Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@00:54:09 GMT

فریاد سکوتی تلخ در این آبادی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۷۹۵۵

فریاد سکوتی تلخ در این آبادی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، روستای طجر علوی در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان ملایر واقع شده که از سمت شمال با روستای علوی و از سمت جنوب با روستای دشت آباد همسایه است.
در حال حاضر این روستا دارای ۱۳۰ خانوار و حدود ۴۸۸ نفر جمعیت است که به دو زبان فارسی و ترکی سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های دفاع مقدس مردم روستا حضور فعالی در جبهه‌های جنگ داشتند و وجود بیش از ۳۴ شهید و ۷۰ جانباز و دو آزاده خود گویای این ادعا است.

حضور سردار شهید «حسین همدانی» به عنوان سخنران ویژه در نخستین یادواره شهدای طجر علوی در سال ۹۳، یکی از پرافتخارترین خاطرات اهالی روستا است و اهالی این آبادی تأکیدات و سخنرانی تأثیرگذار سردار همدانی در آن یادواره را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

محرومیت و نداشتن درآمد کافی طی سال‌های گذشته سبب شد که اهالی به اجبار بار و بنه جمع کنند و به امید فردایی بهتر از آبادی خود دل کنده و به شهر‌های اطراف پناه آورند. همه این‌ها سبب شد که امروز ۲۰۰ خانوار از اهالی روستا در شهرستان ملایر و ۴۰۰ خانوار در شهر مقدس قم، تهران و کرج ساکن باشند.

وجود بارگاه امامزاده یحیی (ع) در روستای طجر علوی که از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است، ردپای گردشگران و زائران را به این روستا باز کرده است. از جمله غذا‌های محلی که زنان این دیار طبخ می‌کنند آش ترخینه، آش دوغ، آش اُماج، آش ترش و حلوا زرده است.

بیش از ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی روستا باغات انگور است که به واسطه دو رشته قنات آبیاری می‌شوند. اهالی روستا اغلب به باغداری، کشاورزی و دامداری مشغول هستند. کشت پاییزه عمده کشاورزان در روستای طجر علوی گندم و جو و کشت بهاره شان گاودانه، نخود و عدس است همچنین به علت خوش آب و هوا بودن روستا پرورش ماهی و زنبورعسل نیز امکان پذیر است.

حسینی از سال ۸۵ به پرورش ماهی قزل آلا در روستا مشغول است و همه ساله حدود چهار تن ماهی از استخرش در ملایر و شهر‌های اطراف به فروش می‌رسد. استخر ماهی اش، اما امسال خالی است. او گفت: به علت گرانی خوراک و افزایش سرسام آور قیمت ها، نتوانستم پرورش ماهی را مانند سال‌های گذشته در روستا راه بیندازم.

این روستا دو مدرسه دارد که حدود ۴۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی در یکی از این مدارس مشغول به تحصیل هستند و مدرسه دیگر چند سالی است به علت کاهش جمعیت روستا و نبود دانش آموز بی استفاده مانده است.

مدرسه‌ای که سال ها خاک می‌خورد

دهیار روستای طجر علوی درباره این مدرسه که سال ها است خاک می‌خورد،گفت: آموزش و پرورش گفته برای ترمیم مدرسه بودجه ندارد در حالیکه وظیفه آنها است که از املاک خود محافظت کنند و چندین مرتبه اهالی روستا هزینه‌های مرمت شیشه‌های پنجره‌ها را تقبل کرده اند، اما هزینه مرمت واقعاً بالا است و از عهده دهیاری و اهالی روستا خارج است.

قالیباف به سفر چند ماه پیش مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان به روستای طجر اشاره کرد و ادامه داد: درخواست ما از او این بود که حیف است این مدرسه با این بنا اینطور بی استفاده رها شود، این مدرسه را تحت تملک دهیاری قرار دهند تا بتوانیم پس از مرمت بخشی از آن را به کتابخانه و بخش دیگرش را به یک خانه ورزش تبدیل کنیم، اما متأسفانه وجود قوانینی در آموزش و پرورش این اجازه را به ما نمی‌دهد.

حسینی که از اعضای شورای اسلامی روستای طجر علوی است، بسته شدن تنها نانوایی روستا را نداشتن متقاضی دانست و افزود: نانوایی اینجا با پخت روزی سه کیسه آرد، پول کارگرش را هم نمی‌توانست تأمین کند و به همین علت بسته شد، سال قبل هم یکی از اهالی نان محلی می‌پخت که او هم سر یک سال نشده نانوایی را، چون فروش نداشت، جمع کرد. اغلب اهالی روستا در خانه هایشان ساج دارند و خود با آرد سهمیه‌ای که تهیه می‌شود، نان می‌پزند.

شسته شدن آب بند یکی از اساسی‌ترین مشکلات روستائیان

او اعلام کرد: شسته شدن آب بند توسط سیل که سبب کور شدن یکی از قنات‌ها شده، از مهمترین مشکلات روستائیان است که با حل آن کشاورزان می‌توانند از آب قنات برای آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با پیمانکار جدید قرارداد بسته است، این پیمانکار فعلاً در روستای همجوار مشغول به کار است و پس از تمام شدن کار آنجا، برای بازسازی آب بند به روستای طجر می‌آید.

کم عرض، باریک و نامناسب بودن جاده مواصلاتی این روستا و دیگر روستا‌های همجوارش با ملایر یکی از اساسی‌ترین مشکلات روستائیان است و هر ساله شاهد تصادفات بسیاری است که بعضاً با تلفات جانی همراه بوده است.

به نقل از یکی از اهالی روستا، طراحی و ساخت جاده مربوط به اوایل انقلاب بوده یعنی زمانی که از هر روستا سه تا چهار ماشین رفت و آمد می‌کرده، اما حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال جاده همان جاده باریک و قدیمی است و تاکنون هیچ اقدامی برای بازسازی آن صورت نگرفته است.

دهیار روستای طجر علوی ریخته شدن لامپ‌های تیر چراغ برق کوچه‌ها را یکی دیگر از مشکلات روستائیان برشمرد و بیان کرد: وقتی از اداره برق درخواست تعویض لامپ‌های تیر چراغ برق کوچه‌ها را کردیم، گفتند بودجه نداریم، خودتان لامپ بخرید تا برایتان نصب کنیم!

اگر ۱۰ کیلومتر از روستای طجر علوی دور شویم، به روستای علوی می‌رسیم، روستایی از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر که جمعیت آن طبق سرشماری سال ۹۵، ۲۶۶۰ نفر در قالب ۷۴۶ خانوار تخمین زده شده است. ردپای ۲۰ شهید خبر از سابقه درخشان اهالی روستا در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس می‌دهد.

اما مشکلاتی که این روز‌ها اهالی روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شیرینی دست رنجشان را به تلخی تبدیل کرده و عدم رسیدگی به مشکلات آن‌ها خنده‌های کودکان این آبادی را به سکوتی تلخ بدل ساخته است، مشکلاتی که روستائیان را قدم به قدم به مهاجرت به شهر‌ها و دل کندن از آبادی و مشاغل میراثی پدرانشان، نزدیک‌تر می‌کند.

یک نانوایی کفاف اهالی روستا را نمی‌دهد

دهیار روستای علوی گفت: در این روستا با داشتن ۷۴۸ خانوار، دو نانوایی فعالیت می‌کنند که کیفیت نان یکی از این نانوایی‌ها بسیار پایین است و به همین علت مشتری ندارد و نانوایی دیگر به تنهایی کفاف اهالی را نمی‌دهد و در روز‌های تعطیل نانوایی، مردم در تهیه نان با مشکل جدی مواجه هستند.

یکی از اهالی روستا به فعالیت چهار مدرسه در روستا، شامل دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه اشاره و اظهار کرد: یکی از این مدارس که مدرسه دخترانه دوره اول متوسطه است، به علت کم بودن تعداد دانش آموزان به زودی منحل خواهد شد، دبیرستان دیگری هم داشتیم که منحل شد و حالا دانش آموزان مجبور هستند کیلومتر‌ها از خانه و کاشانه دور شده و برای تحصیل، سختی راه و هزینه‌های سرسام آور را به جان بخرند تا شاید راهی برای آینده خود هموار کنند.

این خانم که خود از تحصیلکرده‌های روستا است، گفت: یکی از این مدارس فاقد سرویس بهداشتی برای دانش آموزان است و گرد و غبار حیاط مدرسه رمق بچه‌ها را موقع فوتبال با توپ‌های پلاستیکی گرفته است.

او از زمینی سخن به میان آورد که با پیگیری‌های به عمل آمده اهالی موفق شدند آن را برای ساخت یک کتابخانه بگیرند و خیری هم پیدا شد که مسئولیت ساخت کتابخانه را به عهده گرفت، اما زمین قبل از آن که کتابخانه شود، پس گرفته شد.

مجموعه ورزشی که ۱۰ سال است نیمه کاره رها شده

یکی دیگر از روستائیان از مجموعه ورزشی نیمه کاره‌ای که ۱۰ سال است خاک می‌خورد سخن گفت و اظهار کرد: این مجموعه ورزشی سرپوشیده که قرار بود کانونی برای رشد استعداد‌های ورزشی جوانان و نیز مکانی برای گذران اوقات فراغت و ایجاد نشاط و سر زندگی در آن‌ها باشد، بیش از ۱۰ سال است که با ۵۰ درصد پیشرفت رها شده و جوانان مجبور هستند برای انجام فعالیت‌های ورزشی به روستای اسلام آباد بروند که با این اوضاع شیوع بیماری کرونا، آن هم غیر ممکن شده است.

نداشتن خانه عالم یکی دیگر از مشکلاتی است که روستائیان این منطقه از آن رنج می‌برند، روستائیان تمایل به حضور یک عالم برای انجام کار‌های فرهنگی در روستا دارند، اما به علت نداشتن خانه عالم، از این مهم محروم هستند.

روستائیان قربانی جاده‌های نامناسب و باریک

یکی از اهالی روستا به نامناسب و غیراستاندارد بودن جاده مواصلاتی روستای علوی و دیگر روستا‌های اطراف آن با شهرستان ملایر اشاره و مطرح کرد: با احتساب روستا‌های اطراف، جمعیتی تقریباً ۱۰ هزار نفری از این جاده رفت و آمد می‌کنند، اما به علت نداشتن پلیس راه و هیچ گونه نظارت راهنمایی رانندگی بر آن ماهانه چهار تا پنج تصادف منجر به مرگ در این جاده داریم.

او تردد کامیون‌ها و ماشین‌های باری غیرمجاز از این جاده را یکی از دلایل اصلی تصادفات خواند و گفت: این جاده به علت باریک بودن مناسب عبور و مرور ماشین‌های باری و کامیون نیست، اما بسیاری از این ماشین‌های باری که بار غیرمجاز می‌زنند، به جای جاده اصلی به سمت همدان، از این جاده که هیچ گونه نظارتی بر آن نیست، تردد می‌کنند.

او قرار گرفتن مدارس روستای علوی در کنار این جاده را خطرساز برای دانش آموزان دانست و بیان کرد: در یک سال تحصیلی چهار تا پنج تصادف دانش آموزی داشتیم.

توسعه و عمران روستا باید مشتمل بر مجموعه‌ای از اقدامات بنیادی برای اصلاح اوضاع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه روستایی و نیز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و آن را به گونه‌ای متحول سازد که همه استعداد‌های بالقوه موجود در روستا را بالفعل کند و یک سیستم اجتماعی عادلانه را پایه‌ریزی کند.

اگر راهبرد‌های توسعه روستایی به‌ صورت جدی مد نظر قرار گیرد، مهاجرت و تخلیه روستا‌ها کاهش می‌یابد و معضل انفجار جمعیت در شهر‌ها و نیز رشد و گسترش حاشیه نشینی هم تا حدودی مهار خواهد شد، از طرفی روستا‌ها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به پایداری می‌رسند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توسعه روستایی محرومیت زدایی آبادانی روستاها مشکلات روستائیان اهالی روستا شهرستان ملایر یکی از اهالی دانش آموزان روستای علوی روستا ها شهر ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر

روستای گیامی از توابع بخش رضویه در استان خراسان رضوی است. این روستا نیز از بازش‌های بهاری بی نصیب نماند و میزبان بارش رحمت الهی شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از لطافت هوای این روستا را به نمایش درآورد که می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان