Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:06:56 GMT

داستان‌هایی برای عبور از لحظه‌های سخت

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۸۵۱۲

داستان‌هایی برای عبور از لحظه‌های سخت

برای گذراندن این روزهای سخت که بیماری کرونا، دوباره مشغول تاختن در میان ماست، شاید کتاب‌ها بهانه خوبی برای عبور از این لحظه‌های سخت باشند، به ویژه ادبیات داستانی که همیشه می‌تواند دریچه‌ای به سوی امید باشد.

این هفته کمی داستان بخوانید...

دنیای دیوانه دیوانه

فقط این روزها دنیای ما نیست که دیوانه است، پیش از این هم دوره‌هایی بوده که دنیا به هم ریخته و آشفته شده، دوره‌هایی که بازماندگان آن روایت دردآلودش را به گوش ما خوانده‌اند، ایوان کلیما، نویسنده مشهور چک تبار، یکی از این نویسندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در کتاب قرن دیوانه من، به بازگویی زندگی خود در سال‌های جنگ جهانی و مبارزه‌اش علیه سانسور و به سود دموکراسی، می‌پردازد، روایت او از دهه ۱۹۳۰ در حومه پراگ آغاز شد او که از یهودی بودن خانواده‌اش بی خبر بود، با فرستاده شدن خود و خانواده‌اش به اردوگاه کار اجباری متحیر می‌شود اما وقتی بیشتر آن‌ها زنده ماندند، او شگفت‌زده شد.

در این اوضاع آشفته، کلیما عشق خود را به ادبیات کشف کرد اما وقتی رژیم حاکم، پدرش را دستگیر و کار او را سانسور کرد، ماهیت واقعی ظلم و ستم برای او و بسیاری از هم سن و سالانش، از جمله یوزف اشکورتسکی، میلان کوندرا و واسلاو هاول روشن شد. از امید کوتاه آزادی در بهار پراگ ۱۹۶۸ تا منشور ۷۷ و سقوط نهایی رژیم در انقلاب مخملی ۱۹۸۹، گزارش کلیما، تاریخ شخصی و ملی بسیار غنی را ارائه می‌دهد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

می‌توانی به هر زبانی سخن بگویی، می‌توانی دستور شام بدهی و از سیاست حرف بزنی، یا از شلوغ شدن بیش از حد شهرها در انگلستان یا اسپانیا، ولی آیا عشقت را هم می‌توانی بیان کنی. آیا می‌توانی این کار را به زبانی که مال تو نیست انجام دهی؟  سپس فهمیدم: چه جهان پر وحشتی است جایی که در آن تنها می‌توانی میان میهنی که قول رنج می‌دهد و رنجی که ترک آن به همراه می‌آورد برگزینی و به خود گفتم: تنها امتیاز آدمی حق انتخاب است، حتی اگر میان دو اندوه باشد، نمی‌دانم کدام رنج بزرگتر است. ولی اگر بمانم تنها نیستم. با شما باقی خواهم ماند، با دوستانم.

کتاب قرن دیوانه‌ی من نوشته ایوان کلیما است که سید علیرضا بهشتی شیرازی آن را به فارسی ترجمه و نشر روزنه در ۴۳۲ صفحه منتشر کرده است.

 دنیا چقدر است؟

شاید این دنیای دیوانه را با خندیدن راحت‌تر بتوان تحمل کرد، دنیایی که دو نابغه برای اندازه‌گیری آن یکی در خانه و دور دنیا، به کشفیات پرداختند.

اندازه‌گیری دنیا، یکی از مهم‌ترین آثار معاصر ادبیات آلمان است که جهان را به خنده انداخت،  این کتاب پرفروش‌ترین رمان سه‌ دهه‌ اخیر ادبیات آلمان دانسته شده است و تا امروز، بیش از ۵.۲ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.

داستان این کتاب به قرن نوزدهم بازمی‌گردد: برلین، سال ۱۸۲۸، نخستین ملاقات الکساندر فون هومبولت و کارل فریدریش گاوس. یکی جغرافی‌دان و دنیاگرد و پرشور، دیگری ریاضی‌دان و منجم و بدخلق. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم، دو دانشمند جوان آلمانی برای اندازه‌گیری دنیا راهی شدند. یکی‌شان، اشراف‌زاده‌ پروسی آلکساندر فون هومبولت است: از ساوانا و جنگل می‌گذرد، تا پایین‌دست رودخانه‌ اورینوکو، پارو می‌زند، سَم می‌چشد، از بلندترین قله‌های جهان بالا می‌رود و به هر سوراخی که توی زمین پیدا می‌کند، سرک می‌کشد.

دیگری، کارل فریدریش گاوس، ریاضی‌دان و منجم، ضد اجتماعی و کج‌خلق است، او بدون اینکه خانه‌اش در شهر گوتینگن آلمان را ترک کند، به این نتیجه می‌رسد که جهان محدب است، اعداد اول را از حفظ می‌داند. هومبولت در تاریخ به عنوان کریستوف کلمبِ دوم شناخته می‌شود؛ گاوس را بزرگ‌ترین ریاضی‌دان پس از نیوتن می‌دانند...

داستان اندازه‌گیری دنیا درباره‌ مفهومِ جابه‌جایی است و همان بهتر که همه‌چیز با یک سفر آغاز شود: جابه‌جایی جغرافیایی، هویتی، یا حتی سرنوشت و کلمان با زبانی شیرین و طنزی منحصر به فرد بین این دو شخصیت جدی تاریخی، در رفت آمد است.

اندازه گیری دنیا، نوشته دانیل کلمان، با ترجمه ناتالی چوبینه، توسط نشر افق در ۳۶۸ صفحه به چاپ رسیده است.

تاریخ دنیا

در لابه‌لای برگه های تاریخ دنیا می توان لحظه هایی را دید که بسیاری از این مردم از کنار آن رد شده‌اند، لحظه‌هایی که تاریخی شگرف را از خود ساخته‌اند. ماه غمگین، ماه سرخ رضا جولایی، یکی از این آثار است.

ماه غمگین، ماه سرخ، ماجرای پنج روز آخر زندگی میرزاده‌ عشقی‌ از هشتم تیر تا سیزدهم سال ۱۳۰۳ خورشیدی است. مردی آزادی خواه ناگران از خوابی پریشان، می‌پرد و مرگ را حس می کند. پریشانی شاعر آزادی‌خواه و روزنامه‌نگار تندرو آغاز می‌شود.

حالا شاعر می خواهد خودش را از مهلکه نجات دهد و در این میان، آدم های تخیلی و تاریخی زیادی سر راهش قرار می گیرند: زنی که در خانه اش کار می کند، ملک الشعرای بهار، رضا خان، یک ارمنی مهربان و... 

کتاب ماه غمگین، ماه سرخ، نوشته رضا جولایی توسط نشرچشمه در ۱۳۶ صفحه منتشر شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

سرش را بیرون می آورد. وحشت کرده، دستی به صورت می کشد. نفس نفس می زند. به خود می گوید: من زنده ام، هنوز دیر نشده ... به یاد جمله ای می افتد: مرگ است که به زمان ارزش می دهد. زمان را جدی بگیر. خوابت یک هشدار بود. الهام بود. بلند شو تا دیر نشده جل وپلاست را جمع کن، برو از این شهر داغ دم کرده ی خشک، برگرد به میان تپه های سبز موطنت. دیوانه ای؟ می خواستی چه بشوی؟ شهره ی آفاق؟ چه بکنی؟ می خواستی کمر سردارسپه را بشکنی؛ اگر هم بتوانی جانت را می گذاری بر سر این مهم، و بعد چه می شود؟ آب از آب تکان نمی خورد. می افتی در سیاه چال های نظمیه. جانت را با منقاش از تن بیرون می کشند. از دست هیچ کس کاری ساخته نیست. هیچ کس نمی تواند قدمی پیش بگذارد، نه وکلای اقلیت، نه روزنامه چی ها. سروصدایی بلند می شود و زود فروکش می کند. همه خسته شده اند. نوزاد نارس مشروطه سر زا رفت. مردم خسته شده اند و بی اعتنا و قلدرها عاشق جماعت بی اعتنا هستند...

برچسب‌ها سید علیرضا بهشتی ادبیات داستانی میلان کوندرا کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید علیرضا بهشتی ادبیات داستانی میلان کوندرا کتاب ادبیات سید علیرضا بهشتی ادبیات داستانی میلان کوندرا کتاب ادبیات اخبار کنکور اندازه گیری دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تیرنگ» نوشته چهار نویسنده به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده چهار نمایشنامه از چهار نویسنده جوان کشورمان است.

«تیرنگ» عنوان کتابی است که چهار نمایش‌نامه با عناوین «سرخ او»، «کسی در گور می‌گرید»، «میراِشکار» و «میان‌بر» را در خود جای داده است.

«سرخ او» به قلم مهیار هزارجریبی، برداشت آزادی از یک زندگی واقعی است که با محوریت شخصیت‌های «ننه حوا»، «گل نسا»، «آقای مهندس»، «خسرو» و «صبور» نوشته شده است.

«کسی در گور می‌گرید» از محمد فخرایی‌مطلق به بیان واگویه‌های مردمان جنوب به خصوص ناخداهای این خطه در مواجهه با طوفان و دیگر خطرات دریانوردی و نجات آن‌ها توسط پریان دریایی می‌پردازد که در لحظه به لحظه آن با مراسمی قدیمی به اسم «زار» بیشتر آشنا می‌شویم.

نمایش‌نامه سوم با عنوان «میراِشکار» از بهناز دوستی پاشاکلایی تصویری از مقاومت و تلاش یک زن مازندرانی برای حفظ بقا و موقعیت و حریم خود است. زنی به نام شوکا با شغل میراشکاری که اغلب شغلی مردانه است، مراقبت از جنگل، مزارع و دامِ اهالی را بر عهده می‌گیرد و در روزهای حماسه قیام مردم آمل و در دل شب با چریکی از گروه سربداران جنگل، در میانه‌ جنگل مواجه می‌شود.

آخرین نمایش‌نامه با نام «میان‌بر» از سجاد بحری نمایشی از روزهای پایانی جنگ تحمیلی و تصمیماتی است که مردم سرزمین ما گرفته‌اند. تصمیماتی مانند رفتن یا ماندن.

این کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6087732 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • لحظه عبور قطار آتش‌گرفته از مرکز لندن در کانادا مقابل چشمان پلیس (فیلم)
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • ببینید | تصاویر عجیب از لحظه عبور قطار آتش‌گرفته از مرکز لندن در کانادا مقابل چشمان پلیس!