Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@16:28:16 GMT

مزایا و معایب روحی و جسمی مادران شاغل

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۰۴۲۳

مزایا و معایب روحی و جسمی مادران شاغل

زنان برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده همچنین کسب رضایت شغلی و عزت نفس، وارد فضای کاری می شوند، از این رو حضور این قشر در کنار مردان برای فعالیت و اشتغال در سطح جامعه همواره با مزایا و معایب حداقلی بخصوص برای مادران شاغل از جمله مسایل فرزندپروری، تعامل با خانواده و رسیدگی به امور شخصی و خانه، همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارها در بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل کشور، ۲۰ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر را مردان و چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند که در این بین سهم مردان از اشتغال به ۸۲ درصد و زنان به ۱۸ درصد می‌رسد.

روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی روز شنبه در مورد مسایل و مشکلات روحی و روانی اشتغال زنان و مادران به خبرنگار ایرنا گفت: بانوان بطور خواسته و یا ناخواسته و از روی تدبیر وضعیت معیشتی،‌ بهبود اقتصادی و تامین نیازهای خانواده به کار مشغول می شوند، از این رو نباید به این جهت که به عقیده برخی اشتغال برای زنان عیب و اشکال دارد، از حرفه ای که مشغول به آن هستند احساس ناراحتی کنند.

مریم یزدانی نژاد با بیان اینکه جسم و روح هر فردی اعم از زن یا مرد نیازمند تقویت است و کار در حد متعارف مانع هجوم افکار و رفتارهای منفی می شود، اظهار داشت: زمانی که ذهن درگیر فعالیتی شد، ‌اتفاقات حاشیه ای و بخصوص وسوسه های انحرافی که می تواند توازن روحی و روانی فرد را برهم زند،‌ دیگر به سراغ آن نخواهد آمد و در واقع کار و اشتغال می تواند موقعیت اجتماعی افراد را تثبیت کند.

وی افزود: بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه هم به لحاظ بعد جمعیتی و به لحاظ ویژگی های جسمی و روانی به نوعی توانایی آن را دارند که در مسایل روز فارغ از یکجانبه نگری در اجرای معادلات محیط زندگی و جامعه، تاثیرگذار باشند و از این رو باید در نظر داشت مادامی که جامعه نیازمند حرفه و توان زنان است،‌ از این نیرو و توانایی به نحو شایسته ای باید بهره برداری شود.   

این متخصص رواندرمانگر نسبت به حضور مادران شاغل در جامعه و اثرات تربیتی آن بر روی فرزندان اظهار داشت: احساس گناه در مادر به خاطر دور بودن از فرزند، اوقات فراغت کمتر و تخصیص وقت کمتر به فرزند، دو تربیتی شدن کودکان به خاطر دور بودن از مادر، احتمال موفقیت کمتر در تحصیل در کودک، فشار اطرافیان برای بروز هر نوع مشکل برای کودک، از جمله معایب اشتغال زنان و مادران است.

وی در عین حال با بیان اینکه اشتغال زنان بخصوص مادران می توان به عزت نفس بالا و روحیه بهتر آنان در جامعه تبدیل شود،‌ افزود: این دسته از زنان را می توان الگوی مناسب برای کودکان به جهت فعالیت و ادامه تحصیل قلمداد کرد و از طرفی در خانواده های که مادران شاغل هستند تعامل والدین و مشارکت در فرزندپروری به مراتب بهتر خواهد بود. 

یزدانی نژاد از دلبستگی عمیق بین مادر و فرزند، آموزش و تربیت هماهنگ و منسجم، آرامش فکری بهتر مادر به دلیل دوری از استرس های کاری، به عنوان مزایای اشتغال و از طرفی تبدیل شدن دلبستگی به وابستگی و دخالت در امور فرزند، مشکلات مالی بیشتر و عزت نفس پایین مادر به دلیل دوری از اجتماع از جمله معایب خانه دار بودن مادران نام برد.

وی الگو برداری و توانمند سازی و از طرفی احساس مسئولیت و مدیریت به عنوان دو شرط روانشناختی را از جمله نکات موفقیت آمیز برای فرزندان خانواده هایی که زنان و مادران شاغل در میان آنان حضور دارند، برشمرد و تصریح کرد: وقتی فرزند خانواده ای مشاهده می کند مادر توانسته میان کار بیرون و خانه تعادل در بین خانواده برقرار کند، این مهارت‌ در نزد کودک و نوجوانان به عنوان یک مدل در زندگی نقش ایفا خواهد کرد و حل‌ مساله را برای انجام کارهای آنان در آینده به ارمغان خواهد آورد.

 

برچسب‌ها سلامت زنان اختصاصی ایرنا اشتغال زایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت زنان اختصاصی ایرنا اشتغال زایی سلامت زنان اختصاصی ایرنا اشتغال زایی اخبار کنکور مادران شاغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، بازی جمعه شب ختافه و اتلتیک بیلبائو از یک نظر جالب توجه و به یادماندنی شد. باشگاه ختافه تصمیم گرفت به مناسبت روز مادر (در اسپانیا) به مادران و همسران فوتبالیست های خود ادای احترام کند.

بازیکنان قبل از سوت شروع بازی به عنوان بخشی از پروتکل لالیگا دست در دست مادر یا همسر خود وارد زمین شدند و سپس با هم عکسی به یادگار گرفتند. هیجان به اشتراک گذاشتن این لحظه در چهره آنها منعکس شده بود.

بدون شک این یک ابتکار ارزشمند از طرف ختافه بود تا مادر و همسران بازیکنانش برای یک روز احساس خالص حضور در زمین فوتبال را تجربه کنند. کسانی که در طول دوران حرفه ای فرزند یا همسرشان، نقشی اساسی داشته اند.

این بازی در نهایت با برتری 0-2 بیلبائو به اتمام رسید.

گارد افتخار برای قهرمانی بیلبائو در کوپا دل ری

دیگر خبرها

  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)
  • قدردانی بسیار خاص و متفاوت از مادران در لالیگا اسپانیا | روز مادر در استادیوم | ویدئو
  • به مناسبت روز مادر در اسپانیا؛ بازیکنان ختافه همراه مادران‌شان وارد زمین شدند / فیلم
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • مادر شهید اسحق مددی، به دیدار فرزند شهیدش شتافت