Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@21:14:42 GMT

رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در یک سال اخیر

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۱۰۸۰

رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در یک سال اخیر

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: با افزایش عملکرد در واحد سطح زیر کشت پنبه، تولید این محصول در یک سال اخیر افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزار جریبی افزود: امسال سطح زیرکشت پنبه به ۹۸ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است همچنین با توجه به اینکه پایین‌ترین سطح کشت پنبه در کشور ۷۰ هزار هکتار بوده در حال حاضر نسبت به این میزان نیز سطح زیر کشت ۳۰ هزار هکتار بهبود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امسال، هم سطح زیر کشت افزایش پیدا کرده و هم کیفیت مزارع نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است به طوری که میزان عملکرد به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلو در هکتار رسیده است که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰۰ کیلویی را نشان می‌دهد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود که امسال ۲۷۰ هزار تن وش از مزارع پنبه تهیه کنیم که این محصول در کارخانجات پنبه پاک کنی تصفیه می‌شود و الیاف آن در صنایع نساجی برای تولید نخ استفاده می‌شود.

آقای هزارجریبی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها ۸۱ هزار تن الیاف امسال برای صنایع ریسندگی تهیه می‌شود که سال گذشته این میزان ۷۰ هزار تن بوده و به این ترتیب خودکفایی در این حوزه از ۵۸ درصد در سال گذشته به ۶۸ درصد برای امسال می‌رسد که برغم تحریم و محدودیت‌های ارزی این رشد مواد اولیه صنایع ریسندگی مطلوب به نظر می‌رسد.

وی افزود: همچنین از پنبه دانه در صنایع روغن کشی و کنجاله دام نیز استفاده می‌شود که ارقام تولید امسال نوید سال‌های بهتری را برای زراعت پنبه در آینده می‌دهد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این افزایش کشت به این دلیل است که پنبه جزو محصولات اولویت دار جهش تولید مورد توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که این با واقعی شدن قیمت ارز و بسته شدن راه برای واردات بی رویه، تمایل کشاورزان را برای کاشت این محصول بیشتر کرده و از سوی دیگر استفاده از بذر‌های اصلاح شده عملکرد واحد سطح را درخصوص این محصول بالا برده است.

آقای هزار جریبی با اشاره به اینکه برنامه ریزی سطح زیر کشت پنبه برای سال آینده ۱۵۰ هزار هکتار است، افزود: این رقم یعنی رشد ۵۰ درصدی در کشت پنبه را نشان می‌دهد که در صورت تحقق به افزایش ضریب خودکفایی در صنایع ریسندگی، کمک شایانی می‌کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پنبه وزارت جهاد کشاورزی تولید پنبه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت سال گذشته کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از رشد ۱۹.۵ درصدی بارش باران در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علیرضا گلرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان از ابتدای فروردین ماه تا کنون ۵۸.۶ میلیمتر بوده که این میزان پارسال ۲۰.۱ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های این سال زراعی، گفت: بارندگی از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال ۱۸۵.۸ میلیمتر بوده و این میزان در بلندمدت ۱۹۹.۴ میلیمتر بوده است. میزان بارندگی‌ها در این سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت، کاهش ۶.۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته ۱۳۲ میلیمتر بوده که بارندگی‌های انجام‌شده در این سال زراعی نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ رشد داشته است.

رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۷۷.۲۵ درصد پهنه خراسان شمالی در یک سال گذشته درگیر انواع خشکسالی بوده است. اکنون ۲۷.۶۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۸.۲۱ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۲۵.۶۴ درصد درگیر خشکسالی شدید و ۵.۸۰ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

گلرخ افزود: از بین شهرستان‌های استان بام و صفی‌آباد ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است. همچنین شهرستان شیروان با ۴۹.۶۷ درصد شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق استان از لحاظ خشکسالی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تصادفات سالانه با رفع نقاط حادثه خیز از امسال اجرایی می‌شود
  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران