Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:55:05 GMT

جای خالی آشنایی کارشناسان آمار با علوم روز جهان 

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۲۴۸۳

جای خالی آشنایی کارشناسان آمار با علوم روز جهان 

۲۰ اکتبر مصادف با ۲۹ مهر ماه به عنوان روز جهانی آمار معرفی شده است. در ایران اما هفته‌ای با این عنوان نامگذاری شده است که از امروز اول آبان ماه آغاز می شود.

عبدالرحمان راسخ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اقدامات این انجمن در حوزه‌های آماری کشور، اظهار داشت: شعار روز آمار امسال، تاکید بر تولید داده‌های قابل اعتماد و حکمرانی مبتنی بر داده ها را مورد توجه قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدواریم انجمن آمار هم بتواند به کمک سایر دستگاه‌ها گام‌های مؤثری در این زمینه بردارد، هرچند کارهایی از قبل انجام شده است.

وی افزود: در این زمینه تلاش برای ایجاد سازمان نظام آمارشناسی یا تلاش برای ایجاد یک مجمع یا نظام صنفی برای رتبه بندی کارشناسان آمار، در حال انجام است.

راسخ خاطرنشان کرد: آنچه بر آن تاکید داریم ساختاری مشابه با سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام پزشکی موجود است که بتوانیم در یک جمله، کار را به کاردان بسپاریم و اگر قرار است داده‌ای قابل اعتماد داشته باشیم، توسط متخصصین و افراد قابل اعتماد تولید شود.

رییس انجمن آمار ایران با ارزیابی جایگاه کنونی رشته آمار در ایران نسبت به سایر رشته های علمی، تاکید کرد: رشته آمار، جایگاه مناسبی در کشور و سطح بین‌المللی دارد و از جمله رشته‌هایی است که سازمان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند و فارغ‌التحصیلان این رشته را به‌کار می‌گیرند و مراکز مرتبطی دارند.

راسخ افزود: متخصصان این حوزه در زمینه چاپ مقاله به ‌خوبی در سطح مجلات بین‌المللی فعال هستند اما اتفاقی که باید رخ دهد و متاسفانه فقط مختص رشته آمار هم نیست و اغلب رشته ها هم همین مشکل را دارند، این است که به ‌نوعی در مجموعه وزارت علوم، فضای بازآموزی کمتری برای متخصصین و کارشناسان وجود دارد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با توجه به مشکلات موجود و تاثیر آن بر استفاده از فرصت های مطالعاتی یا ادامه تحصیل در خارج از کشور، این‌گونه مراودات و آشنایی با پیشرفت های جهانی علوم مختلف یک‌ مقدار محدود شده است.

وی گفت: مسأله بازآموزی در شرایط حال حاضر، ضرورت زیادی دارد و نیاز است همکاران در داخل کشور با بخش‌هایی از علم آمار که در سال‌های اخیر در دنیا مطرح شد، از طریق بازآموزی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

رییس انجمن آمار ایران با اشاره به فرصت هایی که ویروس کرونا ایجاد کرد، اظهار داشت: ویروس کرونا با وجود مشکلات زیادی که برای همه کشورها به وجود آورد، فرصت‌هایی را مانند برگزاری کارگاه‌های مجازی که در گذشته کمتر رایج بود، ایجاد کرد و امیدواریم با همکاران خارج از کشور (هر چند که این ارتباط الان هم تا حدودی وجود دارد)، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سیستمی برای برگزاری کارگاه های بیشتر ایجاد شود.

راسخ در پاسخ به این سوال که تعامل انجمن آمار ایران با مراکز رسمی داخل کشور مثل مرکز آمار ایران یا مراکز علمی مثل پژوهشکده آمار ‌که زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند به چه صورت است، اظهار داشت: تعامل در سطح قابل انتظار وجود ندارد؛ انجمن آمار، یک حلقه واسط بین بخش دانش‌آموختگان دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی است که به ‌عنوان واسط میان آنها عمل می کند ولی در شرایط مطلوب قرار نداریم.

وی افزود: امیدواریم این تعامل از طریق تأسیس نظام آمارشناسی یا ایجاد رتبه‌بندی، بسط داده شود و سازوکاری برای کارشناسان حوزه آمار به منظور ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با این دستگاه‌ها به وجود آورد.

راسخ درباره نقاط قوت و ضعف رشته آمار در ایران، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های ما، ضعف عام گرایش به مجموعه رشته‌های علوم پایه است و آمار هم از این موضوع مستثنی نیست؛ کارگروه تخصصی آمار در کنار سایر کارگروه‌های تخصصی علوم پایه در وزارت علوم به نوبه خود برای رفع این مشکلات، تلاش‌هایی را انجام می‌دهد. بخشی از موضوع در اختیار کارگروه‌هاست نه تمام آن. انجمن آمار هم تلاش خودش را انجام داده است، ولی کماکان یکی از ضعف‌های عمده، پایین آمدن گرایش به علوم پایه است.

وی با اشاره به رویکرد انجمن آمار ایران در زمینه به روز رسانی نظام آماری کشور، گفت: یکی از کمیته‌هایی که در حال فعال کردن آن هستیم، کمیته آمار رسمی است که در دومین جلسه هیات مدیره انجمن آمار به تصویب رسید و وظایف آن را وسیع‌تر کردیم. نام این کمیته به کمیته همکاری‌های مشترک آمار رسمی تغییر یافت؛ وقتی کشور مصمم است در این جهت حرکت کند ما هم به‌عنوان مجموعه انجمن، همکاران دانشگاهی را ترغیب خواهیم کرد که در این جهت حرکت کنند یا به‌ نوعی، کمک خودشان را با برنامه‌ریزی داشته باشند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمار اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمار اختصاصی ایرنا وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمار اختصاصی ایرنا اخبار کنکور انجمن آمار ایران وزارت علوم رشته آمار دستگاه ها آمار هم رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین

انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا به مناسبت جنبش‌های جهانی برای آزادی فلسطین در سراسر دنیا بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم رب الشهداء و الصدیقین 
سلام فرشتگان بر سرداران رشید حضرت، ولی عصر ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء.  

انقلابیون و مجاهدین اندیشمند ایرانی، طی عملیاتی غرورآفرین در سحرگاه ۲۶ فروردین ماه با رمز یا رسول الله (ص) که در آن اخلاق، اقتدار، علم و فنآوری درهم آمیخته شده بود، یک پیروزی تاریخی-حماسی را به امت واحده اسلام هدیه دادند.  

هیمنه تاریخی و البته پوشالی اسرائیل غاصب یک شبه فروریخت! پهپادها و موشک‌های قدیمی ایران سامانه‌های پدافندی چهار قدرت هسته‌ای جهان را به سخره گرفته و دو پایگاه نظامی که به عنوان امن‌ترین پایگاه‌های نظامی در جهان شناخته می‌شدند را با تلفات بسیار بالا به نابودی کشاندند.

پایگاه‌هایی که آشیانه‌های جنگنده‌های ۱۲۰ میلیون دلاری اف ۳۵ و نیز پیشرفته‌ترین تجهیزات جاسوسی جهان در آن جای گرفته بود. اعتراف وزیر امنیت داخلی رژیم آپارتاید صهیونیستی مبنی بر انهدام کامل این دو پایگاه به همراه شمار تلفات بالا، تاییدی بر ادعای مقامات نظامی ایران است.

در این عملیات سهمگین حیدری-خیبری، خامنه‌ای دریادل با سپاه و ارتش مکتبی و ملت مبارز و شهیدپرور ایران مرهم بر دل مظلومان غزه گذاشتند و فرمانده کل قوا در میدان اثبات کرد که یدالله فوق ایدیهم.

یاد پیر عارف جماران، خمینی کبیر (ره)، بخیر که می‌فرمود با یک دست قرآن و با دست دیگر اسلحه را برگیرید و چنان از حیثیت خود دفاع کنید که فرصت اندیشیدن را از دشمن بگیرید!
 
توکل بر ذات اقدس احدیت و اندیشه قرآنی، گرانیگاه این حرکت توحیدی است. حاشا که تنها صحبت از انتقام خون سرداران شهید سلیمانی، زاهدی، حجازی و دیگر همرزمان آنان باشد؛ بلکه فراز دیگری از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی بر صحنه تاریخ ثبت گردید و با اقتداری شگفت‌انگیز معادلات جدیدی وارد میدان نبرد جهانی شد.  

عملیات وعده صادق نخستین اقدام میدانی برای انهدام اسرائیل غاصب است!  

و اکنون رویدادهای پس از عملیات طوفان الاقصی، که ذات خبیث دشمن وحشی و نژادپرست صهیونیستی را در کشتار وحشیانه کودکان و زنان و مردم مظلوم غزه به جهانیان نشان داده، و همچنین صبر و استقامت و توکل مردم غزه و نیز شجاعت و صلابت و مقاومت مبارزان جبهه مقاومت، و در نهایت عملیات غرورآفرین و بی‌نظیر *وعده صادق* چنان وجدان‌های پاک مردم کشورهای گوناگون دنیا را بیدار کرده و آن‌ها را در دفاع جانانه از احیای کشور مستقل فلسطین به حرکت درآورده که این امر فرصت چشمگیر و بی‌نظیری را برای تحقق آرمان‌های فلسطینی امامین انقلاب فراهم آورده است. حرکت و جنبش مردم در سراسر جهان با شعار آزادی فلسطین از بحر تا نهر، خود خاطرات ماه‌های پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران را در اذهان تداعی می‌کند و از امروز مسئولیتی سنگین‌تر بر دوش دولت و مجلس انقلابی و همه آزادیخواهان و انقلابیونی که دل در گرو نابودی این غده سرطانی و آزادی فلسطین عزیز بسته‌اند، قرار می‌دهد.

روشن است که انقلابیون برای تداوم این امواج خروشان مردمی در حمایت از آرمان‌های فلسطین باید تا حصول نتیجه نهایی برنامه‌ریزی شایسته‌ای داشته باشند.

انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا به همراه امت اسلام و ملت غیور ایران برای پیروزی نهایی فلسطین، محور مقاومت و رزمندگان سرافراز ایران دست به دعا برمی‌دارد و مطمئن است که وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسولَهُ وَ الَّذینَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ.

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 
انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی‌شود
  • هوش مصنوعی جایگزین پزشک نمی‌شود
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • همایش شاهنامه و امر سیاسی برگزار می‌شود
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • عطیه الهی در دستان پرتوان ماماهاست
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است