Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:43:47 GMT

توجه به توسعه شهری استان قزوین با پدافند غیرعامل

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۷۴۰۴

توجه به توسعه شهری استان قزوین با پدافند غیرعامل

ایسنا/قزوین مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین گفت: امسال توسعه شهری با پدافند غیرعامل را موردتوجه قراردادیم و از حوزه شهر محمدیه و مهرگان این کار را آغاز کردیم، مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان که تمام دارایی‌ها و زیرساخت‌های استان را مشخص می‌کند، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌هایی که وجود دارد احصا شده است و مجموع طرح ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد افشار در نشست خبری که امروز ۳۰ مهر در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در این ایام و برهه زمانی پدافند غیرعامل از اهمیت بالایی برخوردار است، زمانی بخش عمده‌ای از تهدیدها، جنگ‌ها و حوادثی که بین تهدیدکنندگان و تهدیدشوندگان رخ می‌داد به‌صورت نظامی بود اما امروزه رویکردها تغییر پیداکرده و رشد علم و فناوری و تکنولوژی باعث شده ماهیت تهدیدات تغییر کند.

وی افزود: امروز تهدیدها متناسب با فناوری‌ها و رشدی که در حوزه علم و تکنولوژی داریم تغییر ماهیت دادند، در کشورهای مختلف مشاهده می‌کنیم که رویکرد نظامی محور به رویکرد فناوری محور تبدیل‌شده است، نگرش تهدیدهایی که در کشورهای مختلف وجود دارد بر پایه مردم است یعنی مردم پایه اساس تغییر و فشار هستند.

حوزه سایبری در رأس تهدیدات قرار دارد

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین اظهار کرد: در پدافند غیرعامل رویکردی که تعریف کردیم متناسب با رویکرد جدید کشورهای مختلف است و حوزه سایبری در رأس تهدیدات قرار دارد، بسترهای مختلفی ایجادشده است و می‌تواند مبنای تأثیرگذاری بر زیرساخت‌های اقتصادی، سامانه‌های اقتصادی، کارخانه‌های، صنایع مادر ازجمله تأسیسات هسته‌ای و حیاتی کشور باشد همان‌طور که سال‌های گذشته این موضوعات را دیدیم.

وی تصریح کرد: بخش عمده تهدیدات در بستر فضای مجازی و در قالب شبکه اجتماعی اتفاق می‌افتاد، ما فضای مجازی را صرفاً تهدید نمی‌بینیم بلکه فرصت است اما در کنار فرصت‌هایی که دارد تهدیدهایی نیز وجود دارد، وظیفه ما به‌عنوان پدافند غیرعامل این است که تهدیدات را شناسایی کنیم؛ فضای مجازی به‌واسطه عدم پاک‌سازی به‌نوعی به قتلگاه عقیده و اعتقادات مردم تبدیل‌شده است.

افشار یادآور شد: از نگاه پدافند غیرعامل، ما گستره بزرگی از حفره‌ها را داریم که اطلاعات ما ممکن است در دسترس غیر قرار بگیرد، اطلاعاتی که برای همه کشورها مهم است و لازم است که این را مدنظر قرار دهیم، با توجه به رویکرد پدافند غیرعامل اهمیت دارد که ما وارد این فضا شویم، پدافند سایبری رصد و کنترل و پایش فضای مجازی را بر عهده دارد و کارگروه‌های تخصصی در این حوزه تشکیل‌شده است.

امسال بخش عمده از فعالیت پدافند غیرعامل در حوزه پدافند زیستی بود

وی تأکید کرد: پدافند بیولوژیک و زیستی نیز دارای اهمیت است و امسال بخش عمده از فعالیت پدافند غیرعامل در حوزه پدافند زیستی بود، موضوعاتی از طریق تهدیدات با منشأ میکروب‌ها و ویروس‌ها با منشأ زیستی و بیولوژی اتفاق می‌افتد که در حوزه پدافند زیستی موردتوجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین تصریح کرد: قرارگاه پدافند زیستی از اسفندماه در استان برگزار شد و به‌عنوان پدیده‌ای مهم در سال ۹۹ در برنامه قرار گرفت یکی از کمیته‌ها، کمیته نظارتی و بازرسی بر ستاد مدیریت کرونا با مدیریت پدافند غیرعامل استان قزوین آغاز به کارکرد.

وی تأکید کرد: با اجرای برنامه‌های مفید و فراگیر امیدواریم بتوانیم گفتمان سازی عمومی و نهادینه کردن پدافند غیرعامل را در بین مردم و دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم، ما به دنبال ایجاد یک شبکه ارتباطی کاملی هستیم که بتوانیم مجموعه‌های مختلف را باهم هماهنگ کرد.

افشار با اشاره به هفته پدافند غیرعامل یادآور شد: تعریف درستی از راهبردها و نظارت‌ها راهکارهایی که در حوزه پدافند غیرعامل وجود دارد در این هفته تبیین کنیم، همچنین از ظرفیت‌های موجود با ایجاد شبکه‌سازی و برقرار ارتباط دوسویه بین مردم و مسئولین فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل را نهایی کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین یادآور شد: شعار امسال هفته پدافند غیرعامل «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت‌انگیز و ایرانی قوی» است که در برنامه‌های سال ۹۹ مدنظر قرارگرفته و تلاش کردیم بر اساس این شعارها برنامه‌ریزی داشته باشیم و با نگاه تخصصی و موضوع محور برنامه‌ها را اجرا کنیم.

وی تأکید کرد: در سال ۹۸ در کنار پروژه‌های مختلفی که انجام شد سعی کردیم در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی و آماده‌سازی بیشتر ورود پیدا کنیم ازاین‌رو ۸۶ دوره تخصصی آموزشی برای ۴۰۲۸ نفر، ۶۳ همایش در سال ۹۸ در حوزه اقتصادی و سایبری، ۷۹ رزمایش عملیاتی، دور میزی و میدانی، ۸ جلسه در حوزه قرارگاه‌های عملیاتی و شورای پدافند غیرعامل، ۲۰ جلسه شورای پدافند در فرمانداری‌ها و ۴۵ کارگروه پدافند غیرعامل برگزار کردیم.

افشار خاطرنشان کرد: سعی کردیم پروژه‌هایی به‌واسطه بحث استحکام‌سازی، پیشگیرانه و انتظاراتی که قانون از ما دارد اجرا کنیم، طی سال گذشته سعی کردیم تمام پروژه‌هایی که نیاز به پیوست پدافند غیرعامل دارند را آماده کنیم در این راستا برای فرمانداری‌های قزوین و آوج، بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی، تمام سدها و مراکز انتقال آب پیوست تهیه کردیم.

وی بیان کرد: امسال توسعه شهری با پدافند غیرعامل را موردتوجه قراردادیم و از حوزه شهر محمدیه و مهرگان این کار را آغاز کردیم، مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان که تمام دارایی‌ها و زیرساخت‌های استان را مشخص می‌کند، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌هایی که وجود دارد احصا شده است و مجموع طرح ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان اظهار کرد: این طرح یک سند بالادستی است که در گام اول کلیه دارایی‌ها، سرمایه‌ها و زیرساخت‌ها را شناسایی می‌کند، تهدیدهای کلان استان شناسایی‌شده است و با توجه به اولویت‌های سایبری، بیولوژیک و حوزه‌های کالبدی موردتوجه قرارگرفته است، در گام بعدی ما کلیه آسیب‌پذیری‌هایی که در یک استان وجود دارد را شناسایی کردیم راهکارها و راهبردهای کاهش آسیب را احصا کردیم مطالعاتی در مورد اسکان اضطراری و طرح تخلیه اضطراری را آغاز کردیم.

وی بیان کرد: ۸ کارگروه تخصصی ذیل ستاد مدیریت کرونا ایجاد شد که یک کارگروه نظارت و بازرسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی است، در این زمینه تلاش شد که در کنار نهادهای مختلف نظارت‌های لازم را انجام دهیم، در نظارت و بازرسی‌ها که از اردیبهشت‌ماه آغاز شده است تاکنون ۱۷۰ هزار بازدید از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام دادیم، ۵۷۰ پرونده را در حوزه بهداشت به مراجع قضایی ارجاع داد و ۱۴۰۰ واحد را پلمب کردیم و ۷۶۰۰ بازدید را صنعت و معدن آورد.

افشار اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تا هفته گذشته، توجه مردم به کرونا کاهش پیداکرده است و باید آگاهی بخشی را بالا ببریم، به نظر می‌رسد که عادی‌نگاری شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل بهداشتی در معابر عمومی ۴۸ درصد، در حوزه حمل‌ونقل عمومی ۵۴ درصد، در حوزه شاغلین در صنوف مختلف ۶۳ درصد، ادارات ۸۵ درصد، مدارس ۸۰ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۳ درصد، بانک‌ها ۷۴ درصد، نانوایی‌ها ۶۱ درصد، هتل‌ها و مراکز اقامتی ۷۴ درصد و مطب‌های پزشکی ۷۰ درصد است، این آمار بر اساس ۱۷ شاخص و پارامتر به دست آمده و می‌توان گفت به‌طور میانگینرعایت پروتکل‌های بهداشتی در قزوین ۸۱ درصد است.

به افرادی که ماسک ندارند خدمات داده نمی‌شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استان تأکید کرد: محدودیت سازی در ۳ هفته اخیر اتفاق افتاده و از طرفی نظارت‌ها تشدید شده است، به همه دستگاه‌ها ابلاغ‌شده که به افرادی که ماسک ندارند خدمات داده نشود که به‌صورت جدی در نظر گرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به تهدید جمعیتی بیان کرد: جمعیت مسئله علمی است که باید در محافل علمی بررسی قرار بگیرد، جمعیت یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت ملی کشورها محسوب می‌شود، در صورت کاهش جمعیت توان ملی کاهش پیدا می‌کند و این یک موضوع اساسی است.

افشار تصریح کرد: جمعیت به‌عنوان مؤلفه قدرت ملی اثرگذار است و کاهش جمعیت نگرانی به حقی است که پایه‌های اقتصادی، دفاعی و اجتماعی را تضعیف می‌کند، این‌که افزایش جمعیت مشکلات اقتصادی رقم می‌زند درست نیست معمولاً محافل علمی تأکید دارند جمعیت عامل رشد اقتصادی است.

وی تأکید کرد: کارگروه جمعیت در استانداری قزوین زیر نظر دفتر امور اجتماعی تشکیل‌شده است و به‌عنوان موضوع اجتماعی در حال پیگیری است، در حال حاضر جمعیت در حوزه پدافند غیرعامل مطرح نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پدافند غيرعامل استانی سیاسی مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین پدافند غیرعامل حوزه پدافند موردتوجه قرار پدافند زیستی فضای مجازی زیرساخت ها دستگاه ها بخش عمده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوری عصر چهارشنبه در آئین رونمایی از مرکز توسعه کار آفرینی کردستان اظهار کرد: کردستان دارای مرز مشترک با کشور عراق بوده و نیاز است از دانش فناوری ارتباطات برای کمک به ایجاد زیرساخت استفاده کنیم.

وی افزود: در سنوات قبل در زمینه نرخ بیکاری کردستان عمدتاً در رتبه‌های یکم تا پنجم نرخ بیکاری کشور بودیم اما در تابستان سال قبل بهترین عملکرد را در کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

وی تصریح کرد: توجه به زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در راستای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مهم است و باید زیرساخت‌ها تقویت شوند.

نوری ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را لازمه توسعه استان دانست و خاطرنشان کرد: براساس دستور رئیس جمهور باید به اشتغال فارغ التحصیلان زاگرس‌نشین بیشتر توجه شود تا در زمینه اشتغال و توسعه کردستان قدم مثبتی برداشته شود.

معاون اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: کردستان استانی صنعتی نیست و توجه به تولید در توسعه کردستان مهم است و در این راستا سال قبل هر هفته یک روز را به نام «دوشنبه‌های تولید» نامگذاری کردیم که ۷۰ واحد تولیدی به عرصه تولید بازگشت.

وی اضافه کرد: امسال «شنبه‌های تولید» را راه‌اندازی کردیم که در راستای احیای واحدهای تولیدی بویژه واحدهای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز قدم برخواهیم داشت و هدفگذاری کردیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم.

نوری به وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: کردستان در حوزه معدن رتبه یکم تولید طلای کشور را دارد و در حوزه ذخیره این ماده معدنی رتبه دوم کشور را داراست.

وی اعلام کرد: در حوزه کشاورزی و تولید توت فرنگی، گندم و انار رتبه‌های خوبی در کشور داریم و در حوزه صادرات و واردات نیز جا برای توسعه وجود دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان اذعان کرد: اگر نتوانیم علم روز را به این حوزه‌ها وارد کنیم مسیر توسعه و تحول را نخواهیم دید بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها در استان بهره ببریم.

نوری خاطرنشان کرد: به مدیران و مسؤولان دستگاه‌های مختلف اجرایی تاکید شده که ۲۰ درصد از تسهیلات را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: انتقال دانش‌های فناوری به کشور عراق نیز از اولویت‌هایی است که مورد توجه خواهد بود.

کد خبر 6088063

دیگر خبرها

  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است