Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (اول آبان ) به شرح زیر است:

افتتاح دارالفنون به همت امیرکبیر
۱۷۴ سال پیش در چنین روزی، پنجم ربیع الاول سال ۱۲۶۸ هجری قمری «دارالفنون»، اولین دانشگاه ایرانی به سبک نوین افتتاح شد. این مدرسه در آغاز دوران پادشاهی ناصر الدین شاه قاجار و به همت و پشتکار میرزا تقی خان امیرکبیر، صدراعظم با درایت وی، دایر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هدف از ایجاد این مدرسه، دستیابی به صنایع و علوم جدید در آن عصر بود. فعالیت فرهنگی مدرسه دارالفنون ابتدا در رشته‌های پیاده نظام، سواره نظام و سایر رشته‌های نظامی، طب و جراحی، معدن شناسی و داروسازی بود. این مدرسه طی سال‌های فعالیت خود، فارغ التحصیلانی داشت که تعدادی از آنان به مقام‌های بالای حکومتی دست یافتند. تاسیس این مرکز فرهنگی، نقطه عطفی در تاریخ آموزش ایران به شمار می‌رود.   روز ملی آمار در ایران
اول آبان ماه در تقویم کشورمان روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده، اگر چه در تقویم جهانی ۲۰ اکتبر مقارن ۲۸ آبان ماه، روز جهانی آمار است.
درسال ۱۲۹۷ هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد، فوت، ازدواج و طلاق توسط اداره مذکور، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت و منجر به آن شد که در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی آیین نامه‌ای به تصویب برسد و در این آیین نامه اداره ایی مسول آمار، و وظایف آن مشخص شود. براساس این مصوبه مسئولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمار‌های مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال ۱۳۱۸ هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.در سال ۱۳۷۹ سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده و تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فعالیت خود را ادامه داد. در سال ۱۳۸۶ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تغییر کرد. هم اکنون مرکزآمار ایران وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.   شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در نجف اشرف
۴۳ سال پیش در چنین روزی، اول آبان سال ۱۳۵۶ هجری شمسی آیت الله «سید مصطفی خمینی»، فرزند ارشد حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، در منزل خویش در نجف - از شهر‌های مقدس عراق - با توطئه ماموران امنیتی رژیم شاه به شهادت رسید. حاج آقا مصطفی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی درشهر قم، متولد و پس از اتمام دروس ابتدایی، در حوزه علمیه این شهر به فراگیری علوم اسلامی مشغول شد. وی به سبب هوش و استعداد سرشار در فراگیری علوم دینی، مدارج علمی را طی کرد و در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید و آنگاه به مدت ده سال در حوزه علمیه نجف به تدریس پرداخت. سید مصطفی خمینی در سال‌های سخت مبارزه همواره در کنار پدر بزرگوارش امام خمینی (ره) قرار داشت تا اینکه سرانجام در چنین روزی توسط عمال رژیم شاه، به شهادت رسید.   اعطای پروانه اقامت به شاه فراری توسط آمریکا
۴۱ سال پیش در چنین روزی برابر با اول آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی دولت امریکا به محمدرضا پهلوی پروانه اقامت اعطا کرد. با فرار محمدرضا پهلوی از ایران و پیروزی انقلاب اسلامی، وی به عنوان یک مزاحم برای اکثر کشور‌ها تلقی می ‏شد چرا که ورود شاه به هر کشور، منافع داخلی و خارجی آن کشور را در معرض خطر قرار می‏ داد. از سوی دیگر آمریکا که هنوز به داشتن روابط با ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امیدوار بود، نمی‏ خواست با پذیرش شاه، به اعتبار و جایگاه خود لطمه بزند. با این حال، در اواخر مهرماه ۱۳۵۸ که سفر محمدرضا به آمریکا اعلام شد و مسأله مداوای پزشکی و نیاز به استراحت عنوان گردید، جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا با فرستادن یک پروانه اقامت در آمریکا برای وی و همراهانش تلاش نمود حضور شاه در این کشور را به مشکلات جسمی و بیماری وی ارتباط دهد نه مسائل سیاسی. این عمل در موقعیتی صورت گرفت که مسؤولان نظام اسلامی، برای محاکمه شاه، تقاضای استرداد وی را از دولت ‏ها داشتند. حضور شاه در آمریکا یکی از دلایل به وقوع پیوستن اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان آن سال به شمار می ‏رود.   درگذشت کاشف ویتامین ث
۳۴ سال پیش در چنین روزی، ۲۲ اکتبر ۱۹۸۶ میلادی آلبرت سنت گیورگی (Albert Szent-Györgyi) اندام‌شناس اهل مجارستان درگذشت. وی در ۱۶ سپتامبر ۱۸۹۳ در بوداپست متولد شد و تحصیلاتش را در ۱۹۱۱ در دانشگاه شِمِلوِئیش (Semmelweis University) ادامه داد، ولی خیلی زود از کلاس‌های درس خسته شد و تصمیم گرفت مطالعاتش را در آزمایشگاه کالبدشناسی ادامه دهد. در سال ۱۹۱۴ او را به عنوان پزشک ارتش در جنگ جهانی اول به جنگ فرستادند و مطالعات او متوقف شد. او در ۱۹۱۶، بیزار از جنگ، تیری به دست خود شلیک کرد و وانمود کرد که در جنگ از سوی دشمن تیر خورده است؛ در نتیجه به دلیل پزشکی او را به خانه فرستادند. پس از آن توانست دوران آموزشی خود را تمام کند و موفق به دریافت مدرک پزشکی یا MD در سال ۱۹۱۷ شود. پس از جنگ، کار‌های تحقیقاتی خود را با تمرکز بر روی شیمی در زمینهٔ تنفس سلولی ادامه داد. مطالعات او در این زمینه باعث شد تا بتواند به عنوان نماینده از سوی موسسهٔ راکفلر در دانشگاه کمبریج انتخاب شود. او مدرک دکتری خود با عنوان «اسید هگزورونیک» از بافت غدهٔ آدرنال را در سال ۱۹۲۷ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد و در ۱۹۳۰ در دانشگاه سِگِد مشغول به کار شد. در این دانشگاه، به اتفاق همکارش جوزف اسویربلی دریافتند که اسید هگزورونیک در حقیقت همان ویتامین ث است. اعتبار او نیز در جامعه علمی به دلیل کشف ویتامین ث و اجزا و واکنش‌های چرخهٔ اسید سیتریک است. آلبرت سنت گیورگی به خاطر همین تلاش هایش در سال ۱۹۳۷ برندهٔ جایزهٔ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.. او بعد‌ها و بعد از جنگ جهانی دوم به جرگه سیاستمداران مجارستان پیوست و نهایتاً در سن ۹۳ سالگی در اکتبر ۱۹۸۶ درگذشت.   روز ملی واتیکان
۲۲ اکتبر روز ملی واتیکان، کوچکترین کشور جهان است.واتیکان با وسعتی کمتر از نیم کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود هزار نفر در جنوب قاره اروپا، به دور از دریای آزاد، در کشور ایتالیا و در قسمت غربی شهر رم واقع شده است. زبان رسمی کشور کوچک واتیکانْ ایتالیایی و زبان رسمی کلیسا، لاتین است. مردم واتیکان پیرو مذهب کاتولیک بوده و واحد پول آن یورو است. حکومتِ واتیکان مذهبی است و تحت نظر رهبر کاتولیک‏های جهان، اداره می ‏شود. در حقیقت، واتیکان، مرکز سازمانِ جهانی کاتولیک ‏های جهان است. استقلال واتیکان در سال ۱۹۲۹ از ایتالیا به دست آمد. نوع حکومت در کشور واتیکان پاپ‏ نشین است. ۲۲ اکتبر سال‏روز انتخاب پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۷۸ روز ملی واتیکان نام‏گذاری شده است.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی برنامه ریزی هجری شمسی اول آبان روز ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین ۶۱ رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری

رییس فدراسیون ورزش کارگری در حاشیه مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان گفت: این فدراسیون برنامه‌های خیلی خوبی را امسال برگزار خواهد کرد و ۶۱ رقابت قهرمانی کشور در تقویم تدوین شده است و سه رقابت جدی در لیگ‌های ورزشی برگزار خواهیم کرد و لیگ تنیس روی میز کشور در حوزه کارگری هم با حضور تیم‌های متعدد از واحد‌های صنعتی بعنوان یک لیگ جدی برگزار خواهد شد.

جواد رمضی  با اشاره به اینکه سال آینده چند اعزام بین‌المللی در پیش داریم، افزود: مسابقات ورزش کارگران جهان سال آینده برگزار خواهد شد و بسیار خوشحالم که این اتفاق در این موقعیت و این مقطع زمانی رُخ داد تا بتوانیم بهره‌برداری مطلوبی را از شروع به کار جدی هیات ورزش کارگری استان اصفهان بعمل آوریم.

او گفت: هفت رقابت بین‌المللی را امسال برگزار خواهیم کرد و در صورت فراهم شدن زمینه لازم، تیم‌های ملی کُشتی ساحلی، فرنگی، کاراته و جودو به رقابت‌های بین المللی اعزام خواهند شد و اعزام و صعود بانوان کوهنورد کشورمان به قله آرارات کشور ترکیه و همچنین رقابت‌های بین المللی شرکت‌ها و کمپانی‌ها را در ایتالیا در پیش رو داریم که تنها دریافت ویزا و روادید آن باقی مانده است.

او بیان کرد: تیم ملی فوتبال کارگری هم در حال اعزام به رقابت‌های بین‌المللی کرواسی است و همه این موارد در عمل بعنوان پیک فعالیت‌های بین المللی در سال جاری محسوب می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش کارگری اضافه کرد: ورزشکاران اصفهانی بسیار با اخلاق و در بخش‌های مختلف بسیار توانمند هستند و بدون شک در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای در مسابقات ورزش کارگری کشور داشته‌اند.


او ادامه داد: سیاست کلان کشور در باره موضوع زیرساخت‌ها و سرانه‌های ورزشی از سال۱۳۷۰ با تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۵۰ قانون کار عملیاتی و بیش از ۲۰۰ مجموعه ورزشی ویژه کارگران تملک شد که نشان دهنده وجود عزم جدی در این زمینه است.

رییس فدراسیون ورزش کارگری اظهار داشت: واحد‌های صنعتی هم در این سال‌ها مجموعه‌های ورزشی خوبی را بر این اساس احداث کرده و در اختیار کارگران ورزشکار قرار داده‌اند.

به گفته وی، توجه به ورزش کارگری ناظر به بُرش و دربرگیری بخش عمده‌ای از آحاد جامعه، بسیار تاثیرگذار است و تحقق شعار ایران قوی، بطور قطع با نشاط و شادابی جامعه کارگری، رابطه بسیار تنگاتنگی دارد.

او اضافه کرد: ورزش کارگری در کشور بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد و امروز در دوره بلوغ فدراسیون ورزش کارگری قرار داریم و تحولات گسترده‌ای در این بخش از ورزش پس از تاسیس فدراسیون انجام و به ورزش کارگران کشور بطور تخصصی‌تر پرداخته شده است.

رمضی خاطرنشان کرد: اصفهان بدلیل تمرکز بنگاه‌های صنعتی بزرگ، متوسط و تاثیرگذار در حوزه صنعت با تعداد زیادی کارگر، یکی از استان‌های اساسی، کلیدی و محوری ورزش کارگری محسوب می‌شود.

او بیان کرد: ورزش کارگری این استان برای ما بسیار با اهمیت است و بواقع جای ورزش کارگری این خطه در ۲ سال گذشته در کشور خالی بود.

رییس فدراسیون ورزش کارگری گفت: اثرگذاری اصفهان در رشد و توسعه ورزش کارگری کشور در ۲ سال گذشته که این هیات ورزشی با سرپرستی و بدون متصدی اداره می‌شد، بطور کامل مشهود بود و امروز اتفاق خیلی خوبی رُخ داد.

رمضی اظهار داشت: استان اصفهان همواره در ورزش کارگری در رده‌های کشوری و بین‌المللی فعال بوده و قهرمان‌های بسیار خوبی را به ورزش کشور معرفی کرده است.



رییس فدراسیون ورزش کارگری ادامه داد: این فدراسیون برنامه‌های خیلی خوبی را امسال برگزار خواهد کرد و ۶۱ رقابت قهرمانی کشور در تقویم تدوین شده است و سه رقابت جدی در لیگ‌های ورزشی برگزار خواهیم کرد و لیگ تنیس روی میز کشور در حوزه کارگری هم با حضور تیم‌های متعدد از واحد‌های صنعتی بعنوان یک لیگ جدی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده چند اعزام بین‌المللی در پیش داریم، افزود: مسابقات ورزش کارگران جهان سال آینده برگزار خواهد شد و بسیار خوشحالم که این اتفاق در این موقعیت و این مقطع زمانی رُخ داد تا بتوانیم بهره‌برداری مطلوبی را از شروع به کار جدی هیات ورزش کارگری استان اصفهان بعمل آوریم.

رمضی گفت: هفت رقابت بین‌المللی را امسال برگزار خواهیم کرد و در صورت فراهم شدن زمینه لازم، تیم‌های ملی کُشتی ساحلی، فرنگی، کاراته و جودو به رقابت‌های بین المللی اعزام خواهند شد و اعزام و صعود بانوان کوهنورد کشورمان به قله آرارات کشور ترکیه و همچنین رقابت‌های بین المللی شرکت‌ها و کمپانی‌ها را در ایتالیا در پیش رو داریم که تنها دریافت ویزا و روادید آن باقی مانده است.

وی بیان کرد: تیم ملی فوتبال کارگری هم در حال اعزام به رقابت‌های بین‌المللی کرواسی است و همه این موارد در عمل بعنوان پیک فعالیت‌های بین المللی در سال جاری محسوب می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش کارگری اضافه کرد: ورزشکاران اصفهانی بسیار با اخلاق و در بخش‌های مختلف بسیار توانمند هستند و بدون شک در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای در مسابقات ورزش کارگری کشور داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • تدوین ۶۱ رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری