Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@13:29:47 GMT

تاثیر نرخ ارز بر تورم

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۹۴۶۰

در مهرماه امسال، تأثیر جهش نرخ ارز به عنوان اصلی ترین عامل کوتاه مدت در شاخص تورم، نمایان شده است.

هر چند در تیرماه امسال نیز با تورم ماهانه 6.4 درصدی روبه رو بودیم، اما تداوم روند صعودی نرخ ارز که به صورت مستقیم و در کمترین زمان روی قیمت ها تأثیر می گذارد باعث شده است تا در مهرماه امسال و براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه به 7 درصد افزایش یابد که پس از مهر سال 97 (با تورم ماهانه 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 درصدی) بالاترین نرخ تورم در24 ماه اخیر بوده است.
در واقع رشد نرخ ارز در ابتدا باعث تغییر شاخص بهای کالاهای وارداتی می شود و پس از آن رشد قیمت کالاهای صادراتی به دلیل این که بخش عمده آن را کالاهای سرمایه ای و واسطه ای تشکیل می دهد روی نرخ تورم تولیدکننده اثرمی گذارد و در مرحله آخر آثار افزایش نرخ ارز بر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نمایان می شود.
تورم ماهانه مهر رکورد 24 ماهه را شکست
همانگونه که اشاره شد، گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که در مهرماه امسال نرخ تورم ماهانه شاخص کل 7 درصد افزایش یافته که نسبت به تورم ماهانه 3.6 درصدی شهریور ماه 3.4 واحد درصد بیشتر شده است. در واقع تغییرات قیمتی برخی از کالاها بیش از سایرین روی شاخص تورم تأثیر دارد. پیش از این در سال گذشته، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه تورم 3.2 درصدی در ماه بعد یعنی آذر ایجاد کرد که به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین، این افزایش تورم ادامه پیدا نکرد به طوری که در دی ماه سال قبل تورم ماهانه به 8 دهم درصد بازگشت.

برچسب ها: تورم ، نرخ ارز ، اقتصاد ایران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000KXx

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تورم نرخ ارز اقتصاد ایران تورم ماهانه نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانه روز کارگر، شرایط معیشت این قشر زحمتکش حالا به یکی از مهمترین مسائل روز جامعه تبدیل شده است.

اما کلاف سردرگم دستمزد به جایی رسیده است که علی دهقان‌کیا، فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ما تنها درخواستی که از دولت داریم این است که به قانون عمل کند. نارضایتی کارگران از عدم عمل به قانون نشات می‌گیرد. در سال جاری شورای عالی کار مصوبه‌ای داشت که در آن حداقل حقوق را ۳۵ درصد و دیگر سطوح را ۲۲ درصد به اضافه ۶۹۷ هزار تومان افزایش یافت.  

وی ادامه داد: عنوان می‌کنند که افزایش حقوق کارگران موجب تورم خواهد شد، اما در سال ۱۴۰۱ که حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد، تورم در آن سال ۴۶.۳ درصد شد که از این طریق سفره کارگران ۱۰ درصد ترمیم شد؛ اما در سال ۱۴۰۲ که حداقل دستمزد ۲۷ درصد افزایش یافت، ما حدود ۴۳ درصد تورم داشتیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که دستمزد ارتباطی با تورم ندارد.  

این پیچیدگی‌ها باعث شد که ما در پادکست دستمزد به بررسی این دغدغه اقتصادی - اجتماعی بپردازیم. با اولین قسمت از این پادکست با عنوان "معمای تعیین دستمزد کارگری" همراه باشید.

دانلود صوت اصلی کد صوت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد