Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@17:45:17 GMT

سندی دیگر از واقعیت‌های آمار مهاجرتی ایرانیان

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۶۰۴۲

سندی دیگر از واقعیت‌های آمار مهاجرتی ایرانیان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسخه انگلیسی «سالنامه مهاجرتی ایران»منتشر شد.

این نسخه از سالنامه مهاجرتی ایران با همکاری جمعی از محققان، پژوهشگران و فعالان حوزه مهاجرت های بین المللی به همت رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط انتشارات دانش‌بنیان فناور منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویزکرمی از انتشار نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران خبر داد و  گفت: این نسخه از سالنامه مهاجرتی ایران با همکاری جمعی از محققان، پژوهشگران  و فعالان حوزه مهاجرت های بین المللی به همت رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط انتشارات دانش‌بنیان فناور منتشر شده است تا ضمن بیان واقعیت های اماری ایران در حوزه مهاجرت زمینه دسترسی محققان و پژوهشگران سایر کشورها وسازمانهای بین المللی را به این امار میسر کند.

از شایعه فرار مغزها تا واقعیت 
دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با تأکید بر این‌که این سالنامه مهاجرتی ایران، وضعیت مهاجرفرستی در ایران را بر اساس  آمار و مستندات  بین المللی و قابل اعتنا تصویر می‌کند، ادامه داد: تا پیش از انتشار این سالنامه، درک جامعه، رسانه و پژوهشگران  داخلی وخارجی از وضعیت مهاجرپذیری و مهاجرفرستی ایران به چند گزارش با اطلاعات و آمارهای  کذب ، مغشوش غیر قابل اتکا و ناصحیح محدود بود. اما انتشار این سالنامه به زبان فارسی و انگلیسی وضعیت و جایگاه واقعی ایران را در میان کشورهای مهاجرفرست نزد جامعه بین‌المللی نمایان می‌کند.

رئیس مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی با تأکید بر این‌که آمارهای نادرست ارائه شده از رتبه ایران در مهاجرفرستی ارائه داده است، ادامه داد: سالنامه مهاجرتی ایران با ارائه آمارهای مستند و ارائه دستاورد جمع کثیری از پژوهشگران، نادرست بودن ادعای برخی از رسانه‌ها و افراد را که بدون استناد به هیچ آمار و تحلیل‌ قابل اعتنایی، از شایعه فرار مغزها می‌گفتند آشکار و جامعه بین‌المللی را از وضعیت واقعی ایران درحوزه مهاجرت آگاه می‌کند.

کرمی، با اشاره به قرار نداشتن ایران در جمع کشورهای مهاجرفرست گفت: ایران جزء کشورهای اصلی مهاجر فرست محسوب نمی‌شود. گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سال 1394 نشان می دهد، ایران در میان 20 کشور فرستنده مهاجر متخصص رتبه 17 را دارد و در گزارش بانک جهانی در سال 1395،کشورمان در فهرست 30 کشور اول ارسال‌کننده مهاجر قرار ندارد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با اشاره به این‌که نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران، تصویر روشنی از کشورمان در این حوزه به پژوهشگران بین‌المللی ارائه می‌دهد، افزود: مردادماه امسال نسخه فارسی این سالنامه ، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونمایی شد. اکنون با انتشار نسخه انگلیسی ، راه برای توسعه پژوهش‌های مهاجرتی توسط محققان و پژوهشگران غیر فارسی زبان و ارائه تصویری روشن و حقیقی از واقعیت مهاجرتی ایران بر مبنای آمارهای متقن و مستند هموار شده است.

مدیرمسول انتشارات دانش‌بنیان فناور، از قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که به شکل ساختارمند و مستند آمارهای مهاجرتی خود را منتشر می‌کنند گفت و ادامه داد: در این سالنامه ، داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون مهاجرت به مخاطبان ارائه شده است. این کتاب در قالب فصل‌های گوناگون و به صورت دسته بندی شده به اطلاعات دقیق این حوزه می‌پردازد.

کرمی از آمارهای ارائه شده در سالنامه مهاجرتی ایران بر اساس آخرین یافته‌های پژوهشی گفت و ادامه داد: در این سالنامه یافته‌هایی مانند جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جا به جایی‌های دانشجویی، مهاجرت‌های کاری. البته اطلاعات مهاجرت‌های اجباری- پناهجویی مبتنی بر منابع داخلی و گزارشات مرجع بین‌المللی آمده است.

ارائه تصویری روشن از وضعیت مهاجرفرستی ایران

کرمی با اشاره به تبیین وضعیت مهاجران بین‌المللی و سهم جمعیت مهاجران ایرانی از سبد جمعیت مهاجران جهان بر اساس شاخص‌های گوناگون گفت و ادامه داد: تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کشور آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در جهان و ایران، روند صدور انواع ویزاهای تحصیلی همراه با تعداد و جایگاه جمعیت دانشجویان ایرانی در  دانشگاه برتر آمریکا و جهان در مقایسه با کشورهای دانشجوفرست

وی با بیان این‌که توانمندی ایران در بازگشت نخبگان ایرانی غیر مقیم و بین‌المللی در سالنامه مهاجرتی ایران مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: نرخ بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به داخل کشور، شاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از سرفصل‌های مهم این سالنامه است. همچنین روند جابه جایی بین‌المللی دانشجویان ایرانی در طول چند دهه مختلف به استناد آخرین منابع و نیز فراز و فرود رتبه دانشجو فرستی ایران در جهان، جمعیت دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در ایران ارائه شده است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان این سالنامه را مرجعی ارزشمند برای تحلیل‌ها و پژوهش‌ها در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: این مرجع علمی معتبر برای تحلیل و سیاستگذاری در حوزه مهاجرت  مفید خواهد بود و با به روزرسانی آمارها و تحلیل‌های نسخه فارسی، نسخه انگلیسی آن نیز به طور مرتب ودر وب سایتی به همین منظور روزآمد خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهاجرت نخبگان آمار دروغ سالنامه مهاجرتی ایران علمی و فناوری نسخه انگلیسی معاونت علمی حوزه مهاجرت دانش بنیان بین المللی ارائه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۶۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در سال هزار و چهارصد و یک جریانی با تکیه بر غرب و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشور شکل گرفت که با تکیه بر شعاری زنانه به دنبال تصویرسازی از آینده‌ای بود که در آن آزادی کلیدواژه اصلی تعبیر شد تا از این طریق نیمی از جامعه را همراه خود کنند. با گذشت از آن سراب دو ساله حالا معنی آزادی در لا‌به‌لای سکوت مرگبار طرفداران این جریان در قبال جنایات صورت گرفته در غزه که ماحصل آن مرگ بیش از ۱۰ هزار زن در طی هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی است، در حال معنی پیدا کردن است. معنی که در آن زنان نه تنها نقش و جایگاهی ندارند بلکه تنها ارقامی به شمار می‌روند که هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود.

کسانی که تا دیروز شعار زندگی برای زنان میدادند امروز نه تنها چشم بر واقعیت دموکراسی و حقوق بشر غربی بسته اند بلکه به عنوان پیاده نظام مقابله با طرفداران شرافت و انسانیت که این روز‌ها خود را در قامت دانشجویان آمریکایی به نمایش گذاشته است، قرار داده اند.

آنها در حرکتی به اصطلاح خودجوش در خاک آمریکا قصد برگزاری تجمعی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران داشتند آن هم در مکانی که قرار بود دانشجویان، خود را به آنجا رسانده و یکبار دیگر صدای مردم مظلوم غزه شده و خواستار پایان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این باریکه شوند. این همزمانی برگزاری تجمع نه تنها در آمریکا بلکه در دیگر نقاط جهان نیز به ثبت رسید تا معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با پرچم‌های اسرائیل به رو در رویی با معترضان به نسل کشی در غزه بپردازند. نقشی جدید که اربابان برای آنان کشیده اند.

به نظر می‌رسد حالا پیاده نظام ضد انقلاب که طی دو سال گذشته تمام توان خود را برای نمایش مضحک آزادی در ایران به روی صحنه آورده بود به عنوان حافظ منافع و شاید نیرو‌های رسمی اشغالگران قدس به ابزاری برای قیچی کردن زبان منتقدین در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی مبدل شده تا در نقاط مختلف جهان با نشان و پرچم این رژیم مجعول به تقابل با مخالفان بپردازد.  

با توجه به تجربه تاریخی ثبت شده از جریان ضد انقلاب باید گفت که اعضای «منشور همبستگی و سازماندهی» و ربع پهلوی که در کوران حوادث ۱۴۰۱ پای میز معامله شرافت با نتانیاهو نشستند از اعضای اصلی شکل دهی این جریان‌اند، جریانی که حتی پلیس غرب در برابر آن سکوت اختیار نکرده و به برخورد با وحشی گری‌های صورت گرفته از سوی طرفداران آن پرداخته است.  

در غبار اشوب‌های زن زندگی آزادی وقتی سخن از این به میان می‌آمد که این جریان دست نشانده اسرائیل است بسیاری از فریب خوردگان چشم بر این واقعیت می‌بستند، اما حالا با فروکش کردن آن فتنه و عیان شدن واقعیت‌ها به وضوح می‌توان شرط بندی جریان ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل را دید و مشاهده کرد که چگونه این جریان برای دستیابی به خواسته‌های خود حاضر به تن دادن به هر اقدام غیر انسانی و قرار گرفتن در زمین تروریست دولتی اسرائیل است.

به نظر می‌رسد با این رویکرد اتخاذ شده از سوی جریان ضد انقلاب باید آن را دیگر جریانی مرده و رو به انحطاط در داخل کشور دانست چراکه سیاهی بر زغال نشست و همگان به ماهیت آن پی برده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای 2024 آغازی برای جهانی شدن جامعه علمی کشور
  • ایران صاحب سند امنیت انرژی شد
  • کشاورزی و سیستم‌های آبیاری ایران باستان
  • ارتقای ۱۵۰ پله‌ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز - دانشگاه‌های آسیایی
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای