Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@08:26:51 GMT

عباسی و ۳ دهه پژوهش در فرهنگ گیلان

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۹۶۱۶

عباسی و ۳ دهه پژوهش در فرهنگ گیلان

سوم آبان ماه سالروز ولادت هوشنگ عباسی، شاعر و پژوهشگر گیلانی است که بیش از سه دهه پیرامون تاریخ، جغرافیا و فرهنگ گیلان قلم زده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «هوشنگ عباسی» ۳ آبان ۱۳۳۳ در روستای «فخرآباد» بخش لشت‌نشا دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و سیکل اول متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند و در رشته ادبی در شهر رشت دیپلم گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس وارد دانشسرای تربیت معلم شد و در رشته ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل داد و به‌عنوان دبیر به استخدام آموزش و پرورش درآمد. بعد از آن، مشاغل مختلفی از جمله روزنامه‌نگاری را آزمود.

 

وی بیش از سه دهه است که پژوهش می‌کند، می‌نویسد و می‌سراید و حاصل تلاش‌های فرهنگی‌اش تاکنون در مجلاتی همچون؛ «دامون، جنگل، ویژه هنر و ادبیات، کتاب کادوس، گیلان نامه، فرهنگ گیلان، گیله وا، گیلان زمین، پادنگ، فرهنگ مردم، هنر و پرورش، گیلان ما، ره آورد گیل، کتاب ماه و...» به چاپ رسیده است. او از سال ۱۳۷۱ به عنوان عضو هیئت تحریریه ماهنامه گیله‌وا فعالیت داشت. اما بیشترین تلاش وی، انتشار ماهنامه ره آورد گیل است که پایه گذار و مدیر مسئولش شادروان «محمدعلی فائق» بود و عباسی سردبیر آن و چندسال پیش از درگذشت فائق، امتیاز «ره آورد گیل» به عباسی واگذار شد.

 

عباسی عضو هیئت موسس«خانه فرهنگ گیلان»، « انجمن مهرورزان گیل » بوده و با اداره کل میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر تحقیق و پژوهش همکاری کرده است. او به فارسی و گیلکی در قالب نو و کلاسیک شعر می‌سراید و در زمینه گیلان‌شناسی، مردم‌شناسی، نقد و بررسی ادبیات، قلم می‌زند.

 

عباسی در جمع‌آوری شرح حال مشاهیر گیلان با «فرهنگ نام آوران معاصر ایران» همکاری داشته و با دایره المعارف بزرگ اسلامی در تالیف برخی مقالات مربوط به گیلان نیز همکاری داشته است. وی در «کنگره بازشناسی نهضت جنگل»، عضو شورای سیاست‌گذاری و عضو هیئت علمی بود و در «همایش آل بویه»، عضو هیئت علمی و داور مقالات بوده است.

 

کتاب ها و تالیفات متعددی از هوشنگ عباسی به چاپ رسیده که در جشنواره‌های ادبی حائز مقام و رتبه اول شده است. از جمله «کتاب شاعران گیلک و شعر گیلکی» جلد اول در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، در جشنواره شعر گیلکی مقام اول پژوهش‌های ادبیات گیلکی را به خود اختصاص داد. کتاب «لشت نشا سرزمین عادلشان» نیز در سال ۱۳۸۳ در جشنواره دکتر محمد معین رتبه اول در رشته تاریخ و جغرافیا را به‌دست آورد.

 

عباسی در سال ۱۳۸۳ با ارایه طرح پژوهشی «زنان نامدار و هنرمند گیلان» از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به عنوان محقق نمونه برگزیده شد. یاوری(تعاون سنتی در روستاهای گیلان)، بازتاب نهضت جنگل در هنر و ادبیات، ترانه های سرزمین باران، دیدنی های گیلان، گیلان در سفرنامه های سیاحان ایرانی، نمایش ها و بازی های سنتی گیلان نوروزبل و درآمدی بر ادبیات گیلکی، از جمله آثار چاپ شده هوشنگ عباسی است.

 

سیمای علی در فرهنگ گیلان، فرهنگ دانشوران و مفاخر استان گیلان، فرهنگ بازی‌ها و ورزش‌های بومی گیلان، فرهنگ زنان نامدار و هنرمند گیلان، بررسی ساخت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روستاهای گیلان، مردم‌نگاری شهرستان رودسر، املش، رودسر و سیاهکل، آستارا و رشت، آوازهای سرزمین پدری و... از دیگر کارهای پژوهشی اوست.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: هوشنگ عباسی فرهنگ گیلان هوشنگ عباسی عضو هیئت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۹۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام فخرزاده با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

این مراسم عصر دوشنبه 17 اردیبهشت ساعت 16:30 در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند.«رضای انقلاب» روایتی خواندنی از سال‌ها مجاهدت و تلاش انقلابی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره) در سنگر مسجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • هفته فرهنگی فریدن برگزار می‌شود
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • ترافیک سنگین در محور رشت - قزوین و ورودی رودبار
  • از سراوان تا پیچ شاه عباسی ترافیک ۱۲ کیلومتری داریم/مسدودی محور پونل - خلخال
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز