Web Analytics Made Easy - Statcounter

درست است که مبلغ وام‌های دانشجویی به اندازه‌ای نیست که بتواند به معنای واقعی گره‌ای از مشکلات مالی دانشجویان باز کند، اما بهره پایین آن از یک‌سو و شرایط زندگی دانشجویی از طرف دیگر باعث شده وام‌های این صندوق همچنان د‌ر میان این قشر طرفداران زیادی داشته باشد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ارائه تسهیلات مالی بانک‌ها همیشه یکی از راه‌های مطمئن برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی افراد به شمار رفته است؛ راهی که به دلیل اهمیتش سر از جامعه آکادمیک هم درآورده و حالا سازمان صندوق رفاه دانشجویان در کشورمان متولی تامین بخشی از هزینه‌های دانشجویان از طریق پرداخت وام‌های کم‌بهره به آنها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که مبلغ این وام‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند به معنای واقعی گره‌ای از مشکلات مالی دانشجویان باز کند، اما بهره پایین آن از یک‌سو و شرایط زندگی دانشجویی از طرف دیگر باعث شده وام‌های این صندوق همچنان د‌ر میان این قشر طرفداران زیادی داشته باشد و به‌خصوص در شرایط کرونایی امروز دنیا و به ‌تبعش کشور، جمعیت بیشتری از دانشجویان خواهان دریافت این وام‌ها هستند؛ جمعیتی که طبیعتا همه‌شان واجدشرایط دریافت وام‌ها نخواهند بود.

متقاضیان وام مسکن متاهلی در انتظار بخشنامه جدید صندوق

نکته قابل‌تامل در اطلاعات منتشرشده از سوی صندوق رفاه دانشجویان این است که علی‌رغم تعیین‌تکلیف تقریبا تمامی وام‌های دانشجویی در نظر گرفته شده برای سال تحصیلی جاری، اما مسئولان این صندوق هیچ اطلاعی از شیوه‌نامه اجرایی دریافت وام مسکن متاهلی نداده‌اند و به نظر می‌رسد دانشجویان متقاضی دریافت این وام همچنان باید چشم به راه بمانند تا شاید در آینده چگونگی دریافت این وام که قطعا یکی از حیاتی‌ترین وام‌ها برای این قشر از دانشجویان به شمار می‌رود، مشخص شود. البته صندوق رفاه دانشجویان آنها را در جریان مبلغ وام‌ها در شهرهای مختلف گذاشته و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را به‌عنوان بانک عامل معرفی کرده، اما هیچ اطلاعی درباره اصلی‌ترین بخش که همان شیوه اجرای پرداخت باشد، منتشر نکرده است.

2 هفته انتظار برای ابلاغ بخشنامه تسهیلات دانشجویی

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی 1400-1399 به اذعان مسئولان خود صندوق رفاه دانشجویان از 15 مهر ماه درحالی برای برخی وام‌ها شروع شد که ابلاغیه این صندوق درخصوص میزان، نحوه ثبت‌نام، مشمولان و... وام‌ها تازه دیروز و بعد از گذشت 13روز از آغاز ثبت‌نام در سایت این صندوق قرار گرفت؛ موضوعی که هرچند بسیار دیر اتفاق افتاد اما درنهایت دانشجویان و مراکز آکادمیک کشور را از سردرگمی نجات داد؛ چراکه برخی دانشگاه‌ها تا پیش از انتشار این اطلاعیه عملا از ثبت‌نام دانشجویان خود برای دریافت وام‌های دانشجویی امسال جلوگیری کرده و آن را منوط به اعلام ابلاغیه توسط صندوق رفاه کرده بودند؛ اقدامی که فارغ از درست یا غلط بودن آن، باعث از دست رفتن زمان ثبت‌نام بخش زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شده و با اینکه امکان ثبت‌نام برای برخی وام‌ها تا دی ماه نیز وجود دارد، اما در شرایط کرونایی این روزها، زمان بیش از گذشته برای دانشجویان اهمیت خواهد داشت. درکنار تعویق نزدیک به دوهفته‌ای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در اطلاع‌رسانی درباره شرایط وام‌های دانشجویی سال تحصیلی 1400-1399، اما تغییرات صورت‌گرفته در نحوه اعطای این وام‌ها مساله مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

توصیه‌های صندوق رفاه به دانشگاه‌ها درخصوص وام‌ها

شاید مهم‌ترین توصیه مسئولان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها را باید اولویت پرداخت‌ها دانست؛ چراکه طبق گفته مسئولان اولویت پرداخت وام در صندوق با لیست‌هایی است که از سرعت و دقت کافی برخوردار بوده و طبیعی است که هرگونه نقص در مستندات و مدارک دانشجویان به منزله عدم‌پرداخت به‌موقع وام به حساب دانشجویان تلقی خواهد شد. سامانه دانشجویی صندوق برای ثبت تقاضای دانشجویان از 15 مهر ماه فعال شده و تا پایان نیمسال تحصیلی نیز فعال خواهد بود، امسال برای آسان‌تر شدن پرداخت وام‌ها به دانشجویان هر وام حداکثر در قالب سه لیست آن هم در طول نیمسال تحصیلی به‌صورت دقیق و بدون نقص بعد از تایید معاون دانشجویی دانشگاه‌ها از طریق سامانه‌‌های تعیین‌شده به صندوق ارسال می‌شود.

البته نباید این مساله را هم فراموش کرد که صرفا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی آنها توسط سامانه تبادل اطلاعات آموزشی وزارت عتف ارسال شود، می‌توانند نسبت به تقاضای وام خود اقدام کنند، از این‌رو لازم است تا دانشگاه‌ها با قید فوریت اقدام به به‌روزرسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان خود در سامانه وزارت عتف کنند.

ثبت اطلاعات سند تعهد از دیگر مواردی است که صندوق رفاه دانشجویان نسبت به آن هشدار داده است؛ چراکه در زمان ثبت اطلاعات سند تعهد در پرونده دانشجویان لازم است تا مشخصات ضامن یا ضامنان از طریق سامانه سازمان ثبت‌احوال استعلام شده و بعد از تایید، تصاویر اسناد تعهد بارگذاری شود. توجه به اولویت‌های پرداخت وام به دانشجویان که ذیل شرایط اعطای هر وام در آیین ماه پرداخت و بازپرداخت به آن اشاره شده، نیز باید ملاک عمل دانشگاه‌ها قرار گیرد. یکی از مولفه‌های مهم در توصیه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری درخصوص وام شهریه است، چراکه این وام در وهله اول صرفا به دانشجویان غیرشاغل پرداخت می‌شود و دانشجویان شهریه‌پرداز شاغل بعد از بهره‌مندی دانشجویان غیرشاغل از این وام و آن هم درصورت وجود اعتبارات مازاد وام شهریه امکان دریافت آن را خواهند داشت.

اتخاذ تدابیری برای دریافت مدارک و مستندات وام یکی از ضروریات اصلی برای بهره‌مندی دانشجویان از انواع وام‌ها به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها باید تدابیری را در شرایط کرونایی برای این مهم بیندیشند تا دانشجویان با آسان‌ترین روش بتوانند آن را انجام دهند. درصورت وجود مغایرت در اطلاعات ثبتی دانشجویان متقاضی نیز ضروری است تا دانشگاه‌ها نسبت به ارسال اطلاعات صحیح کاربران در قالب فرم مدنظر صندوق رفاه و از طریق مکاتبه با این صندوق اقدام کنند. همچنین مقرر شده از سال تحصیلی جاری ملاک ضمانت وام متقاضیان جدید، صرفا سند تعهد جدید باشد، موضوعی که قطعا باید مورد توجه قرار بگیرد. غیرمتمرکز بودن اعتبار وام‌های تحصیلی، ضروری و شهریه نیز باعث شده صندوق از دانشگاه‌ها بخواهد تا هر کدام به‌منظور مدیریت تقاضاها با توجه به محدودیت منابع صندوق، تنظیم لیست‌ها را در سقف بودجه‌های ابلاغی انجام دهند.

 

توضیحات
-دانشجو باید متاهل، فاقد خوابگاه و دارای سند تعهد واجاره‌نامه (دارای کد رهگیری) باشد.
به آخرین نیمسال تحصیلی مجاز، وام مسکن تعلق نمی‌گیرد.
درصورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آنها می‌تواند از وام مسکن بهره‌مند شود.
-وام مسکن به کلیه دانشجویان واجد شرایط از سال تحصیلی جدید تنها از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌شود. دانشجویان شاغل به تحصیل بهره‌مند از وام مسکن منابع صندوق در مقطع تحصیلی نمی‌توانند از وام مسکن منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استفاده کنند.

 

توضیحات
-وام ویژه دکتری صندوق طی یک لیست به مبلغ 42 میلیون ریال برای نیمسال اول (پاییز و زمستان) سال تحصیلی 99 امکان‌پذیر است.
-دانشجویی که قبلا به بانک معرفی و تشکیل پرونده داده و برای یک‌بار از آن بانک وام دریافت کرده، فقط می‌تواند از وام ویژه دکتری بانک استفاده کند. همچنین وام ویژه دکتری بانک به تفکیک دو لیست به مبلغ 21 میلیون ریال برای نیمسال اول سال تحصیلی جاری امکان‌پذیر است.

 

 

توضیحات
- وام شهریه به شماره حساب دانشگاه بابت تامین بخشی از بدهی شهریه دانشجوی متقاضی واریز و به‌عنوان بدهی وی در پرونده دانشجو ثبت می‌شود.
- دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و موسسات غیردولتی‌–غیرانتفاعی بهره‌مند از وام شهریه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، درصورت تمایل از سال تحصیلی جدید پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه می‌توانند از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.
- وام شهریه به کلیه دانشجویان واجد شرایط از سال تحصیلی جدید، تنها از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود.
-تقاضای دانشجویانی که قبلا از خدمات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استفاده کرده و درخواست مجدد جهت بهره‌مندی از خدمات آن بانک را دارند، باید طی لیستی جداگانه به صندوق ارسال شود

 

توضیحات
- دانشجو می‌تواند در هر نیمسال منحصرا از یک رویداد استفاده کند.
- استفاده از هر رویداد در طول مقطع تحصیلی، صرفا یک بار مجاز است.
- رویداد ازدواج، فقط یک نوبت در تمام مقاطع و حداکثر تا 18 ماه پس از تاریخ عقد صرفا در دوران تحصیل امکان‌پذیر است.
- درصورت ارائه اسناد با مبالغ بیش از میزان مقرر در رویدادهای وام ضروری، میزان وام پرداختی به دانشجویان از مبلغ اسناد هزینه‌کرد بیشتر نخواهد بود.
- مهلت ارائه مستندات، اسناد مالی و پزشکی و اعتبار آنان برای دریافت رویدادهای موارد خاص، حوادث و بلایای طبیعی، توان‌خواه حداکثر تا 9 ماه پس از وقوع رویداد و رای دانشجویان برتر، نمونه کشوری، مبتکر و قهرمان ورزشی حداکثر تا 6 ماه پس از دریافت مدارک و صرفا در دوره تحصیل دانشجو قابل قبول است.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه وام دانشجویی وام بانک قرض الحسنه مهر ایران صندوق رفاه دانشجویان وام های دانشجویی سال تحصیلی پرداخت وام دانشگاه ها وام شهریه سند تعهد وام مسکن ثبت نام وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۰۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر این‌که این تحولات و اصل داستان اعتراضات دانشجویی، واقعیت آمریکا بدون روتوش را نشان می‌دهد،‌ گفت البته اعتراضات بر سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، اگرچه بایدن گاهی اوقات حرف‌های دو پهلو می‌زند اما در عمل تغییری در سیاست‌های او رخ نمی‌دهد. 

اعتراضات دانشجویی در آمریکا با برپایی کمپ‌های چادری در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و در مدت کوتاهی به دانشگاه‌های سراسر آمریکا رسید  و نهایتا منجر به تعلیق گسترده و دستگیری صدها دانشجو در نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا شد.

آمریکا متحد نزدیک رژیم صهیونیستی است و در پی این اتفاقات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه در دانشگاه ‌های آمریکا اتفاق می‌افتد وحشتناک است. 

نتانیاهو که ارتش رژیم صهیونیستی با دستور او طی ۶ ماه گذشته بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه را به شهادت رسانده، دانشجویان آمریکایی را «اوباش یهود ستیز» خواند و مدعی شد آن‌ها دانشگاه‌های برتر این کشور را «تصرف کرده‌اند و خواستار نابودی اسرائیل هستند».

چادرهای دانشجویان در دانشگاه کلمبیا

اعتراضات دانشجویی ضدجنگ در غزه، یادآور جنبش‌های مخالف جنگ ویتنام

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در پی حمایت از فلسطین اظهار کرد: همان‌طور که یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفته بیش از ۲۰۰ دانشگاه شاهد تظاهرات بوده و حتی در دانشگاه کلمبیا، رئییس دانشگاه اعتراضات را سرکوب نکرده و پس از این که پلیس و نیروهای امنیتی و نظامی وارد عمل شده‌اند، صدها نفر دستگیر و یا اخراج شده‌اند. در حال حاضر نیز یکی از درخواست‌های معترضین این است کسانی که اخراج شده‌اند بتوانند به دانشگاه برگردند.

وی افزود: این حرکت گسترده دانشجویان و جمعیت طرفدار آرمان فلسطین ناشی از این است که آن‌ها به منابع خبری جدیدی دست یافته‌اند که واقعیت‌ها را متوجه شده‌اند، به همین دلیل بایدن روز گذشته قانونی را تصویب کرد که برنامه تیک تاک ۹ ماه فرصت دارد تا یک خریدار آمریکایی پیدا کند و اگر مالکیت آن به آمریکا نرسد، این برنامه توسط شرکت‌های آمریکایی ممنوع خواهد شد و راه دور زدنی هم وجود ندارد، در واقع در آمریکا ممنوع کردن یک برنامه کاربردی بسیار راحت است. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: به‌رغم این‌که مدام صحبت از جریان آزاد اطلاعات و بیان می‌زنند اما کوچک‌ترین خطری احساس کنند قاطعا برخورد می‌کنند، همان‌طور که می بینید تظاهرات دانشجویان خشونت‌آمیز نیست و تنها شعار می‌دهند اما پلیس آمریکا به شدت برخورد می‌کند. این حرکت اجتماعی ما را به تحولات دهه ۶۰ میلادی در آمریکا می‌اندازد که دانشجویان به صورت گسترده به جنگ ویتنام اعتراض داشتند. 

ایزدی با بیان این‌که در آمریکا جنبش‌های دانشجویی در میان افکار عمومی اهمیت زیادی دارد،‌ گفت: این‌ افراد حرف‌هایی را می‌گویند که ۴۵ سال است جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها تاکید دارد.

بازداشت دانشجویان توسط پلیس آمریکا

بایدن صهیونیست‌تر از نتانیاهو

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که اعتراضات دانشجویان واقعیت آمریکا بدون روتوش را نشان می‌دهد، اظهار داشت: در نظر داشته باشیم بایدن اگر از نتانیاهو بیش‌تر صهیونیست نباشد، کمتر نیست و این اتفاقات بر روری سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، گرچه رئیس‌جمهور آمریکا گاهی اوقات حرف‌های دو پهلو می‌زند اما در عمل تغییری در سیاست‌های بایدن رخ نمی‌دهد. 

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه،‌ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به این اعتراضات واکنش تندی نشان داده و طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را یهود ستیز دانسته است.

ایزدی همچنین درباره واکنش نتانیاهو به اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها سال‌هاست میلیون‌ها دلار برای ذهنیت آمریکایی‌ها درباره اسرائیل هزینه می‌کنند و اکنون می‌بینند این چارچوبی که ایجاد کرده‌اند درحال شکسته شدن است و کمتر شهری در آمریکاست که در آن تظاهرات نباشد، به همین دلیل نگران هستند. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که بقا صهیونیست‌ها در گرو حمایت آمریکایی‌هاست، گفت: اگر حمایت آمریکا کم شود که طبیعتا در دولت بایدن این‌گونه نیست اما همین کم‌شدن و کاهش حمایت اهمیت دارد و صهیونیست‌ها را نابود می‌کند؛ به نظرم دلیل واکنش و نگرانی نتانیاهو نیز همین است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش
  • خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند