Web Analytics Made Easy - Statcounter

فروش محصولات مکمل های غذایی و دارویی در پلتفرم‌های آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ کشور ممنوع است. این ممنوعیت قانونی برای داروهایی که نیاز به نسخه دارند قابل فهم است اما برای مکمل‌های غذایی و دارویی که نیازی به نسخه پزشک ندارند منطقی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان: فروش محصولات مکمل غذایی و دارویی در پلتفرم های فروش اینترنتی در دوران کرونا موجب کاهش شیوع این بیماری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک سال گذشته شرایط بازارهای خرید و فروش اینترنتی در جهان به علت شیوع بیماری کوید ۱۹ دستخوش تغییرات وسیع شده و اکثر کشورهای جهان به سمت گسترش وسیع تجارت الکترونیک رفته‌اند. در بازار ایران هم پلتفرم های بسیاری وجود دارند که در زمینه فروش اینترنتی در حال فعالیت هستند و برخی از این پلفترم ها مانند اسنپ مارکت، زنبیل، دیجی‌کالا و اُکالا زیرساحت‌های لجستیکی وسیعی در سراسر کشور دارند و می‌توانند سفارش مشتریان را در زمان بسیار کم و با هزینه ارسال رایگان به دورترین نقاط کشور برسانند. این کسب و کارهای اینترنتی در جلوگیری از شیوع کرونا نیز تأثیر زیادی گذاشتند اما قوانین دست و پاگیر و خلق الساعه دستگاه های مختلف موجب افزایش نارضایتی در میان مردم شده است.

با توجه به تبصره ۲ از ماده ۲ "ضابطه فروش اینترنتی فرآورده ‌های سلامت غیردارویی در داروخانه" که توسط سازمان غذا و دارو مصوبه اجرایی مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۱، درخواست مشتری می‌بایست در تارنمای دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و منصوب به داروخانه تامین کننده کالا باشد و هرگونه فروش واسطه‌ای و خارج از محیط تارنمای ثبت شده و دارای مجوز، ممنوع و طبق ماده ۷ این ضابطه جرم محسوب شده و قابلیت ارجاع به مراجع ذی صلاح قضایی را خواهد داشت.

نکته جالب در این ارتباط  خبر ممنوعیت و خروج محصولات مکمل غذایی و دارویی از لیست فروش اینترنتی یکی از پلتفرم های معروف است؛ محصولاتی که مجوز خود سازمان غذا و دارو را دارند و به سادگی و بدون نسخه پزشک و در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط مردم استفاده می‌شوند. 

تحقیقات نشان می دهد که سازمان غذا و دارو صرفا از یک پلتفرم درخواست کرده تا این محصولات را از فروش اینترنتی حذف کند؛ محصولاتی که برای تهیه آن باید به منشأ آلودگی های ناشی از بیماری کرونا یعنی داروخانه ها مراجعه کرد.

بنابراین سایر پلتفرم ها در حالی بدون محدودیت در حال فروش این محصولات مکمل هستند که شائبه و احتمال حذف صرفا یکی از پلتفرم های معروف را افزایش می دهد اما اگر اینطور نباشد باید سایر پلتفرم ها هم با حذف این محصولات مصوبه وزارت بهداشت را اجرا کنند؛ مصوبه ای که در آن هزار و اما و اگر وجود دارد.
 
با پیگیری های انجام شده اکثر مردم معتقدند که خرید اینترنتی و غیرحضوری بسیار بهتر و امن تر از خرید حضوری است و این مصوبه وزارت بهداشت بر منع خرید این محصولات می تواند به شیوع بیشتر بیماری کرونا بیافزاید.

از طرفی ظاهرا این مصوبه وزارت بهداشت بیشتر جنبه خصوصی داشته و سایر پلتفرم ها در حال فروش محصولاتی هستند که حتی تبلیغ آن از سوی وزارت بهداشت کمیته بررسی محصولات آسیب رسان از جمله انواع سیگار ممنوع اعلام شده است. در ادامه به برخی از این محصولات که ممنوعیت تبلیغات دارند، اشاره می کنیم.
 
بنابراین گزارش، انتظار می رود دولت و دست اندرکاران امر ضمن ایجاد شرایطی برای دسترسی آسان مردم به تمام محصولات مکمل غذایی، فروش سایر محصولات آسیب رسان را منع کنند.

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: فروش اینترنتی کالا پیش فروش اینترنتی فروش اینترنتی سازمان غذا و دارو غذایی و دارویی فروش اینترنتی وزارت بهداشت محصولات مکمل پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

غلامرضا زارعی مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طبق معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری برخی نهاد‌ها به مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به صورت ماهانه اختصاص دهد.

او افزود: بر همین اساس شارژ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶ میلیون ریال برای مادران دارای فرزند شیرخوار شامل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر از سه دهک اول درآمدی انجام شده است.

مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور حمایت از مادران ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص یافته است.

زارعی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای و خرد در استان خراسان رضوی آماده عرضه بسته‌های غذایی و بهداشتی ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار و زیر پنج سال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • زارع پور: به‌زودی زیرساخت‌ دارو رسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • به زودی زیرساخت‌ دارورسانی از طریق سکو‌ها فراهم می‌شود
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • تعلل کویرتایر در تحویل فروش های اینترنتی