Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@05:36:17 GMT

اصلاح قیمت‌ها در بازار شوینده‌ها

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۵۳۲۰

اصلاح قیمت‌ها در بازار شوینده‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از ابتدای امسال در چندین نوبت شاهد تغییراتی در نرخ انواع شوینده‌ها و محصولات بهداشتی بودیم و از شهریورماه زمزمه افزایش رسمی قیمت این کالاها بلندتر شد. با این حال افزایش نرخ این محصولات با توجه به رشد مصرف آنها به‌دلیل شرایط خاص کشور به‌دلیل شیوع کرونا تا همین چند روز پیش از سوی سازمان حمایت مورد تأیید قرار نگرفته بود تا اینکه شنبه، 3آبان، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اعلام کرد؛ این افزایش قیمت با تأیید سازمان حمایت به‌طور رسمی از چند روز آینده اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس مصوبه انجمن صنایع شوینده و بهداشتی قیمت ۶محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان و شیشه‌پاک‌کن ۴۰درصد افزایش یافته و دیگر اقلام شوینده و بهداشتی نیز افزایش قیمت ۳۰درصدی خواهند داشت.

گرانی مواداولیه

شیوع کرونا در کشور از اسفند سال گذشته به سرعت مصرف مواد شوینده را بالا برد و بازار را از برخی محصولات خالی کرد. با این حال با مدیریت صحیح بازار جز یکی‌دو‌ماه اولیه و آن هم در برخی اقلام هیچ‌گاه کمبودی در بازار مشاهده نشد اما این به‌معنای آن نبود که هیچ مشکلی وجود ندارد. افزایش قیمت مواداولیه تولید همچون سایر بخش‌ها هزینه تولید مواد شوینده را نیز بالا برد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه تولید شوینده‌ها را نیاز به واردات الکل چرب اعلام می‌کند و می‌گوید: الکل چرب، یکی از مواد لازم برای تولید ماده اولیه مورد نیاز محصولات شوینده است که باید در پتروشیمی‌ها فرآوری و به واحدهای صنایع شوینده تحویل داده شود اما این ماده وارداتی است و افزایش نرخ ارز هزینه بالایی برای واردات این ماده روی دست تولیدکنندگان قرار می‌دهد. 

بختیار علم بیگی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون پتروشیمی شازند، الکل چرب را فرآوری می‌کند و در اختیار صنایع شوینده قرار می‌دهد، اما چون خودش حاضر نیست این ماده را وارد کند تولیدکنندگان باید آن را با یورو ۳۲ تا ۳۵هزار تومانی به کشور وارد کنند و برای فرآوری در اختیار این شرکت قرار دهند تا بتوانند آن را به‌صورت فرآوری شده دوباره تحویل بگیرند. به گفته رئیس انجمن صنایع شوینده، الکل چرب سهم ۶۵ تا ۷۰درصدی در قیمت تمام‌شده مواد شوینده دارد و این در شرایطی است که علاوه برافزایش قیمت ارز، دیگر هزینه‌های تولید نیز از ابتدای امسال به‌شدت رشد داشته، ادامه تولید با قیمت‌های قبل به زیان شدید تولیدکنندگان منجر شده تا جایی که تعداد زیادی از آنها ادامه کار را غیرممکن می‌دانستند.

در ۶‌ماه نخست امسال قیمت مواداولیه مورد نیاز وابسته به پتروشیمی‌ها و دیگر تولیدکنندگان دولتی افزایش بسیاری یافته و نرخ ارز مورد نیاز برای سفارش واردات مواداولیه افزون بر ۱۵۰درصد رشد داشته است. اگر مواردی همچون افزایش حقوق کارگران و کرایه‌های حمل‌ونقل را به این ارقام اضافه کنیم، با رشد قیمت‌های به‌مراتب بالاتری در امر تولید مواجه خواهیم بود.

افزایش قیمت نصف، درخواست تولیدکنندگان بود

علم‌بیگی با اشاره به افزایش بیش از 150درصدی هزینه‌های تولید برای شرکت‌های تولیدی می‌گوید: قیمت مواداولیه مورد نیاز واحدها که درشرکت‌های وابسته به دولت تامین می‌شود تا امروز 2برابر شده و پتروشیمی‌ها پلی‌اتیلن و دیگر مواداولیه مورد نیاز تهیه مواد شوینده را با قیمت بسیار بالایی در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار می‌دهند، اما بیشترین فشار را ارز روی تولیدکنندگان وارد می‌کند، ارز نیمایی از 9هزار تومان به 28هزار تومان رسیده و در شرایطی که تامین ارز به دشواری انجام می‌شود ادامه کار با تثبیت قیمت‌های قبلی برای تولیدکنندگان امکان نداشت. به گفته این فعال صنفی، افزایش قیمت مورد نظر تولیدکنندگان دوبرابر میزان کنونی و چیزی در حدود 80درصد بود که با لحاظ کردن مصوبات ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان به ادامه تولید با افزایش 30 تا 40درصدی قیمت‌ها موافقت کردند.

کمبود نداریم

به‌گفته کارشناسان و مسئولان حوزه تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی، ایران در زمینه ساخت اقلام شوینده مثل انواع شامپوها، صابون‌ها و مواد شست و شوی ظرف و لباس نه‌تنها هیچ‌گونه وابستگی‌ به واردات ندارد بلکه محصولات تولیدی ایران به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود و در برخی محصولات دیگر نیز توان تامین بازار داخلی تا بیش از 80درصد وجود دارد. با وجود افزایش بیش از 30درصدی مصرف مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از ابتدای شیوع کرونا بازار داخلی تاکنون با کمبود نگران کننده‌ای روبه‌رو نبوده و امروز نیز به‌نظر نمی‌رسد درصورت تامین مواداولیه، مشکلی در بازار و توزیع ایجاد شود. به‌گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی ایران، ظرفیت تولید محصولات بهداشتی و شوینده تا 2.5برابر میزان کنونی است و درصورت نیاز و دسترسی به مواداولیه این توان در واحدهای تولیدی وجود دارد که بازار را تا 2برابر میزان کنونی پوشش دهند.

قیمت‌های کنونی

 به‌رغم توان بالای تولید داخل، بخشی از بازار داخلی در زمینه محصولات شوینده با کالاهای خارجی تامین می‌شود که بدون نیاز به مصوبه‌ای خاص، به‌دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه بر شدن واردات رسمی و غیررسمی از ابتدای امسال قیمت‌شان 2 تا 3برابر شده است. از میان اقلامی که با مصوبه جدید انجمن صنایع شوینده افزایش قیمت خواهند داشت، قیمت مایع ظرفشویی در بازار و سوپرمارکت‌ها چیزی بین 8 تا 9هزار تومان برای محصولات داخلی تا 150هزار تومان برای قرص‌های مخصوص ماشین ظرفشویی که وارداتی هستند متفاوت است. 

بسته‌های 500گرمی پودر ماشین لباسشویی بین 6هزارو500 تا 9هزارو500تومان قیمت دارند، هر قالب صابون از 3هزارو500تومان برای انواع ایرانی تا بیش از 25هزار تومان برای خارجی‌ها یا محصولات تحت لیسانس تولید داخل به فروش می‌رسد و قیمت برندهای مختلف مایع دستشویی هم در وزن‌های 500گرمی چیزی بین 11 تا 15هزار تومان است. خمیر دندان از 5هزارتومان برای ایرانی‌ها تا بالای 80هزار تومان برای برندهای خارجی متغیر است.

پربیننده ترین فعالیت کدام شغل‌ها از فردا ممنوع است؟ کدام صنوف تهران از امروز تعطیل است؟ کاهش فروش ۸۰درصدی بازار مبل قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به مرز ۱۴۰هزار تومان رسید گرانی مرغ به دلیل دو نرخی شدن نهاده‌ها است/ ضرورت تفویض اختیارات شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ ارز قیمت ارز محصولات شوینده شیوع کرونا مواد شوينده قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت انجمن صنایع شوینده شوینده و بهداشتی مواد شوینده افزایش قیمت مورد نیاز الکل چرب قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش داد.

سال گذشته در نیمه اسفند ماه هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۲.۸۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، هویج ۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۱۹.۸۰۰، سیب زمینی ۱۵.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۱۵.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۴.۸۰۰ تومان بود.

این قیمت‌ها از اواخر فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرده و به این ترتیب هر کیلو گرم گوجه فرنگی در خرده فروشی‌های سطح شهر بین ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، سیب زمینی ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در کمتر از دو ماه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار صیفی‌جات هستیم که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در این خصوص به مهر گفت: قیمت‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر دارای یک نرخ متعارف بوده و سود آن مشخص است. فروشندگان نمی‌توانند از سود متعارف تعریف شده افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در میوه فروشی‌های سطح شهر با موضوع گران فروشی مواجه نیستیم بلکه با گرانی محصولات رو به رو هستیم، افزود: گرانی نیز از مبدا رخ می‌دهد. اگر خرده فروشی مبادرت به فروش محصولات با قیمت نامتعارف کند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

کارگر عنوان کرد: افزایش قیمت عمده فروشی‌ها منجر به افزایش صیفی‌جات شده زیرا فروش در اتحادیه بار با قیمت و سود مشخص نبوده و عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند.

این فعال بازار میوه و صیفی‌جات توضیح داد: تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج به وجود می‌آورد و در برخی مقاطع زمانی بدون دلیل موجه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کارگر با گلایه عنوان کرد: در حال حاضر نرخ محصولات در میدان بارفروشان در ساعت‌های مختلف، متفاوت است در حالی که نه زمان عرضه مشخص است و نه قیمت‌ها؛ اینکه مثلاً عنوان شود از ساعت ۲۲ تا ۸ محصولات با نرخ مصوب عرضه شود. بنابراین قیمت‌ها در بارفروشان ساعت ۱۶ یک قیمت است، ساعت ۱۸ یک نرخ دیگر و همین قیمت‌ها در ساعت ۲۲ تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی‌جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی را مربوط به قیمت محصولات در مبدا بارفروشان اعلام کرد و گفت: اما شهروندان در صورت مشاهده هر نوع گران فروشی در سطح خرده فروشی‌های شهر، با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را اعلام دهند تا با افراد خاطی برخورد شود. ‌

کد خبر 6090097 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ قیمت ساینا و شاهین در بازار
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است