Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-سنگ قبرهای مخدوش شده در آرامگاه رویان که با نظر هیأت امنا تصویر بانوان با رنگ از روی آن‌ها پاک شده بود توسط شهرداری رویان به حالت اولیه برگردانده شد.

پس از انتشار گزارش اعتراض شهروندان به حذف تصویر بانوان از سنگ مزار در آرامگاه رویان توسط هیأت امنای مسجد جامع رویان و بازتاب گسترده آن در سایر رسانه‌ها، صبح امروز شهرداری رویان نسبت به بازگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار رویان ظهر امروز و پس از برگزاری جلسه مشترک با اعضای شورای شهر، مدیر اوقاف شهرستان نور و اعضای هیأت امنای مسجد و آرامگاه رویان، از اصلاح شدن سنگ قبرهای مخدوش شده خبر داد و گفت: در جلسه امروز مشخص شد که این اقدام یک تصمیم شخصی توسط یکی از اعضای هیأت امنا بود که بدون هماهنگی انجام شد.

جعفر حسین‌زاده اظهار کرد: امروز صبح طی هماهنگی با اداره اوقاف شهرستان رنگ از روی تصاویر حکاکی شده پاک شد و سنگ قبرها به حالت اولیه بازگشت.

وی درباره برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این اقدام با نظر شخصی در آینده نیز خاطرنشان کرد: برای ما اولویت نخست این بود که با برگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه در اولین فرصت از خانواده‌ها دلجویی و عذرخواهی کنیم که خوشبختانه این کار انجام شد. برای پیشگیری از این اتفاق یا حک شدن و نشدن تصویر بانوان روی سنگ قبرها در این آرامگاه باید در آینده با نظر اداره اوقاف و بر اساس مقررات شرعی و عرفی پروتکل یا اساسنامه‌ای تبیین شود تا شاهد تکرار این اتفاق نباشیم.

شهردار رویان افزود: با توجه به وجود یک بقعه متبرکه در محوطه آرامگاه، تولیت محدوده با اداره اوقاف شهرستان است و تصمیم‌گیری در مورد این آرامگاه باید با نظر اوقاف انجام شود.

اجازه گرفتیم

با این که شهروندان رویان و برخی از اعضای خانواده‌های متوفیانی که تصویر سنگ قبر درگذشتگان‌ آن‌ها با رنگ پوشانده شده بود می‌گویند این اقدام بدون اطلاع به آن‌ها انجام شده، اما یکی از اعضای هیأت امنای مسجد جامع و آرامگاه رویان تأکید می‌کند که پیش از این اقدام به خانواده‌ها اطلاع داده شده است.

جعفر رستگار با بیان این که باید در هر اقدامی مسائل شرعی را مد نظر داشته باشیم، گفت: این عکس‌ها بدون هماهنگی با هیأت امنا روی سنگ قبر حک شده بود. با این حال هیأت امنا برای پاک کردن آن‌ها از خانواده‌ها اجازه گرفت. حتی در نماز جماعت اعلام شده بود که قرار است این کار انجام شود.

وی افزود: ما معتقدیم که کار خلاف شرع انجام ندادیم، اما به فرض هم اگر اشتباهی انجام شده باشد نباید این اشتباه را به نام دین و انقلاب تمام کرد. اگر اشتباه است باید به پای فردی که انجام داد نوشته شود. این که چنین تنشی ایجاد شود به صلاح کشور و دین نیست.

عضو هیأت امنای آرامگاه و مسجد جامع رویان با اشاره به بازگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه خاطرنشان کرد: هدف ما در نظر گرفتن برخی مسائل شرعی و پیشگیری از بعضی از ناهنجاری‌ها در آینده است. درست است که این تصاویر مشکل شرعی نداشتند، اما اگر حک کردن تصاویر بانوان باب شود و در آینده عکس درگذشتگان جوان بدون رعایت مسائل شرعی و حجاب اسلامی روی سنگ قبر حک شود اشکال دارد.

رستگار افزود: شاید بعضی افراد نگاه درستی به تصویر این درگذشتگان نداشته باشند. این موضوع برای میت هم گناه است. بازماندگان باید به فکر کارهایی برای اموات‌شان باشند که به کار آخرت درگذشتگان باشد. این مسائل ظواهری هستند که هیچ اهمیتی ندارند. در دین ما تأکید شده که برای درگذشتگان خود نماز بخوانید، روزه بگیرید، صدقه بدهید و خیرات کنید. این مسائل هستند که باید روی آن‌ها حساس باشیم.

اشتباه شخصی

با وجود رفع اثر اقدام انجام شده در آرامگاه رویان، برخی شهروندان معتقدند که ممکن است این اقدام باز هم تکرار شود. اما فرماندار شهرستان نور از تذکر به فردی که چنینی تصمیمی را اجرایی کرد خبر داد و گفت: این موضوع یک خطای فردی بود که به شخص مورد نظر نیز تذکر داده شد. با توجه به این که در محوطه بقعه امامزاده دارد و زمین‌ آرامگاه نیز وقفی است، تولیت محدوده بر عهده اداره اوقاف است. بنابراین تصمیم‌ها نیز باید با نظر اوقاف گرفته شود و یک شخص نمی‌تواند نظر سلیقه‌ای خودش را اعمال کند.

علی شادمان با اشاره به رفع اثر از روی سنگ قبرها اظهار کرد: هیچ دستوری مبنی بر اجرای این کار صادر نشده بود و نباید این اقدام را به پای دین یا نظام نوشت. کما این که می‌بینیم در هیچ آرامگاهی تا کنون شاهد این اتفاق نبودیم.

وی با اشاره به واکنش رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به این موضوع و پوشش گسترده موضوع در رسانه‌های خارجی خاطرنشان کرد: مسائل بسیار مهم‌تر و بزرگتری برای پرداختن در این رسانه‌ها وجود دارد. چرا نقض حقوق بشر در کشورهای خودشان یا بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی دولتمردان خود را برجسته نمی‌کنند؟ این که یک موضوع ناشی از خطای فردی را به این شکل بزرگنمایی می‌کنند نشان دهنده این است که به دنبال آسیب زدن به نظام هستند.

نماینده عالی دولت در نور تصریح کرد: امیدواریم این مسائل جزئی که گاهی در جامعه پیش می‌آیند به واسطه تقویت ارتباط بین فعالان رسانه‌ای و مردم با مدیران، پیش از برجسته شدن و هزینه ایجاد کردن برای نظام حل و فصل شوند.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اعضای هیأت امنا آرامگاه رویان اداره اوقاف هیأت امنای خانواده ها رسانه ها انجام شد روی سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز نحس وجود دارد؟

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی که در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد،به شرح حکمت ۱۳۱ نهج البلاغه پرداختند و بیان داشت: در کلمه ۱۳۱ وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است که در آن کلمه وجود مبارک حضرت فرمودند که یک عده‌ای دنیا را مذمت می‌کنند و من درباره دنیا و احکام و حِکَم دنیا باید با شما سخن بگویم. «وَ قَالَ ع وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا یَذُمُّ الدُّنْیَا أَیُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْیَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا [الْمُنْخَدِعُ‏]الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِیلِهَا»؛ آیا دنیا را مذمت می‌کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره‌ای نبردی.

وی افزود: رسم عده‌ای است که روزگار و دنیا را بد می‌گویند، در کلمات عده‌ای از بزرگان هم هست، اما اینها متوجه اند که چه می‌گویند. نمی‌گویند دنیا بد کرده است، می‌گویند دنیا داری است که حوادث تلخی واقع می‌شود. اصل جریان این است که دنیا ظرف است مثل آخرت. آخرت ظرف است مثل دنیا. در آخرت بهشت است و جهنم است و سعادت، تلخ‌کامی و خوش کامی. هم در آخرت انسان محصول کار خود را می‌بیند، چه زیبا چه زشت و هم در دنیا محصول کار خود را می‌بیند. ظرف از آن جهت که ظرف است هیچ تقصیری ندارد.

معظم له ابراز داشت: یک سلسله حوادثی مربوط به نظام هستی است که اگر فلان ستاره با فلان ستاره در فلان مقطع نزدیک بشوند این می‌شود سعد، یا می‌شود نحس. آن یک حساب عالمانه دارد، این یک امر علمی است، برای اینکه به زمان برنمی گردد، برای آن آثار هم دستور دادند که حتی در فلان روزی که قمر در عقرب است، گفتند صدقه بدهید یا دعا هست و امثال ذلک، این مشکل را حل می‌کند، اما اینکه برخی می‌گویند امروز روز نحسی بود چنانکه یکی از اصحاب خدمت وجود مبارک امام دهم رسید و فرمود امروز خیلی روز سختی بود، روز نحسی بود، فلان جا لباسم پاره شد، فلان جا پایم آسیب دید! فرمود چرا به روز می‌گویی روز بدی است؟ این روز زمان است، در این زمان خیلی‌ها کار خوب کردند، خیلی‌ها هم کار بد کردند. خیلی‌ها هم کامیاب شدند، خیلی‌ها هم متضرر شدند. ظرف چه کاری به مظروف دارد؟ حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می‌کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است.

وی اظهار کرد: پس روزگار از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی‌توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست. محصول کار خود آدم است. در آخرت بهشتی است که محصول کار آدم است. جهنمی است که محصول کار آدم است. در دنیا هم سعادتی است که محصول کار آدم است و شقاوتی است که محصول کار آدم است؛ بنابراین دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد.

آیت الله جوادی آملی گفت: هر کس از این دنیا می‌تواند ره‌توشه برای آخرت بگیرد. اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از درست رفتاری و درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می‌بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می‌کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان‌ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها.

وی در پایان اظهار  داشت: دنیا از آن جهت که مخلوق ذات اقدس الهی است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است. انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد.

منبع:خبر حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • افزایش ۲۰ درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان
  • روز نحس وجود دارد؟
  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • اینفوگرافیک/ حاشیه جلسه امروز هیأت دولت
  • عکس/ اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران - ۵ اردیبهشت
  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل