Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امامت به معنای پیشوایی و رهبری است. علما و بزرگان امامت را به دو صورت عام که شامل نبوت و خاص «رهبری عمومی در مسائل دینی و دنیایی» تفسیر کرده اند، در نهایت می‌توان گفت امامت به معنای «رهبری امت اسلامی در امور دینی و دنیوی به‌عنوان جانشین پیامبر (ص)» که مورد قبول همه فرقه‌های اسلامی است می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

نشان دادن نور امام زمان (عج) به پیامبر اکرم (ص) در معراج هدف از امامت

در مورد اهمیت موضوع امامت، روایتی از حضرت مهدى (عج) نقل شده که فرمودند: «خداوند پس از پیامبر اکرم (ص) کار امّت را به برادر و پسر عمو و وصىّ و وارث او على بن ابى طالب (ع) سپرد، سپس به جانشینان او از فرزندانش یکى پس از دیگرى واگذار کرد و توسط آنان دین خود را زنده کرد و نور خود را به اتمام رسانید»؛ باید به این نکته توجه داشت که خداوند هیچگاه زمین را بدون حجت نمی‌گذارد و امروز نیز هدایت و امامت مردم در دستان مبارک حضرت مهدی (عج) است.

حضرت مهدی (عج)، آخرین امام شیعیان است که دوره امامتش پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ هجری آغاز شد و تا پس از ظهور او در آخرالزمان ادامه خواهد داشت، در ادامه درباره ضرورت وجود امام و اهداف او با حجت الاسلام سید مسعود قوامی گفت‌وگویی داشتیم که می‌توانید آن را بخوانید.

تاریخچه امامت با حضرت آدم (ع) شروع و با حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود قوامی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت موضوع امامت در تمام تاریخ بشریت گفت: موضوع امام و امامت به عنوان پیشوا و رهبر در طول تاریخ بشر به شکل های گوناگون وجود داشته است. در حقیقت در عالم، ما دو نوع امام و پیشوا داریم، امام حق و امام باطل؛ و از این دو نوع خارج نیست. در نتیجه روز قیامت هر انسانی به دنبال امام خودش حرکت می‌کند.

وی افزود: خداوند نیز در آیه ۷۱ سوره اسراء قرآن به موضوع امامت و پیروی اشاره کرده و می‌فرماید: «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا»؛ (به یاد آر) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) می‌خوانیم، پس هر کس نامه عملش را به دست راست دهند آن‌ها نامه خود را قرائت کنند و کمترین ستمی به آن‌ها نخواهد شد.

این کارشناس مذهبی در ادامه مطرح کرد: امامت را از زوایای مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از این زوایا کشف انسانیت در وجود همه انسان‌هاست. خداوند نیز در آیه ۳۶ سوره نحل به این موضوع اشاره می‌کند: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ ۚ»؛ و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد.

حجت الاسلام قوامی تصریح کرد: طبق آیه ۳۶ سوره نحل، اگر سوال شود که انسان با چه هدفی خلق شده است؟ خداوند در پاسخ می‌فرماید: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ»، برای بندگی و عبادت؛ در نتیجه پیامبران الهی و اهل بیت (ع) از طرف خداوند فرستاده شدند تا به عنوان امام و پیشوا ظرفیت انسانی را برای رسیدن به مقام بندگی و عبودیت در مردم ایجاد کنند، ظرفیتی که باعث ارتباط قوی تر انسان با خدا و شناخت او می‌شود.

وی ادامه داد: در نهایت هنگامی که آدمی تلاش‌های بی وقفه انبیاء و اولیاء را برای رساندن بشر به جایگاه حقیقی اش که همان مقام والای انسانیت است می‌بیند، پذیرای حق و حقیقت می‌شود حتی اگر به ظاهر این جایگاه را انکار کند؛ زیرا خداوند درآیه ۱۴ سوره نمل می‌فرماید: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ»؛ و با آنکه پیش نفس خود به یقین دانستند که آن‌ها معجزه خداست باز از کبر و نخوت و ستمگری انکار آن کردند، پس بنگر تا عاقبت آن مردم فاسد به کجا انجامید (و چگونه هلاک شدند).

این سخنران مذهبی توضیح داد: خداوند در طول تاریخ با ظهور انبیاء الهی ظرفیت بالای انسان را برای رسیدن به جایگاه انسانیت به نمایش گذاشته که چگونه می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار کند. این نمایش پر فراز و نشیب پس از پیامبران به واسطه اهل بیت (ع) به عنوان امام حفظ شد.

حجت الاسلام قوامی اظهار داشت: یکی از اهداف امامت نشان دادن هدف خلق به انسان است، این موضوع به قدری حائز اهمیت است که پس از خاتم النبیین (ص)، شخصیتی مانند امیرالمومنین (ع) که اگر تمام انسان‌های آزاده ایشان را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند سر تعظیم در برابر او فرود می‌آورند، در کالبد انسان ظهور می‌کند تا ظرفیت بندگی انسان به عنوان اشرف مخلوقات را نشان دهد.

بیشتر بخوانید

واژه تاجگذاری برازنده آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) نیست

وی در پایان با اشاره به این مطلب که خداوند انبیاء و اهل بیت (ع) را تعلیم داد تا انسانیت را به ما منتقل کنند، گفت: آموزش انسانیت و بندگی بدون هیچ کم و کاستی، دست به دست از آدم اب البشر (ع) تا خاتم (ص) و از امیرالمومنین (ع) تا حضرت مهدی (عج) گشت تا به ما برسد؛ انسانیت و بندگی ای که در طول تاریخ مخالفان زیادی را به خود دیده و آثار این مخالف‌ها را در شهادت اهل بیت (ع) و اولیاء الهی به دست شیطان و دشمنان قسم خورده خدا  شاهد هستیم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امامت امام زمان ربیع الاول حضرت مهدی امامت حجت الاسلام موضوع امام حضرت مهدی اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ابراهیمی ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: در طرح ملی جهش تولید در اراضی دیمزار، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی در این استان تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: پشتیبانی طرح جهش تولید در دیمزارها، برعهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بود که شامل جذب پشتیبان، در اختیار قرار دادن ادوات کشاورزی، پرداخت جهت خرید ادوات و… هستند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمع اعتبارات پشتیبانی این ستاد از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۲، یک صد میلیارد ریال بود.

ابراهیمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و جمع ریالی مجموعه پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری که شامل تسهیلات، حضور کارشناسان در پهنه‌ها و خدمات سامانه‌ای است، به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 6089906

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • ندای آزادی
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند