Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@03:19:34 GMT

پیشتازی جوانان در میدان موسیقی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۹۹۳۹

پیشتازی جوانان در میدان موسیقی

ازاسفند ماه 98 تا به امروزحدوداً 8 ماهی است که برنامه‌های فرهنگی وهنری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دچار تغییرات ناخوشایندی شده و دراین مدت زمان حوزه‌های سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی تلاش کردند به‌صورت کج دارومریز خود را سرپا نگاه دارند.

 اما در بخش موسیقی شرایط کمی متفاوت تر است، متوقف شدن کنسرت‌ها واستقبال اندک از اجراهای آنلاین فرصتی به‌وجود آورد تا هنرمندان ژانرهای مختلف موسیقی به تولید آلبوم و تک آهنگ بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل توجه حضور پرتعداد چهره‌های جوان دربخش تولید است حتی برخی ازاین افراد برای نخستین بارآلبوم یا تک آهنگ منتشرمی کنند که البته دربخش موسیقی سنتی و موسیقی پاپ این حضور پررنگ‌تر است تا آنجا که تعداد تک آهنگ‌های انتشار یافته جوان ترها به نسبت هنرمندان قدیمی بیشتر بوده، گویا هنرمندان پیشکسوت و با تجربه همچنان آهسته و پیوسته درحرکت هستند.

فرصت بهتر برای نسل جوان
 امیر اثنی‌عشری ازخوانندگان نسل جوان موسیقی سنتی ایران است که در دوران کرونا توانسته مجوزانتشارآلبوم «زخم نهان» را دریافت کند. این اثر دوسال گذشته با اجرای گروه موسیقی «شبروان» به سرپرستی و آهنگسازی آرش کاوسی درتالار رودکی اجرا شد. او درباره حضور و گرایش جوانان به موسیقی سنتی بویژه دراین ایام بیان کرد: «تعطیلی کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری در دوران کرونا فرصتی به‌وجود آورد تا اهالی موسیقی تمرکز و انرژی بیشتر و بهتری برای تدریس آنلاین وضبط آلبوم و انتشار تک آهنگ داشته باشند. اما درباره استقبال نسل جوان موسیقی ازاین فرصت به‌دست آمده باید بگویم حتی اگر شیوع این بیماری هم نبود، با توجه به حجم گسترده حضور جوان‌ها در آموزش موسیقی و هزینه بالای کنسرت‌ها و همچنین نبود امکاناتی برای عرضه، طبیعتاً تمایل بیشتر به سوی تک ترک و انتشار آلبوم خواهد بود و فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی افتاده است و در بخش تولید افزایشی به‌وجود آمده باشد و دلیل آن را بیشتر در کمبود‌هایی می‌بینیم که به آن اشاره شد.
اثنی‌عشری در24 سالگی و در گروه شیدا توانست مدت زمانی درکنار زنده یاد محمدرضا لطفی همکاری داشته باشد. او استقبال خوب جوانان دربخش موسیقی سنتی را نشان از تربیت درست استادان نسل گذشته می‌داند که توانسته‌اند دین خود به موسیقی را بدرستی ادا کنند و افرادی را تربیت کرده‌اند که حاصل کارشان در آلبوم‌های موسیقی که منتشرمی شود، شنیدنی است. این خواننده ضمن تأکید برتشویق نسل جوان به ادامه این مسیر و همچنین حجم بالای مجوزهای صادر شده در چند ماه اخیر برای آلبوم‌ها و تک ترک‌ها توسط جوان تر‌ها افزود: «درباره میزان استقبال و تمایل به انتشار آثار نباید قضاوت عجولانه‌ای داشت بلکه باید منتظرماند تا به بازارموسیقی برسند چرا که صدور مجوزدلیلی برخوب بودن یا بد بودن کارنیست ونمی توان درباره کیفیت آن ارزیابی کلی داشت.اما اینکه جوان‌ها به موسیقی ایرانی گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند قابل اعتنا و ارزشمند است و باید آن را به فال نیک گرفت و اگر بزرگترها یا کسانی که سن وسال بیشتری دارند در این بخش فعالیت کمتری دارند به عقیده من این بزرگواران هم در فکر تولید کارهای موسیقی هستند و قطعاً اتفاقات متفاوتی که در حال حاضر پیش آماده باعث شده حتی انتشارآثار آنها هم به تعویق بیفتند. به شخصه دو آلبوم آماده انتشاردارم که مجوزهای آن گرفته شده اما به‌دلیل موضوعات اجتماعی، اقتصادی وحتی سیاسی انتشار این کارها به تعویق افتاده وناشران آثارموسیقی نگرانند دراین شرایط این کارها کمترشنیده شود یا فروش پایینی داشته باشد و برهمین اساس همچنان منتظر فضا وشرایط بهتری هستند.
اثنی‌عشری درباره توجه و تشویق جوانان به موسیقی سنتی اظهارکرد: «مهم‌ترین موضوع برای ترویج وتشویق نسل امروز به شنیدن موسیقی خوب، در اختیار داشتن رسانه و تریبون‌هایی از سوی صداوسیما و ساختن برنامه‌های مستقل برای موسیقی ایرانی است. یعنی وظیفه رسانه ملی این است که هم موسیقی خوب به گوش مردم برساند و هم سازهای ایرانی را برای مردم به نمایش بگذارد؛ یا حتی دراین شرایط برگزاری کنسرت‌های آنلاین به‌صورت نیم بها یا رایگان برای مردمی که امکانات یا دسترسی کمتری دارند یا هنرمندان جوانی که کارهای آماده اجرا داشته اما امکانات آن را ندارند می‌تواند بسیارتأثیرگذار باشد به‌دلیل اینکه امروز صدای غالبی که از موسیقی درجامعه شنیده می‌شود ارتباط کمتری با فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی دارند و درواقع آثاری است که از جهت شعر و موسیقی کیفیت پایین‌تر و در عین حال تقاضای بیشتری دارد و طبیعی است مردم به سراغ کارهایی می‌روند که شبانه روز از رسانه‌های فراگیر و شبکه‌های اجتماعی می‌شنوند.»
به موسیقی احترام بگذاریم
اما شهاب اکبری ازآهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی پـــــاپ براین نظراست در دورانـــــــــی که این بیماری گســــــــترش یافته، تعداد آلبوم‌هایی که به بازارموسیقی رسیده حتی بسیارکمتر ازگذشته است. او دراین باره گفت: «آمار پخش چه درموسیقی پاپ یا دیگر ژانرهای موسیقی بسیار کاهش پیدا کرده واگر مجوزی هم صادرشده بیانگر انتشاراین موزیک‌ها نخواهد بود. به‌عنوان مثال خود من دراین دوران کارهای بسیاری ساخته‌ام اما منتظرم ببینم این وضعیت چه زمانی درست می‌شود آیا کنسرت‌ها راه‌اندازی خواهد شد یا خیر! چرا که فعالیت موسیقی درایران بویژه در بخش موسیقی پاپ با برگزاری کنسرت تغذیه می‌شود و اگر کنسرتی متوقف شود به معنای توقف چرخه موسیقی است.» اکبری براین نظر است اشتیاق و حضورجوانان دربخش تولید موسیقی پاپ بسیار زیاد است اما باید مسئولان نگاه جدی تری به این بخش داشته باشند: «بویژه حضور افرادی چون مهرداد جم که در یک مدت زمان کوتاه به این موسیقی وارد شدند و مجوز گرفتند و براحتی مهاجرت می‌کنند. بهتر ازمسئولان ارشاد سؤال شود این مجوز‌ها چگونه صادرمی شود؟ آیا دراین بخش غربالگری صورت می‌گیرد؟ برای من بسیار عجیب است با توجه به حساسیت‌های کارشناسان بخش شعر و ترانه در دفتر موسیقی که حتی در برخی مواقع مجبور به تغییراتی درترانه‌ها هستیم، درمقابل افرادی دراین حوزه مجوز می‌گیرند و کنسرت می‌گذارند که بسیارجای تعجب است و بعد آن ممنوع کار می‌شوند. من براین نظرم فعالیت در حوزه موسیقی حرمتی دارد که باید رعایت شود و به آن احترام گذاشت و همان‌طور که قوانین کشور را رعایت می‌کنیم و برای آن فرهنگ‌سازی شده، در حوزه فرهنگ و هنر بویژه موسیقی هم این قوانین باید رعایت گردد و استانداردهای لازم در موسیقی مورد توجه قرار گیرد. یک زمان معیار یک خواننده برتر صدای خوب بود اما امروز شخصیت هنری هم مورد اهمیت و توجه است.»

مجوز به روایت آمار

طبق آنچه  دفترموسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هرهفته منتشرمی کند، تنها اقبال این دوران همان توجه بر بخش تولید آثار موسیقی بوده است. درشش ماهه نخست امسال یک هزار و695 تک آهنگ، 135 اثر تصویری یا نماهنگ، 159 آلبوم مجوز انتشار گرفتند که دربخش موسیقی سنتی 48 آلبوم و 91 تک آهنگ، در موسیقی پاپ 46 آلبوم و1212 تک آهنگ، در موسیقی کلاسیک 14 آلبوم و 39 تک آهنگ، درموسیقی نواحی 10 آلبوم و 53 تک آهنگ، دربخش تلفیقی 39 آلبوم و 292 تک آهنگ و درموسیقی کودک 2 آلبوم و 8 تک آهنگ مجوزانتشاردریافت کرده‌اند، این آماردرمقایسه با مجوزهای سال گذشته دفترموسیقی تأکیدی بر افزایش چشمگیر و استقبال هنرمندان از این فرصت به‌دست آمده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: موسیقی سنتی بخش موسیقی موسیقی پاپ بخش تولید نسل جوان کنسرت ها تک آهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۹۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد

به گزارش خبرنگار استانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی از ۳۰ جوان برتر استان همدان در ده حوزه مختلف در قالب جشنواره جوانان برتر ایران زمین با عنوان "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" تجلیل بعمل آمد.

در این مراسم علیرضا صفاریان عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان نفر برتر جشنواره جوان ایرانی در بخش قران و خادم اهل بیت انتخاب شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این مراسم افزود: جوانانی که امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرند بر اساس دستورالعمل اعلامی وزارت ورزش و جوانان در قالب یک کارگروه، مشخصات آن‌ها واصل شد و در شورای داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و برترین‌های آن‌ها معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی با تقدیر از حمایت‌های استاندار همدان از حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲ گفت: با حمایت دکتر قاسمی فرزاد و تلاش و پیگیری همکاران، سازمان‌های مردم نهاد و هیأت‌های ورزشی سال ۱۴۰۲ سال پرباری برای ورزش و جوانان استان بود.

علی حقیقی تصریح کرد: این جشنواره در ۱۰ سرفصل برگزار و ۱۸۹ نفر در استان همدان آثار و مدارک خود را به جشنواره ارسال کردند و در نهایت داوری نفرات زیر نظر ۶۴ داور در تهران صورت گرفت و ۳۰ نفر برتر انتخاب شدند.

گفتنی است جشنواره "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" با هدف زمینـه‌سازی بـرای توسعه ارزش‌های متعالی و روحیـه فداکاری و ایثار، خلاقیت، افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده، تقویت ایمان، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی، ایجاد زمینه‌های مشارکت در محورهای فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی، حمایت از فعالیت‌های هویت‌آفرین، تقویت روحیه تحقیق، ابداع و ابتکار، الگوسازی منـاسب، شناسـایی و ارزش‌نهادن به اندیشه‌های سازنده جوانان ایـران اسلامی برگزار شد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229269 برچسب‌ها باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران دانشگاه آزاد همدان همدان جوانان نخبه جوان گرایی

دیگر خبرها

  • دعوت از دو بانوی جوان کبدی کار قم به اردوی تیم ملی
  • جوانان راگبی استان قم بر سکوی سوم ایستادند
  • جذاب‌ترین قابلیت استوری اینستاگرام رونمایی شد
  • جدیدترین و جذاب ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام
  • جدیدترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام + عکس
  • جدیدترین و جذاب ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام | عکس
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد
  • حضور پیشکسوتان تیم ملی فوتبال در اردوی آزادکاران جوان
  • تمام آنچه می‌خواستم روی پرده است/ نتیجه اعتماد به فیلمسازان جوان
  • حسرت هفته سهم بازیکن جوان پیکان (عکس)