Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@15:35:35 GMT

استاتین‌ها و دانستنی‌هایی درباره آنها

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۶۲۸۹

استاتین‌ها و دانستنی‌هایی درباره آنها

استاتین‌ها گروهی از داروها هستند که می‌توانند به کاهش سطوح کلسترول خون کمک کنند. آنها این کار را با مسدود کردن آنزیمی در کبد که برای ساخت کلسترول ضروری است، انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، عصر ایران به نقل از «مدیکال نیوز تودی» نوشت:‌ «کلسترول در عملکرد طبیعی سلول ها و بدن نقش دارد. با این وجود، سطوح بسیار بالای آن می تواند به آترواسکلروز (تصلب شرایین) منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موجب تشکیل پلاک های حاوی کلسترول در سرخرگ ها شده و جریان خون را مسدود می کند.

استاتین ها با کاهش سطوح کلسترول خون خطر حملات قلبی، سکته های مغزی و سینه درد که آنژین نامیده می شود را نیز کاهش می دهند.

استاتین ها چه هستند؟

پزشکان به طور معمول استاتین ها را برای کاهش سطوح کلسترول خون تجویز می کنند. این داروها عملکرد یک آنزیم کبد را که به تولید کلسترول کمک می کند، مسدود می کنند. همچنین، آنها به عنوان مهارکننده های HMG-CoA رودوکتاز شناخته می شوند.

استاتین ها می تواند میزان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را در بدن کاهش دهند. استاتین ها می توانند سطوح لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL) یا کلسترول خوب را افزایش دهند.

افزون بر این، استاتین ها می توانند مقدار چربی هایی به نام تری گلیسیریدها را در خون کاهش دهند.

انواع مختلف استاتین ها شامل موارد زیر می شوند:

- آتورواستاتین (لیپیتور)

- فلوواستاتین (لکسول)

- لوواستاتین (مواکور)

- پیتاواستاتین (لیوالو، لیوازو)

- پراواستاتین (پراواکول)

- رزوواستاتین (کرستور)

- سیمواستاتین (زوکور)

آتورواستاتین و روزواستاتین قوی‌ترین و فلوواستاتین ضعیف‌ترین نوع استاتین ها محسوب می شوند.

داروهای ترکیبی نیز موجود هستند. به عنوان مثال، ویتورین (Vytorin) ترکیبی از سیمواستاتین و ازتیمایب، دارویی که جذب کلسترول غذایی را کاهش می دهد، است.

عوارض جانبی

افرادی که سیمواستاتین، آتورواستاتین یا لوواستایتن مصرف می کنند باید از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت پرهیز کنند تا خطر تعامل بین دارو و ترکیبات موجود در این میوه کاهش یابد.

بیشتر افرادی که استاتین ها را مصرف می کنند با عوارض جانبی جزئی مواجه می شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس سوزن سوزن شدن

- نفخ

- راش پوستی

- سردرد

- حالت تهوع

- شکم درد

- اسهال

دو عارضه جانبی جدی مصرف استاتین ها شامل نارسایی کبد و آسیب اسکلتی عضلانی می شوند که البته نادر هستند.

به طور خاص، استاتین ها ممکن است به آسیب عضلانی در یک نفر از هر ۱۰ هزار نفری که این نوع دارو را هر ساله مصرف می کنند، منجر شوند. زمانی که فرد مصرف استاتین را متوقف می کند، آسیب به طور معمول برگشت پذیر است.

در موارد بسیار نادر، نوعی آسیب عضلانی به نام رابدومیولیز ممکن است رخ دهد که دو تا سه نفر از هر ۱۰۰ هزار نفری که هر ساله استاتین مصرف می کنند با این شرایط مواجه می شوند.

همچنین، برخی پژوهش ها استفاده از استاتین را با بیماری آب مروارید پیوند داده اند. با این وجود، یک بررسی در سال ۲۰۱۷ شواهد روشن از این پیوند را نشان نداد.

افزون بر این، استاتین ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را اندکی افزایش دهند.

در نهایت، استاتین ها ممکن است با مشکلات حافظه پیوند خورده باشند، اگرچه شواهد در این زمینه یکدست نیستند. بنابر یک بررسی در سال ۲۰۱۸ استاتین ها ممکن است موجب اختلال موقت در حافظه شوند اما ممکن است یک اثر محافظتی در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن نیز داشته باشند. پژوهش ها در این زمینه ادامه دارند.

رابدومیولیز چیست؟

رابدومیولیز در ابتدا موجب درد عضلانی شده و می تواند بدتر شده و موجب تخریب عضلانی چشمگیر و نارسایی کلیوی شود. در موارد نادر، رابدومیولیز می تواند مرگبار باشد.

این شرایط بیشتر در افرادی دیده می شود که یک استاتین را در ترکیب با دارویی دیگر که با خطر رابدومیولیز پیوند خورده یا سطح استاتین در خون را افزایش می دهد، مصرف می کنند.

چه افرادی نباید استاتین مصرف کنند؟

پیش از تجویز استاتین برای هر فردی که به بیماری کبد مبتلا است، پزشک باید به طور کامل خطرات و فواید احتمالی آن را بیان کند.

اگر بیماری کبد پایدار و مزمن است، مصرف دوز کم استاتین ممکن است فواید بیشتری نسبت به خطرات آن داشته باشد. اگر بیماری کبد پیشرونده است، دستورالعمل ها نسبت به استفاده از استاتین ها هشدار می دهند.

اگر بیماری کبد حین مصرف یک استاتین شکل بگیرد، پزشک ممکن است کاهش دوز مصرفی استاتین، تغییر استاتین ها یا توقف مصرف آنها را توصیه کند.

زنان باردار، مادران شیرده یا آنهایی که قصد دارند باردار شوند نباید استاتین ها را مصرف کنند.

به طور معمول، ترکیب استاتین ها با موارد زیر ایمن نیست:

- اریترومایسین، یک آنتی بیوتیک

- کلاریترومایسین (بیاکسین)، یک آنتی بیوتیک

- ایتراکونازول، یک داروی ضد قارچ

- دیلتیازم (کاردیزم)، دارویی که اغلب برای درمان فشار خون بالا، آنژین و آریتمی استفاده می شود

- وراپامیل، دارویی که اغلب برای درمان فشار خون بالا، آنژین و آریتمی استفاده می شود

- داروهای فیبرات، سطوح کلسترول بد را کاهش می دهند

- مهارکننده های پروتئاز، دارویی برای ایدز

عملکرد

استاتین ها آنزیمی به نام HMG-CoA ردوکتاز را مهار می کنند که تولید کلسترول در کبد را کنترل می کند. این دارو آنزیم را مسدود می کند، از این رو، روند تولید کلسترول را کند می‌کند.

استاتین ها به طور معمول عملکرد خوبی داشته و می توانند کلسترول بد را حدود ۳۰ درصد یا در دوزهای زیاد حتی ۵۰ درصد کاهش دهند.

افراد به طور معمول پس از رسیدن به سطح کلسترول مورد نظر نیز برای محافظت در برابر آترواسکلروز به مصرف استاتین ها ادامه می دهند.

چه افرادی استاتین ها را مصرف می کنند؟

افراد استاتین ها را به طور معمول برای کاهش کلسترول بالا و پیشگیری از آترواسکلروز و کاهش خطر بیماری قلبی مصرف می کنند.

پزشک ممکن است استاتین ها را در موارد زیر توصیه کند:

- فرد مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی

- پس از یک حمله قلبی یا سکته مغزی

- اگر آزمایش خون خوانش کلسترول بد ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر را نشان دهد

- اگر خوانش ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر در افراد ۴۰ تا ۷۵ ساله و مبتلا به دیابت باشد

- اگر خوانش ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر در افراد ۴۰ تا ۷۵ ساله و با خطر زیاد ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی باشد

آترواسکلروز می تواند حتی زمانی که سطوح کلسترول خون پایین است شکل گرفته و موجب تشکیل پلاک ها شود. استاتین ها ممکن است برای افراد مبتلا به آترواسکلروز یا آنهایی که در معرض خطر زیاد ابتلا به این شرایط قرار دارند، حتی اگر دارای سطوح بالای کلسترول نباشند، مفید باشد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرآورده های دارویی سطوح کلسترول خون استاتین ها مصرف می کنند طور معمول بیماری کبد کلسترول بد موارد زیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور می توان فشارخون بالا از روی انگشتان تشخیص داد؟

فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰ سیستولیک و ۸۰ دیاستولیک یا ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است. هر رقم بالاتر از آن به معنای فشار بیشتر بر شریان‌هاست که سبب می‌شود در طول زمان خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشند و این مورد می‌تواند منجر به گردش خون کمتر در بدن، حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری کلیوی شود.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید که فشار خون بالا تقریبا  نیمی از جمعیت ایالات‌متحده را گرفتار کرده است و بسیاری از این افراد از وضعیت خود آگاه نیستند زیرا اغلب علائمی ندارند. با این حال،  بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی افرادی که فشار خون ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه دارند ممکن است سردردهای شدید، مشکل در تنفس، تاری دید، گیجی یا وزوز در گوش را تجربه کنند و یکی دیگر از علائم فشار خون بالا ممکن است تورم انگشتان و پاها باشد.

قلب برای پمپاژ خون در بدن باید سخت‌تر کار کند و گاهی اوقات خون به سختی از اندام‌ها به قلب باز می‌گردد که می‌تواند باعث شود انگشتان متورم شوند. فشار خون بالا اغلب به دلیل مقادیر بالای سدیم در رژیم غذایی ایجاد و موجب می‌شود آب بیشتری در خود نگه دارید. این مایع اضافی می‌تواند موجب تورم شود و اگر اغلب این اتفاق برای شما رخ می‌دهد، فشار خون خود را چک کنید.

فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند منجر به بیماری کلیوی شود. کلیه‌های شما وظیفه حذف مواد زائد از خون و حفظ تعادل مایعات را بر عهده دارند. اگر کلیه‌های شما خون کافی نداشته باشند، نمی‌توانند کار خود را انجام دهند و این مورد می‌تواند منجر به ادم یا تجمع مایع در بافت‌های بدن شما شود. تورم ناشی از ادم معمولا در پاهاست، اما ممکن است آن را در بازوهای خود نیز احساس کنید. حتی داروهای فشار خون بالا می‌تواند سبب تورم انگشتان و دستان شما شود.

اقداماتی که می‌توانید برای کنترل فشار خون بالا انجام دهید

رژیم‌های غذایی سرشار از سدیم و چربی اشباع شده در حالی که میوه‌ها و سبزیجات کم دارند می‌توانند شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دهند. مصرف الکل و دخانیات، چاقی، افزایش سن، سابقه خانوادگی و ورزش نکردن نیز می‌تواند در خطر ابتلا به فشار خون بالا موثر باشند.

پزشک اغلب هر زمانی که به وی مراجعه کنید فشار خون شما را بررسی می‌کند، اما دفتر پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت ایالات‌متحده توصیه کرد اگر سن شما زیر ۴۰ سال است و در معرض خطر نیستید، فشار خون خود را هر ۳ تا ۵ سال یکبار چک کنید. برای فشار خون بالا افراد ۴۰ سال و بالاتر باید سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند.

اگر فشار خون شما بالا باشد، گروه پزشکی ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کاهش فشار خون بدون دارو پیشنهاد کند که شامل کاهش سدیم در رژیم غذایی یا اتخاذ برنامه غذایی دش (DASH ) است. همچنین باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید تا فشار خون خود را کاهش دهید. حتی اگر نیاز به مصرف داروهای فشار خون داشته باشید، این تغییرات سبک زندگی می‌تواند دارو را موثرتر کند.

تشخیص فشارخون بالا از روی انگشتان

داشتن فشار خون پایین همیشه نگران‌کننده نیست. با این حال، افت فشار خون شدید می‌تواند موجب عدم جریان خون به مغز، سرگیجه، سیاهی یا از دست دادن هوشیاری شود و حتی ممکن است در موارد شدید تهدیدکننده زندگی باشد. فشار خون پایین یا افت فشار خون وضعیتی است که در آن فشار سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب به زیر ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه می‌رسد. فشار خون طبیعی ۱۲۰ و ۸۰ میلی‌متر جیوه است. فشار سیستولیک فشاری است که در شریان‌ها هنگام ضربان قلب و پر شدن آن ها از خون وجود دارد و فشار دیاستولیک فشار در شریان‌ها در زمانی است که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند. معمولا فشار خون پایین نشانه‌ای از شرایط پزشکی زمینه‌ای یا مرتبط با سن است. توجه به علائم و نشانه‌های فشار خون پایین در مراحل اولیه آن ضروری است. علایم فشار خون پایین عبارتند از سبکی سر یا سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، خستگی یا ضعف، عرق سرد، تپش قلب،  تنفس کم عمق و سریع، سردرگمی یا مه مغزی، از دست دادن هوشیاری، ضربه مغزی، نبض ضعیف، گرفتگی گردن، پوست رنگ‌پریده و تشنج است.

چه نوع غذایی برای کنترل فشار خون توصیه می‌شود؟

با توجه به اطلاعات انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا، اگر فشار خون فرد به‌طور مداوم بالاتر از ۱۳۰/۸۰ باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود. چند نکته رایج رژیم غذایی و مواد غذایی که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند در ذیل ذکر شده است.

روغن زیتون مملو از آنتی اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هاست که فواید سلامتی مختلفی ازجمله کاهش فشار خون دارند. پختن سبزیجات در روغن زیتون همچنین به بدن اجازه می‌دهد تا ویتامین‌های محلول در چربی K، A، D و E را جذب کند.

دانه‌های کتان، ابرغذای قدرتمند برای کاهش فشار خون بالا هستند. آنها حاوی α-لینولنیک اسید هستند که اسید چرب ضروری امگا ۳ است و برای کنترل فشار خون مفید خواهد بود.

محدود کردن نمک در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کلیه است بنابراین مصرف روزانه نمک را زیر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز نگه دارید.

غذاهای غنی از پتاسیم ازجمله اسفناج و موز در تحقیقات نشان داده‌اند که فشار خون را کاهش می‌دهند. پتاسیم به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم را از بدن دفع کنند و می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. برخی دیگر از غذاهای پر پتاسیم شامل خربزه، پرتقال، زردآلو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، لوبیا، دانه‌ها، سبزی سوئیس چارد و لوبیا سفید است.

منیزیم ممکن است به شل شدن رگ‌های خونی کمک و عبور خون را آسان‌تر کند. غذاهای غنی از منیزیم شامل سبزیجات، لبنیات، مرغ، حبوبات و غلات کامل است.

جدای از این موارد، محدود کردن مصرف الکل و اجتناب از سیگار بهترین راه برای کنترل فشار خون است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشخیص یک بیماری از روی انگشتان
  • هر روز قهوه بخوریم یا نه؟
  • طرز تهیه دمنوش عناب ؛ خواص جوشانده عناب ؛ عوارض جانبی جوشانده عناب چیست؟
  • چطور می توان فشارخون بالا از روی انگشتان تشخیص داد؟
  • تشخیص فشارخون بالا از روی انگشتان
  • این غذاها و داروها را با هم مصرف نکنید؛ از وارفارین و زغال اخته تا الکل و آنتی هیستامین
  • برای کاهش وزن در خواب این نوشیدنی‌ها را امتحان کنید
  • دونگ کوای ؛ جینسنگ زنانه و نسخه ای که می تواند خطرناک باشد(+عکس)
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟