Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند مشکل اصلی ما در مواجهه با بلایای طبیعی درس نگرفتن از گذشته است. ما هر ساله با بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی مواجه هستیم اما تنها چیزی که در این زمینه مطرح می شود وعده جبران خسارت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید ابوالفضل میرقاسمی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: تشدید روند تخریب پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، معدن کاوی و سد سازی بی ضابطه و تغییر اقلیم باعث افزایش دما و تداوم خشکسالی در کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مشکل اصلی ما در مواجهه با بلایای طبیعی درس نگرفتن از گذشته است. ما هر ساله با بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی مواجه هستیم اما تنها چیزی که در این زمینه مطرح می شود وعده جبران خسارت است. این در حالی است که برخی موارد مانند تلفات انسانی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری قابل جبران نیستند.

وی در تشریح خطرات سیلاب بیان کرد: در ایران 300 تا 800 سال زمان لازم است تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود اما یک سیلاب کافی است تا همه خاک های حاصلخیز را شسته و از بین ببرد و زمانیکه حاصلخیزی خاک از بین برود گیاه نیز از مواد آلی خاک بی بهره می ماند.

 

یزد؛ درگیر سیلاب و خشکسالی!

جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این رابطه اعلام کرد: هم اکنون تغییر اقلیم در مقیاس جهانی اتفاق افتاده و خشکسالی های مستمر و سیلاب های که در یزد شاهد آن هستیم پیامدهای منطقه ای ناشی از آن است. 

وی با بیان اینکه سیل بزرگترین و مهمترین بحران اقلیمی است که هر ساله خسارت فراوانی برجا می گذارد گفت: استان یزد بیش از یک دهه خشکسالی را تجربه کرده و این خشکسالی مستمر، زمینه ایجاد و تشدید اثرات مخرب سیلاب ها را چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی افزایش داده است. به عنوان مثال تلقی رودخانه فصلی به عنوان رودخانه خشک و قابل تصرف یکی از همین آثار روانی خشکسالی است.

منصوری تاکید کرد: متاسفانه بستر و حریم رودخانه ها به خصوص در مناطق ییلاقی استان یزد مورد تصرف و تعرض قرار گرفته و حتی در برخی مسیل ها امکان عبور ایمن و بی خطر سیلاب وجود ندارد.  البته تا کنون افزون بر 500 مورد تصرف بستر و 1564 مورد تصرف حریم شناسایی شده و اخطارهای لازم صادر شده ، گفتنی است اولویت ما رفع تصرف است اما در صورت عدم تمکین اقدام قانونی لازم جهت رفع تصرف انجام می شود.

وی ابراز داشت: تغییر حوزه آبخیز، تصرف بستر و حریم رودخانه ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، فرونشست زمین و تغییر مسیر رودخانه ها از عمده عوامل چالشی فرا روی استان جهت مقابله و کاهش اثرات سیل است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد جهت کاهش اثرات سیل گفت: شناسایی 157 نقطه حادثه خیز استان و اعلام به مراجع ذیصلاح و انجام مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه های استان به طول 2000 کیلومتر از جمله اقدامات برای کاهش اثرات مخرب سیلاب ها در استان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بلایای طبیعی رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد

کشاورزیان گفت: در پی شناسایی و تشکیل پرونده برای ۱۲ مورد تصرف زمین توسط سودجویان، چهار هزار و ۴۶۸ هکتار منابع طبیعی شاهرود با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

وی به قانون تبصره یک ماده ۵۵ سازمان منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، منابع طبیعی مکلف است توسط ماموران حفاظتی خود به هنگام اطلاع از تصرف زمین‌های ملی، برای رفع تجاوز ورود کند.

کشاورزیان به اجرای مستقیم ۱۰ مورد رفع تصرف در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: سند هفت هزار و ۱۰۷ هکتار از زمین‌های ملی تصرف‌شده طی سال گذشته بدون تشکیل پرونده و پس از آزادسازی به نام دولت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر را درگیر کرد
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی