Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ابوالفضل عمویی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر اینکه نباید سیاست‌های کشور را بر اساس تحولات آمریکا تنظیم کرد، گفت: «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ‌آمریکا در آخرین مصاحبه‌ای که با سی ان ان داشت، تاکید کرد که او هم به  دنبال اعمال فشار بر ایران است فقط با این تفاوت که راه‌های هوشمندانه‌تری در پیش خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: از سوی دیگر مواضع مشاوران بایدن مانند «آنتونی بلینکن» و «جک سالیوان» نشان می‌دهد که سیاست نامزد حزب دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری ایالات متحده در خصومت با ملت ایران شبیه مواضع ترامپ است و آنها هم به دنبال بهره برداری از فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ کدام از این راه‌ها نمی‌تواند تاثیری در محاسبات راهبردی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، گفت: آمریکایی‌ها در نهایت باید سیاست فشار علیه ایران را کنار بگذارند و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا فرصت خوبی است که آنها در سیاست‌ها خارجی و خصمانه خود در قبال ایران بازنگری کنند.

نماینده مردم تهران، ‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس درباره اینکه اگر دولت آینده آمریکا بخواهد سیاست خود را نسبت به برجام تغییر دهد، مجلس چه موضعی دراین باره اتخاذ خواهد کرد؟ گفت: تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کشور، تصمیم‌های هماهنگ شده در کل نظام سیاسی و امنیت ملی است و مجلس شورای اسلامی نیز سیاست هماهنگی با دیگر بخش‌ها و حوزه‌های مرتبط در این باره دارد.

وی ادامه داد: البته ترامپ مدعی است که در صورتی که برنده کارزار انتخابات پیش رو باشد، در هفته اول از طرف ایران با او تماس خواهند گرفت. ولی بهتر است بداند که تماسی با او گرفته نخواهد شد بلکه او باید در سیاست خارجی خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: طرف مقابل در این سال‌ها بدعهد بوده و خسارت‌های زیادی با اعمال تحریم علیه ملت و دولت ایران ایجاد کرده است و حتی در دسترسی به مسائل بشردوستانه مانند موادغذایی و دارو مانع تراشی کرد. البته کشور راههای دور زدن تحریم‌ها و حل مشکلات را پیدا کرده است ولی موضوع  این است که سیاست آمریکا خسارت‌هایی را به کشور وارد کرده است که باید این خسارت توسط طرف مقابل جبران شود.

عمویی بهره‌بردن از ظرفیت داخلی و افزایش تعامل با همسایگان را برای جلوگیری از تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور و مقابله با سیاست‌های ایالات متحده را مهم دانست و گفت: کشورهای آسیایی فرصت بی‌نظیری برای جمهوری اسلامی هستند تا ایران  اقتصاد خود را احیا کند و ظرفیت‌های جدیدی بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشور در وضعیت فعلی باید خروج از تحریم پذیری باشد، گفت: باید اقتصاد داخلی را به نحوی تقویت کنیم که اثر تحریم‌ها را از بین ببریم. به عبارتی وقتی اقتصاد داخلی کشور تقویت شود هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند از قدرت خود برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کشور پیش از این تجربه مقابله با تحریم‌های اقتصادی را داشته است، یادآور شد: در سال ۲۰۱۰  آمریکایی‌ها مدعی بودند که ایران را در واردات بنزین تحریم می‌کنند. اما پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین به اندازه ای در کشور افزایش یافت که دیگر نیازی به واردات بنزین نداشتیم و گزینه تحریم بنزین علیه جمهوری اسلامی از روی میز ایالات متحده برداشته شد.

عمویی اضافه کرد: ‌این راهبرد در قبال کشورهایی که تلاش می‌کنند با اعمال قدرت و تحریم نسبت به تحریم ایران اقدام کنند، می‌تواند موثر باشد و در این راه از بخش‌های اقتصادی کشور انتظار می‌رود تولید داخلی را تقویت کنند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی حزب دموکرات آمریکا تحریم توسعه اقتصادی جهش تولید اشتغال زایی ایالات متحده آمریکا جو بایدن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی حزب دموکرات آمریکا تحریم توسعه اقتصادی جهش تولید اشتغال زایی ایالات متحده آمریکا جو بایدن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترامپ مجلس شورای اسلامی حزب دموکرات آمریکا تحریم توسعه اقتصادی جهش تولید اشتغال زایی ایالات متحده آمریکا جو بایدن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترامپ اخبار کنکور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم

  آمارها بیانگر آن است که طی سال میلادی گذشته ایران توانسته فروش نفت خودرابه میزان دوران قبل ازتحریم‌ها بسیار نزدیک کند. گازنیزبیشتر ازدوران غیرتحریمی صادر شد.این شواهد نشان‌دهنده خنثی‌سازی تحریم‌هاست که اهمیت بالایی دارد.درباره این‌که ایران در۳۰ماه گذشته چه اقداماتی درحوزه نفت و گاز انجام داده با محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
صندوق بین‌المللی پول در حالی‌ رشد اقتصادی ۵.۴درصدی رابرای کشورمان طی سال‌ گذشته میلادی اعلام کرد که بسیاری‌ از کشورهای دنیا شرایط خوبی به لحاظ این شاخص درسال موردبحث نداشتند.به‌طورمثال،اقتصادهای منطقه خاورمیانه به‌طور متوسط درسال گذشته میلادی رشد ۲درصدی داشتند. کشورهای درحال توسعه نیز به‌طورمتوسط رشد۴.۱درصدی درسال۲۰۲۳ داشتند. بر این اساس، اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای هم‌ردیف با خود رشد کرده است. 
محمدعلی قدیری،کارشناس انرژی دراین‌باره توضیح داد: ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورها نیزسیاست درستی است که در دولت فعلی پیگیری شده است.این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و ارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد و توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، بازارسازی تضمین شده‌ای داشته باشیم. همچنین تمرکز بعدی ایران بر پالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خردوخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ و صنعتی و بخش دولتی کشورهادارد.گفتنی است سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
قدیری درخصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بررشد اقتصادی ۵.۴درصدی کشورکه عمدتا براثرموفقیت درفروش نفت و گاز کشور به دست آمده، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها، روش‌های فروش نفت چندان آشکار نبوده است.
وی ادامه داد:ازآنجایی که گاز ازطریق خطوط لوله صادرمی‌شود،خاصیت تحریم‌پذیری بالایی ندارد.دراینجا بیشترموضوع بازگشت ارز حاصل ازفروش گازمطرح است.عمده فروش گازکشورنیزبه عراق است.درزمینه تسویه مالی با این کشور ابتکاری داشتیم که حتما باید ادامه پیدا کند.دراین روش،درمقابل صادرات گازبه عراق، نفت کوره دریافت می‌کنیم که قابل فروش درکشورهای دیگر از جمله امارات و سنگاپور است و ارز آن را دریافت می‌کنیم.
قدیری درخصوص سهامداری درپالایشگاه‌های فراسرزمینی وفروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک درشرق آسیا خاطرنشان کرد: به دلایل امنیتی، آمار دقیقی درمورداین‌که چقدرازنفت کشوربه پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادرمی‌شود،دردسترس نیست اما این روش اقدام درستی است و تحریم‌ناپذیری نفت را درپی دارد.مامبتکر فروش نفت و گاز در زمان تحریم شده‌ایم.
وی ادامه داد:ارائه خدمات فنی ومهندسی به دیگر کشورهانیز سیاست درستی است که دردولت فعلی پیگیری شده است. این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد وارزآوری بالایی برای‌مان به ارمغان می‌آورد.همچنین توانسته‌ایم با کمک به صادرات خدمات فنی ومهندسی درکنار پالایشگاه‌داری فراسرزمینی،بازارسازی تضمین‌شده‌ای داشته باشیم.تمرکز بعدی ایران برپالایشگاه‌های کوچک بوده که این پالایشگاه‌ها،واحدهای خرد وخصوصی است که تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مجتمع‌های بزرگ وصنعتی و بخش دولتی کشورها دارند. سیاست فروش نفت به این پالایشگاه‌ها نیز به‌درستی توسط وزارت نفت دنبال شد.
وی درخصوص استفاده ازظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشوردرشرایط تحریمی خاطرنشان کرد:بهره‌بردن ازتوان داخلی ودانش‌بنیانی کشور قطعا نسبت به این‌که فناوری‌هارا ازخارج ازکشور وارد کنیم،صرفه اقتصادی بیشتری برای‌مان دارد.استفاده ازظرفیت دانش‌بنیانی کشور درنهایت به اعتبار یافتن دانش‌بنیان‌ها منجرمی‌شود که مزیت‌های زیادی برای‌مان دارد.قدیری گفت: درکنار توفیقی که در فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی داشته‌ایم، باید به موضوع پالایشگاه‌سازی درداخل کشورنیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. لازم است بخشی از درآمد خود را از محل فروش نفت و گاز به احداث پالایشگاه درداخل کشوراختصاص دهیم. این موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کنیم.وی تأکید کرد: فرآورده‌ها خاصیت تحریم‌پذیری بسیار کمتری نسبت به نفت و گاز دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری برای احداث پالایشگاه‌ها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم