Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی فارس به کشت گندم آبی اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: با اقدامات به نژادی در دو سه اخیر بیش از ۷۰ درصد از بذر گندم گواهی شده مورد نیاز کشاورزان استان یعنی حدود ۵۰ هزارتن بذر از ارقام مختلف تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژمان، تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، وابسته مجموعه جهاد کشاورزی سالیانه چندین رقم گندم را معرفی می‌کند که از سوی بخش اجرا و زیر نظر کمیته فنی بذر استان این ارقام باید تکثیر پیدا کنند و درسطح انبوه تولید شوند که بتوانند در اختیار کشاورزان قرار بگیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: در سنوات اخیر ارقامی مانند بهاران، رخشان، طلایی، ترابی، برات و ستاره وارد چرخه بذر استان شدند که باعث می‌شود که اگر رقمی توسط بیماری‌ها مورد تهدید قرار گرفت و مقاومت آن رقم نسبت به بیماری‌هایی مثل زنگ شکسته شد، سایر ارقام تولیدی جایگزین شود.

او، افزود: هر رقمی که بخش تحقیقات رهاسازی می‌کند و در اختیار بخش اجرا قرار می‌دهد هم از نظر عملکرد و هم از نظر مقاومت به تنش‌های محیطی، آفات، بیماری‌ها برتری دارد.

پژمان، اضافه کرد: در دو سه سال اخیر با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور، تولید بذر گندم دیم مناسب اقلیم استان فارس نیز رقم خورده است که انتظار می‌رود تا دو سال آینده بخش عمده‌ای از بذر دیم مورد نیاز استان را تامین کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اظهار کرد: مسائل زراعی نقش بسیار بسزایی در شکوفا شدن ارقام بذری رهاسازی شده از سوی بخش تحقیقات دارند، و از اقدامات مهمی که باعث کاهش هزینه‌ها و ضایعات می‌شود، مکانیزه کردن کشت گندم است.

او با بیان اینکه هم اکنون در کشت گندم آبی به ضریب مکانیزاسیون ۷۳ درصدی رسید ه ایم، گفت: کارنده‌های داریم که می‌توانند بذر را در عمق و فاصله مناسب در زمین بکارند و بتوانیم محصول یکدست و یکنواختی را داشته باشیم.

پژمان با اشاره به اینکه توسعه کشت روی پشته یکی از فعالیت‌هایی است که از دو سال گذشته شروع شده و فصل نوینی را در کشت گندم رقم می‌زند، بیان کرد: این شیوه کشت کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب و بذر و افزایش بهره وری را به دنبال دارد، که علاوه بر آن به یکنواختی در سبز شدن محصول کمک می‌کند و یکنواختی در محلول پاشی و کاهش ضایعات ناشی از حرکت ماشین آلات در مزرعه را به دنبال دارد.

فعالیت ۶۷۰ شبکه پیش آگاهی در استان فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، تصریح کرد: در حال حاضر قریب به ۶۷۰ شبکه پیش آگاهی در سطح استان فعالیت و آفات و بیماری‌ها را رصد می‌کنند.

او، ادامه داد: حضور به موقع همکاران و کارشناسان در مزارع و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها باعث شد که پارسال هیچ گونه سن زدگی قابل توجهی که به کشاورزی خسارت اقتصادی وارد کند نداشته باشیم.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره وری گندم استان فارس بیماری ها کشت گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی به همت اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر بمناسبت گرامیداشت روز ملی گندم و نان، جشنواره پخت نان و غذا‌های نان پایه با مشارکت ۸۰ شرکت کننده از نانوایان، کشاورزان و اهالی روستا‌های این شهرستان برگزار شد.

علی نجفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود گفت: این جشنواره باهدف معرفی نان‌های باکیفیت سنتی، صنعتی و محلی و همچنین ترغیب خانواده‌ها برای استفاده نان‌های باکیفیت برگزار شد.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی