Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:20:55 GMT

سهم ۵۶ درصدی دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۵۵۴

سهم ۵۶ درصدی دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی

گازرسانی روستایی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع از سال ۹۳ با شتاب همراه شد. تا پیش از دولت تدبیر و امید ایران، ۱۴ هزا روستا داشت که به شبکه گاز متصل بودند. این روستاها البته بیشتر روستاهایی بودند که دسترسی به آن‌ها آسان بود و گازرسانی با هزینه کمتری انجام شده بود.

روستاهای باقی مانده به دلیل صعب‌العبور بودن هزینه بالایی برای گازرسانی داشتند و تامین اعتبار برای ادامه گازرسانی روستایی نیازمند تدبیری دیگر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو در بودجه سال ۹۳ و در بند ق آن تصمیم بر آن شد تا از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، هزینه گازرسانی تامین شود.

این اقدام نیز انجام شد تا در مجموع دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شود و تعداد روستاهای گازدار به ۳۲ هزار روستا برسد. آمارهایی که نشان می‌دهد سهم دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی بیش از ۵۶ درصد است.

کارنامه دولت در ۷ سال گذشته حکایت از آن دارد که ۱۸ هزار روستای کشور با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار از گاز طبیعی در این مدت گازرسانی شده‌اند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۹۵ درصد از جمعیت ایران از گاز طبیعی تا پایان سال ۹۹ بهره‌مند باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این زمینه تاکید کرده که یکی از مشخصه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گازرسانی روستایی بوده و دو اتفاق ویژه در حوزه گاز در این مدت افتاده است.

حسن منتظر تربتی ادامه داده که افزایش تولید در عسلویه و همچنین افزایش گازرسانی به روستاها دو اتفاقی است که در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، در ابتدای دولت یازدهم ۱۴ هزار روستای گازدار در کشور وجود داشت، اما امروز این تعداد به ۳۲ هزار روستا رسیده؛ گازرسانی به ۴ هزار و ۲۰۰ روستا نیز در حال اجراست و تا پایان دولت دوازدهم ۳۵ هزار روستای گازدار خواهیم داشت. به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریباً معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است.

به گزارش ایرنا، در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها حسن منتظر تربتی گاز رسانی جهش تولید اختصاصی ایرنا نفت گاز دولت دوازدهم سکوی گازی شرکت ملی گاز ایران میدان گازی پارس جنوبی دولت یازدهم توسعه ایران دولت تدبیر و امید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسن منتظر تربتی گاز رسانی جهش تولید اختصاصی ایرنا نفت گاز دولت دوازدهم سکوی گازی شرکت ملی گاز ایران میدان گازی پارس جنوبی دولت یازدهم توسعه ایران دولت تدبیر و امید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی حسن منتظر تربتی گاز رسانی جهش تولید اختصاصی ایرنا نفت گاز دولت دوازدهم سکوی گازی شرکت ملی گاز ایران میدان گازی پارس جنوبی دولت یازدهم توسعه ایران دولت تدبیر و امید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اخبار کنکور دولت تدبیر و امید گازرسانی روستایی گاز طبیعی پارس جنوبی هزار روستا سوخت مایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۳ کرده است. شواهد نشان می‌دهد در فرودین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالا‌ها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش اکو ایران، البته بر مبنای این ارقام نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری سطح تورم بالاتری را نسبت به مناطق روستایی متحمل شده است. در مقابل تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در روستاها، جلوتر از شهر‌ها قرار گرفته است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی در فرودین ۱۴۰۳ بررسی شده است.

تورم فروردین در شهر و روستا شعله‌ورتر شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار اولین پرونده تورمی در سال ۱۴۰۳ کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.

به بیان دقیق‌تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این نرخ در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل مناطق شهری و روستایی در فروردین ۱۴۰۳ بوده است. این رقم ماحصل میانگین تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی بوده است. در ادامه میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی بررسی شده است.

خوراکی شهری‌ها و غیرخوراکی روستائیان بر پله نخست تورم فروردین

تورم شاخصی است که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع از کالا و خدمات در یک دوره زمانی مشخص نسبت به دوره قبل از آن چگونه بوده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر یکسان نبوده است.

مقایسه‌های حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر مقایسه شده است.

خیز فروردینه گدازه تورم خوراکی‌ها، در شهر‌ها قدرتمندتر از روستا‌ها

بر مبنای آمار منتشر شده، در فرودین ۱۴۰۳ تورم ماهانه خوراکی‌ها در مناطق شهری، بیشتر از مناطق روستایی بوده است. به بیان دقیق‌تر در نخستین ماه از سال جاری، تورم ماهانه خوراکی‌ها با افزایش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به اسفند در جایگاه ۲.۹ درصدی قرار گرفته است.

این در حالی است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در روستا‌ها ۲.۸ درصد بوده است. این نرخ در اولین ماه امسال، نسبت به اسفند سال گذشته، ۱.۴ واحد درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب بر مبنای شواهد آماری می‌توان ادعا کرد که فشار تورم ماهانه‌ای که تهیه اقلام خوراکی بر دوش شهرنشینان وارد کرده، بیشتر از این فشار در مناطق روستائی بوده است. این مقوله در خصوص اقلام غیرخوراکی بالعکس بوده است.

افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها، در روستا گسترده‌تر از شهر‌ها

ارقام منتشر شده خبر از آن می‌دهد که در نخستین ماه سال جاری، سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری به ۲.۴ درصد رسیده و در مقایسه با اسفندماه افزایش ۰.۲ واحد درصدی داشته است. در مقابل این نرخ در گروه غیرخوراکی‌ها در مناطق روستایی در اسفند ۳.۳ درصد بوده است. این رقم نسبت به اسفند امسال افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ثبت رسانده است. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بیشترین فشار وارد شده بر دوش روستانشینان در فرودین امسال بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.

دیگر خبرها

  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • دریافت تسهیلات ساخت مسکن ۴۰۰ روستا در چناران
  • بازدید فرماندار سرباز از خسارات بارندگی و سیل از راه‌های روستایی
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا