Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:47:38 GMT

مشکلات دو روستایی مراش و ایالو همچنان پابرجا است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۲۹۰۱

مشکلات دو روستایی مراش و ایالو همچنان پابرجا است

ایسنا/زنجان دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن ماه‌نشان با اشاره به پا برجا ماندن برخی مشکلات حاصل از احداث سد مراش و ایالو در این شهرستان، گفت: آیا پنج سال زمان کافی برای حل مشکلات اهالی دو روستای مراش و ایالو نیست؟

یکی از راه‌های موثر در تامین آب مورد نیاز احداث سد است، به‌ویژه در مناطق مختلفی که با بحران بی‌آبی مواجه هستند؛ چراکه احداث سد از جمله راهکارهای مناسب برای تامین و توسعه منابع آبی است، در این میان مهم‌ترین مرحله برای احداث سد، شناسایی مکان‌های احداث سدهای زیرزمینی در مناطقی است که با کم‌آبی یا بی‌آبی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان زنجان هم از این قضیه مستثنا نیست؛ چراکه به دلیل شرایط آب و هوای کوهستانی و بارندگی‌های که سالانه اتفاق می‌افتد و نیز به دلیل سیل‌خیز بودن، سدهای مهمی احداث شده است که از جمله‌ این سدها می‌توان سد تالوار، مشمپا و سد گلابر را برشمرد.

اما در بین سدهای زیرزمینی موجود در استان، سد مراش که از جمله پروژه‌های مهم طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان است که در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غرب زنجان واقع شده که شروع احداث آن در سال ۸۸ و پایانش سال ۹۹ بود که همزمان با احداث این سد، سد تنظیمی ایالو هم احداث شد اما در اطراف این دو سد، اراضی کشاورزی اهالی مناطق مراش و ایالو زیر آب رفت و اعتراض کشاورزان این منطقه را به صدا درآورد.

این در حالی است که به گفته دبیر قرارگاه احمدی روشن شهرستان ماه‌نشان، بخشی از مشکلات سد ایالو همچنان پابرجا است.

مهدی برجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی مشکلات در رابطه با احداث سد مراش همچنان پا برجا است، اظهار کرد: متاسفانه پروژه سد ایالو در این شهرستان مدت‌ها است که صدای مردم روستای ایالو را درآورده است، سدی که قرار بود کام کشاورزان را شیرین کند و کار کشاورزی را بیش از پیش رونق بخشد، از طرفی هم کشاورزان در قبال زمین‌های از دست رفته‌ خود هیچ‌گونه وجهی دریافت نکرده‌اند و نیز نارضایتی‌های مردم این منطقه به مشکلات افزوده شد.

وی با بیان اینکه منابع‌طبیعی شهرستان ادعای ملی بودن اراضی اطراف دو سد را اعلام می‌کرد، تصریح کرد: با پیگیری‌های که از طرف این قرارگاه انجام شد، وضعیت زمین‌های که طرح مخزن سد قرار گرفته بود مشخص شد. طبق بررسی کارگروه رفع تداخلات اراضی، این زمین‌ها جزو اراضی ملی به حساب نمی‌آید، این در حالی است که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای  استان تا به امروز به بهانه اینکه این اراضی جزو اراضی منابع‌طبیعی به حساب می‌آید، خسارت‌های وارده به کشاوزان این منطقه را پرداخت نکردند، در حالی که آب منطقه‌ای استان موظف است، اراضی که خسارت دیده را با قیمت روز پرداخت کند.

برجی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه به مردم روستا قول دادن که مشکلات‌شان در عرض یک یا دو ماه حل شود ولی با گذشت ده ماه هیچ اقدام موثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است، افزود: ساکنان این منطقه امیدوارند با بهره‌برداری به هنگام این پروژه و در صورت توجه جدی مسئولان برای تامین منابع مورد نیاز، مشکلات‌شان به مراتب کاهش یابد و همچنان منتظر چشم‌اندازی روبه رشد هستند.

وی با اشاره به اینکه به گفته فرماندار ماه‌نشان مبنی بر اینکه اگر وضعیت زمین‌ها مشخص شود آب منطقه‌ای باید حقوق کشاورزان را پرداخت کند، اظهار کرد: هنوز هیچ خبری از پرداخت حقوق کشاورزان نیست، آیا پنج سال زمان کافی برای حل مشکلات اهالی دوروستایی مراش و ایالو نیست؟

به گزارش ایسنا، پروژه سد مراش از جمله طرح‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان است که هدف از اجرای آن، تامین آب شرب شهرستان ماه‌نشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغال‌زایی و از همه مهمتر کنترل سیلاب‌های رودخانه‌ای اعلام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان آب مراش و ایالو آب منطقه ای احداث سد ماه نشان سد مراش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ داراب بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در تشریح عملکرد سال ۱۴۰۲ حوزه فاضلاب از ۱۱۰۰ کیلومتر شسشوی شبکه فاضلاب شهرها و نیز ویدئو متری ۳۷ کیلومتری شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در سطح استان قزوین خبر داد.

وی تکمیل و افتتاح اولین تصفیه خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز اول تصفیه خانه شریفیه، پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه فاضلاب آبگرم و استفاده از سامانه نانو کلر در سیستم گندزدایی تصفیه خانه فاضلاب تاکستان را از دیگر خدماتی برشمرد که با هزینه ای بالغ بر ۷۸۵ میلیارد ریال صورت گرفته است.

بیرنوندی، در بخش دیگری از توضیحات خود از اتمام ۸ قرارداد مربوط به پروژه های فاضلاب، انعقاد ۶ قرارداد جدید و ۱۰ قرارداد در حال انجام خبر داد و برگزاری مناقصات احداث مدول اول تصفیه خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه خانه نیکویه، احداث لاگون های جدید در تصفیه خانه فاضلاب قزوین با مجموع هزینه ۲۷۶۰ میلیارد ریال را از عملکردهای سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پایان عقد قرارداد مطالعات پژوهشی بومی سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان و انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و نیز مطالعات فاضلاب اقبالیه،اسفرورین و چوبیندر، ضیاء آباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را از جمله فعالیت های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899495

دیگر خبرها

  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • رشد ۷۸ درصدی احداث راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • بهبود جاده های روستایی و شهری پاکدشت به سرعت پیگیری شود
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است