Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان پدافند غیرعامل کشور یک نگاشت نهادی مدرن برای همراه کردن مفاهیم دفاع با سیرتحول فناورانه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ یکی از مهمترین ویژگی‌ها که انسان را در مقایسه با سایر مخلوقات متمایز و برتر کرده و در مقاطع مختلف خلقت انسان را برای بقا یاری کرده است توانایی تطبیق‌پذیری در برابر شرایط گوناگون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین توانایی تطبیق پذیری در شرایط مختلف است که محرک انسان برای رشد و پیشرفت در طول حیات بشر شده است. به شیوه ای که انسان همواره به دنبال بهبود شرایط برای زندگی خود بوده است. اما جهان در سده اخیر دچار یک شوک فناورانه شده است و علم و دانش با یک جهش بسیار بزرگ، بر لبه‌های جدیدی از فناوری ایستاده است.

همزمان با پیشرفت‌های شگرف در علم و فناوری، دامنه تهدیدات نیز گسترش پیدا کرد و کشورهای ابرقدرت و سلطه‌گر در یک رقابت نفس‎گیر ابزارها، تجهیزات و حتی راهبردی‌های نظامی خود را توسعه دادند. در واقع شوک فناوری، بسیاری از مفاهیم و بنیادها را دچار تحول و دگردیسی کرده است و در این میان حوزه های تهدید، امنیت و دفاع نیز از این شوک فناورانه تاثیر پذیرفته‌اند. در همین راستا راهبردهای دفاعی نیز متناسب با تهدیدات، مفاهیم خود را به روزرسانی کرده است.

کشور عزیز ما ایران نیز که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه به جایگاه و نقش استراتژیک خود، همواره در معرض تهدیدات قرار داشته است با علم به تغییر رویکرد در تهدیدات، مفاهیم دفاعی نوینی را تعریف، تدوین و دنبال کرده است. این راهبردهای دفاعی برای تحقق، نیازمند الزامات دفاعی است تا بتواند برای امروز و فردای ایران امنیت و آرامش را به ارمغان آورد.

زمانی امنیت ملی به عنوان نبود تهدیدات سخت‌افزارانه تعریف می‌شد از این رو آسوده‌‏بودن از جنگ و تجاوز خارجی به معنای حفظ تمامیت ارضی کشور بود. اکنون امنیت در حوزه‌‌های اقتصادی، زیستی، تکنولوژی، سیاسی و اجتماعی چنان مهم شده‌‌اند که در رأس برنامه‌‎های دولت‌ها برای تأمین امنیت ملی قرار دارند.

خوشبختانه پیشرفت‌های کشورمان در صنایع دفاعی و نظامی، در سایه رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری و راهبردهای دفاعی کشور، توان بازدارندگی کشور را در سطح قابل قبولی قرار داده است. اما در کنار آن استکبار جهانی نیز بیکار ننشته و راهبرد خود را از سخت و نظامی به تهدیدات نرم و فرانرم تغییر داده است.

اهمیت و ضرورت ارتقای راهبردی های دفاعی در برابر تهدیدات نوین سبب شد تا با تدابیر دوراندیشانه مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز در دهه ۸۰، سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان یک رکن راهبردی در حوزه دفاع نوین در کشور تاسیس شود. سازمان پدافند غیرعامل کشور یک نگاشت نهادی مدرن برای همراه کردن مفاهیم دفاع با سیر تحول فناورانه بوده است. این سازمان در راستای ماموریت ها و تکالیف خود، مبتنی بر نوع و اهمیت تهدیدات، قرارگاه‌های عملیاتی پدافند سایبری، شیمیایی، پرتوی، زیستی و... را ایجاده کرده است که مسئولیت رصد تهدیدات مدرن CBRNE و ارتقای آمادگی تمام توان و ظرفیت کشوری و لشکری دفاع را برعهده دارند.

یکی از نمونه های بارز تهدیدات نوین که مجدد بر ضرورت تغییر راهبردهای دفاعی صحه گذاشت، شیوع ویروس کرونا بود. شیوع ویروس کرونا به عنوان یک رخداد از جنس تهدیدات زیستی بر این واقعیت مهر تایید زد که دیگر نمی‌توان صرفا امنیت یک کشور را ابزار کلاسیک دفاعی تامین کرد بلکه ساختارهای دفاعی جدیدی می بایست تشکیل شود تا بتواند در برابر تهدیدات مدرن واکنش نشان دهد. تجربه شیوع ویروس منحوس کرونا نشان داد تقریباً هیچ کشوری نتوانسته است هنوز توان دفاعی خود را در برابر این تهدیدات مدرن به سطح مطلوب برساند اما این اتفاق باید یک تجربه و درس عبرت باشد.

بحران کرونا با همه تلخی‌ها به ما درس‌های مهمی داد. اینکه ما باید توان انطباق‌پذیری و تاب آوری خود در شرایط بحران‌ها به ویژه بحران‌های مدرن را ارتقا دهیم و این وظیفه سنگینی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بخشی از آن را بر دوش مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور نهاده است.

محمد اسکندری، دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: پدافند غیرعامل پدافند غیر عامل پدافند سازمان پدافند غیرعامل کشور راهبردهای دفاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: تروریسم یکی از جدی ترین تهدیدات قرن بیست و یکم است

دوازدهمین نشست بین‌المللی عالی رتبه نمایندگان امنیتی که توسط شورای امنیت فدراسیون روسیه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود، از صبح روز چهارشنبه با قرائت پیام ویدیویی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی ویدئویی گفت: روش‌های تروریست ها روز به روز پیچیده‌تر و وحشیانه تر می شود و این یک بار دیگر با حمله تروریستی در تالار کنسرت کروکوس سیتی در نزدیکی مسکو نشان داده شد.

پوتین حفظ ارزش های معنوی را مهم ترین شرط تقویت حاکمیت کشورها خواند.

وی با تاکید بر اینکه تروریسم یکی از جدی ترین تهدیدات قرن بیست و یکم است اظهار کرد: هدف از حملات تروریستی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها نیز پشتیبانی می‌شود، تضعیف پایه‌های قانون اساسی و بی‌ثباتی دولت‌های مستقل است. سرویس‌های ویژه و سازمان های مجری قانون روسیه به کشف تمام جزئیات حمله تروریستی شرور در "کروکوس سیتی" ادامه می دهند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: سرویس‌های اطلاعاتی و ارگان های مجری قانون روسیه در حال شناسایی آمران، حامیان مالی و سازمان‌دهندگان حمله تروریستی در کروکوس هستند و هیچ یک از شرکت کنندگان در حمله تروریستی در کروکوس سیتی نباید از قصاص بگریزند.

وی هم‌چنین تاکید کرد که روسیه آماده همکاری نزدیک با همه شرکای علاقه مند در تضمین امنیت جهانی و منطقه ای است.

شایان ذکر است علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای شرکت و سخنرانی در این اجلاس به سن پترزبورگ سفر کرده است.

احمدیان روز سه‌شنبه در نخستین روز سفر به سن‌پترزبورگ، با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی جمهوری عراق دیدار کرد. هیأت اعزامی کشورمان با حضور فعال در نشست های جانبی این اجلاس؛ دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهم امنیتی در منطقه و جهان را تبیین و تشریح خواهند کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی هم‌چنین در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی پولکوو سنت‌پیترزبورگ اعلام کرد که در سخنرانی خود در جمع مقامات امنیتی کشورها و نیز نشست مرتبط با گروه بریکس، موضوعاتی همچون لزوم احقاق حق مردم فلسطین و جمهوری اسلامی ایران در برابر وحشی‌گری رژیم صهیونیستی مطرح خواهد گردید.

احمدیان خاطرنشان کرد:‌ این دو اجلاس از این منظر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است که وجه اشتراک آنها، تلاش برای تقویت نگاه چندجانبه‌گرایانه و مقابله با انحصار غربی در حوزه امنیت و دیگر عرصه‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص امنیتی منطقه و حوادثی که امروز در دنیا در حال وقوع است، از جمله مسأله فلسطین و ظلمی که به مردم غزه می‌شود و تجاوزهایی که رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران داشته است، نگاه ویژه‌ای به این اجلاس داشته و تلاش خواهیم نمود نگاه جمهوری اسلامی را در این اجلاس تشریح کرده و شرایطی را برای احقاق حق مردم فلسطین و جمهوری اسلامی ایران فراهم آوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید پاکستان بر توقف جنگ غزه و حل مساله فلسطین در اجلاس سازمان شانگهای
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • رابطه استراتژیک برای ارتقای امنیت مرزی
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • پوتین: تروریسم یکی از جدی ترین تهدیدات قرن بیست و یکم است
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور