Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@12:21:39 GMT

ثروت گازی خاورمیانه چشم شورون را گرفت

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۴۹۳۳

ثروت گازی خاورمیانه چشم شورون را گرفت

به گزارش اقتصادآنلاین از ایسنا، فاصله گرفتن مایکل ویرث، مدیرعامل شورون از فعالیت در آمریکا نشان می دهد که خاورمیانه وارد دوره جدیدی شده که بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی این منطقه را همزمان با افزایش تقاضا برای سوخت ارزانتر و پاکتر، ایده آل می کند.

در استراتژی جدید، انتظار می رود شورون قراردادهای گازی جدیدی در مصر، رژیم صهیونیستی و قطر منعقد کند و همزمان، هزینه روی اکتشاف شیل آمریکا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح در اقدام شورون در خرید ۱۱.۸ میلیارد دلاری شرکت آمریکایی نوبل انرژی در ماه جاری به خوبی منعکس شده است. شرکت نوبل انرژی حدود ۴۰ درصد سهم در میدان گازی لِویاتان در دریای مدیترانه دارد. قرارداد  مذکور به همکاری شورون با رژیم صهیونیستی منجر می شود که اخیرا در حال بهبود روابطش با برخی کشورهای عربی منطقه و عادی سازی روابط با آنهاست.

با این حال ریسکهای سیاسی و امنیتی منطقه ای که در سالهای اخیر مانع حضور برخی از شرکتهای انرژی غربی در خاورمیانه شده بود، همچنان وجود دارد. جنگ در سوریه و یمن همچنان ادامه دارد و تبعات رقابتهای منطقه ای نامعلوم مانده است. با وجود چنین ریسکهایی، شورون به تلاشهای سرمایه گذاری در سراسر این منطقه ادامه می دهد.

میدان لِویاتان و میادین دیگر نزدیک آن پتانسیل تبدیل شدن به نقاط مهم تامین سوخت منطقه ای را دارند. به گفته مدیرعامل شورون، این شرکت ممکن است گاز را به یک کارخانه LNG مصری ارسال کند و از آنجا گاز طبیعی مایع به اروپا یا آسیا صادر شود.

کشورهای اروپایی و آسیایی به سمت گاز، انرژی خورشیدی و بادی پیش رفته و از زغال سنگ و نیروی هسته ای فاصله می گیرند. انتظار می رود تقاضای جهانی برای گاز تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۱.۵ درصد رشد کند و این رشد عمدتا با تقاضا از سوی چین و هند هدایت می شود. در مقابل مصرف نفت که سال گذشته ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود، ممکن است به پیک خود رسیده باشد و امسال به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند که پایینترین میزان مصرف در هفت سال اخیر است.

بر اساس گزارش رویترز، خاورمیانه یک سوم از نفت و یک ششم از گاز طبیعی جهان را تولید می کند و همواره علاقه شرکتهای نفتی خارجی را به خود جلب کرده است. طبق آمار شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، شورون نفت و گاز کمتری در این منطقه در مقایسه با سایر شرکتهای بزرگ خارجی تولید می کند اما تنها غول نفتی است که مدت ۷۰ سال حضور برجسته ای در عربستان سعودی داشته و روابط خوبی با دولتهای منطقه حفظ کرده است.

شورون هزینه در بزرگترین میدان شیل آمریکا را امسال نیمی کاهش داده و به حدود دو میلیارد دلار رسانده است. این شرکت تا سپتامبر تنها چهار دکل حفاری فعال در منطقه پرمیان باسین داشته است که کمتر از ۱۶ دکل در مارس است.

پربیننده ترین آرایش اقتصاد ایران پس از انتخابات آمریکا/ نفت همچنان بر لبه پرتگاه سقوط سهم ۶۰درصدی عراق از بنزین صادراتی ایران صادرات نفت ایران به چین۲۶درصد افزایش یافت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زغال سنگ گاز طبیعی بازار انرژی شورون ذخایر گاز قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا از چین خواست برای کاهش تنش ها در خاورمیانه اقدام کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد که چین می تواند برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه نقش ایفا کند تا از دامن زدن به درگیری در این منطقه جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه آمریکا، که در پکن به سر می برد، افزود: درباره اقدامات خطرناک پکن در دریای چین جنوبی با مقامات این کشور گفتگو کردیم.

بلینکن در ادامه تاکید کرد که تعهدات دفاعی آمریکا در قبال فیلیپین همچنان جدی است.

وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه وارد چین شد.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در کمتر از یک سال گذشته است. شانگهای اولین مقصد بلینکن در سفر خود به چین است.

بنا به گزارش های رسانه ای، وزیر خارجه آمریکا با هدف افزایش فشار بر پکن در موضوعات مختلف از جمله حمایت این کشور از روسیه راهی چین شده است.

کد خبر 6089080

دیگر خبرها

  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع آوری می شوند
  • این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند
  • جمع‌آوری مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی
  • مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح