Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@06:41:25 GMT

بازار داغ مبلمان لوکس همزمان با رکود اقتصادی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۲۷۷۵

بازار داغ مبلمان لوکس همزمان با رکود اقتصادی

بازار مبل ایران در یک دوقطبی به سر می‌برد؛ فروشگاه‌هایی که بازار هدف دهک‌های پایین‌دستی و میانی است با کاهش فروش ۶۰ تا ۸۰ درصدی روبه‌رو هستند در حالی که بازار دهک‌های بالادستی حتی افزایش درآمد داشته‌اند. مشاهدات میدانی حاکی از کاهش فروش نزدیک به ۷۰ درصد از فعالان حوزه مبل است.

به گزارش دنیای اقتصاد، کاهش قدرت خرید مردم تنها یک طرف سکه است و افزایش ۵ برابری قیمت مواد اولیه و حتی کمبود در بازار باعث شده این بازار منحصر به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خاصی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف‌کنندگانی که مبل ۲۰۰ میلیونی را نه از روی احتیاج، بلکه صرفا به سبب رنگش می‌خرند.

کاهش فروش ۸۰درصدی

بعد از ظهر پنج‌شنبه اول آبان، بازار مبل ایران، خیابان یافت‌آباد شرقی. جایی که پاساژ‌ها و مغازه‌های زیرزمینی فروش مبل دو طرف خیابان صف کشیده‌اند. اینجا کمی شلوغ است، مردم از زیرزمین‌ها و مغازه‌ها بیرون می‌آیند و پس از مکثی در مقابل فروشگاهی دیگر به داخل آن می‌روند.

یکی از فروشندگان این خیابان می‌گوید نسبت به پارسال ۸۰ درصد کاهش فروش داشته است آن هم در حالی که قیمت اجناس بیشتر از ۱۰۰ درصد از ابتدای سال بالا رفته است: «خریدوفروش آنچنانی نیست. امروز پنج‌شنبه است و باید اینجا غلغله می‌بود، اما معمولی است. مردم هم صرفا قیمت می‌پرسند و از ۱۰ مشتری شاید یکی خرید کند.» سبحانی می‌گوید شاهد تعطیلی کارگاه همکارانش بوده است: «مشتری‌های ما قشر متوسط و ضعیف هستند. دقیقا قشری که بیشترین فشار روی آنان است.

مبل ۲۰ میلیون تومانی در عرض سه ماه به ۵۰ میلیون تومان رسید. آن هم در حالی که جیب مردم در خالی‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد. الان در بازار مبل زیر ۱۰ میلیون تومان نداریم. اما پاساژ خلیج‌فارس خلوت‌تر است. به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که برای خرید آمده باشد. راهرو‌ها خلوت است و در بعضی از مغازه‌ها تک‌وتوک مشتری به چشم می‌خورد که «آن‌ها هم فقط قیمت می‌کنند».

جوادی یکی از فروشندگان این پاساژ می‌گوید نسبت به سال گذشته بالای ۷۰ درصد کاهش درآمد داشته است: «شرایط برای مردم سخت شده. مبل هم وسیله‌ای است که از وسایل مصرفی مردم است و قیمتش هم روزبه‌روز بالا می‌رود. مشتری داشتم ماه گذشته برای خرید مبل آمد و، چون قیمت‌ها بالا بود نخرید. هفته گذشته دوباره برگشت برای خرید و از اینکه قیمت‌ها بالاتر رفته بود تعجب کرد. مبلی که آن بنده خدا ۲۵ میلیون تومان قیمت کرده بود در عرض یک ماه رسید به ۴۰ میلیون تومان. هیچ کس نمی‌تواند این مقدار افزایش قیمت را بپذیرد. با ضرر خرید کرد و رفت.»

جوادی که بالای ۱۵سال در این حرفه فعالیت می‌کند درباره افزایش قیمت مبل می‌گوید: «قیمت‌ها واقعا منطقی نیست. مشتری‌های من یا قشر متوسط رو به بالا هستند یا قشر مرفه و پولدار. متاسفانه مشتری‌های متوسط را از دست داده‌ام، مشتری‌هایی که حداقل ۶۰ درصد از دخل من را تشکیل می‌دادند.» این در حالی است که اجناس این فروشنده در داخل کشور تولید می‌شوند و وارداتی نیستند: «اما تمام مواد اولیه وارداتی است. از پارچه مبل که از ترکیه می‌آید بگیر تا چوب که مثلا از گرجستان وارد می‌شود. البته قیمت‌ها بالاتر از تاثیر دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار است. غیرمنطقی است.

الان شرایط به گونه‌ای شده که حتی مواد اولیه‌ای مثل اسفنج هم به سختی پیدا می‌شود.» فروشنده دیگری در همین پاساژ حرف‌های جوادی را تایید می‌کند: «ما خودمان تولیدکننده‌ایم و مواد اولیه نیست، مخصوصا اسفنج. اگر هم پیدا بشود بسیار گران است. همین الان قیمت تمام شده مبل آنقدر بالا رفته که بازار نمی‌تواند پاسخگو باشد چراکه مردم پول ندارند، دیگر جا ندارد که گران‌تر شود.» او نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش فروش داشته است: «قیمت اجناس هم نسبت به پارسال ۷۰ درصد و نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد گران‌تر شده است.»

به پاساژ شماره ۳ بازار مبل ایران می‌رویم. می‌توان از پشت شیشه‌هایی که فروشگاه‌ها را دیوار کرده‌اند داخل آن‌ها را دید؛ خبری از مشتری نیست. انواع مبل و میز با سلیقه‌های عالی کنار هم چیده شده‌اند، اما خریداری از بین آن‌ها رد نمی‌شود، تنها فروشندگان، هرکدام گوشه‌ای روی یکی از مبل‌ها نشسته‌اند و صفحه گوشی را بالا و پایین می‌کنند. اما این تنها ظاهر ماجراست.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد فروش فروشگاه‌هایی که جنس برند یا گران می‌فروشند تغییر نکرده است. بهرامی یکی از فروشندگان این پاساژ می‌گوید کرونا تاثیر چندانی روی فروش او نگذاشته است، تنها نوسانات ارز کمی فروش او را دستخوش تغییر کرده است: «قیمت برای مشتری‌های من مهم نیست.»

این فروشنده در حالی تغییر چندانی در دخل نداشته که قیمت اجناسش تنها از ابتدای سال ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است: «کار ما تولید داخل است منتها از بهترین مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنیم.» او انگشت اشاره‌اش را به سمت یک کاناپه می‌گیرد: «قیمت این کاناپه فروردین‌ماه ۲۰ میلیون تومان بود و الان رسیده به ۴۵ میلیون. ولی برای مشتری من مهم نیست چراکه درآمد او هم افزایش یافته است.»

فروشنده دیگری در این ساختمان حرف‌های او را تایید می‌کند. محسنی که مردی میانسال با ریش و مویی تنک و مشکی و تنی لاغر است به نکته جالبی اشاره می‌کند: «چرا قیمت جنس من بالا می‌رود؟ چون ارز گران است و مواد اولیه هم گران. قبلا هم که ارز پایین‌تر بود قشر متوسط تنها ۱۰ درصد از مشتری‌های من را تشکیل می‌داد چراکه درهرصورت این قشر توان خرید جنس من را ندارد. حالا دلار ۱۰ هزار تومان باشد یا ۳۰ هزار تومان. مشتری من با دلار ۳۰ هزار تومانی پولدارتر می‌شود، نه فقیرتر چراکه همان واردکننده یا تاجر مشتری من است.»

محسنی به مبل شکلاتی‌رنگی اشاره می‌کند: «قیمت این مبل فروردین ۱۶۸ میلیون تومان بود الان رسیده به ۲۱۸ میلیون تومان. یکی از مشتری‌های ثابتم برای خرید تخت آمده بود و وقتی دید جنس جدید آوردم تصمیم گرفت مبل خانه‌اش را هم عوض کند. همراه با تخت مبل ۲۰۰ میلیونی هم خرید.»

این فروشنده درباره خلوتی پاساژ می‌گوید: «مشتری اینجا نه زیاد می‌گردد و نه زیاد می‌ماند! ما حتی کسانی را داریم که مبل سفارش می‌دهند، اینکه از چه پارچه‌ای استفاده شود و چه طرحی داشته باشد. این مبل‌ها بالای ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.» مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که پولدار‌ها پولدارتر شدند و بیشتر خرید می‌کنند، در حالی که قشر متوسط و ضعیف تقریبا از بازار مبلمان حذف شدند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار پرسپولیس فروش مبل تاثیرات اقتصادی کرونا اقتصاد میلیون تومان مواد اولیه برای خرید قشر متوسط بازار مبل کاهش فروش قیمت ها ۷۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد

امتداد - رییس مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد که تا یکشنبه آینده منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اعتماد نوشت: این جلسه با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، ‌محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور از مجموعه دولت و روسای چند کمیسیون مرتبط با مسائل اقتصادی در مجلس برگزار شده و مطابق خبری که «ایسنا»از آن منتشر کرده، رییس مجلس در جمع‌بندی جلسه از دولت و به ویژه بانک مرکزی درخواست یک «برنامه مکتوب» برای مدیریت بازار ارز کرده است.

این در حالی است که مجلس پیش از این و در قالب اصلاح قانون بانک مرکزی به رییس کل این بانک «اختیار تام»برای مدیریت بازار ارز داده بود.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارایه کرده و وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

اما قالیباف در این جلسه از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده و گفته است: «ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد. بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارایه کنیم.

در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارایه گزارش اکتفا کرد، گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارایه شد. دوستان دولت باید به‌طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارایه کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به‌طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دایمی را به رییس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به‌طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

اظهارات رییس مجلس در جلسه با برخی از مسوولان اقتصادی دولت پس از آن صورت می‌گیرد که نرخ ارز در سال جدید دچار نوسان قیمتی شده و حالا در کانال ۶۴ هزار تومانی معامله می‌شود.

اتفاقی که بسیاری از کارشناسان و حتی تیم اقتصادی دولت آن را ناشی از «هیجانات زودگذر بازار» دانسته‌اند.

از طرف دیگر، در دو سال و نیم گذشته، نرخ تورم همواره بالای ۳۰ درصد و در بیشتر اوقات حتی بالای ۴۰ درصد بوده است.

چند روز پیش مرکز آمار گزارش تورم فروردین ماه امسال را منتشر کرد که مطابق آن نرخ تورم سالانه در این ماه ۳۸.۸ درصد اعلام شده است.

این نرخ تورم، کاهشی نسبی در مقایسه با نرخ تورم در اسفند ماه داشته، اما همچنان ایران در کنار آرژانتین و ترکیه، جزو کشورهایی با شدیدترین تورم در سراسر جهان قرار دارد.

از بازار خوراکی‌ها خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید

با اینکه رییس کل بانک مرکزی به تازگی در توجیه سیاست‌های پولی دولت عنوان کرده که«نرخ‌های بازار غیررسمی نقشی در تعیین قیمت کالاها ندارد.» اما از بازار خوراکی‌ها در ماه ابتدایی سال خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید.

چنانکه، در فروردین ماه، خوراکی‌ها با شوک قیمتی روبرو شده‌اند به‌طور مثال، تورم بخش سبزی و حبوبات فقط در یک ماه، نزدیک به ۹.۵ درصد بالا رفته.

یا انواع گوشت قرمز و سفید نزدیک به ۳ درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند. از سوی دیگر گزارش مرکز آمار ایران از رشد ماهانه قیمت‌ چند کالای خوراکی در مناطق شهری نشان می‌دهد کالایی مانند پیاز بیشترین جهش قیمت را در یک ماه اخیر داشته است.

پیاز در این یک ماه ۲۹.۵ درصد رشد قیمت داشته و پس از آن، شدیدترین گرانی خوراکی برای پرتقال است که تنها در یک ماه بیش از ۱۵ درصد گرانتر شده است.

در واقع هر سال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، صنایع مختلف درخواست‌های خود را برای «افزایش رسمی قیمت» به نهادهای بالادستی ارایه می‌کنند و دولت هم بعد از مدتی تن به خواسته تولیدکنندگان می‌دهد.

در آخرین تحولات، به تازگی انجمن تولیدکنندگان ماکارونی درخواست افزایش قیمت داده و گویا وزارت صمت با افزایش ۱۳ درصدی قیمت این کالا موافقت کرده.

ماکارونی جزو کالاهایی است که در یکی- دو سال گذشته جایگزین برنج در بسیاری از خانوارها شده و به همین دلیل افزایش قیمت این کالا، ‌اثر نامطلوبی در شرایط مصرف کربوهیدرات در خانوراها خواهد داشت.

اما این اتفاق فقط در صنایع غذایی رخ نمی‌دهد. در بازار کالای غیرخوراکی نیز تولیدکنندگان همواره پس از افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال قیمت جدیدی هستند که با فرمول هزینه-درآمد آنها جور در بیاید.

به‌طور مثال، ۲۸ فروردین ماه نامه‌ای به نقل از شرکت «یزدتایر» منتشر شد که در آن نسبت به مجوز افزایش قیمت ۳۳ درصدی محصولات این شرکت اطلاع‌رسانی شده بود.

در عین حال، گفته می‌شود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارایه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است.

چرخه‌ای که هر سال تکرار می‌شود. تولیدکنندگانی که به دنبال افزایش قیمت هستند و شهروندانی که به دلیل ثابت ماندن دستمزد و در واقع درآمد خود طی یک سال، سبد خرید خود را کوچک‌تر می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • قیمت تور لوکس استانبول در تابستان ۱۴۰۳ چقدر است؟