Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به روند بازسازی روستاها و مناطق شهری قطور گفت: آواربرداری در مناطق زلزله‌زده تمام شده و بازسازی‌های بیش از 70 درصد منازل و اماکن انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، چهارم اسفند ۹۸ یکی از روزهای تلخ مردم آذربایجان غربی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز زلزله ۵٫۷ ریشتری در ساعت ۹ و ۲۲ دقیقه و ۵۹ ثانیه در عمق ۶ کیلومتری زمین و ۵٫۹ در ساعت ۱۹:۳۰ در عمق ۱۲ کیلومتری در منطقه قطور خوی باعث خسارت به ۴۶ روستای این شهر و بخش کوهسار سلماس و خسارات ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به مناطق مسکونی شهری و روستایی این شهر شد.

پس از این اتفاق ناگوار، مسئولیت برآورد خسارت‌ها به بخش مسکونی و پیگیری و بازسازی مناطق مسکونی آسیب‌دیده یا تخریب شده بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گذاشته شد.

بر همین اساس گفت‌وگویی با «محمود بدلی» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در مورد اقدامات انجام شده به منظور رفع نیازهای مردم آسیب دیده از زلزله قطور داشتیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

* پیش از زلزله قطور تجربه مشابهی داشتید؟

بنیاد به‌عنوان نهاد انقلابی در بازسازی‌های گذشته شرکت داشته و به‌عنوان ستاد معین بودیم. ما در زلزله رودبار، زلزله بم، طوفان گونا سیستان و بلوچستان، زلزله آب گرم زنجان، زلزله ورزقان و در زلزله کرمانشاه ستاد معین داشتیم و این یک تجربهٔ موفقی برای ورود به مساله زلزله قطور در ما ایجاد کرده بود.

* ارزیابی‌های شما در مورد خسارت‌ها به چه میزان بود؟

پس از زلزله و تقریباً ۳ ساعت بعد از زلزله با گروه کارشناسی ۵۵ نفره جهت ارزیابی به همراه ماشین‌آلات سنگین به منطقه ارسال شد.

ارزیابی‌های ابتدایی ما ۱۶۰۰ واحد خسارت‌دیده بود اما در ساعت ۱۹:۳۰ همان روز و در عمق ۱۲ کیلومتری، زلزله دیگری در منطقه به بزرگی ۵٫۹ ریشتر اتفاق افتاد و پس از زلزله دوم ارزیابی نشان‌دهنده تخریب بیشتر بود و واحدهایی که قبلاً تعمیری بودند در زلزله دوم تخریب کامل شده بودند.

در ارزیابی نهایی، ۶ هزار و ۱۳۰ واحد بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده بودند که ۴۵۰۰ واحد احداثی بودند. از این تعداد ۵۰۰ واحد واقع در شهر قطور و ۳۵۰ واحد نیز در روستاهای کوهسار سلماس و باقی آن در روستاهای منطقه خوی قرار داشت، همچنین ۱۶۳۰ واحد تعمیری داشتیم.

از بین این واحدها ۱۶۰۰ واحد به طور کامل تخریب شده بودند. نزدیک به ۳ هزار واحد نیز موقتاً قابل استفاده بودند ولی باید ترمیم و دوباره‌سازی می‌شدند.

* کار چگونه شروع شد؟ شرایط چگونه بود؟

ستاد را در همان محل مستقر کردیم، در حالی که تا چند روز اول پس‌لرزه‌ها را داشتیم. در وضعیت سخت نیروها را در منطقه ساکن کردیم تا خدمت‌رسانی کنند چراکه به دلیل سرما باید سریعاً ارزیابی‌ها را تمام می‌کردیم.

بلافاصله با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استانداری آذربایجان‌غربی و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان و حضور مسئولین و فرماندهان در منطقه کار را شروع کردیم.

در شرایط هوای سرد و وجود بیماری، بنیاد مسکن در منطقه حضور داشت و همکاران ما تا امروز نیز در منطقه حضور دارند.

* چرا حجم خسارت‌ها در قطور زیاد بود؟

یقینا اگر مردم قطور از تسهیلات مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی استفاده می‌کردند خسارت‌ها حداقلی می‌شد.

جالب است مناطقی که قبلاً با تذکر بنیاد و همکاری مردم بازسازی شده بودند خسارتی نداشتند و واحدهای بی‌توجه به تذکرات عمدتاً خسارت دیده‌اند.

* تسهیلات مقاوم‌سازی واحدها چگونه ارائه می‌شود؟

از سال ۸۴ به‌مرور سهمیه ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی برای بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق روستایی تخصیص یافته که با تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و کارمزد ۵ درصد برای روستاییان ارائه می‌شود که متأسفانه چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. البته برای موفقیت در این امر نیاز به تبلیغ و مشارکت دهیاران و ائمه جماعت روستاها و مشارکت مردم است.

در این راستا تاکنون ۸۵ هزار واحد از کل ۲۵۸ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی شده و تعداد ۷ هزار واحد نیز در دست اقدام است.

اگر مردم قطور از این تسهیلات استفاده می‌کردند خسارت‌ها حداقلی می‌شد.

* وضعیت تخصیص اعتبارات در خصوص زلزله قطور به چه شکلی بوده است؟

هرچند ۸ ماه از حادثه گذشته ولی اعتبارات از خرداد تخصیص یافت و حتی بخشی از اعتبارات مردادماه تأمین شد.

* همکاری سایر دستگاه‌ها به چه اندازه بوده است؟

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، استاندار و معاونین وی، فرمانده سپاه و نیروهای نظامی و انتظامی به‌ویژه فرماندهان و مدیران سپاه خوی در راستای بازسازی و ترمیم مناطق و مناطق زلزله‌زده کمک‌های زیادی کردند. راهداری، شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری ارومیه و سایر دستگاه‌ها با تأمین مقطعی ماشین‌آلات در موارد مختلف از جمله آواربرداری کمک شایانی به بنیاد مسکن کردند.

* در حال حاضر وضعیت آواربرداری‌ها به چه صورت است؟

آواربرداری کار تخصصی است و از عهده بنیاد برمی‌آمد. خوشبختانه آواربرداری‌ها به طور کامل انجام شده، البته چند خانه به دلیل برخی مشکلات مالکیتی در دست اقدام است.

به دلیل اینکه بتوانیم اموال مردم را سالم از زیر خاک در بیاوریم، مدت زمان آواربرداری بیشتر شده و گاهاً تا چند روز هم طول کشید.

* همکاری بانک‌ها چگونه بوده است؟

خوشبختانه همکاری خوبی انجام شده است. استاندار به‌صورت مستمر پیگیر تخصیص اعتبار بوده، در این میان بانک ملی ۵۰ درصد تکلیف خود را انجام داده است. بنیاد تسهیلات تخصیص‌یافته به مردم را با نظارت توزیع می‌کند.

* در نمای کلی، واحدهای شهری و روستایی آسیب‌دیده در چه حالی هستند؟

از ۵۰۰ واحد شهری ۴۰۰ واحد پروانه گرفته‌اند و ۱۰۰ واحد مشکلاتی دارند که شهرداری باید پیگیر شود.

از ۳ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی روستایی مرحله پی کندن و فونداسیون انجام شده است. ۸۵۰ واحد دیگر عمدتاً واحدهای با سکونت فصلی هستند. به عبارتی افراد در فصل‌های خاصی از سال در آن سکونت و دارای واحدهای مسکونی در شهر و نقاط دیگر از جمله خوی هستند.

واحدهای نوع یک در روستا دیوارچینی و اجرای سقف شده‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه و برنامه‌ریزی‌های مجدد تلاش می‌کنیم تا پایان آبان نتیجه بگیریم.

* وضعیت مصالح و حضور پیمانکاران به چه شکل است؟

نیروهای بنیاد ایثار و فداکاری کردند چراکه به دلیل کرونا کارگران و معماران پای‌کار نمی‌آمدند. همچنین پیمانکاران نیز به دلیل نوسانات بازار و قیمت‌ها پای‌کار نیامدند.

رئیس بنیاد مسکن نیز با دستورات کمک کردند و با منابع داخلی بنیاد میل‌گرد، اسکلت و … را خریداری کردیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

با تدبیر بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی برای اینکه مردم دچار کمبود و افزایش قیمت نشوند ما یک کارگاه شن و ماسه در منطقه قطور خوی راه‌اندازی کردیم، اگر قرار بود از خوی تأمین شود هر ماشین نزدیک به ۲ میلیون تومان به دلیل مسافت زیاد هزینه‌بردار می‌شد ولی ما با این تدبیر این مشکل را خنثی کردیم.

ما با تأمین مصالح و فروش به قیمت پایین‌تر و نزدیک به ۵۰ درصد تخفیف تلاش کردیم تا قیمت‌ها مدیریت شود. کارگاه ما به‌صورت شبانه‌روزی تولید ماسه می‌کرد و ما این مصالح را به‌صورت نسیه ارائه می‌دادیم.

* مشارکت مردم در بازسازی چگونه بود؟

مشارکت مردم اساس و مبنا است و هرجا که حاضر شده‌اند کارها پیش رفته است. در این زلزله هم مثل دوران دفاع مقدس که با همراهی مردم مشکلات حل می‌شود در اینجا نیز حضور مردم راه‌گشا بود.

پروانه، نقشه آواربرداری رایگان بود لذا افرادی که مشارکت کردند الان خانه‌هایشان تمام شد. به همین دلیل اولین واحدها در اواخر خرداد افتتاح شد و این به دلیل مشارکت مالکان بوده است.

دعاهای خیر مردم باعث شد که شرمنده نشویم و امیدوارم مردم پای‌کار بیایند.

* تسهیلات اعطایی به مردم به چه میزان بوده است؟

۴۰ میلیون وام ۴ درصد، ۱۰ میلیون وام بلاعوض برای احداث و در شهر ۱۲ میلیون، ۵ میلیون بلاعوض معیشتی برای شهر و روستا ۵ میلیون بلاعوض احداث جایگاه دامی، ۱۵ میلیون معیشتی برای شهر و روستا و ۱۵ میلیون برای روستا برای احداث جایگاه دامی صرف شده است. در مجموع ۱۰۰ میلیون برای روستایی که ۳۰ میلیون بلاعوض است و در شهر ۹۵ میلیون تومان بوده است.

کل واحدهای تعمیری تجاری مسکونی که هزار و ۶۳۰ واحد بوده است انجام شده است.

نزدیک به ۸۲ میلیارد مصالح به مردم داده شده که این مبالغ به‌تدریج دریافت می‌شود. بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای بنیاد اعم از ماشین‌آلات و مهندسین و مهندسین ناظر مقیم نیز تعریف شده‌اند.

* هنوز اسکان چادری داریم؟

اجازه نمی‌دهیم که مردم در چادر بمانند. البته برخی از مردم مشکلات شخصی و … دارند که خارج از توان ما است.

تلاش می‌کنیم با ترفندهای نظارتی و اخطار مردم را ترغیب کنیم تا با استفاده از تسهیلات مناطق تخریب شده را بازسازی کنیم.

* آیا نظام در حل مشکلاتی مثل زلزله بین مذاهب و اقوام تفاوت قائل شده است؟

همه مناطق زلزله‌زده قطور سنی‌نشین هستند اما نظام بسیار رئوف است و بین مردم هیچ فرقی قائل نیست. ما به‌عنوان نهاد انقلابی و تأکیدات مقام معظم رهبری به مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنیم.

بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و بلاعوض تخصیص داده شد و ۳۰ میلیارد برای زیرساخت در حوزه وظایف بنیاد بود که ۱۵ میلیارد تأمین شد.

در واقع بنیاد تنها کار فیزیکی نکرد بلکه کار فرهنگی نیز انجام داد و این کار ایجاد باور به این واقعیت است که نظام چقدر مهربان و رئوف است.

* علاوه بر مسکن چه نوع تأسیساتی بازسازی کردید؟

مساجد، پاسگاه‌های مرزی، خانه‌های عالم و سایر زیرساخت‌ها توسط بنیاد بازسازی شد.

آقای نیکزاد نایب‌رئیس مجلس و ریاست کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آقای تابش، و استاندار در بازدیدها اعلام کردند که این بازسازی در سطح کشور بی‌نظیر بود.

* در بازسازی از نیروهای بومی تا چه حد استفاده شد؟

به دلیل کرونا پیمانکاران و کارگران در منطقه حاضر نمی شدند لذا برای بازسازی مناطق از نیروهای بومی منطقه و استان استفاده کرده‌ایم. در حالی‌که در کرمانشاه این‌گونه نبود و پیمانکاران به‌صورت جدی وارد شده بودند که متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی وارد نشدند.

* دستگاه‌های خدمات‌رسان دیگر چگونه بودند؟

در منطقه گاز وجود ندارد اما سایر دستگاه‌ها مثل توزیع برق به خوبی پای کار بودند.

معمولاً بازسازی‌ها به دلیل کمبود امکانات و مصالح چند ماه طول می‌کشد اما ما با تأمین تجهیزات این راه را کوتاه‌تر کردیم.

* آیا از سایر استان‌ها هم کمک داشتید؟

در زلزله‌های دیگر مثل کرمانشاه و ورزقان ما به سایر استان‌ها کمک کردیم اما در زلزله قطور به دلیل بیماری کرونا کمکی به ما نشد. ما از ماشین‌آلات بنیاد در سایر استان‌ها برای بازسازی استفاده کردیم. درحالی‌که ما در سیل لرستان هم مشارکت داشتیم.

* درصد پیشرفت کار چگونه بوده است؟

با در نظر گیری ۸۵۰ واحدی که مالکان آن پیگیری نکردند ۷۱٫۹ درصد پیشرفت فیزیکی نسبت به پی‌کنی داشتیم و ۱۰۰ درصد آواربرداری انجام شده است.

تا آخر آبان دیوارها و سقف‌ها یا به‌اصطلاح نوع یک به‌صورت ۱۰۰ درصدی تمام می‌شود.

* آیا این بار ساختمان‌های بازسازی شده ایمن هستند؟

آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساختمان‌ها رعایت شده و آیتم‌های سطح بالای ملی در قطور رعایت شده است.

گفت‌و‌گو: صابر شاهی

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی سایر دستگاه ها انجام شده مشارکت مردم زلزله قطور مقاوم سازی ماشین آلات زلزله زده شده بودند هزار واحد ۵ میلیون ۱۰۰ درصد خسارت ها پای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی سریال سلمان فارسی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • پیشرفت ۶۷ درصدی احداث بزرگترین پل در شیراز
  • پیشرفت ۹۰ درصدی مرحله اول تکمیل ورزشگاه تختی قم
  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • ببینید | پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی سریال سلمان فارسی
  • بهره برداری از کانال آب‌رسانی در سپیدان