Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون‌های عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با همت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری در پلاک‌های ستاره‌دار که ۲۱۸ خانه تاریخی وجود دارد، ۱۰۰ خانه در حال مرمت است، اما بیش از نیمی از این خانه‌ها به دلیل نداشتن اجازه فعالیت‌های نوسازی در حال مخروبه شدن و تبدیل شدن به زباله‌دانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به بافت فرسوده و تاریخی شهر اصفهان، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی احیای بافت‌های تاریخی و میراثی است که در قانون نیز این وظیفه بر عهده این سازمان گذاشته شده اما میراث فرهنگی به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و سیاست‌هایی که در پیش گرفته، نتوانسته به درستی پاسخگوی کلان‌شهر مهمی مانند اصفهان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه گردشگری خوب عمل کرده چون بسیاری خانه‌های تاریخی و مراکز گردشگری را با توجه به جذب سرمایه گذاران احیا کرده و اگر بحث کرونا نبود، اکنون در این زمینه وضعیت مطلوبی را داشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای احیا، بازسازی و نوسازی اماکن تاریخی به دلیل محدودیت‌های بودجه و تنگناهای موجود موفق عمل نشده است، افزود: اگر خدمات سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و شهرداری‌های مناطق یک و سه اصفهان نبود، شاید بسیاری از قسمت‌های این دو منطقه به دلیل وسعت بسیار زیادی که در محدود تاریخی دارند، اکنون به مخروبه تبدیل شده بود.

وی در خصوص وسعت بافت تاریخی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: از مساحت یک هزار و ۱۵۲ هکتاری منطقه سه حدود ۵۵۳ هکتار آنکه تقریباً نیمی از مساحت این منطقه می‌شود، در بافت تاریخی قرار دارد و در منطقه یک شهرداری اصفهان که ۸۱۰ هکتار مساحت کل آن است، حدود ۲۲۳ هکتار آنکه یک چهارم مساحت کل این منطقه می‌شود را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.

برشان محدودیت‌های موجود را عامل فرار سرمایه به جای جذب آن در بافت تاریخی شهر دانست و تصریح کرد: در منطقه سه حدود ۶۳۵ پلاک ستاره‌دار و در منطقه یک ۲۴۰ پلاک ستاره‌دار وجود دارد، اگر کسی بخواهد برای پلاک‌های ستاره‌دار از شهرداری پروانه بگیرد، باید شهرداری از میراث فرهنگی و گردشگری استعلام بگیرد و اگر میراث اجازه دهد، پروانه صادر می‌شود.

وی با بیان محدودیت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بهسازی و نوسازی بافت تاریخی، توضیح داد: ممکن است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه فعالیت‌های نوسازی و بهسازی در پلاک‌های ستاره‌دار و حتی پیرامون آن‌ها را ندهد زیرا برخی از پلاک‌های ستاره دار ارزش تاریخی ثبت شده جهانی دارند.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: از میان پلاک‌های ستاره‌دار، ۲۱۸ خانه تاریخی نیاز به بازسازی دارد که با همت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان ۱۰۰ خانه در حال مرمت و احیا است اما بیش از نیمی از این خانه‌ها در حال از بین رفتن و مخروبه شدن است و به دلیل نداشتن اجازه فعالیت‌های نوسازی و بهسازی در حال تبدیل شدن به زباله‌دانی است.

وی با اشاره به اینکه اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نوسازی و بهسازی برخی از خانه‌های تاریخی از پوسته خود بیرون نیاید و راه و شهرسازی و برنامه بودجه فکری در این مورد نکنند، مرکز شهر از بین خواهد رفت، گفت: در مرکز شهر و مناطق یک و سه آثار تاریخی فراوان و مشهوری وجود دارد و بافت تاریخی این مناطق باید با نوسازی و بهسازی حفظ شود.

برشان با تاکید بر تعامل شهرداری و شورای شهر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ادامه داد: در کمیسیون تلفیق در زمینه احیا و بازسازی خانه‌های تاریخی که در حال تخریب و نابودی است، جلساتی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته‌ایم و مسائل را مطرح کرده‌ایم،

وی با توضیح اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بافت تاریخی شهر در طرح تفضیلی بازنگری شود، اضافه کرد: باید با استفاده از طرح تفصیلی و بازبینی بافت تاریخی درباره نوسازی و بهسازی بافت تاریخی تجدید نظر شود چون با وجود محدودیت‌ها و جرایم سنگین برای بازسازی بدون مجوز ممکن است بافت تاریخی از دست برود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دادن مجوز برای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر اصفهان بر عهده شهرداری و با استعلام از میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: سرمایه‌گذاران با مراجعه به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری که در زمینه مرمت و نوسازی بافت تاریخی فعالیت دارد، می‌توانند مسیر هموارتری را در احیای بافت تاریخی طی کنند و جذب سرمایه را در این قسمت از شهر از دست ندهیم و حتی ممکن است پیشنهادهای جایگزینی در سایر قسمت‌های تاریخی شهر به سرمایه گذاران ارائه شود.

وی ادامه داد: با انگیزه‌هایی که به وجود آمد و جذب سرمایه گذاران بسیاری از قسمت‌های بافت تاریخی به بافت جذب توریست و گردشگری تبدیل شده است، در میدان امام علی و امام حسین دو خانه تاریخی تبدیل به هتل شده است.

برشان تصریح کرد: گاهی وجود یک بافت تاریخی در یک منطقه اجازه ایجاد محورهای وسیع تردد را نمی‌دهد و باید ارزش‌ها و ارزیابی‌های مؤثر در این زمینه انجام شود تا به نتیجه‌ای کار آمد برسیم، در مکان‌هایی که ممکن است باید اجازه بازگشایی معابر را بدهند تا محدودیت‌های رفت‌وآمد تسهیل شود، البته گاهی نیز نمی‌توان هویت تاریخی و ارزش تاریخی یک منطقه را با بازگشایی معابر از بین برد، بنابراین مسائل باید ارزیابی شود و بعد از آن تصمیم‌گیری داشته باشیم.

کد خبر 450964

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خانه تاریخی تخريب خانه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان شورای شهر اصفهان بافت تاریخی بافت فرسوده ریختن زباله سرمایه گذاری بنای تاریخی خانه هاي تاريخي اصفهان مرمت آثار تاریخی منطقه تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خانه های تاریخی بافت تاریخی شهر نوسازی و بهسازی سرمایه گذاران محدودیت ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه