. سالخورده‌ترین تنبل جهان  سال 2017 و در سن 43 سالگی درگذشت. طرفداران محیط زیست نام آن را دوشیزه سی(Miss C Sloth) نامیده بودند. او تمام عمر خود ساکن باغ وحش آدلاید استرالیا بود.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: جنگل میمون تنبل حقایق علمی جلبک ها تنبل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است، نه رویا

دومین مرحله آماده‌سازی تیم ملی والیبال برای حضور پرقدرت در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ صبح امروز و تنها هفت ساعت پس از ورود سرمربی برزیلی- فرانسوی به ایران آغاز شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم ملی والیبال ایران که حدود سه هفته است تمرینات خود را برای حضور پرقدرت در لیگ ملت‌های 2024 آغاز کرده است، امروز با حضور موریس موتا پائز سرمربی برزیلی – فرانسوی اردوی آماده‌سازی خود را آغاز کرد تا ادامه تمرینات به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

لیست پائز برای لیگ ملت‌های والیبال/ موسوی و غفور نیستند

 

موتا پائز سرمربی برزیلی – فرانسوی تیم ملی والیبال کشورمان صبح امروز پس از ورود به تهران و استراحتی کوتاه، در جلسه ای با سید میلاد تقوی دیدار و گفتگو کرد و سپس به همراه وحید مرادی سرپرست گروه اعزامی تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت های والیبال 2024، در تمرین تیم ملی حضور یافت.

در ابتدای این تمرین که علاوه بر کادر فنی و بازیکنان، امیرحسین منظمی عضو هیئت رئیسه فدراسیون هم حضور داشت، وحید مرادی گفت: با نظر آقای پائز نام 30 بازیکن را به فدراسیون جهانی والیبال اعلام کردیم و در موعد مقرر تمامی مدارک به فدراسیون جهانی ارسال شد و تایید آن را گرفتیم. پائز امروز صبح کار خود را در تهران آغاز کرد و پیش از تمرین جلسه‌ای با تقوی داشت. در این جلسه موارد مختلفی مطرح شد که مبحث اصلی آن جنگندگی تیم برای رسیدن به یک هدف مشترک بود.

مرادی با اشاره به صحبت‌های پائز پیش از امضای قرارداد به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان عنوان کرد: پیش از امضای قرارداد پائز از من پرسید که آیا بازیکنان آماده هستند که برای رسیدن به هدف از جان مایه بگذارند؟ جواب من این بود که همه بازیکنان برای رسیدن به المپیک حاضر به از خود گذشتگی هستند. از همه وجود مایه می‌گذارند و تلاش خواهند کرد تا به المپیک برسند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران هم پس از صحبت‌های مرادی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: اول از همه بسیار مفتخرم که لباس ملی ایران را پوشیدم و می‌دانم که بازیکنان خیلی خوبی داریم، باور دارم که می‌توانیم با هم کار بزرگی انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمان تمرکز کردن است و ترجیح می‌دهم در اینجا همراه شما باشم و کار کنیم تا اینکه بخواهم زیادی صحبت کنم. از ماه گذشته کادر فنی که در ایران حضور داشتند کار خود را به خوبی انجام دادند. زمان زیادی نداریم اما باید به هدف اصلی‌مان در تابستان دست پیدا کنیم. المپیک 2024 برای ما یک رویا نیست بلکه واقعیت است. برای رسیدن به این هدف بایستی با هم باشیم و این تنها راهی است که می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: باز هم می‌گویم زمان زیادی نداریم و تنها باهم و با مبارزه کردن در کنار هم می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. در روزهای گذشته من آرشیوی از سه یا چهار بازی در این سالن را تماشا کردم و متوجه این موضوع هستم که والیبال برای مردم ایران چقدر حائز اهمیت است و چه میزان آن را دوست دارند. زمان مبارزه است و باید برای این طرفداران تلاش کنیم. از حضورتان تشکر می‌کنم و می‌توانیم کار را شروع کنیم.

در ادامه پیمان اکبری که به عنوان دستیار اول پائز در مدت عدم حضور او در ایران تمرین دهی به تیم را برعهده داشت، ضمن معرفی اعضای کامل کار فنی اظهار کرد: به او خیرمقدم و تبریک می‌گوییم. مسوولیت این کار سخت را پذیرفتند. همه می‌دانیم کار سختی در پیش داریم اما دور از دسترس نیست. با توجه به تلاشی که انجام می‌دهیم می‌توانیم به هدف برسیم. این بازیکنان حدود سه هفته در حال تمرین هستند و انگیزه و توان لازم را دارند. همه آماده جنگیدن برای رسیدن به هدف هستند. امیدوارم با حضور او به هدف مدنظر برسیم.

در پایان بازیکنان و کادر فنی با تشکیل حلقه اتحاد تیمی تمرینات خود را زیر نظر مستقیم موتا پائز سرمربی تیم ملی و دیگر اعضای کادر فنی آغاز کردند.

تمرینات تیم ملی در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی مطابق با برنامه از پیش تعیین شده در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • بازیگر «زخم کاری» در واقعیت/ عکس
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟
  • رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است، نه رویا