Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@01:28:10 GMT

خطر بیکاری ۱۰ هزار کارمند بیمه شده برای دولت

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۴۹۵۱

خطر بیکاری ۱۰ هزار کارمند بیمه شده برای دولت

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: مراکز توانبخشی روزانه به دلیل شرایط دشوار اقتصادی در شرف تعطیلی هستند و اگر ۱۰ هزار کارمند این مراکز بیکار شوند، هزینه‌های این بیکاری بر گردن دولت خواهد بود.

به گزارش مشرق، سعید سعدآبادی، اظهار کرد: تعداد زیادی از مراکز توانبخشی در سراسر کشور، مراکز روزانه هستند و فلسفه راه اندازی این مراکز از ابتدا این بود که معلولان به جای اینکه به مراکز شبانه روزی بروند، در کانون مهر و محبت خانواده قرار داشته باشند و ساعاتی در روز به منظور دریافت آموزش‌های مختلف و مفاهیم رفتار، گفتار، مسائل توانبخشی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در مراکز روزانه حضور داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر که شاهد شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور هستیم، مراکز روزانه به سمت استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش سوق پیدا کرده و خانواده‌های مددجویان حتی در زمان‌های خارج اداری و روزهای تعطیل نیز می‌توانند از خدمات مراکز روزانه استفاده کنند و راهنمایی‌های گروهی را دریافت کرده و در جلسات گروهی آنلاین حاضر شوند و به تبادل تجربیات خود از طریق فضای مجازی بپردازند.

بیشتر بخوانید: نرخ بیکاری جوانان ایران ۲ برابر میانگین جهانی است

سعدآبادی ادامه داد: در دسته بندی‌های مختلف، مراکز روزانه در حوزه‌های معلولان جسمی، معلولان ذهنی، افراد مبتلا به اوتیسم، کودکان کم شنوا و ناشنوا، افراد نابینا و کم بینا و حرفه آموزی تقسیم بندی شدند که بعد از اینکه مفاهیم پایه را آموختند و به توانمندی رسیدند بتوانند فعالیت‌هایی را انجام دهند.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور از آماده سازی افراد معلول برای اشتغال خبرداد و اضافه کرد: افرادی که به مراکز روزانه می‌روند و به توانمندی‌های اولیه دست پیدا می‌کنند، بعد از حرفه آموزی در مراکز کارگاه‌های تولیدی حمایتی ما مشغول به کار شده تا بتوانند حقوق بگیرند و در کنار سایر افراد جامعه زندگی کنند.

سعدآبادی درباره چگونگی تأمین هزینه‌های مراکز روزانه خاطرنشان کرد: مراکز روزانه شهریه‌ای را از خانواده‌ها دریافت می‌کردند و از یارانه سازمان بهزیستی نیز برخوردار بودند و در کنار آن، درآمدهایی را از قبیل ارائه خدمات اضافه به افراد داشتند.

وی افزود: برای مثال، در بخش‌های کاردرمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی اگر کودکی نیاز به ۴ جلسه در هفته برای دریافت خدمات داشت، ۲ جلسه آن از طریق شهریه پرداختی اجرایی می‌شد و خانواده هزینه ۲ جلسه باقی مانده را به صورت آزاد پرداخت می‌کرد.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور با اشاره به مشکلات مراکز روزانه توانبخشی در ایام کرونا اذعان کرد: با ورود بیماری کرونا، تمام هزینه‌ها به گردن مراکز توانبخشی روزانه افتاده و این مراکز سهمی از خانواده ها دریافت نمی‌کنند و در مقابل اجاره بها ساختمان‌های آنها افزایش یافته و یارانه سازمان بهزیستی نیز افزایشی پیدا نکرده است.

سعدآبادی ادامه داد: مراکز روزانه به صورت مجازی به مددجویان خود خدمات ارائه می‌کنند و در نقاطی از کشور که وضعیت بیماری کرونا قرمز نباشد افراد می‌توانند به مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه " مراکز توانبخشی روزانه اقدام به اخراج کارکنان خود نکرده‌اند" گفت: با وجود اینکه شرایط برای مراکز نگهداری روزانه بسیار دشوار است اما این مراکز اقدام به اخراج کارکنان خود نکرده و حقوق و مزایای آنها را طبق بخش نامه وزارت کار با افزایش ۴۱ درصدی پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور از تعطیلی مراکز توانبخشی روزانه خبرداد و تصریح کرد: متاسفانه مراکز روزانه به این خاطر که توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند، یکی پس از دیگری در حال تعطیلی بوده و به تازگی یک مرکز در تهران به دلیل پرداخت اجاره‌های بسیار زیاد در شرف تعطیلی است.

سعدآبادی تأکید کرد: مراکز روزانه توانبخشی در شرف تعطیلی هستند و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد مراکز با چالشی جدی مواجه می‌شوند.

وی درباره  وضعیت کارکنان مراکز روزانه توانبخشی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار تن کارمند بیمه شده در مراکز روزانه توانبخشی مشغول به فعالیت هستند که اگر مراکز مجبور به تعطیلی شوند، بار مضاعفی بر دوش دولت خواهد بود چرا که این افراد بعد از بیکاری، اقدام به دریافت بیمه بیکاری خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور افزود: حدود هزار شغل با تعطیلی مراکز روزانه از بین می‌رود که برای ایجاد این هزار شغل دولت و مدیران مراکز هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت کرده‌اند.

سعدآبادی خواستار تزریق مبالغی از سوی سازمان بهزیستی کشور به مراکز روزانه توانبخشی شد و تصریح کرد: پیش از این، مراکز روزانه زمانی که یارانه خود را از بهزیستی دریافت می‌کردند، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه تغذیه و کمک هزینه بیمه تأمین اجتماعی کارکنان را نیز دریافت می‌کردند اما اکنون این کمک هزینه‌ها قطع شده و این در حالی است که بیمه کارکنان از سوی مراکز در حال پرداخت است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور برای نجات مراکز روزانه توانبخشی از تعطیلی باید حداقل کمک هزینه بیمه را به مراکز پرداخت کند چرا که مراکز با افزایش هزینه بیمه مواجه بوده و در مقابل، یارانه آنها افزایش نیافته است.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور با ارائه آماری از تعداد افرادی که در مراکز روزانه مشغول به دریافت خدمات و آموزش‌ها هستند گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار مددجو تحت آموزش و دریافت خدمات توانبخشی هستند و نیاز است کمک‌های بیشتری به مراکز روزانه ارائه شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی کشور وزارت کار تهران ویروس کرونا مشرق مراکز توانبخشی روزانه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کمک هزینه هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است

آیین تجلیل از بازرسان بهداشت و درمان کشور با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، در مراسم تجلیل و قدردانی از بازرسانی که در طرح ملی پایش مراکز درمانی سراسر کشور طی ایام تعطیلات نوروزی فعالیت داشتند، اظهار داشت: با توجه به رضایت مردم از اجرای موفق این برنامه نظارتی و اثرات مثبت آن در کاهش مشکلات خدمات درمانی جامعه، از این پس سعی می‌کنیم در تعطیلات چندروزه و اصلی سال، این طرح را اجرا نماییم تا موجب افزایش و بهبود بیش از پیش خدمت‌رسانی به بیماران شود.

وی با تقدیر از زحمات شبانه‌روزی چهره‌های خبره و نخبه جامعه پزشکی و پرستاری کشور در اجرای این طرح ملی و قدردانی از همکاری بازرسی وبدا گفت: نظام بهداشت و درمان ایران در میان کشور‌های منطقه رتبه برتر و جایگاه برجسته‌ای دارد که با تلاش پزشکان متعهد و پرستاران دلسوز حاصل شده است، اما این موضوع باعث نمی‌شود که از سرکشی و نظارت مستمر غافل شویم و در جهت رفع معایب موجود اقدام نکنیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور تصریح کرد: نظام سلامت کشور بر اساس سه عنصر بهداشت، درمان و آموزش استوار شده است، اما متاسفانه از اولویت نخست یعنی مبحث بهداشت که بر امر خطیر پیشگیری از بروز و ابتلا به بیماری تاکید دارد، مورد توجه لازم قرار نگرفته و همین مساله باعث شده در قسمت درمان با ازدیاد مراجعه و هزینه و برخی کمبود‌ها مواجه شویم. قطعا پیشگیری مخارج کمتری برای کشور و خانواده‌ها خواهد داشت.
 
وی با اشاره به عمده نکات مندرج در گزارش بازرسان گفت: دریافت بیش از تعرفه از بیماران، کمبود لوازم پزشکی و تخت در برخی بیمارستان‌ها، وقت‌دهی طولانی در بعضی بخش‌ها از جمله به بیماران سرطانی، کمبود و در دسترس نبودن چند قلم داروی ضروری، نارضایتی کادر درمان از میزان حقوق و دستمزد و تعویق در پرداخت، عدم پذیرش انواع بیمه در بیمارستان‌های خصوصی، بیکار ماندن تعدادی دستگاه خریداری شده به‌دلیل فقدان اپراتور و انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی به عنوان بیشترین موارد مشکلات و چالش‌ها در گزارش بازرسان ثبت شده است که وزارت بهداشت برای رفع آن وارد عمل خواهد شد و در بازدید‌های بعدی نیز مورد پایش دقیق‌تر قرار خواهد گرفت.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، تاکید کرد: به مسئولان وزارت بهداشت‌ودرمان پیشنهاد می‌کنم انتقال بیمار از بیمارستان دولتی به بخش خصوصی که با ترفند‌های مختلف انجام می‌شود، به جز موارد ضروری و الزامی متوقف شود، و وقوع مکرر آن، امتیاز منفی برای رئیس دانشکده پزشکی آن استان ثبت و متعاقبا با متخلفین برخورد نمایند.

وی با اعلام معرفی ۱۵ پزشک به تعزیرات حکومتی بدلیل تخلفات در دریافت بیش از تعرفه، بیان داشت: یکی از معضلات بیمارستان‌ها به بیمه مربوط است و بیمه هم می‌گوید دولت به من مقروض است و به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها، توان پوشش هزینه‌ها را نداریم و تاخیر اتفاق می‌افتد. این چرخه، یکی از گلایه‌های پرتعداد مردم بوده است که باید مرتفع شود.

درویشیان با اشاره به رضایت نسبی مردم از خدمات مراکز درمانی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، افزود: استان‌های توریستی باید به شکل مضاعف در تعطیلات آماده باشند و امکانات شان هم ویژه شود. یکی از راه‌حل‌ها اعزام موقت و ماموریت کوتاه مدت کادر درمانی از مناطق خلوت‌تر به استان‌های شلوغ و پذیرنده گردشگر است.

در ادامه این نشست، احمدرضا ارشدی معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور، با اشاره به عمده مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان کشور گفت: راه‌اندازی و اصلاح نظام ارجاع، شاید بتواند ۵۰ درصد از کاستی‌ها و موانع بخش درمان کشور را حل‌وفصل کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سمت اجرای آن برویم.

ارشدی با اشاره به گلایه کمبود نیروی پرستار و پزشک در برخی نقاط کشور تصریح کرد: خدمات پزشکی در ایران، صرف‌نظر از سرانه درآمد مردم، هنوز به مراتب ارزان‌تر از بسیاری از کشور‌های دنیا است. از کانادا و اروپا برای دریافت انواع خدمات پزشکی، بلیت رفت و برگشت به ایران می‌گیرند تا در اینجا مثلا فلان جراحی یا ایمپلنت دندان را انجام دهند و باز هم در مقایسه با کشور‌های مرفه و پیشرفته، برای‌شان می‌صرفد.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی مشکلاتی داریم، اما گاهی ضعف مدیریت هم به این موضوع دامن می‌زند. نظام توزیع هم در صورت اصلاح می‌تواند تا حدود زیادی این نارسایی را کاهش دهد، چون لوازمی که بطور خاص در یک بیمارستان کم شده است، در انبار مرکز درمانی دیگری به شکل مازاد وجود دارد و این موضوع در بازرسی‌ها اشاره و ثبت شده است؛ قطعا نبودن ملافه و دستمال و لباس کادر و مسائل جزیی که اغلب باعث نارضایتی بیمار و همراه می‌شود، به راحتی قابل رفع است.

در پایان این آیین، حجت‌الاسلام درویشیان از مدیران، پزشکان، پرستاران و نخبگان جامعه پزشکی که در انجام این طرح نظارتی، با دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور همکاری شبانه‌روزی و ایثارگرانه داشتند، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل و قدردانی به عمل آورد.

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • مهاجرت با ویزای جعلی
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی