Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@23:58:41 GMT

بررسی اصول محله مسکونی در ایران

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۶۴۹۳

بررسی اصول محله مسکونی در ایران

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی اصول محله مسکونی در ایران و طراحی محله مسکونی نوین بر پایه ارزش‌های تاریخی و ایرانی-اسلامی به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت شهرسازی و معماری توسط « زهره مرادی» دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه محله مسکونی به معنای جایی است که از طریق روابط نزدیک و معاشرت‌ها ایجاد شده و سابقه تاریخی، احساس مالکیت، انسجام و نظارت عمومی از جمله ویژگی‌های مهم یک محله محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقتی از محله سخن به میان می‌آید، ذهن به سراغ معماری و شهرسازی ایرانی سوق پیدا می‌کند، برخلاف واحد همسایگی که نشان‌گر شهرسازی غرب بوده و نیز واحد محله‌ای با محوریت مسجد نمادی از شهر اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هدف از طراحی محله مسکونی با ارزش‌های تاریخی و ایرانی- اسلامی این است که با رعایت اصول محله مسکونی در ایران و حفظ ارزش‌های تاریخی با بینش اسلامی بتوان محله‌ای را طراحی کرد که باعث افزایش حس تعلق، مشارکت، ارتباطات متقابل و امنیت در مردم شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه رشد شهرنشینی و در پی آن تغییرات ایجاد شده در محله‌های امروزی برای بر طرف کردن نیازها، باعث از بین رفتن هویت محله‌های مسکونی و از بین رفتن روابط اجتماعی که از اصول اصلی محله مسکونی ایرانی است، شده است، گفت: دلیل اصلی انجام این پژوهش حفظ ارزش‌های تاریخی محلات و طراحی محلاتی با اصول ایرانی و اسلامی، که خود می‌تواند به حفظ هویت محله مسکونی در ایران کمک کند.

وی اظهار کرد: وجود ارزش‌های تاریخی و ایرانی- اسلامی در محله‌های مسکونی شهرهای ایران به خصوص در اصفهان که به عنوان مهد فرهنگ و تاریخ ایران است می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای حال مانند امنیت اجتماعی و فردی باشد، همچنین وسیله‌ای برای ایجاد حس مالکیت و تعلق و در پی آن به وجود آمدن حس مشارکت در مردم شود.

نصوحی با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته در این پژوهش بر روی محله سیچان اصفهان است، افزود: این محله با رشد شهر در جنوب اصفهان، روز به روز از هویت خود دور شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: نبود فضاهای همگانی، فضاهای سبز، تداخل حرکت سواره و پیاده، عدم نظارت اجتماعی، عدم رعایت قوانین ساخت و ساز همگی از جمله ویژگی‌های مهم محله‌های مسکونی در ایران است که می‌توان گفت در محله سیچان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش سعی شده با شناخت دقیق عناصر تاریخی و هویتی محله سیچان، محله‌ای طراحی شود که با اصول ایرانی و ارزش‌های ایرانی- اسلامی و تاریخ محله‌ی سیچان همسو باشد.

کد خبر 450979

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر شهرداری اصفهان کلانشهر محله محوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق محله مسکونی در ایران ارزش های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان

به‌ گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همایش روز ملی خلیج فارس و افتتاح دو نمایشگاه با حضور فرماندار بندرماهشهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر، مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نماینده اداره کل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی و سایر مسئولین شهرستانی و استانی در بندرماهشهر افتتاح شد.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر اظهار کرد:

در آستانه روز ملی خلیج فارس برنامه های متنوعی در سطح شهرستان بندرماهشهر اجرا شد. بندرماهشهر ظرفیت بسیار زیادی ابعاد مختلف ارائه تاریخ و فرهنگ غنی خود در کرانه خلیج فارس دارد.

فرماندار بندرماهشهر گفت: افتتاحیه دو نمایشگاه را در روز ملی خلیج فارس داشته ایم. در گستره خلیج فارس تنوع فرهنگی بسیاری وجود دارد، این تنوع فرهنگی در قالب نمایشگاه نقشه های تاریخی خلیج فارس از دوران باستان تا اخرین تغییر و تحولات خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های زیبای اقوام ایران که برآیندی از فرهنگ های متنوع و منحصر به فرد است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر بیان داشت: از حمایت و همکاری فرمانداری بندرماهشهر، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران، شرکت عملیات غیرصنعتی، پتروشیمی بندرامام، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، کانون فرهنگی هنری دایا، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات کمال تشکر را داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر افزود: نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس با این وسعت و اهمیت نقشه ها و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران برای اولین بار است که در استان خوزستان در بندرماهشهر برگزار می شود.

علیرضا ایزدی مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان داشت: باعث خوشحالی است که روز بزرگداشت خلیج فارس در بندرماهشهر حضور داشته ایم. همدلی و همراهی مسئولین و مردم باعث اتفاقات خوب در این شهر شده و افتتاح دو نمایشگاه بسیار ارزشمند قابل تامل است.

غلامعباس اویسی مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان برگزار کننده دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران زمین بیان داشت: خلیج فارس جان ما هست و با توجه به هجمه های رسانه ای که در این سال ها بر نام خلیج فارس بود تصمیم گرفتیم برای آشنایی نسل جدید یا z برنامه های در کناره خلیج فارس در بندرماهشهر برگزار کنیم که خوشبختانه مورد استقبال فراوان نسل نوجوان و جوانان شهر قرار گرفت

همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از منظر پژوهش های مردم شناسی نیز در بندرماهشهر با حضور اساتید پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ژیلا مشیری، زهرا زارع، مریم کیان، گیتی دشتکی و نازنین نوری نژاد برگزار شد.

دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایران، از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در فرهنگسرای فردوسی بندرماهشهر دایر بود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903164

دیگر خبرها

  • تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • (ویدئو) توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی